Fyra

dentheo
Berichten: 8170
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Fyra.

Bericht door dentheo »

stefanic schreef: Het oude Benelux-rijpad gebruiken impliceert belangrijke aanpassingen aan het binnenlandse verkeer in België, zowel ten zuiden als ten noorden van Antwerpen. Tot hoever mogen (misschien cru gesteld) de binnenlandse reizigers de 'dupe' worden van een probleem voor internationale reizigers.
Ten zuiden van Antwerpen zat de Fyra toch ongeveer in het Benelux slot ?
Theo
Groeten vanop de Heide
dentheo
Berichten: 8170
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Fyra.

Bericht door dentheo »

Steve schreef:
AlexNL schreef:Uit nieuwsgierigheid: Waarom zou die trein door de NZV moeten, is omrijden via lijn 28 geen optie?
Het probleem ligt eerst en vooral bij de overvolle lijnen 25 en 27, voor er überhaupt gedacht wordt aan Brussel. Als je vanuit Mechelen naar lijn 28 wilt, wordt de keuze trouwens nog meer beperkt, omdat je haast verplicht bent om lijn 27 te gebruiken (vanaf lijn 25 zou je ter hoogte van Schaarbeek bijna alle sporen moeten dwarsen).
Gaat dat niet handiger via 25N, die eindigt toch rechts in Schaarbeek ?
Alhoewel ik ken niet alle wisselstraten...
Theo
Groeten vanop de Heide
Rob

Re: Fyra.

Bericht door Rob »

Stijn91 schreef:Eigenlijk is het toch wel erg dat Descheemaecker zoveel over zich krijgt over een trein die de grootste ramp ooit is en hij was zelf niet eens betrokken bij de bestelling.
Tja, als de Fyra een eclatant succes was geworden, dan zou Descheemaecker zeker niet gezegd hebben: 'dank mijn voorgangers, mij is dit allemaal maar gewoon overkomen'. Om maar te zeggen, als CEO draagt men verantwoordelijkheid voor verleden, heden en toekomst. Het moet wel gezegd worden dat Descheemaecker zich niet verstopt en enorm veel in de media opduikt. Dat neemt echter de schande niet weg dat de reizigers op dit moment zwaar in de steek worden gelaten, en daarbovenop nog worden uitgescholden voor rotte vis als ze hun rechten opeisen.
Robin
Berichten: 2533
Lid geworden op: 28 mar 2007, 10:04
Locatie: Schoten

Re: Fyra.

Bericht door Robin »

stefanic schreef:@pietmol en tijgernoot:
forget it! Brussel-DH ligt niet op tafel. Er wordt echter weldegelijk aan een oplossing gewerkt met Traxx en NS-rijtuigen.
Blijkbaar zou dit wel een idee zijn naar Den Haag, met 2801 & 2803 :)
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
deadlock
Berichten: 579
Lid geworden op: 10 nov 2008, 21:11
Locatie: Zwolle, Nederland

Re: Fyra.

Bericht door deadlock »

Shrek schreef:
deadlock schreef: Wacht even, dit is een veel betere stellingname. Hierin zet je reizigersaantallen tegen elkaar af, dat klinkt wél logisch.

Het probleem in België zit hem in de NZ-verbinding neem ik aan?
Je kan gerust stellen dat (op de Fyra-rijpaden na) heel Antwerpen-Brussel vol zit.
Elk ander tijdstip betekent dan dat je andere treinen moet schrappen of inkorten. En zowat alle treinen tussen Antwerpen en Brussel zijn goed gevuld, deze schrappen zou vele mensen treffen.
Ik weet niet of het rijpad van de vroegere Fyra, doorgetrokken naar Roosendaal daar in Nederland nog mooi ingepast kan worden, maar dat moet zowat de enige mogelijkheid zijn om een extra trein tot Brussel in te leggen.
Maar stefanic kan hierover ongetwijfeld meer vertellen :)
Ik tel exclusief de Thalys en de Fyra 6 treinen per uur per richting buiten de spits doordeweek. En dat is alleen wat er over 25 rijdt, 27 heb ik niet meegenomen. Of mis ik nou heel veel?
jotie
Berichten: 364
Lid geworden op: 06 aug 2008, 17:17

Re: Fyra.

