Nieuwe motorstellen / M7
Re: NMBS gaat investeren in dubbeldekmotorstellen
het koppelen en ontkoppelen met nieuw materieel zoals breaks, MS96, desiro vergt allemaal niet zo heel veel tijd (al is de MS96 de meest tijdrovende, door de kopdeuren die open of dicht moeten). Doch hoe je het draait of keert kan je niet ontkoppelen of koppelen zonder extra persoon ter plaatse die zich ontfermt over het deel dat er af moet of bij moet. Laat men nu net op da laatste ook zoveel mogelijk willen besparen. Om dezelfde redenen laat men gesleepte treinen de hele dag in dezelfde samenstelling rijden ipv in de daluren rijtuigen te verwijderen.
Re: NMBS gaat investeren in dubbeldekmotorstellen
Maar waarom moet het dan 10 minuten duren, ook zonder kopmaken? Zie bv. Landen en Brugge.Steven schreef:het koppelen en ontkoppelen met nieuw materieel zoals breaks, MS96, desiro vergt allemaal niet zo heel veel tijd (al is de MS96 de meest tijdrovende, door de kopdeuren die open of dicht moeten). Doch hoe je het draait of keert kan je niet ontkoppelen of koppelen zonder extra persoon ter plaatse die zich ontfermt over het deel dat er af moet of bij moet.
Extra personeel heb je in principe alleen nodig als je een treindeel weg wilt zetten. Splitsen en combineren van treinen die daarvoor en daarna ook met reizigers rijden (zoals IC-E) kan gewoon door de machinst. Of mag dat niet van de vakbond?
Groetjes,
Rian
Re: NMBS gaat investeren in dubbeldekmotorstellen
met extra bedoel ik inderdaad enkel als het materieel niet opnieuw ingezet zal worden.
Tien min is al vrij ruim, in Namur doet krijgen we maar 5 min om dat uit te voeren. In die tijd moet er niet enkel ontkoppeld worden maar moeten ook nog reizigers uit en instappen. Bij het ontkoppelen doet men een korte rit achteruit en dus moeten de deuren gesloten zijn. Dat is tijd die de reizigers niet hebben om in en uit te stappen.
Tien min is al vrij ruim, in Namur doet krijgen we maar 5 min om dat uit te voeren. In die tijd moet er niet enkel ontkoppeld worden maar moeten ook nog reizigers uit en instappen. Bij het ontkoppelen doet men een korte rit achteruit en dus moeten de deuren gesloten zijn. Dat is tijd die de reizigers niet hebben om in en uit te stappen.
Re: NMBS gaat investeren in dubbeldekmotorstellen
Tja, en vroeger, met de klassieke stelletjes, kon dat blijkbaar allemaal veel vlotter. Ontkoppelen in Landen ging standaard in drie minuten. Weliswaar kwamen daar een of twee rangeerders bij te pas.
Re: NMBS gaat investeren in dubbeldekmotorstellen
Het kan sneller dan 10 minuten natuurlijk, zeker als het gewoon koppelen en in zelfde richting verderrijden is, maar 't is wel te verwachten dat ze sowieso wel wat buffertijf voorzien op de plek waar gekoppeld moet worden. Minder dan 5 minuten zou ik toch niet voorzien.rvdborgt schreef:Maar waarom moet het dan 10 minuten duren, ook zonder kopmaken? Zie bv. Landen en Brugge.
Extra personeel heb je in principe alleen nodig als je een treindeel weg wilt zetten. Splitsen en combineren van treinen die daarvoor en daarna ook met reizigers rijden (zoals IC-E) kan gewoon door de machinst. Of mag dat niet van de vakbond?
Overigens kan splitsen en koppelen gerust allemaal door een bestuurder alleen worden gedaan (behalve klassieke stellen), en wordt dat vaak genoeg gedaan in bundels, maar dus niet in deze gevallen: bij koppelen moet de andere trein toelating geven om te mogen inrijden, en moet daarna ook nog een remproef gebeuren, en moet sowieso de trein afgelost worden aan de bestuurder die het deel overpakt.
Bij ontkoppelen heb je dan weer iemand nodig die het tweede deel aflost. Anders moet dat stuk ook geïmmobiliseerd worden, en daar ben je dan ook weer tijd mee kwijt.
Re: NMBS gaat investeren in dubbeldekmotorstellen
Kan de M6-stuurstand tegenwoordig dan in minder dan 7 minuten opstarten?Eimai schreef:Het kan sneller dan 10 minuten natuurlijk, zeker als het gewoon koppelen en in zelfde richting verderrijden is, maar 't is wel te verwachten dat ze sowieso wel wat buffertijf voorzien op de plek waar gekoppeld moet worden. Minder dan 5 minuten zou ik toch niet voorzien.rvdborgt schreef:Maar waarom moet het dan 10 minuten duren, ook zonder kopmaken? Zie bv. Landen en Brugge.
Extra personeel heb je in principe alleen nodig als je een treindeel weg wilt zetten. Splitsen en combineren van treinen die daarvoor en daarna ook met reizigers rijden (zoals IC-E) kan gewoon door de machinst. Of mag dat niet van de vakbond?
