NMBS overweegt Boarding Control

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
SvMp

Re: NMBS overweegt Boarding Control

Bericht door SvMp »

Toegangscontrole is totaal onzinnig.

Het is symptoombestrijding. Pak de agressors keihard aan, huur er in Nederland nog maar een gevangenis bij. En agressors met een niet-Belgisch paspoort direct het land uit zetten.

Onschuldige mensen die het perron op willen om iemand op te halen of weg te brengen zijn de dupe.

Wellicht het eerste aanzetje van NMBS om naar de Nederlandse OV-chipkaart. Tot nu toe volgt NMBS het slechte beleid van de Nederlandse Spoorwegen steeds, met enkele jaren verschil. Het systeem is verschrikkelijk.

Wat helemaal idioot is, is dat NMBS minder personeel wil door loketten te sluiten, maar hetzelfde personeel weer nodig heeft voor die toegangscontroles. Als ze zo graag mensen aan het werk willen zetten, maak dan de loketsluitingen van de afgelopen 10 jaar ongedaan. Heb je er gelijk sociale controle bij.
kika schreef:KVB heeft wel degelijk een punt. Kijk bvb. naar NS waar ze miljoenen hebben gekregen voor poortjestoegang en er uiteindelijk op een heleboel plaatsen toch vanaf wordt gezien: kostprijs, veiligheidsregels, defecten, onderhoud en kaartjesdiversiteit. Voor die tientallen miljoenen dat dat kost, kan je aardig wat extra spoorwegpolitiepersoneel aanwerven en met eventueel ook meerdere 'antennes.' Toch nog even opmerken dat ik het erg jammer vind dat hij een punt heeft, ik zie nog veel liever geld naar andere zaken gaan dan (spoorweg)politie.
Inderdaad. Op veel plekken zijn poortjes gemaakt. Die staan echter altijd open. Een grote flop. De hele NS is een flop, met kille sfeerloze stations zonder enige voorzieningen. Terwijl ze wel geld over hebben voor sponsoring van sport en cultuur. De NS is het slechtste voorbeeld wat je maar kan hebben.
K V B
Berichten: 3319
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: NMBS overweegt Boarding Control

Bericht door K V B »

Steven schreef: Sinds de poortjes in het metro station Bockstael zijn geplaatst is het aantal luidruchtige hangjongeren daar gevoelig gedaald. Hierdoor voelen de mensen zich beter en durven er misschien meer mensen gebruik te maken van die halte.
Men had ook gewoon eens een paar keer al die hangjongeren een nachtje in de bak kunnen gooien...
K V B
Berichten: 3319
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: NMBS overweegt Boarding Control

Bericht door K V B »

Adler schreef:
K V B schreef: Je laat de spoorwegpolitie gewoon patrouilleren zoals de normale politie dat doet. Dergelijk gespuis loopt dan vroeg of later wel tegen de lamp. Zorg er dan voor dat ze in dat geval minstens een paar maand brommen (liefst in oncomfortabele omstandigheden).
Wat denk je dat de spoorwegpolitie anders doet misschien ? In hun luie zetel zitten in een bureautje ?
Als je elke dag de trein zou nemen in Belgie zou je weten dat die mensen dagelijks overal te zien zijn, zowel in treinen als in stations.
Ok. Maar de reactie van Adler gaf de indruk dat dit toch anders was.
Nu, als de spoorwegpolitie iemand arresteert, wat gebeurt er met die persoon?
Dat is een beetje het probleem. Te vaak worden die gewoon weer vrijgelaten, en dat zou niet mogen. Opgepakt worden wegens geweldpleging zou altijd moeten betekenen dat je opgesloten wordt tot je voor een rechter komt te staan.
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: NMBS overweegt Boarding Control

Bericht door Asterix »

