Ach, al die foto's uit de jaren '70 en '80... pure nostalgie! Dat waren nog eens spoorwegtijden.
BENELUX
- Dieselfreak
Re: BENELUX
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
Maar de Thalys is dan ook een internatoniale hogesnelheidstrein waar de Benelux zich ook richtte op het interregionaal grensoverschijdend verkeer.dentheo schreef:Ik heb de indruk dat het op de Thalys erg goed werkt...Hogersluys schreef:Benelux aan de kant te zetten. Ik hoop op een fiasco voor Fyra zodat de reserveringsplicht ophoudt te bestaan en de prijzen verlagen.
Hoi
Vind dit veel gedoe voor de reserveringsplicht. Is in Frankrijk bijna altijd nodig zekers voor lang(ere)afstanden!
Vind dit veel gedoe voor de reserveringsplicht. Is in Frankrijk bijna altijd nodig zekers voor lang(ere)afstanden!
Er zijn wel een aantal belangrijke verschillen met Frankrijk, de geografie is er ééntje van. Een ander belangrijk verschil is dat men daar "Échange minute"-automaten heeft uitgevonden waarmee het heel eenvoudig is om van trein te wisselen (mits je ticket dit toelaat, uiteraard). Dat heeft men bij ons geen van allen bedacht.
Frankrijk is dan ook een van de meest trein-onvriendelijke landen die je kan verzinnen. Daar kan je gewoon niet van een trein gaan houden, alleen haten en hartsgrondig. Laten we ons alsjeblieft spiegelen aan Zwitserland of desnoods Duitsland (alle geografische verhoudingen in acht nemend).
De aap komt uit de mouwSteven schreef:Wat je behoorlijk wil noemen natuurlijk, heb toch evengoed met de traxxen afgeschafte treinen gezien, vertragingen en bijhorende miserie. Ik heb in al die jaren nooit mijn uurwerk durven juist zetten op een Benelux.

Meest stipte trein was Benelux-trein... omdat hij steeds werd afgeschaft
Uit de stiptheidscijfers die Infrabel deze week vrijgaf, bleek dat de afgeschafte trein tussen Brussel en Amsterdam de meest stipte van het Belgische spoornet zou zijn. Dat heeft echter weinig te maken met de kwaliteit van het materieel, wel met het feit dat de trein erg frequent werd afgeschaft. De afschaffingen worden immers niet opgenomen in de stiptheidscijfers. Zeven procent van de treinen werd afgeschaft, meldt TreinTramBus.
Als er negen treinen worden afgeschaft en de tiende rijdt op tijd, heb je een stiptheid van 100 procentUit de stiptheidscijfers die Infrabel deze week vrijgaf, bleek dat de afgeschafte trein tussen Brussel en Amsterdam de meest stipte van het Belgische spoornet zou zijn. Dat heeft echter niet zozeer te maken met de kwaliteit van het materieel, als wel met het feit dat de trein erg frequent werd afgeschaft. De afschaffingen worden immers niet opgenomen in de stiptheidscijfers. Zeven procent van de treinen werd afgeschaft, meldt TreinTramBus.
Volgens Infrabel reed de Beneluxtrein met een stiptheid van 91,2 procent, beter dan alle andere verbindingen. De infrastructuurbeheerder wijst erop dat er een nieuw type locomotief is ingevoerd en dat de "buffertijd" in Brussel-Zuid werd opgevoerd. Maar de NMBS, die de treinen beheert, geeft toe dat ook het aantal afschaffingen een grote rol heeft gespeeld.
"Als er negen treinen worden afgeschaft en de tiende rijdt op tijd, heb je een stiptheid van 100 procent", geeft woordvoerder Bart Crols als voorbeeld.
"Eén tot twee afschaffingen per dag"
TreinTramBus bekwam haar informatie van de Nederlandse Spoorwegen, aldus Kees Smilde van de reizigersvereniging. "Het strookt ook met onze eigen waarnemingen, die wezen op één tot twee afschaffingen per dag."
