Elke weekdag 31.000 mensen in station van Leuven

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
Plaats reactie
Retard
Berichten: 2980
Lid geworden op: 30 jun 2012, 11:23
Locatie: De Kust

Elke weekdag 31.000 mensen in station van Leuven

Bericht door Retard »

Elke weekdag 31.000 mensen in station van Leuven

Het station van Leuven krijgt op weekdagen dagelijks 31.000 personen over de vloer. De meeste passeren twee keer. Drie op 4 neemt in het station de trein. De anderen trekken via het station van het ene naar het andere stadsdeel. Dat blijkt uit een enquête die de NMBS-Holding op 22 oktober uitvoerde in de onderdoorgangen en voetgangersbrug van het station.

64 procent neemt de grote tunnelonderdoorgang, twee derde komt uit de richting Leuven.

Eén bezoeker op 3 komt naar het station met de bus. 13.000 anderen arriveren te voet, 6.000 met de fiets, de resterende 2.400 met de auto. In de onmiddellijke omgeving van het station bevinden zich momenteel 5.350 overdekte plaatsen voor fietsers. Een aantal passerende fietsers heeft deze parking echter niet nodig omdat ze zich van het ene naar het andere stadsdeel trekken. Aan het station is er momenteel parkeercapaciteit beschikbaar voor 1.000 auto's.

Bron: HLN

Kan iemand mij dat van die auto's wiskundig uitleggen?
groentje
Berichten: 7516
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Elke weekdag 31.000 mensen in station van Leuven

Bericht door groentje »

Gokje: afronding en passagiers?
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Elke weekdag 31.000 mensen in station van Leuven

Bericht door Asterix »

Zeer veel mensen worden afgezet door partner/ouder die nadien doorrijdt. Het is al veel langer duidelijk dat het Leuvense station uit haar voegen barst. Ook het busstation was al te klein bij ingebruikname jaren geleden, de bussen zitten overvol en nog meer busverkeer kan het centrum niet meer slikken.

Naar verluidt zou Infrabel vanaf 2013 budget vrijmaken voor een tweede stopplaats in Heverlee (halte 'Campus Arenberg') op de lijn naar Ottiginies. Als men dan elke werkdag (+ zondagavond) 's ochtends en 's avonds enkele P-treinen doortrekt naar Heverlee en die nieuwe halte en hierbij mogelijkheid tot keren/kopmaken in Sint-Joris-Weert wordt dit zeker een succes en kan Leuven wat worden ontlast.

Het wordt daarenboven hoog tijd dat men werk maakt van enkele lightrail-verbindingen:

- LR 1: Lier - Heist o/d Berg - Tremelo - Haacht - Herent - station Leuven (emplacement Noord)
- LR 2: station Leuven (emplacement Noord) - Tweewaters - Gasthuisberg - Bertem - Tervuren (aansluiting MIVB-net) - Hoeilaart - Overijse - Huldenberg - Oud-Heverlee (aansluiting NMBS-lijn) - Heverlee - station Leuven
Lukas
Berichten: 1691
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:44
Locatie: Rotselaar L 35

Re: Elke weekdag 31.000 mensen in station van Leuven

Bericht door Lukas »

Hoi,

Als dagelijkse passant moet je mij niet meer zeggen dat het station van Leuven uit zijn voegen barst.Het busstation is daar een perfect voorbeeld van.Als er 2 geledebussen aan hetzelfde perron staan is is dat perron volzet.Vroeger had bijna elke buslijn zijn eigen perron.In de loop der jaren zijn er enkele buslijnen bijgekomen zoals bus 318,600,616,651 en 652.

Lukas
Leve HLR 73,74 EN 82!!
Leve de M6 rijtuigen!!
De TRAXX is de MAX !!
LEVE HLD 62+63 En de HLD 52,53 EN 54!!
LEVE DE DESIRO!!
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Elke weekdag 31.000 mensen in station van Leuven

Bericht door Asterix »

Klopt, Lukas. Men heeft uit plaatsnood al enkele haltes verplaatst richting stelplaats. Daar staan echter geen schuilhuisjes waardoor het er weinig comfortabel wachten is. De situatie zal er trouwens enkel op verergeren want in 2013 zal ringbus 600 in beide richtingen beginnen rijden (= verdubbeling van het aantal bussen op die lijn). In een latere fase zal men ook een nieuw busknooppunt bouwen in de nieuwe stadswijk Tweewaters aan de Vaartkom wat nòg meer verkeer met zich zal meebrengen. Het is immers op dit ogenblik niet de bedoeling dat er hierdoor bussen van het station worden weggetrokken. De huidige stadslijnen zitten nu al overvol.

Naast de uitbouw van enkele Lightrail-verbindingen, zou men dringend de streekbussen moeten beperken tot haltes buiten of op de ring. Enkel de 9 stadslijnen zouden nog door het centrum mogen rijden en dit met milieuvriendelijke bussen. Hierbij zou men dan wel de capaciteit grondig moeten verhogen, zeker met volwaardige exemplaren op de lijnen 1 en 2.

De NMBS bakt het trouwens even bruin in Leuven. De roltrappen in de oude tunnel van het station liggen al maanden stil. Op de gemeenteraad zijn hierover vragen gesteld en de NMBS wist blijkbaar te melden dat er geen budget is om deze roltrappen te herstellen. Is ook niet nodig, natuurlijk, er passeert maar 31.000 man per dag in het station :roll: Daarnaast weigert Infrabel nog steeds budget vrij te maken voor een stopplaats in het researchpark van Haasrode (L36). Gevolg: pendelaars stappen af in Leuven en nemen daar de bus.
Retard
Berichten: 2980
Lid geworden op: 30 jun 2012, 11:23
Locatie: De Kust

Re: Elke weekdag 31.000 mensen in station van Leuven

Bericht door Retard »

@Jeroen: Station Leuven valt onder de NMBS-Holding.
groentje
Berichten: 7516
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Elke weekdag 31.000 mensen in station van Leuven

Bericht door groentje »

Lightrail zou inderdaad een oplossing kunnen zijn, bussen laten stoppen aan de vesten niet, tenzij je die bussen leeg wil zien rijden. En die bussen langs de vesten richting station sturen zou het probleem aan het station niet oplossen...
Op korte termijn zou ik dus pleiten voor het plaatsen van schuilhuisjes aan de haltes bij de stelplaats, op langere termijn zou ik het netwerk laten herdenken met de integratie van een of meerdere lightraillijnen.
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Elke weekdag 31.000 mensen in station van Leuven

Bericht door Asterix »

groentje schreef:Lightrail zou inderdaad een oplossing kunnen zijn, bussen laten stoppen aan de vesten niet, tenzij je die bussen leeg wil zien rijden. En die bussen langs de vesten richting station sturen zou het probleem aan het station niet oplossen...
Het probleem is dat het nu amper leefbaar is in het stadscentrum wegens de niet-aflatende stroom aan bussen. Men zou hubs kunnen creëren op plaatsen waar de bus de Leuvense regio binnenkomt (vb. nieuw gepland busstation Gasthuisberg voor lijnen uit de regio Dijlevallei en Brussel, Leuven station voor de bussen uit regio Diest, nieuw gepland busstation Tweewaters voor de bussen uit de regio Aarschot) en waar men zeer comfortabel kan overstappen op stadsbussen. Vervolgens de regiobus via de ring naar zijn eindpunt sturen (Gasthuisberg of station). Of die manier ga je misschien de lasten kunnen verdelen.

Op een LR is het wellicht nog 20 jaar wachten. Hoe lang leutert men nu al niet over die LR Antwerpen-Rupelstreek?
Plaats reactie