Robert M. VAN KOOY schreef:het extreem dure ERTMS syteem afdwingen
Het is allang niet meer zo duur. Luxemburg is al over, Denemarken vordert gestaag, België maakt flinke klappers via TBL1+...
Het wordt nog idioter als men zich realiseert dat waar bijvoorbeeld Belgische locomotieven en treinstellen in principe - naar is gebleken - jarenlang probleemloos onder het Nederlandse bovenleidingsysteem konden functioneren, dit nu niet meer kan "vanwege dat Belgische TBL1+ systeem" (idem dito in de relatie Arlon - Luxemburg en de relatie Welkenraedt-Aken). Ik zou me toch écht wel kunnen voorstellen dat zo'n veiligheidsvoorziening op buitenlands territorium zonodig ook wel uitgeschakeld kan worden.
Het buitendienststellen van bijvoorbeeld ATB vergt enkele handelingen van de mcn terwijl de trein afgebouwd is. Daarnaast mogen er vanwege veiligheidsredenen geen passagiers mee in een dergelijke trein. Ik vind dat helemaal geen rare gedachtengang. Waarom jij wel?
Of is het - wat nog veel ernstiger is - gewoon een smoes dat het TBL1+ systeem buiten België tot veiligheids- en andere problemen zou leiden?
In Nederland niet vanwege de manier waarop ATB in elkaar zit. Ik kan me echter voorstellen dat er wel een probleem zou kunnen ontstaan met ATB-vv. Ik neem aan dat jij ingenieur bent en precies van de hoed in de rand weet? Anders durf je dit soort dingen toch niet online te gooien lijkt me? Weet je wat interferentie is? Misschien genereert TBL1+ wel een signaal waardoor de ATB-vv code uitvalt bijvoorbeeld?
Bovendien: waar is de oude internationale verplichting gebleven dat v.w.b. de toegang tot een grensstation de technische- en bouwkundige voorzieningen zodanig moeten zijn dat treinen van het aangrenzende land in ieder geval dat grensstation moeten kunnen bereiken (een regelgeving die me nogal logisch lijkt!)
Die regelgeving is nooit veranderd. Al het materieel van de DB dat in Venlo komt, al het materieel van de NS dat in Bad Bentheim of Emmerich komt en al het NMBS-materieel wat in Roosendaal en Maastricht komt is altijd aan een keuring onderhevig geweest.
En dan eindelijk eens uitscheiden met zulke chicanes als dat de perronhoogte niet geschilkt is voor buitenlandse voertuigen (de Belgische M6 dubbeldekkers die "om die reden" niet verder mogen rijden dan Essen) en andere in feite nonsens redeneringen. Als op dergelijk secundair gebied eventuele problemen zich mochten voordoen kunnen die met wat goede wil écht wel wat sneller worden verholpen.
Dus je hebt liever dat de zijkant van die M6 bakken eruit gerukt worden door de perronrand?
Nog zo'n voorbeeld: Tussen en Arnhem en Emmerich hangt bovenleiding die voldoet aan alle Nederlandse technische eisen. Niettemin rijdt er geen enkele trein waarmee je van Arnhem naar Emmerich kunt reizen. Waarom? Nou, dan zou je als reiziger naar verderliggende bestemmingen dan Emmerich een goedkoop Duits reisbiljet kunnen aanschaffen i.p.v. noodgedwongen de duurdere ICE te nemen die - na Arnhem - pas in het Roergebied(!) zijn volgende stopplaats heeft. Zal je bijvoorbeeldl in het tussenliggende Duitse station Wesel of zo moeten zijn.....Hadden we het over Europese integratie, kom nou!
Je wens gaat in vervulling. Dienstregeling volgend jaar of het jaar daarop wordt de RE die nu tot Emmerich rijdt doorgetrokken naar Arnhem. Speciaal hiervoor wordt tricourant materieel aangeschaft omdat het tussen Emmerich en Betuweroute-aansluiting onder 25kV moet gaan rijden.
Summa Sumarum: In feite is de oorzaak van de achteruitgang van de dienstverlening in het grensoverschrijdende verkeer dat speciale maatschappijen zijn ontstaan die uitsluitend internationale treinen (met eigen reisbiljetten) exploiteren, en op de een of andere manier het voor elkaar gekregen hebben dat mededinging vanwege parallelle bestaande spoordiensten rigoreus wordt uitgesloten. En onderling zijn die nieuwe hoge-snelheidsclubs ook geen lekkere jongens hoor! Waarom mag de snelle trein vanuit Londen via Brussel niet over de HSL naar Amsterdam doorrijden?
Op het wegvallen van de Benelux zijn er sinds tijden niet zoveel grensoverschrijdende verbindingen geweest als nu. Vergeet ook niet dat het sluiten van bijvoorbeeld Nijmegen-Kleef een wens van de DB was en niet zozeer van de NS.
Robert M. VAN KOOY
Fijn dat je je ACHTERNAAM even benadrukt