Kortrijk krijgt zwevend treinstation in 2022

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
Kristofke
Berichten: 1115
Lid geworden op: 18 jul 2009, 01:24

Re: Kortrijk krijgt zwevend treinstation in 2022

Bericht door Kristofke »

Dieselfreak schreef:
Kristofke schreef:Vroeger stond je in Luik en nu in Kortrijk toch ook in de kou?
Kortrijk heeft verwarmde wachthokjes op de perrons. Die zullen door die metamorfose verdwijnen en niet meer terugkeren.
In het nieuwe station is deze verwarmde ruimte boven de sporen. Is het zoveel moeite om drie minuten voor aankomst dan naar beneden te gaan? Je bent direct zeker van het juiste spoor.
SvMp

Re: Kortrijk krijgt zwevend treinstation in 2022

Bericht door SvMp »

Dieselfreak schreef: “Na 60 jaar zit er sleet op het huidige stationsgebouw, daarom is het tijd voor iets nieuws”, aldus NMBS-topman Jannie Haek. “Daarom wordt er een nieuw gebouwd en meteen zal ook de omgeving worden aangepakt.”
Geen wonder dat prijzen alleen maar stijgen en service daalt. Als je een gebouw na 60 jaar al sloopt, dan wordt het een dure grap. Knetter gek die Jannie Haek. Dat mens vervroegd met pensioen sturen zal de Belgen een hoop geld besparen.
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5260
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Kortrijk krijgt zwevend treinstation in 2022

Bericht door overweg13 »

SvMp schreef:
Geen wonder dat prijzen alleen maar stijgen en service daalt. Als je een gebouw na 60 jaar al sloopt, dan wordt het een dure grap. Knetter gek die Jannie Haek. Dat mens vervroegd met pensioen sturen zal de Belgen een hoop geld besparen.
Zestig jaar lijkt me voor een gebouw dat in die jaren gebouwd is al een hele tijd. Het zijn die van 100 jaar geleden die goed stand houden.
Met vriendelijke groet

overweg13
FLV-FGSP
Berichten: 1878
Lid geworden op: 01 feb 2006, 09:36
Locatie: Leuven

Re: Kortrijk krijgt zwevend treinstation in 2022

Bericht door FLV-FGSP »

Dat mens vervroegd met pensioen sturen zal de Belgen een hoop geld besparen.
Dat mens -> diene mens (deze Jannie is van het mannelijk geslacht).

Je wens wordt verhoord, de Holding verdwijnt.
dekooiker
Berichten: 1552
Lid geworden op: 14 okt 2007, 21:09
Locatie: FKI

Re: Kortrijk krijgt zwevend treinstation in 2022

Bericht door dekooiker »

Die progressieve zielen hebben bijzonder weinig voeling met architectuur uit het recente verleden.
Zulk station moet behouden blijven; de generaties na ons zullen het weten te waarderen.
Aanpassen aan de tijd is vanzelfsprekend zonder aan het karakter te raken.
De vernieuwingsdrang is me een doorn in het oog.
De trein.
Alleen voor durvers.
SvMp

Re: Kortrijk krijgt zwevend treinstation in 2022

Bericht door SvMp »

Kristofke schreef:
Merijn schreef:Ik ben ermee eens dat een reiziger ontvangen moet worden, maar dat kan mijns inziens evengoed in een (beetje) gerenoveerd station. 9 kansen op de 10 zal het zoals in Liege Guillemins zijn: een station waar je nergens wat in de warmte kan wachten (bij vrieskou buiten)...dan verkies ik toch een ouder gebouw met warmte...
Vroeger stond je in Luik en nu in Kortrijk toch ook in de kou? Er zijn in Luik wachtruimtes, en in Kortrijk zal dat ook zo het geval zijn net zoals men nu in Kortrijk toch ook een wachtzaal heeft.

Waarom wordt er een vals beeld opgehangen dat nieuwe stations geen wachtruimtes zouden hebben?
Nieuwe stations hebben zelden goede verwarmde wachtruimtes, metname de grotere nieuwe gebouwen.

Vertel eens, waar zit in Luik de wachtruimte? Ik heb het nog niet kunnen vinden.

dekooiker schreef: De vernieuwingsdrang is me een doorn in het oog.
Mij ook! En daar komt ook nog bij dat naoorlogse architectuur enorm ondergewaardeerd wordt, waardoor deze het mikpunt is van prestigeprojecten.