Bericht door jotie »

Shrek schreef:
deadlock schreef:
stefanic schreef:Tot hoever mogen (misschien cru gesteld) de binnenlandse reizigers de 'dupe' worden van een probleem voor internationale reizigers.
We moeten echt Stoppen met dat soort labeltjes.
Helemaal niet, dat is een zeer terechte bekommernis.
Als je voor die 3000 mensen die dagelijks de grens over gaan de treinreis van 10000 anderen bemoeilijkt ben je fout bezig.
De hele Fyra-soap heeft al genoeg slachtoffers gemaakt, daar hoeven de pendelaars op Antwerpen-Brussel niet nog bij te komen.
Met die redenering ben ik het grundsätzlich eens, maar ik zou nog niet meteen weten hoe ik het aantal reële Benelux/Fyra-switch-slachtoffers (dat laatste is trouwens een nogal cru woord) moet beginnen tellen, precies omdat de Benelux 'eigenlijk' geen internationale trein was, maar een binnenlandse trein die 'toevallig' ook de grens over reed, en aan beide kanten van die grens gretig werd gebruikt door Jan en alleman. Het wegvallen van de Benelux heeft ook zijn repercussies gehad op reizigers tussen Brussel en Antwerpen (en ik ben er toevallig een van). Daar is nu een verbinding minder, en wat meer is: het is net de snelste verbinding die eruit gedonderd is. Welke gewichten je daaraan wil geven in het maken van een afweging... daar waag ik me niet aan, ik wil alleen aangeven dat dit uiteindelijk een tamelijk arbitraire keuze wordt.

Nu, de essentie van de zaak is uiteraard: kan het technisch? Uit wat ik hier allemaal te lezen krijg, leidt ik af dat het aartsmoeilijk is, maar dat er wordt geprobeerd om 'iets' aan te bieden dat... welja, de ergste nood lenigt? Ik heb alle waardering - en dat meen ik oprecht - voor al wie daar momenteel aan sleutelt. Tegelijk verdriet het mij wel dat de overheden geen sterkere positie durven innemen en met 'dictaten' werken. Zelfs daar snap ik de rationale van, maar als je werkelijk alleen een minister nodig hebt om braafjes 'ja' te knikken en te spreken in de voorwaardelijke wijs, ben je met besturen ook niet echt bezig.
Treinen9880
Berichten: 584
Lid geworden op: 19 feb 2011, 12:09
Locatie: Aalter

Re: Fyra.

Bericht door Treinen9880 »

BRUSSEL - De oude Benelux-trein komt een beetje terug. Maar niet tussen Amsterdam en Brussel.
Een trein tussen Den Haag en Mechelen op het klassieke spoor: dat is het alternatief voor de falende Fyra waar de Belgische en de Nederlandse spoorwegen op broeden. De ­Standaard vernam dit bij verschillende bronnen, al wilde de NMBS het niet bevestigen. De spoorwegen hadden aangekondigd dat ze tegen vrijdag met een oplossing wilden komen. Kamerlid Jef Van den Bergh (CD&V) vroeg gisteren aan ­minister Jean-Pascal ­Labille (PS) of Den Haag tot de mogelijkheden behoort, maar de minister gaf geen uitsluitsel.

Een trein tussen Den Haag, Nederlands politieke hoofdstad, en Mechelen, zetel van het aartsbisdom: het is wellicht niet waar de geplaagde reizigers op zaten te wachten. De oude Beneluxtrein op het conventionele spoor tussen Amsterdam en Brussel, die ze zo graag terugwilden, is het niet.

Of toch een beetje wel. De trein zou samengesteld worden uit de locomotieven en de wagons die de afgevoerde Beneluxtrein of ‘Amsterdammer' vormden. Hij zou aanvankelijk tweemaal daags rijden, maar dat kan opgevoerd worden.

Er waren al twee tijdelijke verbindingen ingelegd om het Fyra-gat te vullen: een rechtstreekse lijn tussen Antwerpen en ­Roosendaal en een boemel op hetzelfde traject. De vraag blijft waarom er geen trein tot Brussel doorrijdt, want ook met de Haags-Mechelse connectie raak je niet van hoofdstad naar hoofdstad zonder overstappen. De spoorbonzen hebben al laten verstaan dat een volwaardig alternatief ‘moeilijk ligt': dat is concurrentie voor de hogesnelheidstrein.

Bron: http://www.standaard.be/artikel/detail. ... &word=fyra
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5316
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Fyra.

Bericht door Steve »

Onder voorbehoud van de juistheid van alles wat daar geschreven staat:

Tweemaal daags?! Of nog: als je al tot Mechelen raakt (terwijl juist het deel Antwerpen - Mechelen zo problematisch is qua rijpaden), dan moet het toch ook niet zo extreem moeilijk zijn om nog naar Brussel te gaan, desnoods enkel buiten de spits?

Feit blijft dat je voor Brussel - Amsterdam of Brussel-Schiphol (een traject dat een groot deel van de reizigers toch doet) met twee overstappen zou blijven zitten. En met een extreem lage frequentie van twee treinen per dag zie ik ook niet goed in waar het alternatief zit. Kun je evengoed blijven overstappen in Antwerpen en Roosendaal...
Boris

Re: Fyra.

