Renovatie AM75 ?

Alles over reizigerstreinen in België.
Stef
Berichten: 1433
Lid geworden op: 28 okt 2009, 13:53
Locatie: FSN

Re: Renovatie AM75 ?

Bericht door Stef »

Jeroen schreef:Wanneer begint men eraan?
Als ik mij goed herinner stond er vorig jaar bij de opendeur in Mechelen reeds een gestripte AM75 (nr weet ik evenwel niet meer).
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Renovatie AM75 ?

Bericht door Asterix »

Stef schreef:
Jeroen schreef:Wanneer begint men eraan?
Als ik mij goed herinner stond er vorig jaar bij de opendeur in Mechelen reeds een gestripte AM75 (nr weet ik evenwel niet meer).
Ik heb dat ook gelezen in die repo maar moet dat nu echt meer dan een jaar duren? Men heeft materiaal te veel of zo? :wink:
Teach2
Berichten: 418
Lid geworden op: 10 jul 2006, 16:25

Re: Renovatie AM75 ?

Bericht door Teach2 »

Jeroen schreef:Ik heb dat ook gelezen in die repo maar moet dat nu echt meer dan een jaar duren? Men heeft materiaal te veel of zo? :wink:
Zo lijkt het ja. Da's de NMBS he. Vergeet niet dat daar toen in Mechelen ook zeker twee sprinters gestript stonden, waarvan er ook bij mijn weten nog maar eentje buiten is. En da's gewoon voor een revisie met wat herschilder- en herbekledingswerk, ze noemen het zelf niet eens een renovatie.

Aan het tempo waaraan ze in Mechelen werken schat ik dat je de eerste gerenoveerde AM75 niet voor 2014 moet verwachten. En dan denk ik eerder eind dan begin 2014. En dan 10 jaar om ze allemaal te 'renoveren', zodat de stellen 50 jaar zijn tegen dat de renovatie afgelopen is.
Retard
Berichten: 2980
Lid geworden op: 30 jun 2012, 11:23
Locatie: De Kust

Re: Renovatie AM75 ?

Bericht door Retard »

Dan kunnen ze ze niet allemaal renoveren, want in 2023 moeten ze allemaal buiten.
Laat ze gewoon zoals ze zijn, alstublieft zeg. Daar ga je nu toch geen geld in steken.
En ikzelf vind ze persoonlijk goed zoals ze zijn.
Gebruikersavatar
Bart
Berichten: 522
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:25
Locatie: Sint-Niklaas

Re: Renovatie AM75 ?

Bericht door Bart »

Retard schreef:Dan kunnen ze ze niet allemaal renoveren, want in 2023 moeten ze allemaal buiten.
Dat is ook een roddel die niet klopt.
Zowel in de MR75, MR80, MR86 komt ETCS.
Enkel de klassieke stellen, en de HLE21-27 gaan niet opgenomen worden in het ETCS project.
Stijn82
Berichten: 201
Lid geworden op: 23 sep 2006, 17:17

Re: Renovatie AM75 ?

Bericht door Stijn82 »

Zijn die AM75 van goud ofzo? OK het zijn best degelijke en betrouwbare stellen, maar ze langer dan 50 jaar in dienst houden...
De HLE21 is 10 jaar jonger, en voor zover ik weet een prima loc. Die gaan ze dan maar afvoeren in 2023?
vasonline
Berichten: 213
Lid geworden op: 03 jul 2009, 08:14

Re: Renovatie AM75 ?

Bericht door vasonline »

Op zich ben ik niet tegen een renovatie.
Het enige wat me een beetje stoort is het teveel verbouwen aan bestaande treinen.

Soms denk ik wel eens dat (het eindeloos verbouwen) is om de werkplaatsen bezig te houden.

Het zou idd goed zijn als men nog wat stelletjes achter de hand houd
Laatst gewijzigd door vasonline op 26 dec 2012, 20:48, 5 keer totaal gewijzigd.
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5266
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Renovatie AM75 ?

Bericht door overweg13 »

Stijn82 schreef:Zijn die AM75 van goud ofzo? OK het zijn best degelijke en betrouwbare stellen, maar ze langer dan 50 jaar in dienst houden...
De HLE21 is 10 jaar jonger, en voor zover ik weet een prima loc. Die gaan ze dan maar afvoeren in 2023?
Met die HLE21 kun je wel maar erg weinig reizigers vervoeren... Ik blijf het een verstandige beslissing vinden om niet al te veel reizigersmaterieel buiten dienst te stellen. Zeker in het vooruitzicht van het komende decennium waarin het aantal treinen vermoedelijk zal stijgen. Zelfs als men daarvoor nieuw materieel bestelt, is het nog altijd beter wat oude karren achter de hand te houden. Daarvan is men tenminste zeker dat men ze heeft.
Laatst gewijzigd door overweg13 op 26 dec 2012, 18:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Met vriendelijke groet

overweg13
Delanopro

Re: Renovatie AM75 ?

Bericht door Delanopro »

Ik ben in iedere geval voor dat ze de vierdelige stellen gaan renoveren.
Ik dacht dat er ongveer 45 am75's zijn en iets van een 140 am80's.
Dus lijkt het mij logish dat ze eerst alle 75's doen ipv eerst alle am 80's.
Teach2
Berichten: 418
Lid geworden op: 10 jul 2006, 16:25

Re: Renovatie AM75 ?