Vorige week heb ik station Kortrijk gefotografeerd, het is een prachtig gebouw. Het enige wat nog ontbreekt zijn liften naar de tunnel maar dat kan voor minder dan 100 miljoen. Ook zal een horecabedrijf (restaurant of café) in een van de zijvleugels mooi zijn. Dat moet toch haalbaar zijn voor het 14e station van België.
vasonline
Berichten: 213
Lid geworden op: 03 jul 2009, 08:14

Re: Kortrijk krijgt zwevend treinstation in 2022

Bericht door vasonline »

Hoeveel kost het onderhoud van al die nieuwe constructies (genre Callatrava) jaarlijks?

Ik ben niet tegen het feit dat een groot station (vb Antwerpen-centraal) geen uithangbord mag zijn.

Maar toch niet elk provinciestadje? :(
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Kristofke
Berichten: 1115
Lid geworden op: 18 jul 2009, 01:24

Re: Kortrijk krijgt zwevend treinstation in 2022

Bericht door Kristofke »

Wat kost het om al die oude amper of niet geïsoleerde gebouwen elke winter warm te stoken?
Rétro

Re: Kortrijk krijgt zwevend treinstation in 2022

Bericht door Rétro »

dekooiker schreef:Die progressieve zielen hebben bijzonder weinig voeling met architectuur uit het recente verleden.
Zulk station moet behouden blijven; de generaties na ons zullen het weten te waarderen.
Aanpassen aan de tijd is vanzelfsprekend zonder aan het karakter te raken.
De vernieuwingsdrang is me een doorn in het oog.
Ben ik het helemaal mee eens. Jammer genoeg is er bijna geen appreciatie voor dergelijke dingen meer. En dan nog in een stad als Kortrijk die zich wat als 'designer' stad wil profileren en het hek is helemaal van de dam :roll: . Het vernieuwen van de perrons & de omkadering zou natuurlijk geen slechte zaak zijn. Ons typisch Belgisch spoorweglandschap gaat toch zo beetje bij beetje verloren...
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Kortrijk krijgt zwevend treinstation in 2022

Bericht door Asterix »

SvMp schreef:Vertel eens, waar zit in Luik de wachtruimte? Ik heb het nog niet kunnen vinden.
Ze plaatsen in de ondergrondse gang van die elektrische gloeilampen op staander (van bij de doe-het-zelver) waarrond je je kan verwarmen. Op zich lekker warm maar eigenlijk lamentabel voor zo een duur station.
kika
Berichten: 2859
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: Kortrijk krijgt zwevend treinstation in 2022

Bericht door kika »

Het is wel bijzonder te noemen dat ze met een concept en een prijs naar buiten komen en zeggen we gaan dat niet helemaal zelf bekostigen. Dát is zeker lovenswaardig, vind ik. Als bij een volgende doorrekening het te duur wordt of de stad zelf er niet zoveel voor over heeft, kan je in een zeer vroeg stadium een andere richting inslaan. Hopelijk overschat niemand nog de inkomsten uit de verhuur van winkelruimtes enzo…
vasonline
Berichten: 213
Lid geworden op: 03 jul 2009, 08:14

Re: Kortrijk krijgt zwevend treinstation in 2022

Bericht door vasonline »

Kristofke schreef:Wat kost het om al die oude amper of niet geïsoleerde gebouwen elke winter warm te stoken?
Dag Kristof,

Touché :)
Dat klopt natuurlijk..... Maar men kan het oude gebouw natuurlijk ook renoveren en isoleren.
Men verhoogt de perrons, evt onderdoorgang, lift enz...

En dan heb je ook een mooi station met alle comfort. Zonder kostelijke overkapping en ditto onderhoud.
Dan kan men met de rest van die 100 miljoen ook andere stations isoleren.
Misschien niet zo spectaculair, maar toch nuttiger.

Ik weet niet of er iemand zicht heeft op de onderhoudskost van Luik-Guillemins?
(gewoon als serieuze vraag)

Ergens heb ik toch liever dat het allemaal één pot NMBS-geld is.
Nu is het precies zo dat het éne "bedrijf" met een pennetrek een 'ideetje' van 100miljoen uitgeeft.
Ondertussen bijt het andere "bedrijf" elke Euro in twee? (bij wijze van spreken ;) )
Die discrepantie vind ik zo schrijnend.

