Trein verliest drie wagons in Sint-Lievens-Houtem
Trein verliest drie wagons in Sint-Lievens-Houtem
HLN 19/12/2012:
Trein verliest drie wagons in Sint-Lievens-Houtem
Ter hoogte van het Oost-Vlaamse Sint-Lievens-Houtem zijn vanochtend drie wagons losgekomen van een rijdende trein. De trein en de wagons zijn intussen tot stilstand gekomen. Gewonden vielen er niet. "De reizigers die gestrand zijn, zullen zo snel mogelijk worden geholpen", klinkt het bij Thomas Baeken van Infrabel. Het incident veroorzaakt wel vertragingen van een kwartier op de lijn Gent-Brussel. De politie onderzoekt de zaak.
Er deed zich voor 8 uur een koppelingsbreuk voor op de trein van Kortrijk naar Leuven. "Dat wil zeggen dat een van de verbindingen tussen de wagons losgekomen is. Heel concreet voor deze trein gaat het om de verbinding van de laatste drie wagons", zegt Thomas Baeken van spoorinfrastructuurbeheerder Infrabel.
"De reizigers zijn nooit in de problemen geweest", gaat Baeken verder. "De treinbestuurder heeft de loskoppeling meteen gemerkt en dat ook gemeld aan de verkeersleiders en de andere treinbestuurders op de lijn. De reizigers worden zo snel mogelijk geholpen." De treinen op de lijn Gent-Brussel hebben momenteel een vertraging tot vijftien minuten
Trein verliest drie wagons in Sint-Lievens-Houtem
Ter hoogte van het Oost-Vlaamse Sint-Lievens-Houtem zijn vanochtend drie wagons losgekomen van een rijdende trein. De trein en de wagons zijn intussen tot stilstand gekomen. Gewonden vielen er niet. "De reizigers die gestrand zijn, zullen zo snel mogelijk worden geholpen", klinkt het bij Thomas Baeken van Infrabel. Het incident veroorzaakt wel vertragingen van een kwartier op de lijn Gent-Brussel. De politie onderzoekt de zaak.
Er deed zich voor 8 uur een koppelingsbreuk voor op de trein van Kortrijk naar Leuven. "Dat wil zeggen dat een van de verbindingen tussen de wagons losgekomen is. Heel concreet voor deze trein gaat het om de verbinding van de laatste drie wagons", zegt Thomas Baeken van spoorinfrastructuurbeheerder Infrabel.
"De reizigers zijn nooit in de problemen geweest", gaat Baeken verder. "De treinbestuurder heeft de loskoppeling meteen gemerkt en dat ook gemeld aan de verkeersleiders en de andere treinbestuurders op de lijn. De reizigers worden zo snel mogelijk geholpen." De treinen op de lijn Gent-Brussel hebben momenteel een vertraging tot vijftien minuten
Re: Trein verliest drie wagons in Sint-Lievens-Houtem
't Is te hopen, ondertussen 3 uur later...carlos schreef:HLN 19/12/2012:
De trein en de wagons zijn intussen tot stilstand gekomen....
De treinbestuurder heeft de loskoppeling meteen gemerkt...

Ge krijgt door de manke persberichtgeving weer de indruk dat de trein en de wagens zijn 'uitgebold' tot stilstand... Terwijl dergelijke breuk net hetzelfde effect heeft als een noodremming: lucht uit de remleiding: alle remmen dicht...
spoorwegrealist
Re: Trein verliest drie wagons in Sint-Lievens-Houtem
Een collega van mij zat op de trein achter deze trein en kwam dan ook met zo'n 3 uur vertraging op het werk aan. Al bij al lijkt het me dus nog redelijk snel afgehandeld.
Zou het kunnen dat de remleiding op een of andere manier lek is geraakt, zo de remmen geactiveerd heeft en dan door die schok dat deel van de trein heeft ontkoppeld?
Zou het kunnen dat de remleiding op een of andere manier lek is geraakt, zo de remmen geactiveerd heeft en dan door die schok dat deel van de trein heeft ontkoppeld?
Re: Trein verliest drie wagons in Sint-Lievens-Houtem
De samenstelling van de trein (P7005) zag ik in Denderleeuw in 1 van de uitwijksporen staan. De treinen die normaal over L50A rijden richting kust reden via Denderleeuw en Aalst, zo heb ik IC A 531 en IR i 3632 in Aalst zien passeren.