Adler schreef:Vroeger was er in bijna elk Belgisch station toegangscontrole en kwam je het perron niet op zonder kaartje.
Was dit totaal nutteloos en overbodig? Nee, want er waren quasi geen zwartrijders en aanvallen op treinbegeleiders.
Dit is anders ook een weinig wetenschappelijke bewering, hé. Er kunnen even goed andere verklarende factoren zijn, zoals meer gratuit geweld, meer vreemdelingen, minder respect voor overheid en reglementering etc.
Steven schreef:poortjes helpen ook bij veiligheid. Ze bieden een effectievere controle op zwartrijden want dit zal gevoelig dalen.
Ik vraag mij af of dit systeem op langere termijn de kosten wel waard is. Ongetwijfeld zal er in eerste instantie een sterke daling van het aantal zwartrijders zijn maar eenmaal men het systeem van tailgating (dicht genoeg volgen op een betalende reiziger die door de poortjes gaat) heeft ontdekt, zal het effect spoedig afnemen tot misschien maar een marginale vermindering van zwartrijders. In Parijs zie je dat zeer goed. Haast altijd wordt het aantal controles op zwartrijden dan ook nog eens verlaagd (ah ja want er zijn nu poortjes) waardoor de illusie dat er minder zwartrijders zijn misschien wordt bekrachtigd.
Adler schreef:
K V B schreef: Je laat de spoorwegpolitie gewoon patrouilleren zoals de normale politie dat doet. Dergelijk gespuis loopt dan vroeg of later wel tegen de lamp. Zorg er dan voor dat ze in dat geval minstens een paar maand brommen (liefst in oncomfortabele omstandigheden).
Wat denk je dat de spoorwegpolitie anders doet misschien ? In hun luie zetel zitten in een bureautje ?
Als je elke dag de trein zou nemen in Belgie zou je weten dat die mensen dagelijks overal te zien zijn, zowel in treinen als in stations.
Ik weet niet welke treinen jij neemt, Adler maar ik heb nog niet veel SPC op treinen gezien, hoor. In de grotere stations vind je ze wél vaak. Ze zitten dan misschien niet achter hun bureautje te lummelen maar staan dan wel te koffiekletsen in de centrale hal van het station. Op tijdstippen en op plaatsen waar er trouwens doorgaans genoeg sociale controle is. Op de treinen of 's avonds zie je ze vaak niet, naar verluidt wegens een gebrek aan middelen om drie voltijdse ploegen (24/24) te vormen.
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: NMBS overweegt Boarding Control

Bericht door Asterix »

Steven schreef:Dat noemen we grijsrijders, zwartrijders zijn mensen zonder ticket of vals ticket. Dit sluit je grotendeels uit met poortjes want zonder ticket kom je er niet in.
Ik dacht dat een zwartrijder iemand is die een traject of deel van een traject zonder geldig vervoersbewijs aflegt, terwijl een grijsrijder dat wél heeft maar zich pas in regel stelt wanneer er controle dreigt (bv. het invullen van een GoPass voor het volledige traject maar pas als controle opduikt). In dat opzicht is het meerijden tot Luik ook zwartrijden :)
BlubBlub schreef:Wat zijn in feite de bevoegdheden van securail ten opzichte van de (spoorweg)politie?
Mogen die de identeit van iemand controleren of iemand vastzetten of vallen die onder het profiel zoals mensen een willekeurig prive-beveiligingsbedrijf?
Een privé-bewakingsdienst zoals Securitas of G4S heeft eigenlijk niet méér bevoegdheden dan elke normale burger, met enkele uitzonderingen zoals wapendracht bij bodyguarding, geldtransporten en bij risicovolle instellingen (vb. Europese instellingen) of het regelen van verkeer bij begeleiding van speciale transporten, bijvoorbeeld. Naar jou als burger toe kunnen ze je echter niets maken.

De veiligheidsagenten bij openbare vervoersmaatschappijen hebben wel bepaalde bevoegdheden naar jou toe:

- kunnen overgaan tot identificatie van een persoon
- kunnen dwang gebruiken tot de politie ter plaatse komt (30 minuten met geplande uitbreiding naar 2u). Kunnen hierbij handboeien of zelfs pepperspray gebruiken.
- Securail beschikt ook over interventievoertuigen met blauwe knipperlichten en speciaal geluidstoestel.

De politie heeft dan weer volheid van bevoegheden.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22493
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: NMBS overweegt Boarding Control

Bericht door Steven »

K V B schreef:
Steven schreef: Sinds de poortjes in het metro station Bockstael zijn geplaatst is het aantal luidruchtige hangjongeren daar gevoelig gedaald. Hierdoor voelen de mensen zich beter en durven er misschien meer mensen gebruik te maken van die halte.
Men had ook gewoon eens een paar keer al die hangjongeren een nachtje in de bak kunnen gooien...

