Fyra

rvdborgt
Berichten: 4313
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Fyra.

Bericht door rvdborgt »

AlexNL schreef:Het probleem is België: een vervoerder zou een licentie moeten krijgen voor personenvervoer, of samenwerken met de NMBS.
Samenwerken met Eurostar is ook een mogelijkheid, want dat heeft ook een liventie voor België.

Groetjes,
Rian
AlexNL
Berichten: 2180
Lid geworden op: 15 jun 2008, 02:34
Locatie: Breda, Nederland

Re: Fyra.

Bericht door AlexNL »

rvdborgt schreef:Samenwerken met Eurostar is ook een mogelijkheid, want dat heeft ook een liventie voor België.
Dat klopt, maar aangezien NMBS voor 28% aandeelhouder is van Eurostar is het de vraag of Eurostar daartoe bereid zou zijn.

Aan de andere kant: het opent voor Eurostar nieuwe perspectieven, zoals de herintroductie van het "Elk Nederlands station"-ticket dat is verdwenen bij de introductie van de Fai... ahem... Fyra.
Kristofke
Berichten: 1115
Lid geworden op: 18 jul 2009, 01:24

Re: Fyra.

Bericht door Kristofke »

De NMBS heeft enkele jaren geleden zo goed als heel zijn aandeel in Eurostar verkocht, dus die 28 % of zo is niet meer van tel.

Zie website Eurostar:
Op 1 september 2010, wordt de nieuwe bedrijfsstructuur voor Eurostar International geïntroduceerd en het bedrijf verandert van een joint venture zonder rechtspersoonlijkheid in een eengemaakte bedrijfsentiteit die eigendom is van drie aandeelhouders: SNCF (55%), NMBS (5%) en LCR (40%).
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Fyra.

Bericht door Shrek »

AlexNL schreef:Het probleem is België: een vervoerder zou een licentie moeten krijgen voor personenvervoer, of samenwerken met de NMBS. Aangezien NMBS al de Fyra heeft lijkt het mij uitgesloten dat ze mee zouden werken aan een alternatieve intercity, dus zou Arriva/Veolia de aanvraagprocedure moeten doorlopen (vergunning, veiligheidscertificaat, rollend materieel, enz) en ook nog eens capaciteit moeten krijgen. Dat alleen al is dermate veel werk dat het mij onmogelijk lijkt om per april 2013 ineens weer een intercity Den Haag - Brussel te starten.
Maar langs de andere kant: als er nu één lijn is waar je als investeerder redelijk zeker bent van een return-on-investment is het wel de oude benelux. Als het monopolie van de nmbs op internationale verbindingen ergens kan doorbroken worden is het wel daar volgens mij...
AlexNL
Berichten: 2180
Lid geworden op: 15 jun 2008, 02:34
Locatie: Breda, Nederland

Re: Fyra.

Bericht door AlexNL »

Absoluut, de oude route heeft potentie. De uitdaging zit hem in de procedures... en in hoeverre de NMBS en/of NS je tegenwerkt.
treinbruno
Berichten: 2405
Lid geworden op: 01 sep 2007, 20:38
Locatie: Singapore

Re: Fyra.

Bericht door treinbruno »

Ze kunnen zo'n trein direct kapotconcurreren door de Fyra tegen ongeveer dezelfde prijzen aan te bieden, waardoor het voor een andere vervoerder waarschijnlijk niet interessant is om een poging te doen...
Afbeelding
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Fyra.

Bericht door Shrek »

treinbruno schreef:Ze kunnen zo'n trein direct kapotconcurreren door de Fyra tegen ongeveer dezelfde prijzen aan te bieden, waardoor het voor een andere vervoerder waarschijnlijk niet interessant is om een poging te doen...
Vergeet niet dat internationaal vervoer niet gesubsidieerd mag worden, zomaar prijzen verlagen kan dus niet...
AlexNL
Berichten: 2180
Lid geworden op: 15 jun 2008, 02:34
Locatie: Breda, Nederland

Re: Fyra.

Bericht door AlexNL »

treinbruno schreef:Ze kunnen zo'n trein direct kapotconcurreren door de Fyra tegen ongeveer dezelfde prijzen aan te bieden, waardoor het voor een andere vervoerder waarschijnlijk niet interessant is om een poging te doen...
De Fyra bedient slechts 6 stations waar de Beneluxtrein er 10 bediende. Het gemak van overstapvrij reizen zal voor een substantieel deel van de reizigers zwaar wegen.

