Fyra

Kris G

Re: Fyra.

Bericht door Kris G »

http://www.hln.be/hln/nl/957/Binnenland ... rein.dhtml

ik had het hier al geschreven dat den Aldi niet happy ging zijn met die vgl, en gelijk hebben ze :!:
pietmol

Re: Fyra.

Bericht door pietmol »

rvdborgt schreef: Dan beter ieder uur Breda - Brussel, als verlenging van een van de bestaande treinen tussen Antwerpen - Brussel. Dat gaat nu nog niet door ontbrekende toelatingen maar waar een wil is, is een weg. Helaas ontbrak het tot nu toe aan de wil om dit voor elkaar te krijgen. Anders had dat al lang gereden.

dus IC-i

(Dan heeft Magnette ook ineens Nederlanders die gebruik kunnen maken van zijn spoorwegtunnel onder de luchthaven van Charleroi)
rdv
Berichten: 1223
Lid geworden op: 06 jul 2012, 18:55

Re: Fyra.

Bericht door rdv »

@Zorba, Als fan van de Fyra, kan je mij vertellen wat de meerwaarde is van de Fyra tov de Thalys?
Blijkbaar zitten beiden minder dan halfvol, alle passagiers van de gestrande Thalys gisteren konden in de Fyra.
pietmol

Re: Fyra.

Bericht door pietmol »

carlos schreef:

maar dat zijn maar kinderziektes: de piloten (TB) moeten zich nog aanpassen aan het nieuwe vliegtuig(trein), en het vliegtuig(trein) moet zich nog aanpassen aan de piloten(TB) en aan de lucht(rails); en de lucht(rails) moet zich nog aanpassen aan het nieuwe vliegtuig(trein)...

en zo'n uitspraak was er gisteren in het journaal (VRT) te horen vanwege een persverantwoordelijke van een van de betrokken spoorwegmaatschappijen

leuk dat Carlos er een luchtvaart parodie van gemaakt heeft.
pietmol

Re: Fyra.

Bericht door pietmol »

rdv schreef:@Zorba, Als fan van de Fyra, kan je mij vertellen wat de meerwaarde is van de Fyra tov de Thalys?
Blijkbaar zitten beiden minder dan halfvol, alle passagiers van de gestrande Thalys gisteren konden in de Fyra.


(ik heb er gisteren tussen Brussel Zuid en Centraal een zien kruipen, net als de p-trein waarop ik zat) ( rond 16u50)

het grote voordeel je hebt plaats zat. ik schat een bezettingsgraad van 10% (tenzij iedereen op de grond lag...)
bobke90

Re: Fyra.

Bericht door bobke90 »

Toch onbegrijpelijk dat men ooit die Fyra's heeft aangekocht. Totaal zinloos want er rijdt al een Thalys op hetzelfde traject (en dat ook eigendom is van Spoorwegen (nmbs etc). Dus concurreren tegen hun eigen treinen.
Hoe snel reed de benelux? 160? men had dan beter gewoon wat rijtuigen gekocht geschikt voor 200 ofzo, het tijdverschil tussen 200 & 250 is toch maar miniem.
Retard
Berichten: 2980
Lid geworden op: 30 jun 2012, 11:23
Locatie: De Kust

Re: Fyra.

Bericht door Retard »

bobke90 schreef:Toch onbegrijpelijk dat men ooit die Fyra's heeft aangekocht. Totaal zinloos want er rijdt al een Thalys op hetzelfde traject (en dat ook eigendom is van Spoorwegen (nmbs etc). Dus concurreren tegen hun eigen treinen.
Hoe snel reed de benelux? 160? men had dan beter gewoon wat rijtuigen gekocht geschikt voor 200 ofzo, het tijdverschil tussen 200 & 250 is toch maar miniem.
Vind ik ook, als een soort van IC A. (En de Benelux reed maar 140 km/h, ook een 11 kon maar 140 km/h, dit vanwege zijn draaistellen:
nahoj schreef:De snelheidsbeperking van HLE 11 heeft vooral te maken met de andere schokdempers op de draaistellen. Mits aanpassing zoals op HLE 12/21/27 zou die ook 160km/h mogen...
Achtergrond zijn de stabiliteitsproblemen waarmee de draaistellen van dit type materieel geboren zijn.
Retard
Berichten: 2980
Lid geworden op: 30 jun 2012, 11:23
Locatie: De Kust

Re: Fyra.

Bericht door Retard »

K V B schreef:
Retard schreef:
K V B schreef:De beste oplossing?
- Halfuurdienst stoptrein Antwerpen - Roosendaal met Desiros en goede aansluitingen in Roosendaal.
Desiro's kunnen niet naar Nederland :wink: Ze marcheren niet onder 1800 V=
Is dat een software of een hardware probleem? Bij mijn weten zijn de klassiekjes ook niet speciaal voor 1800V gebouwd, maar rijdt men gewoon met wat minder vermogen.
nahoj schreef:
AlexNL schreef:Mijn vermoeden is dat de software een waarschuwing gooit i.v.m. te lage bovenleidingspanning en het systeem preventief afsluit. Alles wat onder 3000 V in België kan rijden kan in principe onder 1800 V in Nederland rijden, zij het aan halve kracht.
MR08 kan niet onder 1500 V= rijden.
carlos

Re: Fyra.

