Ook wetenschappers willen tram door Leuven

Smalspoor, tram en light-rail in België
Plaats reactie
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Ook wetenschappers willen tram door Leuven

Bericht door Asterix »

Het Nieuwsblad schreef:Reeks voorstellen om Leuven klimaatneutraal te maken

Ook wetenschappers willen tram door stad

LEUVEN - Zes nieuwe tramlijnen waarvan er twee dwars door het Leuvense stadscentrum lopen. Dat is één van de aanbevelingen die wetenschappers doen om Leuven tegen 2030 klimaatneutraal te maken.

Meer inspanningen om nog meer Leuvenaars op de fiets te krijgen, windmolens aan de bedrijventerreinen van Haasrode, verder werken aan een autovrij centrum en grote renovatiegolven in de stad om meer woningen duurzamer en energiezuiniger te maken. Het wetenschappelijk eindrapport ‘De transitie naar Leuven Klimaatneutraal 2030' staat bol van de aanbevelingen en suggesties om de klimaatambities van Leuven te doen slagen. Opvallend is dat in het rapport van onder meer Han Vandevyvere van de KU Leuven expliciet staat dat voor de verbetering van de dienstverlening van het openbaar vervoer in Leuven vier regionale en twee stadstramlijnen de meest aangewezen optie zijn. Die laatste twee lijnen zouden dwars door de binnenstad van het station naar Gasthuisberg lopen. ‘Vanuit praktisch oogpunt hebben tramlijnen verschillende voordelen' , zegt Vandevyvere. ‘Als ze op een eigen bedding rijden zijn het voorspelbare transportmiddelen die niet plotseling naar links of naar rechts uitwijken en ook geen last hebben van files. Daarnaast zijn er natuurlijk ook voordelen op het vlak van klimaat. Een tram is een elektrisch vervoermiddel en heeft dus geen uitstoot. Wie al eens met de fiets over de Bondgenotenlaan rijdt, weet dat dat nu met de bussen wel anders is. Het is precies daarom dat heel wat steden, die duurzaamheid hoog in het vaandel, dragen kiezen voor trams. Meer zelfs. Wanneer er ergens nieuwe wijken worden gebouwd, wordt eerst een tramlijn gelegd.'

Het is niet de eerste keer dat het voorstel komt om de honderden bussen die iedere dag door Leuven rijden te vervangen door een tramverbinding. Maar die stootten allemaal op een njet van het stadsbestuur en De Lijn. Dat er - nu Leuvense wetenschappers er een lans voor breken - wel een groter draagvlak is voor de terugkeer van de tram, wil schepen voor Duurzame Ontwikkeling Mohamed Ridouani (SP.A) niet gezegd hebben. ‘Het is belangrijk dat je wetenschappers alle vrijheid geeft. Dat is precies wat we met deze studie hebben gedaan. Het resultaat is dat ons veel opties zijn aangereikt en dat het aan het stadsbestuur is om een en ander op te starten', zegt hij. ‘Wat een tram betreft: het geld daarvoor zal sowieso van De Lijn moeten komen. Een stadsbestuur kan dat niet betalen. Bovendien weet ik niet of het, gezien de beperkte omvang van het centrum van Leuven, wel sociaal wenselijk is om met zo een duur project te beginnen voor zo een kleine afstand. Persoonlijk zie ik meer in een breder netwerk van lightraillijnen uit de ruimere regio naar Leuven of misschien in het volledig autoluw maken van het stadscentrum.'
BRON
apestaart
Berichten: 309
Lid geworden op: 04 aug 2009, 08:35
Locatie: Oostende

Re: Ook wetenschappers willen tram door Leuven

Bericht door apestaart »

Nog zo'n studie waar er gewoonlijk niks mee gedaan wordt. :x
De stad Leuven zal bezwaren hebben en De Lijn en de Vlaamse regering zullen zeggen dat er geen geld is daarvoor. :x
Zoals ik al zei: deze studie eindigt in de prullenmand.
franksken

Re: Ook wetenschappers willen tram door Leuven

Bericht door franksken »

Klimaatneutraal is een groot woord als het gros van de stroom uit kernenergie komt!
En laat dat nu net niet-milieuvriendelijk zijn :(
Dennis60

Re: Ook wetenschappers willen tram door Leuven

Bericht door Dennis60 »

Persoonlijk lijkt het mij wel een goed initiatief. Ik weet alleen niet of het verstandig is zo'n duur project te beginnen in een relatief klein centrum.. we zullen het nieuws in de gaten blijven houden. Ik ben benieuwd!
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Ook wetenschappers willen tram door Leuven

Bericht door Shrek »

Ok, de bussen door het centrum zitten overvol, maar een trambedrijf oprichten voor zo'n korte afstand lijkt mij echt weggegooid geld.
Dan kan je beter voor evenveel kilometers verlengen rond Antwerpen, Brussel of Gent. Het zal een stuk goedkoper zijn en meer volk bedienen.
SvMp

Re: Ook wetenschappers willen tram door Leuven

Bericht door SvMp »

Klimaatwaanzin, ook al in België.

Bakken met geld uitgeven aan prestige projecten.

Lightrail is bagger. Wat is er mis met echte treinen?

