Fyra

Tijgernoot

Re: Fyra.

Bericht door Tijgernoot »

Heel vreemd gedrag van de NMBS. Het lijkt mij dat klanten die nu nog een Fyraticket hebben gewoon gecompenseerd moeten worden.

Ik ben een half uur geleden door NS Hispeed voor a.s. zaterdag van een Fyra naar een Thalys omgeboekt zonder meerkosten...
Shrek

Bericht door Shrek »

K V B schreef:Waarom niet proberen Thalys elk uur te doen rijden?
Te weinig stellen. Zeker nu ze stellen aan het reviseren zijn is dat niet echt haalbaar.
Rob

Bericht door Rob »

Tijgernoot schreef:Heel vreemd gedrag van de NMBS. Het lijkt mij dat klanten die nu nog een Fyraticket hebben gewoon gecompenseerd moeten worden.

Ik ben een half uur geleden door NS Hispeed voor a.s. zaterdag van een Fyra naar een Thalys omgeboekt zonder meerkosten...
Uiteraard gun ik je dit van harte, maar het bewijst nogmaals de discriminatie van Fyra-klanten door de NMBS ten opzichte van de (Nederlandse) klanten die bij NS aankloppen. Of zou ik daar ook eens een poging wagen ? :mrgreen:
odul

Bericht door odul »

De onderstationchef, treinbegeleider, en loketbediende, zijn diegene die altijd letterlijk alle "verwijten" over zich heen krijgen.
Terwijl zij er NIKS maar dan ook NIKS aan kunnen doen.
Zij moeten de instructies volgen, die hen opgelegd worden.
Ik zou zeggen AUB mensen, hou daar eens rekening mee.
En ja, ge hebt gelijk, ze moeten beleefd blijven.
Maar je kan niemand het antwoord geven wat ze willen horen. Dus de klant zal sowieso altijd met een slecht gevoel "weggestuurd" worden.

Wat betreft die loketbediende, die moet er wel voor zorgen dat hij of zij op het einde van zijn dienst de geldkassa moet kloppen. Elke euro die hij of zij tekort heeft moet uit eigen zak bijgelegd worden.
Ik heb ooit vernomen dat iemand een een tekort had van 200 euro!
Begrijpelijk dat ze U, de klant, niet 'zomaar' alles terugbetalen.

Ik kan u dan ook enkel maar aanraden, hou alle biljetten en dergelijke goed bij.
Maak er een kopie van, en stuur de originele, met een klachtenbrief naar de klantendienst.
Deze dienst heeft veel meer bevoegdheden om een terugbetaling uit te voeren.
Tijgernoot

Bericht door Tijgernoot »

Ik vrees dat NS Hispeed je niet kan helpen met je dossier, onderlinge uitwisseling van dossiers komt eigenlijk nooit voor tussen spoorbedrijven.

Tot een paar dagen geleden had ik zelf trouwnes ook niet verwacht dat NS Hispeed ook maar enig medeleven voor de klant zou hebben, als het om reizigers schofferen ging streefden NMBS en NS Hispeed beiden naar de wisselbokaal. Het heeft er veel van weg dat NS Hispeed nu onder direct toezicht van de "normale" NS staat en dat de servicenormen die daar worden gehanteerd nu vrij snel doordruppelen naar NS Hispeed. Iets wat ik alleen maar kan toejuichen, maar dat maakt de situatie voor de klanten van de NMBS natuurlijk alleen maar schrijnender. Je schiet er nu niets mee op maar ik zou hier uiteindelijk wel een zaak van maken voor de instanties, want je verhaal zal zeker vergelijkbare gevallen kennen waarbij Europese regelgeving wordt overtreden.
kika

Bericht door kika »

odul schreef:De onderstationchef, treinbegeleider, en loketbediende, zijn diegene die altijd letterlijk alle "verwijten" over zich heen krijgen.
Terwijl zij er NIKS maar dan ook NIKS aan kunnen doen.
Zij moeten de instructies volgen, die hen opgelegd worden.
Ik zou zeggen AUB mensen, hou daar eens rekening mee.
Dat je verwijten over je krijgt in een klantcontactfunctie is duidelijk. Dat er maatregelen genomen worden waar je niet achter staat en die je toch moet uitvoeren komt overal voor, of je nu zelfstandige bent of laagste beambte in de pikorde op wat voor functie dan ook. Maar 'ik moet dat van de baas/jef/manager/… is geen geldig excuus als er overduidelijk stront aan de knikker zit. Je loopt de kans om weggepromoveerd te worden, carrières door je neus te worden geboord, dus ja, je moet 2 keer nadenken voor je tegen de stroom inroeit. Ze kunnen er wel degelijk wat aan doen.
En ja, ge hebt gelijk, ze moeten beleefd blijven.
Maar je kan niemand het antwoord geven wat ze willen horen. Dus de klant zal sowieso altijd met een slecht gevoel "weggestuurd" worden.

Wat betreft die loketbediende, die moet er wel voor zorgen dat hij of zij op het einde van zijn dienst de geldkassa moet kloppen. Elke euro die hij of zij tekort heeft moet uit eigen zak bijgelegd worden.
Ik heb ooit vernomen dat iemand een een tekort had van 200 euro!
Begrijpelijk dat ze U, de klant, niet 'zomaar' alles terugbetalen.

