Meerjarenbegroting 2013-2025

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
KB
Berichten: 636
Lid geworden op: 01 feb 2006, 14:43

Re: Meerjarenbegroting 2013-2025

Bericht door KB »

TB_worden schreef:
KB schreef: Het artikel in de papieren krant is iets uitgebreider. Ik heb het hier niet liggen, maar - buiten het typische gezeur van "Het Belangske" - hadden ze het ook nog over (Limburgse) punten uit vorige meerjarenbegrotingen die niet gerealiseerd zijn, zoals - als ik het me goed herinner - het volledig op dubbelspoor brengen van lijn 21. Dat sterkt mij in de overtuiging dat er in een dergelijke meerjarenbegroting altijd wel punten terug te vinden zijn die erin staan als zoethoudertje voor politici, drukkingsgroepen en dergelijke en/of punten die de politiek ertoe moeten aanzetten om meer geld te geven.
Met dit gezeur hebben ze bij 'Het Belangske' (kansloos argument overigens) wel overschot van gelijk. Eens te meer wordt deze provincie stiefmoederlijk behandeld door de NMBS, die hier de afgelopen decennia bijna niks anders gedaan hebben dan lijnen sluiten en stations afbreken.
Begrijp me niet verkeerd, ik woon zelf in Limburg en ik vind ook dat de spoorwegen hier eens wat meer mogen investeren (verdubbelen van lijn 21 tussen Alken en Landen bijvoorbeeld zodat een relatief kleine vertraging van een trein er niet meer voor zorgt dat een andere minutenlang staat te schilderen in mondaine plaatsen als Landen of St.-Truiden), met "het typische gezeur" bedoelde ik gewoon dat de 'stijl' van HBVL mij niet zo aanstaat.
Ach ja, ik kijk er eigenlijk al niet meer van op... Dit francofoon, geldverslindend, oubollig en inefficiënt overheidsscharminkel wordt al decennialang enorm slecht geleid. Lang leve de auto! Dat de Vlaamse regering maar wat geld vrijmaakt om de E313 en de E314 te verbreden en het aantal op- en afritten in bepaalde streken rond Antwerpen en Brussel terug te brengen. Zo raken ook wij snel op ons werk... Van een Belgisch overheidsbedrijf verwacht ik hoegenaamd niks meer. Zowel de federale overheid als de federale overheidsbedrijven worden al zo lang zo slecht gemanaged.
Dat is toch wel heel kort door de bocht. En met de auto sta je in de spits net zo goed vast in en rond Brussel of Antwerpen. En een verbreding van een snelweg zal de files in het beste geval wat korter maken of verplaatsen.
L'union fait la force.
KB
Berichten: 636
Lid geworden op: 01 feb 2006, 14:43

Re: Meerjarenbegroting 2013-2025

Bericht door KB »

pietje schreef:
Jeroen schreef:Zijn de Limburgers alweer het Spartacusplan vergeten?
En hoeveel investeert de NMBS daarin?
Hoeveel is daar trouwens al van uitgevoerd?
De NMBS is dat ook alweer vergeten. En veel zal er niet van in huis komen, vrees ik.
L'union fait la force.
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Meerjarenbegroting 2013-2025

Bericht door Asterix »

pietje schreef:
Jeroen schreef:Zijn de Limburgers alweer het Spartacusplan vergeten?
En hoeveel investeert de NMBS daarin?
Hoeveel is daar trouwens al van uitgevoerd?
Het is typisch Belgisch dat alles lang aansleept. Dat heb je ook op andere plaatsen.
En of het nu de NMBS of een andere instelling is, belangrijk is dat het OV wordt uitgebreid en er meer spoorvoertuigen zullen rijden.
TB_worden
Berichten: 297
Lid geworden op: 04 okt 2011, 23:21

Re: Meerjarenbegroting 2013-2025

Bericht door TB_worden »

Jeroen schreef:Zijn de Limburgers alweer het Spartacusplan vergeten?
Het Spartacusplan waarvan het leeuwendeel van het initiatief bij de Vlaamse overheid en De Lijn liggen?