Het volledig autoluw maken van een stadscentrum een vorm van autootje pesten door hippies die zelf niet in staat zijn om een wagen te betalen en dit afreageren op anderen. Walgelijke figuren.

Ik begrijp best dat het in sommige situaties nodig is om auto's te weren, maar doe dit dan zonder pesterij: Een groot parkeerterrein bij een station buiten het centrum. Gratis parkeren, een goede wachtzaal en betaalbare treinkaartjes. Dan zijn mensen bereid om de auto vrijwillig buiten het centrum achter te laten.
franksken schreef:Klimaatneutraal is een groot woord als het gros van de stroom uit kernenergie komt!
En laat dat nu net niet-milieuvriendelijk zijn :(
Wel de enige optie als je op de overbevolkte aarde elke inwoner van betaalbare energie wil voorzien.
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Ook wetenschappers willen tram door Leuven

Bericht door Asterix »

SvMp schreef:Het volledig autoluw maken van een stadscentrum een vorm van autootje pesten door hippies die zelf niet in staat zijn om een wagen te betalen en dit afreageren op anderen. Walgelijke figuren.

Ik begrijp best dat het in sommige situaties nodig is om auto's te weren, maar doe dit dan zonder pesterij: Een groot parkeerterrein bij een station buiten het centrum. Gratis parkeren, een goede wachtzaal en betaalbare treinkaartjes. Dan zijn mensen bereid om de auto vrijwillig buiten het centrum achter te laten.
Ik ben een stadsbewoner en kan het autoluw maken van het centrum enkel maar toejuichen. Ik ben zelf een voorstander van het 'intelligent' gebruik van vervoersmodi: ik heb een motorfiets, een busabonnement en met dat laatste kan ik ook relatief goedkoop participeren aan een autodeelsysteem. Ideaal voor een bestemming die met het OV moeilijk te bereiken is en waarbij de motorfiets ook geen soelaas biedt (weersomstandigheden of bagage).

Het jammere is dat de meeste mensen uitgesproken pro of contra auto/openbaar vervoer zijn. Ik ben het met met je eens dat men veel meer zou moeten inzetten op een vlotte overstap van auto naar OV (en terug) maar waarom zou die parking gratis moeten zijn? Waarom zouden auto-eigenaars in de watten moeten worden gelegd wanneer ze niet met hun rijtuig tot exact op hun bestemming geraken? Het wordt m.i. hoog tijd dat men die mensen eens leert dat het kopen van een auto niet wil zeggen dat men ook het absolute recht koopt om altijd en overal met die wagen te mogen rijden.
groentje
Berichten: 7269
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Ook wetenschappers willen tram door Leuven

Bericht door groentje »

Hear, hear!
Ik ben nog zo'n stadsbewoner zonder auto, alhoewel ik me wellicht wel een eigen automobiel zou kunnen aanschaffen (en een paar andere hobby's, zoals reizen, goed eten en drinken... op een lager pitje zou zetten), maar ik zie er het nut niet van in. Met de fiets of de tram ben ik gewoon sneller én comfortabeler ter bestemming, als dat in de stad is. En aangezien je alles kan vinden in de stad, moet ik niet vaak elders gaan kijken...
SvMp, als je echt cliché na cliché wil debiteren, zorg dan dat ze juist zijn. In Brussel is bijvoorbeeld de fiets populairder bij de (rijke) expats uit pakweg Nederland en Denemarken (en ook wel Vlaanderen), dan bij de werkloze immigrantenbevolking uit Maghreb of Zwart Afrika. Bij hen die wél een job hebben, is het helemaal "noodzakelijk" een eigen wagen te hebben...
K V B
Berichten: 3319
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: Ook wetenschappers willen tram door Leuven

Bericht door K V B »

SvMp schreef: Ik begrijp best dat het in sommige situaties nodig is om auto's te weren, maar doe dit dan zonder pesterij: Een groot parkeerterrein bij een station buiten het centrum. Gratis parkeren, een goede wachtzaal en betaalbare treinkaartjes. Dan zijn mensen bereid om de auto vrijwillig buiten het centrum achter te laten.
En wie gaat dat weer allemaal betalen... Vervoer is juist te goedkoop. Niet allen het partikulier vervoer, maar het OV eigenlijk ook...
K V B
Berichten: 3319
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: Ook wetenschappers willen tram door Leuven

Bericht door K V B »

groentje schreef: SvMp, als je echt cliché na cliché wil debiteren, zorg dan dat ze juist zijn. In Brussel is bijvoorbeeld de fiets populairder bij de (rijke) expats uit pakweg Nederland en Denemarken (en ook wel Vlaanderen), dan bij de werkloze immigrantenbevolking uit Maghreb of Zwart Afrika. Bij hen die wél een job hebben, is het helemaal "noodzakelijk" een eigen wagen te hebben...
In Zürich gaan bankiers met de tram naar hun werk...
K V B
Berichten: 3319
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: Ook wetenschappers willen tram door Leuven

Bericht door K V B »

franksken schreef:Klimaatneutraal is een groot woord als het gros van de stroom uit kernenergie komt!
En laat dat nu net niet-milieuvriendelijk zijn :(
Kernenergie op dit moment de meest milieuvriendlijke manier om grote hoeveelheden stroom te produceren.
Plaats reactie