De vereniging kreeg ook verschillende klachten dat de treinen niet meer zouden worden onderhouden in afwachting van de Fyra, maar dat wordt ontkend door de NMBS. "Zowel de locomotieven, die eigendom zijn van de NMBS, als de Nederlandse wagons werden normaal onderhouden", meldt Crols. "Het is ook de bedoeling ze weer in te zetten op andere lijnen."
TreinTramBus verwijt de spoorwegen dat er geen gehoor werd gegeven aan de vraag naar extra capaciteit. "De zeven rijtuigen zaten, vooral in het weekend, vol, maar de NMBS en de NS hebben de capaciteit niet willen uitbreiden om de mensen warm te maken voor de Fyra", aldus Smilde.
-
Sinds de Fyra in Nederland 2x per uur tussen Amsterdam en Breda ging rijden was er een chronisch tekort aan rijtuigen bij NS Hispeed. Dat kwam ook tot uiting doordat er vanaf 2011 tot 2012 voor twee omlopen rijtuigen waren gehuurd bij de ÖBB en er blauw-gele 2e-klasse rijtuigen meereden. Die rijtuigen waren ook binnen duidelijk herkenbaar door hun gele interieur (iets wat tot veel verwarring zorgde bij veel reizigers die zelden de trein nemen). De wil was er wel om de treinen te verlengen en tijdens de Olympische Spelen is dat ook tijdelijk gebeurd, maar er was niet voldoende materieel om structureel met langere treinen te gaan rijden. Op het laatst toen de ÖBB-rijtuigen weer retour afzender waren, waren er dan ook een aantal treinen die met te weinig materieel werden gereden.TreinTramBus verwijt de spoorwegen dat er geen gehoor werd gegeven aan de vraag naar extra capaciteit. "De zeven rijtuigen zaten, vooral in het weekend, vol, maar de NMBS en de NS hebben de capaciteit niet willen uitbreiden om de mensen warm te maken voor de Fyra", aldus Smilde.
Kan misschien wel zijn, maar wil toch even laten weten dat ik gem. 6 tot 8 maal per jaar de TGV neem vanuit Bxl-Zuid naar Montpellier of Agde.jotie schreef:Frankrijk is dan ook een van de meest trein-onvriendelijke landen die je kan verzinnen. Daar kan je gewoon niet van een trein gaan houden, alleen haten en hartsgrondig. Laten we ons alsjeblieft spiegelen aan Zwitserland of desnoods Duitsland (alle geografische verhoudingen in acht nemend).
Deze lange rit wordt qua tijd correct gereden, kom meermaals aan op de minuut correct.
Dus we kunnen toch ook iets leren van de Fransen.
Hun TGV op de lijn Bxl - Amsterdam ipv van den "ALDI" rommeltrein, wat eerst door NMBS met klem werd tegengesproken en twee weken later...
Leve het Europa van de toekomst, een simpele grensovergang Essen-Roosendaal wordt owv alle mogelijke wetten en reglementering "bijna" onmogelijk.
Erg om te moeten vaststellen dat treinen die meerd an 40 jaar oud zijn, nog de enigste zijn die NL binnen kunnen/mogen!
En nu, in deze moderne tijd heeft men geen materiaal.
Wat reed ik vroeger confortabel met de oude blauwe hondekoppen.
Af en toe ging een deur wel niet dicht maar deze trein reed rimpelloos de grens over.
Misschien een tip: haal deze oude honden terug van stal, daar kan Fyra nog iets van leren!
En... ocharme die jarenlange pendelaars van lijn 12.
Men zegt wel we denken in de eerste plaats aan de treinreizigers, die van Lijn 12 hebben daar nog niks van gevoeld.
