wielophanging

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
Plaats reactie
peterbot
Berichten: 49
Lid geworden op: 12 jul 2007, 18:46
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

wielophanging

Bericht door peterbot »

Even een vraag voor de techneuten onder de leden: waarom hebben treinen eigenlijk starre assen? Voor hetzelfde geld zou men toch de wielen met een lager op de as kunnen vastzetten en deze in de bochten onafhankelijk laten draaien. Ik kan mij voorstellen dat bij locomotieven de zaak enigszins complexer wordt en een soortement differentieel nodig zou zijn. Zou het dan in de bochten niet soepeler en zonder gepiep lopen? Of is het extra werk de moeite niet waard?
Peter Bottenberg die ooit nog machinist op de stoomlocomotief wou worden
Bordensteker
Berichten: 1291
Lid geworden op: 14 mei 2007, 10:03

Re: wielophanging

Bericht door Bordensteker »

Goede vraag!

Het antwoord vind je in http://nl.wikipedia.org/wiki/Stuureffect_van_de_spooras .

Mochten daar nieuwe vragen uit oprijzen, dan kun je die uiteraard hier stellen!

EDIT: Op zoek naar een wat behulpzamer afbeelding kwam ik o.a. op http://en.wikipedia.org/wiki/Hunting_oscillation , maar daar gaat men nogal diep op de zaak in. De afbeeldingen zijn echter wel nuttig.

Je kunt ook gewoon twee (leeggegeten) halve liter yoghurt bekers met de brede bovenkanten aan elkaar plakken (gewoon met een paar plakbandjes). Dus je zet de ene rechtop op tafel, en de andere er ondersteboven op. Plak de randen op twee of drie plekken aan elkaar.

Nu zet je twee even hoge tafels met de lange kanten evenwijdig naast elkaar, op een afstand die gelijk is aan de hoogte van één beker.
Bovendien moet het ene eind van de tafels op een verhoging van een 10 cm of zo komen te staan, daarvoor heb je dus voor twee keer twee poten vier even dikke stapeltjes boeken nodig.

De randen van de tafels vormen nu een soort spoorweg, en de dubbele kegel kan langs dit spoor van hoog naar laag rollen, en zal daarbij, als het goed is, zelf met wat slingeren ruwweg het midden van de spoorbaan blijven zoeken.
Net zelf even geprobeerd, met (inplaats van die tafels) een bijna horizontaal gelegde staande lamp waarvan de mast uit twee evenwijdige dunne buizen bestaat als baan, en twee yoghurtbekers. Het werkte!
Eimai
Berichten: 795
Lid geworden op: 10 mar 2009, 15:05

Re: wielophanging

Bericht door Eimai »

Of om het eenvoudig in een filmpje te zien: http://www.thenakedscientists.com/HTML/ ... d-corners/
peterbot
Berichten: 49
Lid geworden op: 12 jul 2007, 18:46
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Re: wielophanging

Bericht door peterbot »

Mercikes,
ik heb het inmiddels zelf gevonden. De Engelse Wikipedia-pagina zou echt een lekkertje voor mijn collega-ingenieur zijn.
Ik heb ook gevonden dat de Spaanse Talgo wel onafhankelijke wielen heeft. Maar dan wel een speciaal ophangsysteem.
Live & learn! :D
Peter Bottenberg die ooit nog machinist op de stoomlocomotief wou worden
dekooiker
Berichten: 1552
Lid geworden op: 14 okt 2007, 21:09
Locatie: FKI

Re: wielophanging

Bericht door dekooiker »

Toen ik ooit eens automechanica aan het leren was kwam de leraar met deze materie af.
Zeer interessante dingen.
In dat verband lijken bepaalde politici geen bal verstand te hebben van de zaak als ze een trein op tramsporen willen laten rijden.
Het geknars bij trams in bochten is om dood te gaan ;)
De trein.
Alleen voor durvers.
arvooke
Berichten: 64
Lid geworden op: 01 feb 2006, 14:18

Re: wielophanging

Bericht door arvooke »

En de wielprofielen zijn in Antwerpen en de kust ook verschillend.
De Antwerpse hermelijnen moeten bij elk transport van of naar de kust op de wieldraaibank.
dentheo
Berichten: 8167
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: wielophanging

Bericht door dentheo »

arvooke schreef: De Antwerpse hermelijnen moeten bij elk transport van of naar de kust op de wieldraaibank.
En hoe dikwijls kan dat voor ze nieuwe wielbanden nodig hebben ?
Theo
Groeten vanop de Heide
Plaats reactie