Re: Trein verliest drie wagons in Sint-Lievens-Houtem
Trein was 7004 en niet 7005.Stijn91 schreef:De samenstelling van de trein (P7005) zag ik in Denderleeuw in 1 van de uitwijksporen staan. De treinen die normaal over L50A rijden richting kust reden via Denderleeuw en Aalst, zo heb ik IC A 531 en IR i 3632 in Aalst zien passeren.

Re: Trein verliest drie wagons in Sint-Lievens-Houtem
Aja nu zie ik het, maar dan klopt de berichtgeving niet, want P7004 is Kortrijk - Etterbeek en P7005 is Oostende - Leuven en men spreekt over Kortrijk - Leuven.260689 schreef:Trein was 7004 en niet 7005.Stijn91 schreef:De samenstelling van de trein (P7005) zag ik in Denderleeuw in 1 van de uitwijksporen staan. De treinen die normaal over L50A rijden richting kust reden via Denderleeuw en Aalst, zo heb ik IC A 531 en IR i 3632 in Aalst zien passeren.
Re: Trein verliest drie wagons in Sint-Lievens-Houtem
Normaal gezien, maar als ik het mij goed herinner is in Lede door een breuk het losgeraakte deel in aanvaring gekomen met het eerste dat aldaar halt aan het houden was. Dit was wel met een GF-koppeling en geen manuele.stefanic schreef:'t Is te hopen, ondertussen 3 uur later...carlos schreef:HLN 19/12/2012:
De trein en de wagons zijn intussen tot stilstand gekomen....
De treinbestuurder heeft de loskoppeling meteen gemerkt...
Ge krijgt door de manke persberichtgeving weer de indruk dat de trein en de wagens zijn 'uitgebold' tot stilstand... Terwijl dergelijke breuk net hetzelfde effect heeft als een noodremming: lucht uit de remleiding: alle remmen dicht...
Re: Trein verliest drie wagons in Sint-Lievens-Houtem
Klopt, normaalgezien moet er een noodremming zijn, maar dat was toen niet het geval.
Is het mogelijk dat dit Breaks waren? Kan een losgekoppelde Break zelfstandig de luchtdruk ophouden?
Is het mogelijk dat dit Breaks waren? Kan een losgekoppelde Break zelfstandig de luchtdruk ophouden?
Re: Trein verliest drie wagons in Sint-Lievens-Houtem
"Er is geen veiligheidsprobleem geweest, in de zin dat de treinbestuurder zoiets meteen opmerkt. Die waarschuwt dan ook de verkeersleiding en alle treinbestuurders op de spoorlijn worden verwittigd.
Hoe verwittigen ze dan andere TB's op die lijn?
Hoe verwittigen ze dan andere TB's op die lijn?
Re: Trein verliest drie wagons in Sint-Lievens-Houtem
Trein E7004 rijd inderdaad van Kortrijk via Gent NZV-Brussel en L26 naar Leuven. het waren 10 M6 rijtuigen. Bewuste trein staat al terug in bundel D in kortrijk. Zal vannacht eens mijn oor bij de schouwers leggen of zij iets meer weten.
Dit gaat via een noodsignaal via de GSM-R. Dit kan ofwel Traffic-Control uitzenden als de TB op de trein voor de bewuste lijn.
Dit gaat via een noodsignaal via de GSM-R. Dit kan ofwel Traffic-Control uitzenden als de TB op de trein voor de bewuste lijn.
Laatst gewijzigd door 260689 op 19 dec 2012, 12:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Trein verliest drie wagons in Sint-Lievens-Houtem
dees zat in de trein erna (P7005).
7u55: we staan stil
8u: bericht dat er een defect is aan de trein voor ons
8u10: er zal een loc uit Gent komen, die ons tot Gent zal terugslepen, deze moet er binnen het half uur zijn
8u40: de loc is nog niet vertrokken
9u: hoera! de loc is toch eindelijk vertrokken
9u30: loc aangekoppeld, we zullen tot Y Meulewijk teruggesleept worden
9u40: beetje bij beetje richting Meulewijk, we mogen niet door naar Brussel omdat de 3 rijtuigen van P7004 eerst geëvacueerd moeten worden.