Nu, persoonlijk vind ik het Spartacusplan een draak van een plan. Met het budget wat ze uiteindelijk nodig gaan hebben voor het hele Spartacusplan kan je net zo goed enkele historische spoorlijnen terug heropenen én (eventueel) zelfs onder stroom brengen, ik denk dat aan bijvoorbeeld de lijn 18 Neerpelt - Hasselt, inclusief de verbinding tussen Houthalen en Winterslag (alleen al voor het goederenvervoer belangrijk), de heractivering van de lijn 20 Hasselt - Lanaken - Maastricht (maar dan zonder sneltram) én de heractivering van de lijn 21A/B Genk - As - Maasmechelen (eventueel zelfs Maaseik) en 21C Genk - Bilzen. Tenslotte eventueel ook nog enkele missing links die niet direct een fortuin kosten, maar wel een efficiënte verbinding mogelijk maken.

En als je daarnaast kijkt naar hoeveel rollend materieel de NMBS gaat toevoegen (met een royale netto toename van het rollend materieel als gevolg) is een bijkomende (tractie)werkplaats in Genk-Zuid ook geen slecht idee.
Retard
Berichten: 2980
Lid geworden op: 30 jun 2012, 11:23
Locatie: De Kust

Re: Meerjarenbegroting 2013-2025

Bericht door Retard »

Dat wordt dan weer gecompenseerd doordat het nieuwe materieel onderhoudsarmer is dan het vorige.
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Meerjarenbegroting 2013-2025

Bericht door Asterix »

TB_worden schreef:de heractivering van de lijn 20 Hasselt - Lanaken - Maastricht (maar dan zonder sneltram)
Wat is er op zich mis met een sneltram?
TB_worden
Berichten: 297
Lid geworden op: 04 okt 2011, 23:21

Re: Meerjarenbegroting 2013-2025

Bericht door TB_worden »

Jeroen schreef:
TB_worden schreef:de heractivering van de lijn 20 Hasselt - Lanaken - Maastricht (maar dan zonder sneltram)
Wat is er op zich mis met een sneltram?
Op zich niks, maar ik zie persoonlijk meer heil in een gewone regionale trein tussen Hasselt en Maastricht (Desiro?) dan in een sneltram. Een lightrail is op zich ook een optie, op voorwaarde dat die over het 'gewone' treinspoor gaat rijden, zoals vaak in Nederland, zonder dat ze een fortuin uitgeven aan nieuwe infrastructuurwerken.

Met een trein of lightrail op het bestaande net verlies je dan de optie om Hasselt een beetje een 'eigen' tram te geven, maar dan moet er met De Lijn maar intensief samengewerkt worden voor een goed stadsnet.
pietmol

Re: NMBS zet in op veiligheid en meer capaciteit

Bericht door pietmol »

Hobbes schreef: ... . Het 'ABC-plan' legt de prioriteiten vast voor de investeringen. In de zogenaamde 'C-lijnen' zou voorlopig niet meer geïnvesteerd worden. ...

Als NMBS-groep niet meer wil investeren in de C-lijnen, dan moet de regering maar beslissen dat deze C-lijnen overgeheveld worden naar de gewesten, en dan moet men het infrastructuur-monopoly van NMBS-groep maar afschaffen, zodat gewesten (en zelfs private maatschappijen) naar eigen behoeften/noden in spoorlijnen kunnen investeren.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: NMBS zet in op veiligheid en meer capaciteit

Bericht door Shrek »

pietmol schreef:Als NMBS-groep niet meer wil investeren in de C-lijnen, dan moet de regering maar beslissen dat deze C-lijnen overgeheveld worden naar de gewesten, en dan moet men het infrastructuur-monopoly van NMBS-groep maar afschaffen, zodat gewesten (en zelfs private maatschappijen) naar eigen behoeften/noden in spoorlijnen kunnen investeren.
Als ze dat zouden willen zouden de gewesten dat nu ook al kunnen hoor, maar geen enkel gewest wil geld uitgeven aan spoorwegen ...
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22493
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Meerjarenbegroting 2013-2025