Groetjes
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5260
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Kortrijk krijgt zwevend treinstation in 2022

Bericht door overweg13 »

vasonline schreef: Dat klopt natuurlijk..... Maar men kan het oude gebouw natuurlijk ook renoveren en isoleren.
Men verhoogt de perrons, evt onderdoorgang, lift enz...

En dan heb je ook een mooi station met alle comfort. Zonder kostelijke overkapping en dito onderhoud.
Dan kan men met de rest van die 100 miljoen ook andere stations isoleren.
Misschien niet zo spectaculair, maar toch nuttiger.
Waar in deze discussie eigenlijk al te gemakkelijk aan voorbijgegaan is, is dat die oude stationsgebouwen eigenlijk enorm veel ruimte boden, die vandaag nog moeilijk efficiënt te gebruiken is. Het opvallendste deel - en dat is wel al vermeld - is dat oude stationsgebouwen ook de woning van de stationschef waren; verder waren er ruimten voor allerhande diensten (pakjes, spooronderhoud, personeel) die niet langer gebruikt kunnen worden. (Vergelijk maar eens Oud-Heverlee met pakweg Baasrode-Noord, dan zie je dat je het echt met veel minder grote gebouwen kunt doen. Hoe mooi je zo een oud station ook kunt vinden, het is vaak echt wel eenvoudiger om een nieuw gebouw op te trekken.
Overigens verkoopt men het oude station van Halle begin maart. Men weet echt niet meer wat men die genummerde stukken muur moet aanvangen, en dus verkoopt de Stad Halle de restanten van dat gebouw nu maar. Het is trouwens een schoolvoorbeeld van een gebouw dat in de loop der decennia zijn functionaliteit grotendeels verloren heeft: de voor het publiek toegankelijke ruimten waren nl. opgevat als potentiële slaapruimten voor de vele bedevaarders die per trein naar Halle afzakten. Vandaar dat loketten- en wachtzaal tegenover die van vergelijkbare stations zo groot uitvielen...)
Met vriendelijke groet

overweg13
Retard
Berichten: 2980
Lid geworden op: 30 jun 2012, 11:23
Locatie: De Kust

Re: Kortrijk krijgt zwevend treinstation in 2022

Bericht door Retard »

vasonline schreef:
Kristofke schreef:Wat kost het om al die oude amper of niet geïsoleerde gebouwen elke winter warm te stoken?
Ik weet niet of er iemand zicht heeft op de onderhoudskost van Luik-Guillemins?
(gewoon als serieuze vraag)
Deze krijgt de volgende twaalf jaar 3 miljoen ter onderhoud, en eigenlijk is er nog meer nodig, maar men wou niet meer geven, omdat het al 320 miljoen heeft gekost (en volgens sommige bronnen zelfs 437 miljoen :shock: ).
Ergens heb ik toch liever dat het allemaal één pot NMBS-geld is.
Nu is het precies zo dat het éne "bedrijf" met een pennetrek een 'ideetje' van 100miljoen uitgeeft.
Ondertussen bijt het andere "bedrijf" elke Euro in twee? (bij wijze van spreken ;) )
Die discrepantie vind ik zo schrijnend.
Groetjes
Vind ik ook
dekooiker
Berichten: 1552
Lid geworden op: 14 okt 2007, 21:09
Locatie: FKI

Kortrijk krijgt zwevend treinstation in 2022

Bericht door dekooiker »

Er zijn nog mensen die respect hebben voor de architectuur van het recente verleden.
Zo zijn er enkele stations die men maar beter kan behouden en Kortrijk is daar eentje van.
Luik mocht best een nieuw station hebben, ik vind het zelfs mooi (maar onpraktisch).
Alleen de kostprijs is er vér over.

Wat sommigen aanhalen pro vernieuwing begrijp ik best.
Misschien is er wel de mogelijkheid om per provincie een opleidingscentrum te plaatsen?
Gemeentelijke diensten in het station, waarom niet?
Zo kunnen onnuttige ruimtes weer een bestemming krijgen.
De trein.
Alleen voor durvers.
Plaats reactie