
Lijn 59
Re: Lijn 59
Ik weet dat een goederentrein sneller kan, of sommige toch. Maar voor een goederentrein is snelheid an sich niet zo belangrijk, stiptheid wel. Al kunnen er voor mij gerust een paar snelle rijpaden zijn vlak voor een stoptrein, hoor.
Met ETCS zou het mogelijk moeten worden om een cruisesnelheid te bepalen en mee te delen aan de bestuurder, waardoor die zo economisch mogelijk kan rijden.
Ons spoorwegnet kan intensiever ingezet worden, maar verliest dan wel een deel aan flexibiliteit. Rijpaden worden in zo'n geval een pak dwingender, voor uur vertrekken zit er dan niet meer in (of je zou in het pad van een afgeschafte of vertraagde trein kunnen rijden...).
Met ETCS zou het mogelijk moeten worden om een cruisesnelheid te bepalen en mee te delen aan de bestuurder, waardoor die zo economisch mogelijk kan rijden.
Ons spoorwegnet kan intensiever ingezet worden, maar verliest dan wel een deel aan flexibiliteit. Rijpaden worden in zo'n geval een pak dwingender, voor uur vertrekken zit er dan niet meer in (of je zou in het pad van een afgeschafte of vertraagde trein kunnen rijden...).
Re: Lijn 59
als de snelheid niet kan gehaald worden dan zal de stiptheid er ook niet zijn hegroentje schreef:Ik weet dat een goederentrein sneller kan, of sommige toch. Maar voor een goederentrein is snelheid an sich niet zo belangrijk, stiptheid wel. Al kunnen er voor mij gerust een paar snelle rijpaden zijn vlak voor een stoptrein, hoor.
Met ETCS zou het mogelijk moeten worden om een cruisesnelheid te bepalen en mee te delen aan de bestuurder, waardoor die zo economisch mogelijk kan rijden.
Ons spoorwegnet kan intensiever ingezet worden, maar verliest dan wel een deel aan flexibiliteit. Rijpaden worden in zo'n geval een pak dwingender, voor uur vertrekken zit er dan niet meer in (of je zou in het pad van een afgeschafte of vertraagde trein kunnen rijden...).

zware goederentreinen kan je best achter een L trein steken, zeker op een lijn met hellingen maar op L59 zijn er buiten de kennedytunnel en de inrit van berchem toch geen dacht ik?



