BENELUX

pietmol

Re: BENELUX

Bericht door pietmol »

nahoj schreef:
ferry schreef:Waarom opnieuw "29" leasen? Men kan toch ook met type 12 naar Frankrijk!
Waarom überhaupt al dat doorschuiven van locomotieven? Men kan toch ook met type 11 naar Nederland! :wink:

nahoj, je hebt volledig gelijk.

maar de perceptie is dat NMBS & NS kost wat kost willen bewijzen dat deze Benelux niet rendabel is; sla er de kranteberichten van 18feb maar op na:

275 reizigers reden van DenHaag naar Brussel; daarmee komt men een een bezettingsgraad van 50%. Hiermee is de trein net niet rendabel.

1) over de passagiers die niet het volledige traject afleggen wordt mooi gezwegen, en de uitspraak geeft de indruk dat deze zelfs niet meegeteld worden.
2) door die 28 te leasen, kan men de leasing prijs 'correct' en zonder discussie in rekening brengen. Als men de '11' gebruikt dan kan men moeilijk hetzelfde bedrag in rekening brengen.(en minder kosten maakt dat je sneller rendabel bent...)

(volksgazet 18feb)
De NS blijft de komende tijd het aantal reizigers tussen Den Haag en Brussel tellen. Als dat er voldoende zijn, zal het bedrijf kijken of het haalbaar is de verbinding erin te houden. Maar het is aan de staatssecretaris van Infrastructuur om daarover een besluit te nemen, benadrukte de zegsman van de NS. Hij wees er onder meer op dat de vroegere intercity tussen Amsterdam en Brussel met een bezettingsgraad van 50 procent niet rendabel was.
Laatst gewijzigd door pietmol op 19 feb 2013, 08:43, 1 keer totaal gewijzigd.
AlexNL

Bericht door AlexNL »

50% bezetting? Daar kunnen ze bij de Fyra slechts over dromen!
LHOON

Bericht door LHOON »

Robert M. VAN KOOY schreef:
Het systeem van toegang tot railinfrastructuur dat v.w.b. de tarifering zijn eigen regels stelt is niet geheel onbekend, met name de Underground in Londen en het vervoerssysteem in Hong Kong kennen dat. Maar in beide gevallen is hier sprake van een lokaal toepassingsgebied dat bovendien - als het goed is - geheel is afgesloten met poortjes. Om het gehele spoorgebeuren in Nederland te omheinen en de toegang tot en verlaten van dat afgesloten gebied alleen mogelijk te maken via poortjes op de stations is - naar al lang vaststaat - volstrekt onuitvoerbaar.
Er zijn in Londen nog genoeg stations waar geen poortjes zijn en men de kaartlezer op het perrron moet gebruiken, zo bijvoorbeeld de meeste kleinere spoorwegstations en vrijwel heel het DLR netwerk.
Robert M. VAN KOOY

Bericht door Robert M. VAN KOOY »

Hallo,

Uit de reacties tot heden op mijn klaagzang van gisteren m.b.t. het gebruik van de Nederlandse OV-kaart lees ik dat verwacht wordt dat die OV-kaart voorshands nog wel naast gewone (papieren) reisbiljetten zal blijven bestaan. Maar inmiddels is ter bevordering van het gebruik van de OV-kaart al wel een nieuw aspect opgedoken: men kan bij de automaten op de stations geen kaartjes met 40% korting (in de weekeinden de gehele dag geldig en op werkdagen na 09.00 uur) meer kopen. Men wordt om van genoemd tariefvoordeel gebruik te kunnen maken dus gedwongen om na aanschaf van een OV-kaart "op saldo" te gaan reizen. En reken maar dat de aasgieren die de OV-chipkaart hebben ingevoerd ( de Nederlandse overheid heeft er in feite NIETS over te zeggen) er alles er aan zullen doen om iedere andere manier om zonder OV-kaart te kunnen reizen om zeep zullen helpen, zonodig zelfs het véél te dure enkele reiskaartje dat je in de tram en de bus kunt kopen.