10u en iets: eindelijk vertrokken vanuit Meulewijk. In Brussel zullen we water en wafels krijgen. De wafels hebben we niet gezien, deze werden wellicht per Fyra gebracht
Het hele voorval doet mij er weer aan denken dat er bij de NMBS totaal niets qua calamiteitenplanning bestaat. Bestaat er eigenlijk iets als een "draaiboek" voor dergelijke gevallen? Of wordt er gewoon maar 'n beetje op los geïmproviseerd?
grtz, Steve
7u55: we staan stil
8u: bericht dat er een defect is aan de trein voor ons
8u10: er zal een loc uit Gent komen, die ons tot Gent zal terugslepen, deze moet er binnen het half uur zijn
8u40: de loc is nog niet vertrokken
9u: hoera! de loc is toch eindelijk vertrokken
9u30: loc aangekoppeld, we zullen tot Y Meulewijk teruggesleept worden
9u40: beetje bij beetje richting Meulewijk, we mogen niet door naar Brussel omdat de 3 rijtuigen van P7004 eerst geëvacueerd moeten worden.
10u en iets: eindelijk vertrokken vanuit Meulewijk. In Brussel zullen we water en wafels krijgen. De wafels hebben we niet gezien, deze werden wellicht per Fyra gebracht

Het hele voorval doet mij er weer aan denken dat er bij de NMBS totaal niets qua calamiteitenplanning bestaat. Bestaat er eigenlijk iets als een "draaiboek" voor dergelijke gevallen? Of wordt er gewoon maar 'n beetje op los geïmproviseerd?
grtz, Steve
Re: Trein verliest drie rijtuigen in Sint-Lievens-Houtem
Dat is in de eerste plaats met assentellers, dat het sein achter de losgekomen rijtuigen blijft stilstaan. De TB's worden waarschijnlijk met de GSM verwittigd.Stijn91 schreef:"Er is geen veiligheidsprobleem geweest, in de zin dat de treinbestuurder zoiets meteen opmerkt. Die waarschuwt dan ook de verkeersleiding en alle treinbestuurders op de spoorlijn worden verwittigd.
Hoe verwittigen ze dan andere TB's op die lijn?
Re: Trein verliest drie wagons in Sint-Lievens-Houtem
De splitsing NMBS/Infrabel zal het er in ieder geval niet eenvoudig gemaakt hebbensteved schreef:dees zat in de trein erna (P7005).
7u55: we staan stil
8u: bericht dat er een defect is aan de trein voor ons
8u10: er zal een loc uit Gent komen, die ons tot Gent zal terugslepen, deze moet er binnen het half uur zijn
8u40: de loc is nog niet vertrokken
9u: hoera! de loc is toch eindelijk vertrokken
9u30: loc aangekoppeld, we zullen tot Y Meulewijk teruggesleept worden
9u40: beetje bij beetje richting Meulewijk, we mogen niet door naar Brussel omdat de 3 rijtuigen van P7004 eerst geëvacueerd moeten worden.
10u en iets: eindelijk vertrokken vanuit Meulewijk. In Brussel zullen we water en wafels krijgen. De wafels hebben we niet gezien, deze werden wellicht per Fyra gebracht![]()
Het hele voorval doet mij er weer aan denken dat er bij de NMBS totaal niets qua calamiteitenplanning bestaat. Bestaat er eigenlijk iets als een "draaiboek" voor dergelijke gevallen? Of wordt er gewoon maar 'n beetje op los geïmproviseerd?
grtz, Steve

Laatst gewijzigd door Retard op 19 dec 2012, 12:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Trein verliest drie wagons in Sint-Lievens-Houtem
Ik denk dat je wilt zeggen dat die tot Etterbeek gaat en dan leeg naar Leuven.260689 schreef:Trein E7004 rijd inderdaad van Kortrijk via Gent NZV-Brussel en L26 naar Leuven. het waren 10 M6 rijtuigen. Bewuste trein staat al terug in bundel D in kortrijk. Zal vannacht eens mijn oor bij de schouwers leggen of zij iets meer weten.
Dit gaat via een noodsignaal via de GSM-R. Dit kan ofwel Traffic-Control uitzenden als de TB op de trein voor de bewuste lijn.