Re: Lijn 59
Dienstregelingen moeten natuurlijk zijn aangepast aan de rijpaden die beschikbaar zijn. Het is dan wel mogelijk dat die dienstregelingssnelheid lager ligt dan de maximale snelheid.
Re: Lijn 59
Bij mijn weten laat ETCS die mogelijkheid niet toe (in principe zeggen de bakens enkel tot hoe ver je toelating hebt om te rijden, en wat de maximumsnelheid is). Je kan de maximumsnelheid wel verlagen maar dan geldt het voor alle voertuigen op die plek. 't Blijft dus iets dat de treinbestuurder zelf moet inschatten a.d.h.v. de dienstregeling, richtsnelheden en ervaring.groentje schreef:Met ETCS zou het mogelijk moeten worden om een cruisesnelheid te bepalen en mee te delen aan de bestuurder, waardoor die zo economisch mogelijk kan rijden.
Re: Lijn 59
De huidige implementatie in België laat dat niet toe, maar de hardware en software van ETCS wel.Eimai schreef: Bij mijn weten laat ETCS die mogelijkheid niet toe (in principe zeggen de bakens enkel tot hoe ver je toelating hebt om te rijden, en wat de maximumsnelheid is). Je kan de maximumsnelheid wel verlagen maar dan geldt het voor alle voertuigen op die plek. 't Blijft dus iets dat de treinbestuurder zelf moet inschatten a.d.h.v. de dienstregeling, richtsnelheden en ervaring.
Nuja, dat is momenteel geen prioriteit dus het zal er waarschijnlijk niet snel van komen...
Re: Lijn 59
Tuurlijk geen prioriteit, bij de NMBS/Infrabel komt men gewoon weg met een ondermaatse dienstregeling.Shrek schreef:De huidige implementatie in België laat dat niet toe, maar de hardware en software van ETCS wel.Eimai schreef: Bij mijn weten laat ETCS die mogelijkheid niet toe (in principe zeggen de bakens enkel tot hoe ver je toelating hebt om te rijden, en wat de maximumsnelheid is). Je kan de maximumsnelheid wel verlagen maar dan geldt het voor alle voertuigen op die plek. 't Blijft dus iets dat de treinbestuurder zelf moet inschatten a.d.h.v. de dienstregeling, richtsnelheden en ervaring.
Nuja, dat is momenteel geen prioriteit dus het zal er waarschijnlijk niet snel van komen...
Ze hebben toch een wetttelijk monopolie en ze investeren liever in extra sporen, dan in technologie om die efficiënt te benutten.
(zo 20ste eeuw die manier van werken)
Re: Lijn 59
Daar sla je de bal toch helemaal mis hoor...pietje schreef: Tuurlijk geen prioriteit, bij de NMBS/Infrabel komt men gewoon weg met een ondermaatse dienstregeling.
Ze hebben toch een wetttelijk monopolie en ze investeren liever in extra sporen, dan in technologie om die efficiënt te benutten.
(zo 20ste eeuw die manier van werken)
Er wordt nog amper geïnvesteerd in nieuwe sporen omdat we op vlak van veiligheid nog zo ver achterstaan. En met ETCS level 2 zal de capaciteit al een flink stuk toenemen.
Als je daarboven nog extraatjes wil als vastgelegde cruisesnelheden (waarvan de capaciteitswinst tegenover ETCS2 volgens mij minimaal is) wordt het al snel een heel dure zaak...
Re: Lijn 59
Ik denk dat TreinTramBus een drietreinensysteem met een strakke halfuurdienst voor elke kategorie direct zal toejuichen.dekooiker schreef:Logisch maar dan krijg je reizigers en treintrambus tegen: die hebben liever een spreiding dan alles kort achter elkaar.
Re: Lijn 59
Ik heb dat zo op lijn 50a vaak gezien.Robin schreef:een goederentrein achter een L trein steken? denk dat je het beter andersom doet
Met ETCS heb je dan ook nog het voordeel dat je mist infill bakens of euroloops een volgende goederentrein direct kan meedelen wanneer een sein wisselt, ook al is het nog niet in zicht. Dat kan het makkelijker maken voor een goederentrein om een gemiddelde snelheid aan te houden die gelijk is aan de L trein. In Duitsland heeft men op de reden LZB gelegd op lijnen die veel goederenverkeer zien.
Re: Lijn 59
Maar dat gaan we niet doen. De drukste lijnen krijgen level 2 waardoor je een permanente infill krijgt. Dat is nog veel efficiënter dan enkele extra bakens of loops.K V B schreef:Met ETCS heb je dan ook nog het voordeel dat je mist infill bakens of euroloops een volgende goederentrein direct kan meedelen wanneer een sein wisselt, ook al is het nog niet in zicht. Dat kan het makkelijker maken voor een goederentrein om een gemiddelde snelheid aan te houden die gelijk is aan de L trein. In Duitsland heeft men op de reden LZB gelegd op lijnen die veel goederenverkeer zien.
Re: Lijn 59
Da's natuurlijk nog beter.Shrek schreef: Maar dat gaan we niet doen. De drukste lijnen krijgen level 2 waardoor je een permanente infill krijgt. Dat is nog veel efficiënter dan enkele extra bakens of loops.
Re: Lijn 59
Ik sla de bal helemaal niet mis, het is niet omdat het geld nu helemaal op is en er bijna geen spoor meer bijgelegd kan worden, dat het voorbije decennium de focus zodanig verkeerd lag dat er eerder in bijkomende sporen werd geïnvesteerd dan in efficiënt gebruik ervan.Shrek schreef:Daar sla je de bal toch helemaal mis hoor...pietje schreef: Tuurlijk geen prioriteit, bij de NMBS/Infrabel komt men gewoon weg met een ondermaatse dienstregeling.
Ze hebben toch een wetttelijk monopolie en ze investeren liever in extra sporen, dan in technologie om die efficiënt te benutten.
(zo 20ste eeuw die manier van werken)
Er wordt nog amper geïnvesteerd in nieuwe sporen omdat we op vlak van veiligheid nog zo ver achterstaan. En met ETCS level 2 zal de capaciteit al een flink stuk toenemen.
Als je daarboven nog extraatjes wil als vastgelegde cruisesnelheden (waarvan de capaciteitswinst tegenover ETCS2 volgens mij minimaal is) wordt het al snel een heel dure zaak...
Resultaat is dat we op vele plaatsen nog jaren moeten leven met ondermaatse dienstregelingen die de infra verre van optimaal benutten.
Had men eerder ingezien dat er andere recepten waren dan zoveel mogelijk op 4 sporen brengen, dan stonden we nu waarschijnlijk veel verder.
Re: Lijn 59
Leg uit aub, dat zou denk ik dan het eerste veiligheidssysteem zijn, sinds het bestaan van de spoorwegen, dat de capaciteit van een baanvak verhoogdShrek schreef: En met ETCS level 2 zal de capaciteit al een flink stuk toenemen.
.
Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide
Re: Lijn 59
Dan mag jij me toch eens uitleggen hoe je het huidige aanbod Leuven-Brussel, Leuven-Luchthaven én Brussel-Luchthaven over 2 sporen van L36 kan sturen.pietje schreef: Ik sla de bal helemaal niet mis, het is niet omdat het geld nu helemaal op is en er bijna geen spoor meer bijgelegd kan worden, dat het voorbije decennium de focus zodanig verkeerd lag dat er eerder in bijkomende sporen werd geïnvesteerd dan in efficiënt gebruik ervan.
Resultaat is dat we op vele plaatsen nog jaren moeten leven met ondermaatse dienstregelingen die de infra verre van optimaal benutten.
Had men eerder ingezien dat er andere recepten waren dan zoveel mogelijk op 4 sporen brengen, dan stonden we nu waarschijnlijk veel verder.
En hoe jij GEN-treinen met extra stopplaatsen zonder extra sporen naar Ottignies kan sturen samen met IC, INT en IR. Alles met de voorziene 4 GEN-treinen per uur natuurlijk

De beste stuurlui staan natuurlijk steeds aan wal

Zie de ETCS-topicdentheo schreef:Leg uit aub, dat zou denk ik dan het eerste veiligheidssysteem zijn, sinds het bestaan van de spoorwegen, dat de capaciteit van een baanvak verhoogdShrek schreef: En met ETCS level 2 zal de capaciteit al een flink stuk toenemen.
.
