aankondigingsborden

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5298
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: aankondigingsborden

Bericht door Steve »

Kristofke schreef: De 8095 stopt NIET in Mollem (echter wel in Sint Gillis waar de 8094 NIET stopt!) ! En dus is het logisch dat het eerst volgende vertrek naar Mollem de L trein is.

Echter heeft de operator bij het activeren van de alternatieven "vergeten" om Mollem uit deze alternatieven te halen aangezien het nutteloos is om deze om te roepen voor de L trein als de originele trein voor die L trein komt.

Wanneer de operator een alternatief activeert voor een trein dan kiest het systeem automatisch voor alle haltes het eerst volgende vertrek zonder enige controle of dit nu logisch zou zijn of niet voor de reiziger (als het eerste vertrek naar Gent een L trein is zal ze deze als eerste vertrek omroepen, onlogisch dus). Het is dan aan de operator om de onlogische alternatieven uit te vinken, en eventueel snellere alternatieven te kiezen, wat soms tijdens de spits in alle drukte wel eens voor een station vergeten kan worden.

Uw opmerking of het volgen van de volgende trein is terecht, echter is daar momenteel geen tekst voor voorzien in het systeem. We zeiden dat vroeger voor het systeem er was wel, echter kunnen we op camera's alles volgen in Brussel-Centraal en bitterweinig mensen wachten op de volgende trein wetende uit ervaring dat je maar beter de eerste pakt. Dus het heeft weinig zin want mensen luisteren echt niet.
Oeps, je hebt volledig gelijk over Mollem en de 8095.

Zeer speciaal treintje in ieder geval, die 8095: rijdt met de krachtigste en betrouwbaarste loc die er momenteel is (een 18), met de comfortabelste rijtuigen volgens veel reizigers en die bijvoorbeeld nog de Benelux gedaan hebben (I6)... en dat geheel doet dan dagelijks amper 70 km in de vorm van twee P-treintjes die nog trager zijn dan de reguliere stoptrein, nota bene door het uitwijken in Opwijk.

(had bijna "opwijken in Uitwijk" geschreven :lol: )
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5298
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: aankondigingsborden

Bericht door Steve »

Kristofke schreef:
dentheo schreef:
Kristofke schreef: Dus het heeft weinig zin want mensen luisteren echt niet.
Dat laatste is wel een dooddoener...kun je alles mee verantwoorden....zelfs het slopen van de luidsprekers.
Nogmaals, bepaalde treinen lopen tot vijf minuten vertraging op in stations terwijl de aankondiger duidelijk vijf keer roept dat er vlak achter een zelfde trein zit, en mensen willen NIET luisteren. Waarschijnlijk horen ze het wel, maar willen ze het risico niet nemen en proppen ze zichzelf nog liever op een volle trein en verhinderen ze het vertrek door het niet kunnen sluiten van de deuren. En dat doet zich dan in vier stations telkens opnieuw voor (bijvoorbeeld richting Namen een volzette trein vanaf Brussel-Centraal heeft dezelfde problemen met niet luisterende reizigers in Noord, Schuman en Luxemburg).
Tot op zekere hoogte kan ik die niet-luisterende reizigers wel begrijpen: als je vlak achter een andere trein hangt, dan weet je dat het sowieso met een slakkengangetje zal gaan. Als je dan ietwat gehaast bent, kies je eieren voor je geld. Toch ben ik ervan overtuigd dat er ook een deel reizigers is dat het niet zo erg vindt om een paar minuten later te zijn, maar daarvoor wel een stuk meer comfort in de plaats krijgt. Alleen moeten ze duidelijk weten dat ze kunnen blijven wachten op de volgende zonder al te groot risico. En hopen dat ze nog geen dergelijke ervaring meegemaakt hebben: als je één keer (op aanraden van de omroeper of iemand anders) gewacht hebt op de volgende en het is in het honderd gelopen, zul je dat volgens mij niet snel opnieuw doen...
dentheo
Berichten: 8167
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: aankondigingsborden

Bericht door dentheo »

Kristofke schreef:
Uw luidsprekers slopen opmerking is dan ook niet van doen, de mensen horen de aankondiging wel maar ze LUISTEREN niet!
Maar jij wil ze dan ook niet meer omroepen.....dan is er geen weg terug natuurlijk. Hoe kunnen ze dan hun gedrag nog aanpassen ?

Ps; ik vind het wel een zwakte van de soft als hij bij een afwijking niet meer de vertraagde trein voorstelt, die toch vroeger komt dan zijn eigen goedbedoelde suggestie.
Theo
Groeten vanop de Heide
LHOON
Berichten: 619
Lid geworden op: 30 dec 2008, 21:30
Locatie: FM

Re: toch wel jammer

Bericht door LHOON »

tomdg schreef:
Kristofke schreef:Het is niet doenbaar om zulke treinen in vier talen alle stops te laten omroepen, daar heeft niemand iets aan.
Toch werd het in Mechelen gedaan tot enkele weken geleden. Het was natuurlijk wel wat overdreven.
De trein Antwerpen - Luchthaven - Landen wordt thans omgeroepen in Mechelen als "stopt in B.N.L., en rijdt door naar Landen" en dit in 4 talen.
Geen woord over Leuven, alhoewel de meeste reizigers op deze trein wellicht bestemming Leuven hebben.

Voor de De Panne is het een tijdje geleden dat ik deze nog heb gehoord, zal er eens op letten.
Fabian318
Berichten: 102
Lid geworden op: 20 jan 2013, 00:17
Locatie: Münster (Westf.)

