Geen treinverkeer tussen Sint-Niklaas en Antwerpen

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
Retard
Berichten: 2980
Lid geworden op: 30 jun 2012, 11:23
Locatie: De Kust

Geen treinverkeer tussen Sint-Niklaas en Antwerpen

Bericht door Retard »

Geen treinverkeer tussen Sint-Niklaas en Antwerpen

Door een storing in het oude seinhuis van Zwijndrecht rijden er op de spoorlijn tussen Antwerpen-Centraal en Gent-Sint-Pieters geen treinen tussen Antwerpen-Berchem en Sint-Niklaas. Er wordt een vervangende busdienst ingelegd en in de mate van het mogelijke worden treinen omgeleid via Puurs. Dat meldt spoornetbeheerder Infrabel.

Het euvel deed zich voor in het oude seinhuis van Zwijndrecht, meldt woordvoerder Thomas Baeken van Infrabel. Dat seinhuis wordt niet meer gebruikt en is niet langer bemand, de taken zijn overgenomen door Antwerpen-Berchem. Er bevindt zich echter wel nog een relaiszaal die de wissels beheert tussen Zwijndrecht en Antwerpen-Berchem.

In die relaiszaal deed zich rookhinder voor, mogelijk door een elektrisch defect. Daardoor is er geen controle meer over de wissels tussen Berchem en Sint-Niklaas. "We gaan nu zo snel mogelijk de wissels vastleggen in één stand", aldus Baeken. Daardoor moet spoorverkeer deels mogelijk worden. "We leggen vervangbussen in tussen Berchem en Sint-Niklaas en in de mate van het mogelijke wordt het treinverkeer omgeleid via Puurs." Infrabel hoopt maandag tegen 12 uur opnieuw de treinen te laten rijden tussen Sint-Niklaas en Antwerpen-Berchem.
speakervoice
Berichten: 111
Lid geworden op: 20 sep 2011, 10:25

Re: Geen treinverkeer tussen Sint-Niklaas en Antwerpen

Bericht door speakervoice »

Retard schreef:In die relaiszaal deed zich rookhinder voor, mogelijk door een elektrisch defect.
Na een kabeldiefstal, was een probleem met de elektriciteitsverdeling wat leidde tot een brandje. Het lag dus deze keer ook niet aan slecht onderhoud/materiaal...
pietje

Re: Geen treinverkeer tussen Sint-Niklaas en Antwerpen

Bericht door pietje »

speakervoice schreef:
Retard schreef:In die relaiszaal deed zich rookhinder voor, mogelijk door een elektrisch defect.
Na een kabeldiefstal, was een probleem met de elektriciteitsverdeling wat leidde tot een brandje. Het lag dus deze keer ook niet aan slecht onderhoud/materiaal...
Maar het is dus al wel de zoveelste keer dat er schade is in een seinhuis als gevolg van een kabeldiefstal.
Als dat dan toch zo'n risico is, moeten ze wel eens beginnen met daar een beveiliging voor te installeren.

Met andere woorden, er wordt niet geleerd uit de problemen, want er is toch geen nadeel (voor de NMBS/Infrabel toch)
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22494
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Geen treinverkeer tussen Sint-Niklaas en Antwerpen

Bericht door Steven »

Hoe ga je in godsnaam een net van meer dan 3000 km, met een veelvoud hiervan in koperkabel beveiligen tegen dieven. Is gewoonweg niet betaalbaar. Je kan onmogelijk op elke kabel een camera richtingen of heel het spoorwegnet hermetisch gaan afsluiten.
Glodenox
Berichten: 558
Lid geworden op: 16 sep 2007, 00:33
Locatie: Zemst
Contacteer:

Re: Geen treinverkeer tussen Sint-Niklaas en Antwerpen

Bericht door Glodenox »

Ik denk dat pietje bedoelde dat er zou moeten worden nagedacht over een beveiliging in de relaiszalen voor in het geval dat er kabels gestolen worden. Gewoon het voorkomen van zo'n branden dus.

Dat er niet over het hele net beveiligd kan worden tegen dieven is een evidentie. Het terugdringen van de hoeveelheid koperdraad en die vervangen met glasvezel waar mogelijk lijkt me dan een oplossing. Maar glasvezel heeft natuurlijk ook zijn nadelen. Zo is het bijvoorbeeld niet zo gemakkelijk te herstellen bij kabelbreuken.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22494
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Geen treinverkeer tussen Sint-Niklaas en Antwerpen

Bericht door Steven »

Dat bij diefstal een mogelijk kortsluiting zich voortzet op de nog resterende kabels/netwerk is normaal, hoe ga je in godsnaam de kortsluiting en het gevolg brand voorkomen vraag ik me dan af? Het enige wat je kan doen is trachten de schade zo klein mogelijk te houden maar het voorkomen op zich mag je vergeten volgens mij.
Gebruikersavatar
Bibke
Berichten: 2954
Lid geworden op: 02 aug 2006, 22:51
Locatie: Kaulille (Afkomstig van LPP)

Re: Geen treinverkeer tussen Sint-Niklaas en Antwerpen

Bericht door Bibke »

Steven schreef:hoe ga je in godsnaam de kortsluiting en het gevolg brand voorkomen vraag ik me dan af?
Smeltveiligheden.
Ik ben abonnee van “OP DE BAAN”, U ook?
www.pfttsp.be
www.cfbocq.be
www.retrotrain.be
AfbeeldingAfbeelding
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Geen treinverkeer tussen Sint-Niklaas en Antwerpen

Bericht door Shrek »

Bibke schreef:Smeltveiligheden.
Die slaan gewoon door bij 3000V.