Op basis van welke wet? je kan niemand zomaar opsluiten zonder geldige reden he. Die jongeren hangen daar rond omdat er voor hen net niets is. Geen controle maar ook geen lokaal. Ze zijn luidruchtig en durven al eens onnozel doen (welke puber niet?) maar daar zijn geen wetten voor om op basis van die reden ze op te sluiten. Trouwens voor zo'n nachtje gevangenis doen die gasten het misschien nog met plezier. Het probleem zit gewoon dieper en dat los je niet op met 1 nachtje gevangenis (die al overvol zit trouwens).
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: NMBS overweegt Boarding Control

Bericht door groentje »

Korter op de bal spelen is een probleem bij het hele Belgische justitiesysteem. Maar eerlijk gezegd, ik gruw van het idee van een repressiemaatschappij, en heb dan nog liever dat her hier en daar een paar minder lieve jongens (en meisjes) door de mazen van het net glippen. Soit.
Ik ben geen voorstander van poortjes, het kost gewoon enorm veel tijd, en is niet comfortabel. Je wil niet weten hoe vaak ik al heb vastgezeten met een deel van mijn bagage in een van die metropoortjes. Ja, er zijn oplossingen voor, maar doorgaans vragen die evenzeer personeel. In de Tube in Londen zijn inderdaad heel veel stations met poortjes uitgerust (lage, zodat je je bagage desnoods erover kan heffen), maar ze zijn wél allemaal voorzien van een mannetje of vrouwtje die je desnoods kunnen doorlaten, en in een beweging je wat informatie kunnen geven. In stations in de buitenwijken, wandel je gewoon van op straat de trein op, zonder personeel dat op je vingers staat te kijken (tenzij met CCTV...) en hangt het van je goodwill (en je angst voor een stevige boete) af of je al dan niet correct incheckt.
Op kleinere stations kan ik aanvaarden dat je niet bij elke reis personeel ziet, dat je zelf je kaartje uit de automaat moet halen, in grotere stations is een menselijke aanwezigheid vanzelfsprekend.
En wat bagagecontrole betreft: bespaar ons, heer, van dergelijke onzin. Het komt niet van mij, maar ik kan er mij volkomen in vinden: Spaanse treinen moeten zowat de beste treinen zijn die er vandaag in Europa rondrijden, maar veruit de lastigste om erop te geraken...
SvMp

Re: NMBS overweegt Boarding Control

Bericht door SvMp »

groentje schreef:Maar eerlijk gezegd, ik gruw van het idee van een repressiemaatschappij, en heb dan nog liever dat her hier en daar een paar minder lieve jongens (en meisjes) door de mazen van het net glippen. Soit.
Daar gruw ik ook van. De statistieken wijzen uit dat de meeste misdadigers een niet-westers paspoort hebben. De oplossing is dan ook simpel: Er uit met het tuig en repressie is niet meer nodig.

Wat Spanje betreft wat opmerkingen:
- Spanje heeft de laatste jaren enorm veel immigratie uit Afrika gekend, en daarmee hun eigen criminaliteit geïmporteerd. En nu zijn dit soort idiote maatregelen nodig
- Buiten de steden heb ik in Spanje nooit ingangscontrole gezien op een station.
K V B
Berichten: 3319
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: NMBS overweegt Boarding Control

Bericht door K V B »

SvMp schreef: Wat Spanje betreft wat opmerkingen:
- Spanje heeft de laatste jaren enorm veel immigratie uit Afrika gekend, en daarmee hun eigen criminaliteit geïmporteerd. En nu zijn dit soort idiote maatregelen nodig
- Buiten de steden heb ik in Spanje nooit ingangscontrole gezien op een station.
Die ingangscontrole is ook een vorm van "ietsisme". Men moet "iets" doen, dus doet men "iets". Op geen enkel moment wordt er overwogen of wat men doet ook werkt, zolang men maar "iets" doet. De plaag van onze politiek.
Juist omdat men nooit overal ingangscontrole kan uitvoeren verplaatst men de problemen gewoon...
Klassiekje
Berichten: 547
Lid geworden op: 22 apr 2012, 15:52

Re: NMBS overweegt Boarding Control

Bericht door Klassiekje »

SvMp schreef:
groentje schreef:Maar eerlijk gezegd, ik gruw van het idee van een repressiemaatschappij, en heb dan nog liever dat her hier en daar een paar minder lieve jongens (en meisjes) door de mazen van het net glippen. Soit.
Daar gruw ik ook van. De statistieken wijzen uit dat de meeste misdadigers een niet-westers paspoort hebben. De oplossing is dan ook simpel: Er uit met het tuig en repressie is niet meer nodig.