Re: aankondigingsborden

Bericht door Fabian318 »

ostbahnhof schreef:In Brussel Noord worden per trein 2 lijnen gebruikt op het elektronisch overzichtbord.
1 lijn in het nederlands, 1 lijn in het frans.
Wellicht mag ik hier een vraagje met betrekking tot de borden op het perron plaatsen:

Op de Brusselse stations is de ene kant van het bord Frans en de andere kant Nederlands. Maar op welke manier wordt bepaald welke taal op welke kant staat? Kon er helaas nog geen systematiek terugvinden.

Op het overzichtbord is het wel duidelijk, als de trein zijn eindbestemming in Vlaanderen heeft, is lijn 1 in het Nederlands en lijn 2 in het Frans en andersom.
franksken

Re: aankondigingsborden

Bericht door franksken »

Fabian318 schreef:
ostbahnhof schreef:In Brussel Noord worden per trein 2 lijnen gebruikt op het elektronisch overzichtbord.
1 lijn in het nederlands, 1 lijn in het frans.
Wellicht mag ik hier een vraagje met betrekking tot de borden op het perron plaatsen:

Op de Brusselse stations is de ene kant van het bord Frans en de andere kant Nederlands. Maar op welke manier wordt bepaald welke taal op welke kant staat? Kon er helaas nog geen systematiek terugvinden.

Op het overzichtbord is het wel duidelijk, als de trein zijn eindbestemming in Vlaanderen heeft, is lijn 1 in het Nederlands en lijn 2 in het Frans en andersom.
Nederlands of Frans,links of rechts.
Allemaal gelijk.Toch?
Waar zijn we anders mee bezig!?
Ruben
Berichten: 344
Lid geworden op: 01 feb 2006, 00:36
Locatie: Brugge

Re: aankondigingsborden

Bericht door Ruben »

In Brussel-Zuid is het zo dat wanneer je via de roltrap naar boven gaat, je hetzelfde te zien krijgt als wat op de overzichtsschermen op de eerste regel staat. De andere schermen nemen hetzelfde over: eerste regel staat richting Brussel-Centraal, de tweede regel richting Vorst.
speakervoice
Berichten: 111
Lid geworden op: 20 sep 2011, 10:25

Re: aankondigingsborden

Bericht door speakervoice »

ostbahnhof schreef:Wat kan je dan voorhebben als je niet op de hoogte bent van de situatie:
-Iemand die naar West Vlaanderen wil neemt deze trein en zit zonder het te verwachten een uur langer op de trein dan de verbindingen (met aansluiting) via Gent.
Dan ben je als reiziger niet voorbereid en let je niet op bij het nemen van de trein. Het is op de gele affiches en inderdaad pas op het perron dat de onvoorbereide reiziger zich kan informeren over de reisweg en haltes. Aankondigingen zijn er niet om reizigers bij normaal verkeer op de snelste manier van A naar B te verwijzen, er zijn genoeg aanduidingen en media om hem/haar daarbij te helpen.
ostbahnhof schreef:Iemand die naar de Brussel-Luchthaven moet zoekt zich een ongeluk welke trein hij nu moet nemen.
Helemaal mee eens, vroeger werd verwezen naar Brussels Airport Express en was elke (ook anderstalige reiziger) daarmee verder geholpen. Ondanks meldingen van mensen op het terrein wordt er weinig aan gedaan. Er komen ook weinig officiële klachten wegens taalproblemen en tijdsnood voor die reizigers.
ostbahnhof schreef:Iemand die naar Brussel moet laat deze trein voor zijn neus vertrekken (ok, voor Brussel zijn er wel wat alternatieven).
Reizigers informeren is teamwork en gaat ook over de grens van NMBS/Infrabel. Vanuit Antwerpen naar Leuven via de Luchthaven, heb ik al meer dan eens een treinbegeleider opgemerkt die tijdens de controle reizigers naar Brussel informeerde om over te stappen in Mechelen naar Brussel of dit meedeelde via de intercom. Je kan via de aankondigingsschermen en het omroepingssysteem niet alles realiseren.
ostbahnhof schreef:De elektronische dame van de luidsprekers spreekt over stops in berchem, mortsel-o.g., mechelen en luchthaven, maar niet over brussel. Wel in 4 talen! goed; maar Brussel wordt nog niet vermeld. de trein rijdt (volgens haar) na Brussel-luchthaven naar Gent waar hij wordt gesplitst.
Bij de intrede van EMMA in Antwerpen, veroorzaakte het lange omroepbericht van treinen naar de Luchthaven dat andere treinen (Mol/Neerpelt bijvoorbeeld) niet omgeroepen werden. Op vraag van de omroepers is daarom het bericht ingekort tot wat je nu hoort. Nog steeds verre van ideaal, maar dat heb ik ook al gezegd in het topic Geautomatiseerde omroepen.
ostbahnhof schreef:Als iemand dit kan laten aanpassen?
Dergelijke ingrijpende aanpassingen op het EMMA-systeem gebeuren enkele keer per jaar. Bovendien bereiken die opmerkingen, zoals de jouwe, zelden het personeel dat de EMMA-werkpost bedient (zij krijgen enkel klachten te horen om hun acties te rechtvaardigen), maar gaat deze naar de werkgroep in Brussel die bekijkt wat technisch mogelijk is. Personeel van EMMA werkt helaas weinig met directe feedback van de reizigers, wat echter niet wil zeggen dat zij niet weten wat beter kan of storend is voor de reiziger.
Plaats reactie