Op een ander forum las ik dat de NMBS 8 28'ers heeft vrijgemaakt voor de Bene-nieuw. Drie locs staan klaar in Antwerpen-Noord, 5 worden teruggehaald van Logistics en vervangen door 29'ers, die opnieuw worden gehuurd. Bedoeling zou zijn om met 4 stammen omkaderd door locs te rijden. Over startdatum en frequentie van de dienst doen verschillende verhalen de ronde.
Op Wallorail staat er meer informatie en foto's
http://www.wallorail.be/actu2013/index. ... 901-a-2905
http://www.wallorail.be/actu2013/index. ... et-malines

http://www.wallorail.be/actu2013/index. ... 901-a-2905
http://www.wallorail.be/actu2013/index. ... et-malines
Laten we ons spiegelen aan Zwitserland en voor Brussel - Amsterdam 60 euro vragen...jotie schreef:Laten we ons alsjeblieft spiegelen aan Zwitserland of desnoods Duitsland (alle geografische verhoudingen in acht nemend).
Ik vind persoonlijk de afwezigheid van enige vorm van yield management, waardoor je goedkoper kan reizen als je het bedrijf enige controle geeft het grootste probleem in Zwitserland. Voor de inwoners zelf is het niet zo een probleem (die hebben allemaal een Halbtax) maar ik krijg het toeristen vaak niet uitgelegd dat, je Geneve - Zürich k84 Franken kost, en nee, dat je niet goedkoper kan door je op een bepaalde trein vast te leggen zoals in de meeste landen...
En dat er ook geen goedkopere bus is, dat zorgt ook voor veel wenkbrouw fronsen.
Dus dan komt de 50% verminderingskaart terug, en kaartjes voor 48 Frank en een klets waarmee je gans België en Nederland kris-kras het OV kan gebruiken vanaf 9u (op enkele idyllische berglijntjes na)? Goed om te horen, kunnen we nu terug naar de Benelux?K V B schreef:Laten we ons spiegelen aan Zwitserland en voor Brussel - Amsterdam 60 euro vragen...
Voor de inwoners zelf is het niet zo een probleem (die hebben allemaal een Halbtax) maar ik krijg het toeristen vaak niet uitgelegd dat, je Geneve - Zürich k84 Franken kost, en nee, dat je niet goedkoper kan door je op een bepaalde trein vast te leggen zoals in de meeste landen...
Thalys ligt belachelijk vaak in panne overigens.SBB 460 schreef:Kan misschien wel zijn, maar wil toch even laten weten dat ik gem. 6 tot 8 maal per jaar de TGV neem vanuit Bxl-Zuid naar Montpellier of Agde.
Deze lange rit wordt qua tijd correct gereden, kom meermaals aan op de minuut correct.
Dus we kunnen toch ook iets leren van de Fransen.
Hun TGV op de lijn Bxl - Amsterdam ipv van den "ALDI" rommeltrein, wat eerst door NMBS met klem werd tegengesproken en twee weken later...
Leve het Europa van de toekomst, een simpele grensovergang Essen-Roosendaal wordt owv alle mogelijke wetten en reglementering "bijna" onmogelijk.
Erg om te moeten vaststellen dat treinen die meerd an 40 jaar oud zijn, nog de enigste zijn die NL binnen kunnen/mogen!
En nu, in deze moderne tijd heeft men geen materiaal.
Wat reed ik vroeger confortabel met de oude blauwe hondekoppen.
Af en toe ging een deur wel niet dicht maar deze trein reed rimpelloos de grens over.
Misschien een tip: haal deze oude honden terug van stal, daar kan Fyra nog iets van leren!
En... ocharme die jarenlange pendelaars van lijn 12.
Men zegt wel we denken in de eerste plaats aan de treinreizigers, die van Lijn 12 hebben daar nog niks van gevoeld.
-
Zouden die ook is niet overwegen wat nieuwe stellen te kopen? Ik neem aan dat de oudste treinen toch ook al wat kilometers gebold hebbendeadlock schreef: Thalys ligt belachelijk vaak in panne overigens.