Ken ik één ander land ter wereld waar je om zoiets alledaags als een treinreisje maken of op de tram of autobus te stappen een OV-chipkaart ad € 7.50 moet aanschafffen waar dan ook nog weer door de reiziger een bedrag op gestort moet worden om sowieso van dat volkse openbaar vervoerssysteem gebruik te kunnen maken? Toen mijn drie kleinkinderen uit Luxemburg na invoering van de OV-chipkaart in Nederland op bezoek kwamen moest ik eerst € 22,50 betalen voor drie van die OV-passen en vervolgens ook nog eens 3 x € 10 storten om op die drie kaarten voldoende "saldo" te hebben. Ik beschouw die methode zeer schadelijk om openbaar vervoer te bevorderen. En wat te denken van het feit dat aan de stationsloketten een kaartje kopen je op een toeslag van € 3,50 komt te staan! Nogmaals wáár ter wereld overkomt je zoiets?

Inmiddels begint het gelukkig al te rommelen in parlementaire kringen waar het nadelige aspecten van de OV-kaart betreft, zeker waar er in Nederland meerdere spoorwegexploitanten zijn die ieder voor zich - los van de NS - opnieuw financiële aanslagen plegen op het gebruik van de OV chipkaart. Wég met dat ding!!

Gegroet,

Robert M. VAN KOOY
LHOON

Bericht door LHOON »

In Londen geldt iets analoogs voor de Oyster kaart: ook daar zijn gewone papieren tickets bijna 2 x zo duur gemaakt om het gebruik ervan te ontmoedigen.

Verschil voor de occasionele gebruiker is wel dat men de kaart indien men ze niet meer nodig heeft gewoon kan inruilen, en het volledige saldo + de waarborgsom voor de kaart aan het loket terug krijgt.

De kaart is altijd veel voordeliger, en topt bovendien af op de prijs van een dagkaart!
Shrek

Bericht door Shrek »

Ik vind het londense systeem ook zeer handig. Nederland zou er goed mee zijn moest het daar ook zo werken :wink:
Glodenox
Contacteer:

Bericht door Glodenox »

De Oyster-card lijkt me inderdaad het ideaalbeeld waar OV-betaalsystemen moeten naartoe groeien.
K V B

Bericht door K V B »

Glodenox schreef:De Oyster-card lijkt me inderdaad het ideaalbeeld waar OV-betaalsystemen moeten naartoe groeien.
Zwitserland gaat ook een OV chipkaart invoeren...
dentheo

Bericht door dentheo »

LHOON schreef:
De kaart is altijd veel voordeliger, en topt bovendien af op de prijs van een dagkaart!
Klopt, één van de grote voordelen.

Toen ik, nu vijf jaar geleden , vertrok van "Marie La Bonne" :lol: :lol: , had ik de indruk dat men daar toch ook al gates aan het zetten was voor de oysterkaart op de Chiltern line....
het spoor gaat meedoen net als in Nederland ?
Theo
Groeten vanop de Heide
rvdborgt

Bericht door rvdborgt »

pietmol schreef:(volksgazet 18feb)
De NS blijft de komende tijd het aantal reizigers tussen Den Haag en Brussel tellen. Als dat er voldoende zijn, zal het bedrijf kijken of het haalbaar is de verbinding erin te houden. Maar het is aan de staatssecretaris van Infrastructuur om daarover een besluit te nemen, benadrukte de zegsman van de NS. Hij wees er onder meer op dat de vroegere intercity tussen Amsterdam en Brussel met een bezettingsgraad van 50 procent niet rendabel was.
De Benelux had gemiddeld zo'n 250 grensoverschrijdende reizigers per trein. Gemiddeld dus ongeveer halfvol. Daarmee was het de meest winstgevende treinserie van NS. De binnenlandse IC's van NS, die overigens ook zonder subsidie rijden, hebben een gemiddelde bezettingsgraad van rond de 30%.

