Rob schreef:K V B schreef:Kris G schreef:8x/dag is gewoon veel te weinig, bij een afgeschafte trein verlies je direct 2 uren ...
Nee, bij een afgeschafte trein neem je de Thalys.
Wel, daar ben ik het principieel niet mee eens: met (goedkope) biljetten voor een (intrinsiek trage) klassieke trein kan men volgens mij in geen geval op de Thalys. "Vergelijkbare vervoersomstandigheden", zegt de Europese verordening, niet "manifest betere vervoersomstandigheden".
Kon dat Thalys-hoppen vroeger met Beneluxtreintickets ?
Wat "vergelijkbare vervoersomstandigheden" zijn, daar zijn de instanties nog niet uit. NS vindt en vond dat Thalys en Benelux dat niet zijn en de Nederlandse toezichthouder herhaalde dat zonder daar argumenten voor te hebben. De Belgische toezichthouder denkt al een hele tijd na over zo'n case.
In de CIV van 1980 (artikel 16) was het ondubbelzinnig mogelijk om de eerstvolgende trein van dezelfde vervoerders te nemen. Thalys i.p.v. Benelux kon dus gewoon en NS gaf dat toen ook toe, alhoewel het in de praktijk amper werd toegestaan (daar zijn eindeloze discussies over geweest).
In de CIV van 1999 (van kracht sinds juli 2006) was die passage verdwenen omdat vervangend vervoer bij een gemiste aansluiting of opgeheven trein sowieso verplicht werd geacht en volgde uit de afgesloten vervoersovereenkomst. In EU-Verordening 1371/2007 (van kracht sinds december 2009) is dan weer een soortgelijke passage opgenomen, die niets zegt over dezelfde vervoerders, maar dus wel "vergelijkbare vervoersomstandigheden" noemt. Die passage stond al in het oorspronkelijke voorstel van de Europese Commissie, dus in feite moet die vertellen wat daarmee bedoeld wordt. De Verordening was bedoeld als verbetering bovenop de CIV, dus zou geen verslechtering mogen inhouden, zoals dat je geen HST meer zou mogen gebruiken als je meer dan een uur vertraging met de IC oploopt. In ieder geval heb ik o.a. dit aangekaart bij de evaluatie van de Verordening en nu is het wachten op een Mededeling van de Commissie n.a.v. die evaluatie. Ondertussen kunnen we natuurlijk nog wat klachten bij de toezichthouders zien te krijgen
Groetjes,
Rian