Treinverkeer in en om Geraardsbergen onderbroken

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
Stijn91
Berichten: 3385
Lid geworden op: 08 feb 2011, 18:02

Treinverkeer in en om Geraardsbergen onderbroken

Bericht door Stijn91 »

Het treinverkeer van en naar het station van Geraardsbergen is onderbroken door een brand in een seinhuis. Het vuur is onder controle en er zijn geen gewonden gevallen. Er is wel ernstige hinder voor het treinverkeer.
"Momenteel is alle treinverkeer van en naar het station van Geraardsbergen onderbroken", zegt woordvoerder Frederik Petit van Infrabel. Het gaat om het treinverkeer tussen Geraardsbergen en Aat, Denderleeuw, Edingen en Zottegem. Er zijn vervangbussen ingelegd.

Een kortsluiting zou aan de oorzaak liggen van de brand. Door de brand is de overweg op de Astridlaan ook dicht. De politie is ter plaatse en laat het verkeer er door de slagbomen slalommen. Er staat een lange file.

Bron: De redactie
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Treinverkeer in en om Geraardsbergen onderbroken

Bericht door Asterix »

Nog maar eens een seinhuis dat binnenkort dicht moet en nu al begint te branden....
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Treinverkeer in en om Geraardsbergen onderbroken

Bericht door Shrek »

Waarschijnlijk gevolg van een kabeldiefstal...
Nuja geen grote ramp, de nieuwe installatie was al voorzien, het wordt nu alleen wat versneld.
Tijgernoot
Berichten: 312
Lid geworden op: 02 dec 2012, 21:27
Locatie: Delfshaven

Re: Treinverkeer in en om Geraardsbergen onderbroken

Bericht door Tijgernoot »

De treinreiziger zit wel een week met de ellende, er wordt nu bij de storing melding gemaakt van een voorziene reparatiedatum van 13 februari. Er staat bovendien een bestand met een alternatieve treindienst bij: http://him-hari.b-rail.be/him/upload/60 ... dienst.pdf

Waarom zijn die alternatieve dienstregelingen die zo nu en dan door de NMBS worden gepubliceerd eigenlijk altijd in Comic Sans, het ziet er extreem onprofessioneel uit?
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5298
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Treinverkeer in en om Geraardsbergen onderbroken

Bericht door Steve »

Tijgernoot schreef:De treinreiziger zit wel een week met de ellende, er wordt nu bij de storing melding gemaakt van een voorziene reparatiedatum van 13 februari. Er staat bovendien een bestand met een alternatieve treindienst bij: http://him-hari.b-rail.be/him/upload/60 ... dienst.pdf

Waarom zijn die alternatieve dienstregelingen die zo nu en dan door de NMBS worden gepubliceerd eigenlijk altijd in Comic Sans, het ziet er extreem onprofessioneel uit?
En het is dan ook nog eens knullig vertaald: er staat nog verschillende keren "Train L", "Antwerpen-Central", "Papignies" (heeft een officiële Nederlandse naam: Papegem), enzovoort...
Stijn91
Berichten: 3385
Lid geworden op: 08 feb 2011, 18:02

Re: Treinverkeer in en om Geraardsbergen onderbroken

Bericht door Stijn91 »

Net naar het nieuws gekeken, wat ik niet snap ik dat de brand ontstaan zou zijn om kwart voor 5, maar P7949 (FGRA - FGSP) is zelf niet tot in Schendelbeke geraakt, volgens mij zag ik deze op de beelden wel staan net buiten het station. Ik vraag mij af wat dit gaat geven met carnaval Aalst als de treinen met een gewijzigde samenstelling rijden, extra bussen inleggen dan tot in Ninove. Blijkbaar zullen er ook extra treinen rijden tussen Denderleeuw en Ninove in de spits. Wel vraag ik mij af of men sneller treinen gaat inleggen tussen Denderleeuw en Ninove in de ochtendspits, want de eerste trein deze morgen tussen Ninove en Denderleeuw was na 8u.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Treinverkeer in en om Geraardsbergen onderbroken

Bericht door Shrek »

Natuurlijk was er deze morgen nog geen treinverkeer, als je niet weet tot waar de schade zich uitstrekt kan je niet het risico lopen treinen te laten rijden.
Ik vind dat het zelfs zeer snel gegaan is met alternatieven aanbieden, gezien de omvang van de schade.
Stijn91
Berichten: 3385
Lid geworden op: 08 feb 2011, 18:02

Re: Treinverkeer in en om Geraardsbergen onderbroken

Bericht door Stijn91 »