Waar we momenteel mee bezig zijn is langzaam aan alle relais-apparatuur te vervangen door PLP (computergestuurd). Als er dan per ongeluk hoogspanning op de inkomende circuits zit brand alleen de seinkeet uit. De verbinding met de andere apparatuur is dan met glasvezel.
Maar dat is natuurlijk een proces van tientallen jaren, tot dan zou ik ook niet weten hoe je zo'n dingen kan voorkomen.
pietje

Re: Geen treinverkeer tussen Sint-Niklaas en Antwerpen

Bericht door pietje »

^^ ik bedoelde inderdaad een elektrische beveiliging, beveiligen tegen diefstal van kabel is nogal moeilijk en lost niets op als er toch eens eentje gestolen wordt.

Met gasbuizen, VDR's en dergelijke kom je al heel ver heb ik geleerd toen ik zelf met overspanningsbeveiliging bezig was en zou ineens ook tegen bliksem kunnen beveiligen indien goed ontworpen.
Het netwerk meer met glasvezels verbinden is natuurlijk ook een mogelijkheid om de impact en grootte orde van de schade te beperken.

Ik besef zeer goed dat het een immens werk is, maar keer op keer een volledige relaiszaal in recordtijd vervangen is ook telkens een heel werk en komt ook pas als het kwaad geschied is.

Daarom dat ik ook stel dat het nadeel volledig bij de reiziger ligt, want anders zou de NMBS hier prioriteit van maken.
Voor het TBL1+ systeem is de prioriteit er spijtig genoeg ook pas gekomen na een ongeval.
Met het bedrag van de nieuwbouw/verbouwing van 1 van de grote stations, zou je alle relaiszalen tegen overspanning beveiligd hebben, maar dat is dan weer geen groot prestigeproject.
Voor de reizigers zou het wel een verschil maken, maar daarvoor heb je een klantgericht bedrijf nodig...
dentheo
Berichten: 8167
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Geen treinverkeer tussen Sint-Niklaas en Antwerpen

Bericht door dentheo »

Woordje uitleg: waar komt die kortsluiting vandaan als men een kabel pikt ?
Theo
Groeten vanop de Heide
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22494
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Geen treinverkeer tussen Sint-Niklaas en Antwerpen

Bericht door Steven »

als je een bundel draden gaat doorknippen met een tang bestaat altijd de kans op kortsluiting als de draden onder stroom staan, mag je in uw eigen huisinstallatie ook is testen je zal wel zien dat de zekering springt :mrgreen: :mrgreen:
dentheo
Berichten: 8167
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Geen treinverkeer tussen Sint-Niklaas en Antwerpen

Bericht door dentheo »

Steven schreef:als je een bundel draden gaat doorknippen met een tang bestaat altijd de kans op kortsluiting als de draden onder stroom staan, mag je in uw eigen huisinstallatie ook is testen je zal wel zien dat de zekering springt :mrgreen: :mrgreen:
Inderdaad , maar die plant zich toch niet voort naar de buren.... alleen die kringen blazen op. En waar zou dan die 3000V ineens vandaan komen ?
Theo
Groeten vanop de Heide
markske
Berichten: 193
Lid geworden op: 19 feb 2007, 09:35

Re: Geen treinverkeer tussen Sint-Niklaas en Antwerpen

Bericht door markske »

Indien er een terugstroomkabel gestolen wordt bouwt de spanning op in de sporen telkens er een trein over rijdt.
Dit kan tot kortsluiting leiden en een brand in het seinhuis veroorzaken.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Geen treinverkeer tussen Sint-Niklaas en Antwerpen

Bericht door Shrek »

dentheo schreef:Inderdaad , maar die plant zich toch niet voort naar de buren.... alleen die kringen blazen op. En waar zou dan die 3000V ineens vandaan komen ?
3000 is alleen indien er een kabel op de sporen valt (zoals in Geraardsbergen). Bij een diefstal van de retourstromm gaat het meestal maar over enkele honderden volt. Maar dat is nog steeds ruim genoeg om een brand te doen ontstaan in die dunne signalisatiekabels.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Geen treinverkeer tussen Sint-Niklaas en Antwerpen

Bericht door Shrek »

pietje schreef: Daarom dat ik ook stel dat het nadeel volledig bij de reiziger ligt, want anders zou de NMBS hier prioriteit van maken.
Voor het TBL1+ systeem is de prioriteit er spijtig genoeg ook pas gekomen na een ongeval.
Met het bedrag van de nieuwbouw/verbouwing van 1 van de grote stations, zou je alle relaiszalen tegen overspanning beveiligd hebben, maar dat is dan weer geen groot prestigeproject.
Voor de reizigers zou het wel een verschil maken, maar daarvoor heb je een klantgericht bedrijf nodig...
Relaiszalen an sich beschermen is vrijwel onmogelijk.
Maar het vervangen van relais door computersturingen is wel mogelijk.
Omdat we een klantgericht bedrijf zijn en dit voor veel hinder zorgt is het vervangen van de relais een prioriteit.
Helaas ziet de onwetende reiziger dit niet waardoor ze maar wat in het rond klagen.
Plaats reactie