Bericht door Teach2 »

Delanopro schreef:Dus lijkt het mij logish dat ze eerst alle 75's doen ipv eerst alle am 80's.
10 jaar geleden zou dat inderdaad logisch geweest zijn ja. Nu is het weggesmeten geld, die dingen zijn te oud om nu nog aan de renovatie, die naar goeie ouwe NMBS-gewoonte tergend traag vooruitgaat, te beginnen.
Ralph
Berichten: 30
Lid geworden op: 14 feb 2011, 18:48
Locatie: Roosendaal (NL)
Contacteer:

Re: Renovatie AM75 ?

Bericht door Ralph »

Hallo,

Ik zit net in het boek Spoorwegen 2013 te lezen (specifiek het hoofdstuk België, en lees daar het volgende (ik citeer!)
De modernisering van de vierdelige treinstellen AM75-77 (serie 801-844; Varkensneus) is van de baan. De proefrevisie van een prototype bracht dermate veel gebreken aan de constructie aan het licht dat NMBS besloot het project voortijdig te beëindigen. Vermoedelijk worden de Varkensneuzen bij het bereiken van de revisietermijn afgevoerd. In de afgelopen jaren kreeg een groot aantal treinstellen nieuwe cabinezijruiten en armaturen voor front- en sluitseinen, herkenbaar aan de dikke rand onder de lampen.
Dit spreekt eerdere uitspraken van lijstleden en een uitspraak gedaan in SpoorwegJournaal nr 190 tegen. Dus vraag ik me nu af, wat is er nu waar en wat niet? Diverse media spreken zich nu tegen.

Betreffende het boek, het wordt uitgegeven door Uitgeverij De Alk BV, Alkmaar, NL. Via internet is het te vinden en/of te bestellen bij http://www.alk.nl (de uitgever zelf) en via http://www.vanstockum.nl. Over het hoe en dergelijke voor bestellen vanuit België, kan ik geen antwoord geven. Boekhandel Van Stockum verzend het volgens mij wel naar België.
Er is maar 1 moment om op tijd te komen. Anders ben je te vroeg of te laat.
Delanopro

Re: Renovatie AM75 ?

Bericht door Delanopro »

Als het klopt dat er een nieuwe stuurtafel zal komen betekend dit een volledig nieuw besturingsysteem.
En dat is toch wel een groote stap vooruit kwa verlengde levensduur volgens mij.
FLV-FGSP
Berichten: 1884
Lid geworden op: 01 feb 2006, 09:36
Locatie: Leuven

Re: Renovatie AM75 ?

Bericht door FLV-FGSP »

In het voorstel voor het nieuwe investeringsplan zijn middelen voor de renovatie van de vierledige stellen voorzien.
nahoj
Berichten: 1150
Lid geworden op: 01 apr 2009, 23:10

Re: Renovatie AM75 ?

Bericht door nahoj »

Ralph schreef:Hallo,

Ik zit net in het boek Spoorwegen 2013 te lezen (specifiek het hoofdstuk België, en lees daar het volgende (ik citeer!)
De modernisering van de vierdelige treinstellen AM75-77 (serie 801-844; Varkensneus) is van de baan. De proefrevisie van een prototype bracht dermate veel gebreken aan de constructie aan het licht dat NMBS besloot het project voortijdig te beëindigen. Vermoedelijk worden de Varkensneuzen bij het bereiken van de revisietermijn afgevoerd. In de afgelopen jaren kreeg een groot aantal treinstellen nieuwe cabinezijruiten en armaturen voor front- en sluitseinen, herkenbaar aan de dikke rand onder de lampen.
Dit spreekt eerdere uitspraken van lijstleden en een uitspraak gedaan in SpoorwegJournaal nr 190 tegen. Dus vraag ik me nu af, wat is er nu waar en wat niet? Diverse media spreken zich nu tegen.

Betreffende het boek, het wordt uitgegeven door Uitgeverij De Alk BV, Alkmaar, NL. Via internet is het te vinden en/of te bestellen bij http://www.alk.nl (de uitgever zelf) en via http://www.vanstockum.nl. Over het hoe en dergelijke voor bestellen vanuit België, kan ik geen antwoord geven. Boekhandel Van Stockum verzend het volgens mij wel naar België.
Dat citaat is nonsens.
Ik kan formeel zijn: de modernisering van de vierledige is nooit stopgezet.
nahoj
Berichten: 1150
Lid geworden op: 01 apr 2009, 23:10

Re: Renovatie AM75 ?

Bericht door nahoj »

Delanopro schreef:Als het klopt dat er een nieuwe stuurtafel zal komen betekend dit een volledig nieuw besturingsysteem.
En dat is toch wel een groote stap vooruit kwa verlengde levensduur volgens mij.
Het herontwerp voor de stuurtafel komt er in de eerste plaats om ETCS erin te kunnen verwerken, meer bepaald het scherm. Verder is er geen sprake van een 'nieuw besturingssysteem'.
Plaats reactie