Bericht door Boris »

Voor passagiers is een verbinding Den Haag - Mechelen nog niet zo slecht. Men heeft dan een goede verbinding tussen alle belangrijke steden : De Haag (Aministratie) Delft (THS) Rotterdam (Economisch) Dordrecht (Economisch) Roosendaal (Knooppunt Noord-Brabant - Zeeland) Antwerpen (Economisch) Mechelen (Hoge school en knooppunt voor Vlaanderen). Vanuit Mechelen kunnen vele 'Brusselse' bestemmingen bereikt worden, vergeet ook Leuven niet.

Voor vele 'oude' Beneluxreizigers is dat een zeer goed alternatief.
Boris

Re: Fyra.

Bericht door Boris »

Wat betreft de capaciteit Antwerpen-Mechelen komt kortelings (2 weken) de nieuwe netebrug in Duffel op lijn 27 volledig in dienst. De snelheden kunnen daar dan eindelijk volledig op 120 kmh gebracht worden. Lijn 25 kan dan eindelijk ook van de vertraging richting Brussel (90kmh wegens de werken) verlost worden en volledig op 140kmh gebracht worden.
Ergens moeten dan toch 'enkele minuten' kunnen gewonnen worden.
Nekkerspoel, Kontich en Berchem hebben dan ook nog volledige wisselmogelijkheden tussen beiden lijnen.
dentheo
Berichten: 8170
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Fyra.

Bericht door dentheo »

Steve schreef:Onder voorbehoud van de juistheid van alles wat daar geschreven staat:

Tweemaal daags?!
Ik had begrepen eens per twee uur.
Theo
Groeten vanop de Heide
FLV-FGSP
Berichten: 1885
Lid geworden op: 01 feb 2006, 09:36
Locatie: Leuven

Re: Fyra.

Bericht door FLV-FGSP »

De Nederlandse staatssecretaris had het ooit over 8x per dag. Wat de reiziger wil is 16x per dag. Voorlopig komen er maar 2 treinen. Voor de doortrekking van Mechelen naar Brussel is een rijpad vrij, maar conservatieve krachten binnen de NMBS houden dat tegen.
Stijn82
Berichten: 201
Lid geworden op: 23 sep 2006, 17:17

Re: Fyra.

Bericht door Stijn82 »

En op den TV maar komen uitleggen dat de reiziger centraal staat.
Robin
Berichten: 2533
Lid geworden op: 28 mar 2007, 10:04
Locatie: Schoten

Re: Fyra.

Bericht door Robin »

Treinen9880 schreef:BRUSSEL - De oude Benelux-trein komt een beetje terug. Maar niet tussen Amsterdam en Brussel.
Een trein tussen Den Haag en Mechelen op het klassieke spoor: dat is het alternatief voor de falende Fyra waar de Belgische en de Nederlandse spoorwegen op broeden. De ­Standaard vernam dit bij verschillende bronnen, al wilde de NMBS het niet bevestigen. De spoorwegen hadden aangekondigd dat ze tegen vrijdag met een oplossing wilden komen. Kamerlid Jef Van den Bergh (CD&V) vroeg gisteren aan ­minister Jean-Pascal ­Labille (PS) of Den Haag tot de mogelijkheden behoort, maar de minister gaf geen uitsluitsel.

Een trein tussen Den Haag, Nederlands politieke hoofdstad, en Mechelen, zetel van het aartsbisdom: het is wellicht niet waar de geplaagde reizigers op zaten te wachten. De oude Beneluxtrein op het conventionele spoor tussen Amsterdam en Brussel, die ze zo graag terugwilden, is het niet.

Of toch een beetje wel. De trein zou samengesteld worden uit de locomotieven en de wagons die de afgevoerde Beneluxtrein of ‘Amsterdammer' vormden. Hij zou aanvankelijk tweemaal daags rijden, maar dat kan opgevoerd worden.

Er waren al twee tijdelijke verbindingen ingelegd om het Fyra-gat te vullen: een rechtstreekse lijn tussen Antwerpen en ­Roosendaal en een boemel op hetzelfde traject. De vraag blijft waarom er geen trein tot Brussel doorrijdt, want ook met de Haags-Mechelse connectie raak je niet van hoofdstad naar hoofdstad zonder overstappen. De spoorbonzen hebben al laten verstaan dat een volwaardig alternatief ‘moeilijk ligt': dat is concurrentie voor de hogesnelheidstrein.

Bron: http://www.standaard.be/artikel/detail. ... &word=fyra
In Den Haag kunnen reizigers overstappen over de 'traxx fyra' daarom werd gekozen om met een vervangende benelux vanuit Den Haag te vertrekken. De rijtuigen zouden al naar daar zijn overgebracht.
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
deadlock
Berichten: 579
Lid geworden op: 10 nov 2008, 21:11
Locatie: Zwolle, Nederland

Re: Fyra.

Bericht door deadlock »

In Rotterdam kunnen ze overstappen.
Plaats reactie