Bericht door carlos »

K V B schreef:
Retard schreef:
K V B schreef:De beste oplossing?
- Halfuurdienst stoptrein Antwerpen - Roosendaal met Desiros en goede aansluitingen in Roosendaal.
Desiro's kunnen niet naar Nederland :wink: Ze marcheren niet onder 1800 V=
Is dat een software of een hardware probleem? Bij mijn weten zijn de klassiekjes ook niet speciaal voor 1800V gebouwd, maar rijdt men gewoon met wat minder vermogen.

eigenlijk kan je de elektrische motorstellen opdelen volgens technologie:

oudste tweetjes: gelijkstroommotoren met weerstandsturing
geen probleem op 1500V= enkel verminderd vermogen (tenzij men zoals bij HLE25.5 met een relaisschakeling weerstanden en motoren in serie/parallel schakelt in functie van de spanning )

tweetjes vanaf 665, de vierledige, de breaks en de duikbrillen: gelijkstroommotoren met elektronsche sturing (thyristoren)
indien de stuursschakeling kan werken met 1500V= dan werkt uw machine op 1500V= met verminderd vermogen; indien de stuurschakeling meer dan bv 2000V nodig heeft dan werkt uw machine niet op 1500V= (voorbeeld HLE20 werkt niet onder 2000V=); ofschoon het werken op 1500V= geen vereiste was blijken alle NMBS motorstelln van deze groep toch te functioneren met verminderd vermogen op 1500V=


AM96 & desiro: asynchrone wisselstroommotoren
zowel voor de motorsturing (laag vermogen) als voor de motorvoeding (hoog vermogen), wordt elektronica gebruikt; zo wordt de gelijkstroom omgezet in een wisslspanning met regelbare frequentie (draaiveld). als de machine niet op 1500V= werkt dan kan dit te wijten zijn aan de elektronica en/of aan de software. Het is een geval per geval situatie: am96 zou wel werken op 1500V= (is ooit gebruikt op de relatie Luik-Maastricht) maar desiro dan weer niet
vasonline
Berichten: 213
Lid geworden op: 03 jul 2009, 08:14

Re: Fyra.

Bericht door vasonline »

AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Kris G

Re: Fyra.

Bericht door Kris G »

vasonline schreef:Goed artikel van Herman Welter:

http://www.demorgen.be/dm/nl/2461/Opini ... ning.dhtml
volledig mee eens, een beetje off-topic maar zijn opinie over de EU klopt volledig : door inmenging van de EU is bv. de IC91 naar Chur een peperdure L-trein geworden (heeft hij trouwens ook al meermaals aangeklaagd in opiniestukken), ik ga voor een 1/3 van de prijs met het vliegtuig naar Zwitserland, dit kan toch niet de bedoeling zijn geweest? :?

mocht de Benelux er nog zijn zou de Fyra een bezettingsgraad hebben van 5 à 10% denk ik, misschien zelfs nog minder, dat is de reden dat de Benelux niet meer mag rijden natuurlijk en dat er geen goeie grensverbinding is, aan de "rijzegers" is idd niet gedacht :(

nog een "leuk" stukje opinie : http://analyse.deredactie.be/2012/12/13 ... l-of-niet/ het loont de moeite om ook de reacties eens te lezen
dentheo
Berichten: 8167
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Fyra.

Bericht door dentheo »

Kris G schreef:
volledig mee eens, een beetje off-topic maar zijn opinie over de EU klopt volledig : door inmenging van de EU is bv. de IC91 naar Chur een peperdure L-trein geworden (heeft hij trouwens ook al meermaals aangeklaagd in opiniestukken), ik ga voor een 1/3 van de prijs met het vliegtuig naar Zwitserland, dit kan toch niet de bedoeling zijn geweest?
Nee, maar de EU heeft het niet duur gemaakt.... wel uw eigen spoorwegmaatschappij die heel de evolutie heeft mogen blokkeren.
Wat denkt U dat er zou gebeuren als BrusselsAirways , Ryanair mag saboteren.....of Proximus Mobistar ?
Theo
Groeten vanop de Heide
vasonline
Berichten: 213
Lid geworden op: 03 jul 2009, 08:14

Re: Fyra.

Bericht door vasonline »

Fyra humor op youtube (stopmotion)

http://www.youtube.com/watch?v=oGf_60kofsk
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Kristofke
Berichten: 1115
Lid geworden op: 18 jul 2009, 01:24

Re: Fyra.

Bericht door Kristofke »

Ik ben geen liefhebber van Louis van Dievel, die kan blijkbaar enkel maar in zijn pen kruipen als hij gefrustreerd is en als er iets mis loopt.

Bovendien vertelt hij vaak onwaarheden (ik controleer zijn verhaaltjes telkens, de lijn 26 kom ik dagelijks mee in contact). En de onwaarheid in dit stuk is dat door het afschaffen van de Amsterdammer er minder keuze is naar Antwerpen vanuit Brussel-Noord, want de Fyra stopt daar niet. De Amsterdammer stopte al twee jaar niet meer in Brussel-Noord.
K V B
Berichten: 3319
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: Fyra.

Bericht door K V B »

vasonline schreef:Goed artikel van Herman Welter:

http://www.demorgen.be/dm/nl/2461/Opini ... ning.dhtml
Ik denk dat Herman Welter toch wel een beetje iets te veel last heeft van nostalgie, van "vroeger was alles beter". Jammer voor hem is alles bij het oude laten niet een optie. Ik heb liever dat internationale (en lange afstands) verbindingen op een goede commerciële basis gedaan worden, zodat het risico dat ze plots verdwijnen als de staatskas weer eens leeg is een stuk kleiner is.
Plaats reactie