Bericht door Steven »

Dat valt onder het begrip: "ik wil wel de baten maar niet de kosten" :mrgreen: :mrgreen:
carlos

Re: NMBS zet in op veiligheid en meer capaciteit

Bericht door carlos »

Shrek schreef:
pietmol schreef:Als NMBS-groep niet meer wil investeren in de C-lijnen, dan moet de regering maar beslissen dat deze C-lijnen overgeheveld worden naar de gewesten, en dan moet men het infrastructuur-monopoly van NMBS-groep maar afschaffen, zodat gewesten (en zelfs private maatschappijen) naar eigen behoeften/noden in spoorlijnen kunnen investeren.
Als ze dat zouden willen zouden de gewesten dat nu ook al kunnen hoor, maar geen enkel gewest wil geld uitgeven aan spoorwegen ...


shrek, dit zal de toestand zijn na de 6de staatshervorming:
schreef:
In de toekomst echter zouden de gewesten ook voor een bijkomende financiering kunnen zorgen voor de aanleg, aanpassing of modernisering van spoorlijnen.

Nochtans is deze complementaire financiering aan strikte regels onderhevig: 1) de federale overheid moet eerst een meerjareninvesteringsplan goedkeuren alsook de 60/40 verdeelsleutel (nog één van de absurditeiten van het federalisme dat zich niet bekommert om daadwerkelijke noden op het terrein, maar wel om de financiering van fictieve entiteiten!); 2) de gewestelijke financiering moet evenredig zijn met de federale; 3) er kan slechts sprake zijn van zulk een gewestelijke financiering na een verplicht samenwerkingsakkoord tussen de federale staat en één of meerdere gewesten.
.
maw Vlaanderen kan geen Euro investeren als de federale overheid/NMBS-groep niet meedoet
carlos

Re: Meerjarenbegroting 2013-2025

Bericht door carlos »

Steven schreef:Dat valt onder het begrip: "ik wil wel de baten maar niet de kosten" :mrgreen: :mrgreen:

idd de NMBS-groep wil graag dat de gewesten mee financieren, maar wil zelf wel de spelregeles bepalen
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Meerjarenbegroting 2013-2025

Bericht door Shrek »

Geloof me vrij, de NMBS groep zal meedoen als er geld op tafel komt. Maar Vlaanderen is nog niet eens in staat het busaanbod op peil te houden. Wat zouden zij dan geld gaan hebben om sporen te gaan onderhouden?
(Hetzelfde geldt trouwens voor de andere gewesten...)
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Meerjarenbegroting 2013-2025

Bericht door Shrek »

carlos schreef:
Steven schreef:Dat valt onder het begrip: "ik wil wel de baten maar niet de kosten" :mrgreen: :mrgreen:

idd de NMBS-groep wil graag dat de gewesten mee financieren, maar wil zelf wel de spelregeles bepalen
Hoe bedoel je? De gewesten kunnen zelf kiezen in welk project ze investeren hoor.
pietmol

Re: Meerjarenbegroting 2013-2025

Bericht door pietmol »

Steven schreef:Dat valt onder het begrip: "ik wil wel de baten maar niet de kosten" :mrgreen: :mrgreen:

Steven,

voor de belastingbetaler maakt het niet uit of het NMBS-groep is of De Lijn.

De houding van NMBS is er steeds een geweest van protectionisme van het eigen monopoly.
prachtig voorbeeld hiervan:

lightrail in Limburg.
Oorspronkelijk was het de bedoeling dat de lightrailvoertuigen vna De lijn gebruik zouden maken van een gedeelte eigen spoor en een gedeelte NMBS spoor.
maar dit mocht niet van de NMBS, dus volledig eigen spoor zodat het project veel duurder was en op de lange baan geschoven is.

als belastingbetaler vind ik dit wraakroepend: een bedrijf met de belastingbetaler als aandeelhouder & sponsor dat een ander bedrijf met de belastingbetaler als aandeelhouder & sponsor op zodanige kosten wil jagen zodanig dat er uiteindelijk niets gebeurd.
Plaats reactie