Groetjes,
Rian
AlexNL

Bericht door AlexNL »

rvdborgt schreef:De Benelux had gemiddeld zo'n 250 grensoverschrijdende reizigers per trein. Gemiddeld dus ongeveer halfvol. Daarmee was het de meest winstgevende treinserie van NS. De binnenlandse IC's van NS, die overigens ook zonder subsidie rijden, hebben een gemiddelde bezettingsgraad van rond de 30%.
De NMBS heeft deze cijfers beschikbaar gemaakt:
Cijfermateriaal 98

(...)

d) Beneluxtreinen: 2.700.000 passagiers aan de grensovergang te Roosendaal met een Belgisch aandeel in de omzet van 15 miljoen Euro
Bron: Registratie NMBS voor vervoercontract HSL-Zuid

2,7 grensoverschrijdende miljoen reizigers per jaar komt neer op 231 reizigers per trein, uitgaande van 32 treinen per dag.

Uitgaande van 250 grensoverschrijdende reizigers in dienstregeling 2012 zou dit betekenen dat er in 14 jaar tijd een groei van 8,6% is gerealiseerd.
neigezug

Bericht door neigezug »

De spoorwegmaatschappijen van de Fyra zeggen niet graag dat de Beneluxtrein onrendabel is.Binnenkort komen er resultaten van onafhankelijker onderzoek nl. van de ondernemingen waarmee Den Haag aan tafel zit.Dat kan Arriva (DB) zijn maar even goed Veolia (staat te koop) of iemand anders zijn ....
Vergeet niet dat de staatsmaatschappijen met duurder (lees statutair benoemd) personeel rijden waardoor een trein voor bijv. Arriva sneller rendabel kan zijn.
De lijn van Dordrecht naar Geldermalsen was voor NS ook niet rendabel, en met sluiten bedreigd maat kende een comeback dank zij Arriva.
NB tav Stafanie :De Beneluxvrijkaart was in de Fyra Brussel <> Amsterdam ook niet geldig.
kika

Bericht door kika »

AlexNL schreef: Wat gaat veranderen is dat op termijn de poortjes op de stations zullen sluiten. Hiermee hopen de spoorwegen de sociale veiligheid op de stations te verhogen en de hoeveelheid zwartrijders verder te verlagen.
Alex: dat zijn ze 'verplicht,' 500 miljoen euro hebben ze er in 2000 voor gekregen naar aanleiding van de verkoop van Telfortaandelen. Ondertussen weten we allemaal al dat het grootste deel van de 1,3 miljard euro 'verdwenen' is.
K V B schreef: Gesloten poortjes kan alleen op bemande stations, en dat enkel maar op het moment dat er personeel aanwezig is. Kijk maar eens naar hoe men het in het VK doet: Als er poortjes zijn, staan ze open als er geen personeel aanwezig is. Gesloten poortjes op een onbemand station druist in tegen de EU richtlijnen voor de toegankelijkheid van het OV, en ook tegen veiligheidsregels.
Dat klinkt mooi, maar wordt dat ook nageleefd? Is cameratoezicht niet al voldoende ofzo? Ik had nog niet van die richtlijnen gehoord, ben ietwat sceptisch over de uitvoering.

Neigezug: er is ook een toeslag op de binnenlandse (Nederlandse) Fyra voor netkaarthouders.
LHOON

Bericht door LHOON »

dentheo schreef:
LHOON schreef:
Klopt, één van de grote voordelen.

Toen ik, nu vijf jaar geleden , vertrok van "Marie La Bonne" :lol: :lol: , had ik de indruk dat men daar toch ook al gates aan het zetten was voor de oysterkaart op de Chiltern line....
het spoor gaat meedoen net als in Nederland ?
Er zijn inderdaad poortjes in alle grotere stations (die dikwijls samen gebruikt worden door Underground, Overground en spoorweg ("National Rail"), bv. Barking)
Kleinere haltes hebben deze echter niet, enkel een kaartlezer op het perron. Ook in de DLR zijn er geen poortjes.
Als men daar afstapt, niet vergeten uit te checken, of ge hebt een maximumtarief (£8) aan uw been.
ostbahnhof

Bericht door ostbahnhof »

Mijn oog viel er net op:
de 2 "nieuwe" beneluxen hebben s'morgens en 's avonds hetzelfde vertrek en aankomstuur, natuurlijk wel met 12 uur ertussen. Wie is er zo vindingrijk geweest? :D
Plaats reactie