Wat Spanje betreft wat opmerkingen:
- Spanje heeft de laatste jaren enorm veel immigratie uit Afrika gekend, en daarmee hun eigen criminaliteit geïmporteerd. En nu zijn dit soort idiote maatregelen nodig
- Buiten de steden heb ik in Spanje nooit ingangscontrole gezien op een station.
Ik denk niet dat we met jouw clichématig extreemrechtse instelling enige vooruitgang boeken.
dentheo
Berichten: 8167
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: NMBS overweegt Boarding Control

Bericht door dentheo »

[quote="Klassiekje"
Ik denk niet dat we met jouw clichématig extreemrechtse instelling enige vooruitgang boeken.[/quote]

De beste oplossing om een probleem zeer lang te laten duren is erover zwijgen....
Theo
Groeten vanop de Heide
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: NMBS overweegt Boarding Control

Bericht door Asterix »

dentheo schreef:De beste oplossing om een probleem zeer lang te laten duren is erover zwijgen....
Ach, we zwijgen er al 20 jaar over... En als je het dan toch echt wil weten, het is allemaal de fout van sociaal-economische problemen en daarmee basta :wink:
Tijgernoot
Berichten: 312
Lid geworden op: 02 dec 2012, 21:27
Locatie: Delfshaven

Re: NMBS overweegt Boarding Control

Bericht door Tijgernoot »

Ja, er zijn problemen met bepaalde bevolkingsgroepen die minder goed in de samenleving mengen en hechten dan gehoopt. Maar nee, het terugsturen van deze bevolkingsgroepen naar het land van oorsprong is niet de oplossing voor deze problemen. De echte oplossing is een combinatie van diverse maatregelen die echter door bepaalde politieke stromingen worden weggezet als "Linkse Hobby's". Opmerkelijk genoeg wordt treinvervoer ook vaak weggezet als linkse hobby, dus het standpunt van SvMp is mij niet helemaal helder :wink:

Het fysiek afsluiten van het stationsgebied en alleen toegang geven met een geldig vervoersbewijs is een oud concept dat verdween met de rationalisering van de spoorwegen maar waarvan toch wel wordt erkend dat het enig nut had en dus opnieuw kan worden ingezet om stations een prettigere omgeving te maken. En uiteraard gaat het dan alleen om een controle van de vervoersbewijzen (elektronisch of menselijk) en niet om een uitgebreide bagagescan zoals in Spanje, want dat slaat natuurlijk nergens op :wink:

Fysieke afsluiting van stations kan ook op onbemande stations, alleen zal je dan wel vervoersbewijzen moeten aanbieden die elektronisch te controleren zijn, de biljetten die je bij een loket aanschaft zijn dat op dit moment zeker niet.
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: NMBS overweegt Boarding Control

Bericht door groentje »

In principe is dat wel mogelijk, je zet er een QR-code of andere streepjescode op, en een poortje met scanner, en een eenvoudig papieren kaartje (of desnoods zelfs een GSM-scherm) doet de truc wel. Maar goed, je blijft met een hindernis zitten om op de trein te geraken, poortjes die het moeilijker maken voor ouders met kinderwagens, reizigers met veel of grote bagage, etc. En dus op hun beurt geen personeel besparen, maar net een permanente personeelsaanwezigheid verplichten.
Ik blijf dus tegenstander van poortjes, zeker in onbemande stations.
rvdborgt
Berichten: 4313
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: NMBS overweegt Boarding Control

Bericht door rvdborgt »

groentje schreef:In principe is dat wel mogelijk, je zet er een QR-code of andere streepjescode op, en een poortje met scanner, en een eenvoudig papieren kaartje (of desnoods zelfs een GSM-scherm) doet de truc wel.
Er is vooralsnog geen verplichting om op alle treinkaartjes een streepjescode of een andere machineleesbare code te zetten. De NMBS heeft dan wel in de hand wat er op de eigen kaartjes staat, maar niet op wat er op een elders verkocht internationaal kaartje staat. Je hebt dus altijd een menselijke controle nodig, ofwel ter plaatse, ofwel via een cameraverbinding. Dat laatste schijnt er in Nederland te komen. Ik ben benieuwd.

Groetjes,
Rian
Plaats reactie