Ik kan u dan ook enkel maar aanraden, hou alle biljetten en dergelijke goed bij.
Maak er een kopie van, en stuur de originele, met een klachtenbrief naar de klantendienst.
Deze dienst heeft veel meer bevoegdheden om een terugbetaling uit te voeren.
Ach, als vakbonden een keer zo'n leuze als 'de reiziger is belangrijk' waar willen maken: doe 'n keer een actie waarbij alle loketbediendes helpen klachtenformulieren in te vullen, kopietjes maken van bovengenoemde tickets enzv. Jammer voor de gigantische rijen die ontstaan, goed voor het besef dat die cheffen aan het verkeerde touw trekken.
groentje

Bericht door groentje »

Een soldaat die een illegaal order volgt, is even strafbaar als de overste die het bevel gaf. Hetzelfde geldt ook voor andere werknemers. Het is niet omdat het een richtlijn is van hogerhand, dat je mag meewerken aan illegale praktijken. Al geef ik toe dat klokkenluiders en dwarsliggers maar al te vaak de pineut zijn, niet alleen bij de spoorwegen.
BlubBlub
Contacteer:

Bericht door BlubBlub »

Met wat vertraging ben ik naar Volt aan het kijken... en daar zit MDS vol te houden dat Fyra en Thalys totaal andere bedrijven zijn. Omboeken kan niet zomaar (ok, als de Thalys vol zit, dan is dat zo - dat kan ik snappen).

Nog een quote: "Het internationaal treinverkeer is geliberaliseerd en er mag dus geen euro subsidie naar toe gaan. Daarom kan de oude benelux-trein niet meer".

Hier lees ik dan weer andere dingen en ik ga er toch van uitgaan dat iemand in de functie van CEO van een vervoerder van zowel Thalys, Fyra als benelux de omboekregels wel zal kennen.
AlexNL

Bericht door AlexNL »

De enige reden dat NS Hispeed überhaupt nog leeft is omdat er tonnen belastinggeld per dag in wordt gestopt (via uitgestelde betalingen en het niet naleven van concessieverplichtingen). Als dat geen (verkapte) subsidie is weet ik het ook niet :lol:
dentheo

Bericht door dentheo »

BlubBlub schreef:Met wat vertraging ben ik naar Volt aan het kijken... en daar zit MDS vol te houden dat Fyra en Thalys totaal andere bedrijven zijn.
Klopt toch, Fyra is GEEN bedrijf.
Thalys is de naam van een trein en van een bedrijf.
Theo
Groeten vanop de Heide
dentheo

Bericht door dentheo »

AlexNL schreef:De enige reden dat NS Hispeed überhaupt nog leeft is omdat er tonnen belastinggeld per dag in wordt gestopt (via uitgestelde betalingen en het niet naleven van concessieverplichtingen). Als dat geen (verkapte) subsidie is weet ik het ook niet :lol:
Klopt , maar een "nationaal monument" redden mag altijd natuurlijk.
Theo
Groeten vanop de Heide
LHOON

Bericht door LHOON »

dentheo schreef:
BlubBlub schreef:Met wat vertraging ben ik naar Volt aan het kijken... en daar zit MDS vol te houden dat Fyra en Thalys totaal andere bedrijven zijn.
Klopt toch, Fyra is GEEN bedrijf.
Thalys is de naam van een trein en van een bedrijf.
Vervoerder in beide gevallen = 1088 = NMBS
i11

Bericht door i11 »

BlubBlub schreef:Met wat vertraging ben ik naar Volt aan het kijken... en daar zit MDS vol te houden dat Fyra en Thalys totaal andere bedrijven zijn. Omboeken kan niet zomaar (ok, als de Thalys vol zit, dan is dat zo - dat kan ik snappen).

Nog een quote: "Het internationaal treinverkeer is geliberaliseerd en er mag dus geen euro subsidie naar toe gaan. Daarom kan de oude benelux-trein niet meer".

Hier lees ik dan weer andere dingen en ik ga er toch van uitgaan dat iemand in de functie van CEO van een vervoerder van zowel Thalys, Fyra als benelux de omboekregels wel zal kennen.
Ik praat het niet goed dat de NMBS de mensen niet overboekt van Fyra naar Thalys, maar ik snap ook wel dat de NMBS dit probeert. Indien ze dit standaard zouden doen worden ze in Parijs slapend rijk. Immers "Thalys International's capital is divided up as follows : 62% held by the SNCF, 28% held by the SNCB and 10% held by the DB."
De SNCF zal in haar vuistje lachen nu het debacle Fyra compleet is en zelfs in Frankfurt pakken ze nog wat euro's mee.
Rob

Bericht door Rob »

Marc Descheemaecker is hot! Nu inderdaad ook al in Volt: http://www.deredactie.be/permalink/1.1531986 en http://www.deredactie.be/permalink/1.1531987

De reden waarom geen omboeking naar Thalys wordt gedaan, is volgens Descheemaecker dat men geen reizigers voor 10 Fyra's op 9 Thalyssen erbijkrijgt. Dat is dus onzin. De Fyra's waren bijzonder dunbevolkt, en het aantal nog geldige Fyra-tickets is bijzonder klein (sinds begin januari zijn er amper nog verkocht vermoed ik, de verkoop is sinds gisteren stopgezet). En de Thalys is absoluut niet vol tussen B en NL, dat is een pure leugen!

De echte reden is uiteraard wat i11 hierboven aanhaalt: geld geld geld. En dat op de rug van de klant.

Enfin, ik ben dolblij met deze media-aandacht, en vooral omdat het nu ook over de abominabele dienstverlening aan het loket en over het keiharde ticketbeleid gaat! Spijtig dat de link niet is gelegd met de Europese verordening en het betere beleid van NS (cf. Tijgernoot). Een gemiste kans.
Laatst gewijzigd door Rob op 23 jan 2013, 23:16, 1 keer totaal gewijzigd.
FLV-FGSP

Bericht door FLV-FGSP »

DB heeft zich inmiddels teruggetrokken uit Tralys.
Plaats reactie