Daarnaast kun je een onderscheidend treinproduct introduceren waar Fyra op dit moment niet tegenop kan: stopcontacten bij iedere stoel (ook in 2e klas), wifi, goedkope hapjes en drankjes, het accepteren van RailPlus, InterRail, enz...
rvdborgt
Berichten: 4313
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Fyra.

Bericht door rvdborgt »

Shrek schreef:
treinbruno schreef:Ze kunnen zo'n trein direct kapotconcurreren door de Fyra tegen ongeveer dezelfde prijzen aan te bieden, waardoor het voor een andere vervoerder waarschijnlijk niet interessant is om een poging te doen...
Vergeet niet dat internationaal vervoer niet gesubsidieerd mag worden, zomaar prijzen verlagen kan dus niet...
Hoe vaak moet ik nu nog schrijven dat dat niet waar is?

Groetjes,
Rian
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Fyra.

Bericht door Shrek »

rvdborgt schreef:Hoe vaak moet ik nu nog schrijven dat dat niet waar is?
Nog heel vaak, want het is niet zo? :wink:
AlexNL
Berichten: 2180
Lid geworden op: 15 jun 2008, 02:34
Locatie: Breda, Nederland

Re: Fyra.

Bericht door AlexNL »

Er kunnen concessies worden uitgeschreven. De GrenslandExpress (Hengelo - Oldenzaal - Bad Bentheim) wordt mede gefinancierd door de provincie Overijssel, en dreigt te verdwijnen omdat er niet voldoende reizigers zijn om de lijn zelfstandig draaiende te houden.
rvdborgt
Berichten: 4313
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Fyra.

Bericht door rvdborgt »

Shrek schreef:
rvdborgt schreef:Hoe vaak moet ik nu nog schrijven dat dat niet waar is?
Nog heel vaak, want het is niet zo? :wink:
Ik kan het lezen van Verordening 1370/2007/EG aanbevelen, artikel 1, lid 2:
http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/Lex ... 013:NL:PDF

Groetjes,
Rian
kika
Berichten: 2858
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: Fyra.

Bericht door kika »

Als die enkel Den Haag-Brussel doet, zonder treinbinding maar slechts 1x 2 uur of iets dergelijks, moet je toch goed kunnen rekenen. En wat met kaartjes? Kan je in pakweg Sint-Niklaas aan het loket een kaartje voor een derde spoorvervoerder op een andere lijn? April zeggen zonder jaar lijkt me het slimste, kan je er in 2015 beginnen met rijden als je nu al begint met de voorbereiding.
AlexNL
Berichten: 2180
Lid geworden op: 15 jun 2008, 02:34
Locatie: Breda, Nederland

Re: Fyra.

Bericht door AlexNL »

kika schreef:Als die enkel Den Haag-Brussel doet, zonder treinbinding maar slechts 1x 2 uur of iets dergelijks, moet je toch goed kunnen rekenen.
Een uurdienst zou haalbaar moeten zijn, denk ik. Het laten rijden van een trein is niet goedkoop, maar als je je bedenkt hoeveel reizigers de Beneluxtrein vervoerde zou er zeker wel een markt moeten zijn voor een uurdienst.
En wat met kaartjes? Kan je in pakweg Sint-Niklaas aan het loket een kaartje voor een derde spoorvervoerder op een andere lijn?
Dat hangt er vanaf, of je de NMBS meekrijgt voor distributie van vervoerbewijzen. Als dat niet lukt zal het neerkomen op kaartautomaten (op de stations of in de trein?), wellicht loketten (winkelruimte huren op de stations), online verkoop en verkoop in de trein.
April zeggen zonder jaar lijkt me het slimste, kan je er in 2015 beginnen met rijden als je nu al begint met de voorbereiding.
:lol:
kika
Berichten: 2858
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: Fyra.

Bericht door kika »

Als je geen doorgaande kaartjes verkoopt, zal je ook al een deel van het clienteel afschrikken. En om zowel NMBS als NS mee te krijgen met de kaartverkoop is niet evident. De laatste paar jaar nam ik de Benelux nauwelijks, maar op dinsdag- en donderdagvoormiddag was het er altijd behoorlijk rustig (na 10 vertrekken). Nu Den Haag de HTM aan de NS wilt verpatsen hebben ze misschien een paar centen om op dat andere spoor te beginnen als vervoerder.
Plaats reactie