Shrek schreef:Natuurlijk was er deze morgen nog geen treinverkeer, als je niet weet tot waar de schade zich uitstrekt kan je niet het risico lopen treinen te laten rijden.
Ik vind dat het zelfs zeer snel gegaan is met alternatieven aanbieden, gezien de omvang van de schade.
P7949 vertrekt voor half 5 en zou dus moeten vertrokken zijn voor de brand. Men weet al langer dat men treinen kan laten rijden van Denderleeuw tot Ninove (door een incident een paar maanden geleden), dat de eerste trein pas na 8u vertrok naar Denderleeuw vanuit Ninove dan is dat niet echt snel naar mijn mening, natuurlijk doet men wat men kan.
rdv
Berichten: 1223
Lid geworden op: 06 jul 2012, 18:55

Re: Treinverkeer in en om Geraardsbergen onderbroken

Bericht door rdv »

Kan er niet op één lijn op zicht worden gereden, ev. met MW41? (bvb. Denderleeuw - G'bergen)?
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22494
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Treinverkeer in en om Geraardsbergen onderbroken

Bericht door Steven »

Dat ongeval heeft niets met bovenleidingsvoeding te maken, dat stukje kan men perfect isoleren normaal waar de fout ontstaan is. Maar de signalisatie in orde krijgen vergt veel meer werk.
Kristofke
Berichten: 1115
Lid geworden op: 18 jul 2009, 01:24

Re: Treinverkeer in en om Geraardsbergen onderbroken

Bericht door Kristofke »

Inderdaad het is niet zo maar eventjes de wissels klauwen en hup rijden.

Het zijn de seinen die problemen geven. En we weten van in Etterbeek hoe lang dat kan duren.
am62
Berichten: 840
Lid geworden op: 20 mei 2006, 20:40

Re: Treinverkeer in en om Geraardsbergen onderbroken

Bericht door am62 »

We zien wel wat het gaat worden hier. Ondanks alles gelukkig nog wat ruimte om te manoeuvreren (via Edingen of via Zottegem, Lessines of Ninove al is het met de bus). We lezen wel op de Railtime webstek welke oplossingen uit de grote witte hoed getoverd worden.
Stijn91
Berichten: 3385
Lid geworden op: 08 feb 2011, 18:02

Re: Treinverkeer in en om Geraardsbergen onderbroken

Bericht door Stijn91 »

Iets voor 17u reden er 6 41'ertjes door het station van Ninove richting Denderleeuw, het duurde heel lang vooraleer ze over de overweg waren, constant met getoeter. Rond 17u reed er dan ook een trein door die bovenleidingen herstelt.



Nog wat extra info gevonden:

De brand in de relaiskamer veroorzaakte heel wat schade. Enkele uren na de brand legde de NMBS woensdagochtend pendelbussen in om de vele reizigers naar een nabijgelegen station te vervoeren. Geraardsbergen is een belangrijk knooppunt met dagelijks 7000 reizigers. De NMBS voorziet donderdagochtend opnieuw pendelbussen tussen de stations van Geraardsbergen, Ninove, Zottegem, Lessen en Edingen. Donderdag zullen er testen worden uitgevoerd om na te gaan of er opnieuw een verbinding kan gemaakt worden tussen Denderleeuw, Geraardsbergen en Aat. Pas wanneer de testen op die lijn positief zijn, zal er getest worden op de verbinding met Zottegem en Edingen.

Bron: Radio MIG
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Treinverkeer in en om Geraardsbergen onderbroken

Bericht door Shrek »

Kristofke schreef:Inderdaad het is niet zo maar eventjes de wissels klauwen en hup rijden.
Dat is toch wat men van plan is heb ik opgevangen :wink:
Kristofke
Berichten: 1115
Lid geworden op: 18 jul 2009, 01:24

Re: Treinverkeer in en om Geraardsbergen onderbroken

Bericht door Kristofke »

Ik zeg niet dat rijden niet kan, maar het zal echt niet vlot gebeuren zonder seinen.

Men heeft in Etterbeek zelfs nog een tijd op bepaalde delen standaard op zicht moeten rijden, dat geeft natuurlijk enorm veel vertragingen en het zal alvast niet toelaten om de gewone treindienst te hervatten. Bovendien gaan overwegen snel in alarm als men zo traag blijft rijden, vraag is zelfs of de overwegen nog functioneren!

Het zal beter zijn een pendel in te leggen tussen alle vier de stations langs Geraardsbergen, en de doorrijdende treinen te beperken en te laten keren zodat ze geen hopeloze gevolgsvertragingen oplopen.

Maar goed, we zullen dus wel zien wat men van plan is, én of de dienst planning personeel en materiaal het rond krijgt.
Plaats reactie