NS deed het ontkoppelen van VIRM in Sittard overigens in 4 minuten; het koppelen in 5. Dat is dus het verschil tussen de aankomst van de gekoppelde trein en het vertrek van het tweede treindeel, of andersom tussen de aankomst van het eerste treindeel en het vertrek van de gekoppelde trein. Bij de NMBS heb ik zoiets nog niet gezien.
Groetjes,
Rian
Re: NMBS gaat investeren in dubbeldekmotorstellen
op de IC M krijgen wij volgende tijden
aankomst te namur om XXu09
vertrek deel 1 om XXu14
vertrek deel 2 om XXu17
in de omgekeerde richting
aankomst eerste deel om XXu42
aankomst tweede deel om XXu46
vertrek van de volledige trein om XXu51.
aankomst te namur om XXu09
vertrek deel 1 om XXu14
vertrek deel 2 om XXu17
in de omgekeerde richting
aankomst eerste deel om XXu42
aankomst tweede deel om XXu46
vertrek van de volledige trein om XXu51.
Re: NMBS gaat investeren in dubbeldekmotorstellen
De L-treinen naar Zottegem/Geraardsbergen is ook maar 5 minuten voor het afkoppelen in Denderleeuw, het zijn klassiekjes ik weet niet of dat snel gaat om af te koppelen.Steven schreef:op de IC M krijgen wij volgende tijden
aankomst te namur om XXu09
vertrek deel 1 om XXu14
vertrek deel 2 om XXu17
in de omgekeerde richting
aankomst eerste deel om XXu42
aankomst tweede deel om XXu46
vertrek van de volledige trein om XXu51.
Re: NMBS gaat investeren in dubbeldekmotorstellen
bij klassiekjes zijn meer bewegingen met de hand te doen maar dat wil niet noodzakelijk zeggen dat het trager is. Wel arbeidsintensiever.
Re: NMBS gaat investeren in dubbeldekmotorstellen
Bij de BLS gaat dat zo:
xx:10 Regioexpress Lötschberger komt in Spiez aan.
xx:12 deel naar Brig vertrekt
xx:12 deel naar Zweisimmen vertrekt.
In dit geval is de procedure dat de machinist die de trein vanuit Bern bestuurde kan blijven zitten, maar het achterste stel direct afkoppelt eens in Spiez. Een tweede machinist stapt dan in de laatste stuurpost en brengt die in bedrijf. De beide treinen kunnen tegelijkertijd vertrekken omdat het deel naar Zweisimmen de andere kant op gaat.
Omgekeerd:
xx:44 deel uit Brig komt aan.
xx:47 deel uit Zweisimmen komt aan.
xx:50 trein vertrekt naar Bern.
Blijkbaar kan dit dus. En met materiaal dat door Bombardier gebouwd is nog wel...
xx:10 Regioexpress Lötschberger komt in Spiez aan.
xx:12 deel naar Brig vertrekt
xx:12 deel naar Zweisimmen vertrekt.
In dit geval is de procedure dat de machinist die de trein vanuit Bern bestuurde kan blijven zitten, maar het achterste stel direct afkoppelt eens in Spiez. Een tweede machinist stapt dan in de laatste stuurpost en brengt die in bedrijf. De beide treinen kunnen tegelijkertijd vertrekken omdat het deel naar Zweisimmen de andere kant op gaat.
Omgekeerd:
xx:44 deel uit Brig komt aan.
xx:47 deel uit Zweisimmen komt aan.
xx:50 trein vertrekt naar Bern.
Blijkbaar kan dit dus. En met materiaal dat door Bombardier gebouwd is nog wel...
Re: NMBS gaat investeren in dubbeldekmotorstellen
Bij de desiro's zou dat ook moeten lukken. Er moet namelijk geen stukje achteruit gereden worden. Eens de ontkoppeling is gebeurd heeft de bestuurder via een scherm dit volledig onder controle. (kan de samenstelling van het konvooi ten alle tijden bekijken).
Re: NMBS gaat investeren in dubbeldekmotorstellen
CFL heeft eerste Kiss ontvangen, misschien kan NMBS hier inspiratie opdoen ?
http://www.rail.lu/materiel/cfl2300.html
@Carlos en bobby, gelieve u even te onthouden van dromen/niet realistische voorstellen, die zijn nu al genoeg gepasseerd..
http://www.rail.lu/materiel/cfl2300.html
@Carlos en bobby, gelieve u even te onthouden van dromen/niet realistische voorstellen, die zijn nu al genoeg gepasseerd..
Re: NMBS gaat investeren in dubbeldekmotorstellen
Waarom heeft CFL deze treinen gekocht? (Zij hadden toch al Alstom 2200 /Coradia Duplex)
Re: NMBS gaat investeren in dubbeldekmotorstellen
Voor de diensten naar Trier en Koblenz, de rechtstreekse IC-treinen naar Luxemburg worden vanaf december 2014 afgeschaft. Op de nieuwe verbinding Norddeich/Emden-Trier komen dan die IC-dubbeldeksrijtuigen van DB.
-
- Berichten: 328
- Lid geworden op: 02 dec 2012, 21:27
- Locatie: Delfshaven
Re: NMBS gaat investeren in dubbeldekmotorstellen
De KISS-treinen van de CFL gaan gekoppeld rijden met de Flirt-treinen die DB heeft besteld voor de RE (Mannheim -) Kaiserslautern - Saarbrücken - Trier - Koblenz. Er wordt dan gesplitst en gecombineerd in Trier.