NMBS verliest 1 euro per km die elke trein aflegt

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
dentheo
Berichten: 8170
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: NMBS verliest 1 euro per km die elke trein aflegt

Bericht door dentheo »

Je kan ook alle geld voor infra gewoon aan Infrabel geven...NMBS moet zich dan zelf bedruipen....
Dan is exploitatie en uitbreiding tenminste niet één pot.
Theo
Groeten vanop de Heide
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: NMBS verliest 1 euro per km die elke trein aflegt

Bericht door Shrek »

dentheo schreef:Je kan ook alle geld voor infra gewoon aan Infrabel geven...NMBS moet zich dan zelf bedruipen....
Dan is exploitatie en uitbreiding tenminste niet één pot.
En niets meer vragen per km treinrit? Dat lijkt mij lastig aangezien je onderhoudsbudget (en dus de kwaliteit van de sporen) enkel nog afhangen van de politieke wind, en die wil wel eens draaien.
dentheo
Berichten: 8170
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: NMBS verliest 1 euro per km die elke trein aflegt

Bericht door dentheo »

Shrek schreef:
dentheo schreef:Je kan ook alle geld voor infra gewoon aan Infrabel geven...NMBS moet zich dan zelf bedruipen....
Dan is exploitatie en uitbreiding tenminste niet één pot.
En niets meer vragen per km treinrit? Dat lijkt mij lastig aangezien je onderhoudsbudget (en dus de kwaliteit van de sporen) enkel nog afhangen van de politieke wind, en die wil wel eens draaien.
Onderhoud van de sporen is toch ook Infrabel;...? NMBS moet allee onderhoud eigen materieel betalen...
Theo
Groeten vanop de Heide
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: NMBS verliest 1 euro per km die elke trein aflegt

Bericht door Shrek »

dentheo schreef:Onderhoud van de sporen is toch ook Infrabel;...? NMBS moet allee onderhoud eigen materieel betalen...
Huh ik kan niet meer volgen?
De nmbs betaalt vandaag enkel een vergoeding voor het gebruik van de sporen, niets anders hoor.
dentheo
Berichten: 8170
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: NMBS verliest 1 euro per km die elke trein aflegt

Bericht door dentheo »

sorry dan heb ik uw eerste reactie verkeerd verstaan...
Waarom zou het onderhoud van de sporen verslechteren (uw idee) als je alle subsidie rechtstreeks aan Infrabel geeft en NMBS reizigers zijn eigen kostje moet verdienen?
Theo
Groeten vanop de Heide
Gebruikersavatar
Bibke
Berichten: 2954
Lid geworden op: 02 aug 2006, 22:51
Locatie: Kaulille (Afkomstig van LPP)

Re: NMBS verliest 1 euro per km die elke trein aflegt

Bericht door Bibke »

Zowel Infrabel als NMBS krijgen subsidies van de federale overheid.
Infrabel voor het net en de NMBS voor het laten rijden van reizigerstreinen, dat laatste is vooral bedoeld voor niet rendabele lijnen.
Ik ben abonnee van “OP DE BAAN”, U ook?
www.pfttsp.be
www.cfbocq.be
www.retrotrain.be
AfbeeldingAfbeelding
rvdborgt
Berichten: 4322
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: NMBS verliest 1 euro per km die elke trein aflegt

Bericht door rvdborgt »

Bibke schreef:Zowel Infrabel als NMBS krijgen subsidies van de federale overheid.
Infrabel voor het net en de NMBS voor het laten rijden van reizigerstreinen, dat laatste is vooral bedoeld voor niet rendabele lijnen.
De NMBS krijgt maar heel weinig geoormerkt geld dat specifiek voor een bepaalde treindienst is. Het overgrote deel is gewoon een grote, ondeelbare zak met geld.

Groetjes,
Rian
nahoj
Berichten: 1150
Lid geworden op: 01 apr 2009, 23:10

Re: NMBS verliest 1 euro per km die elke trein aflegt

Bericht door nahoj »

dentheo schreef:Je kan ook alle geld voor infra gewoon aan Infrabel geven...NMBS moet zich dan zelf bedruipen....
Dan is exploitatie en uitbreiding tenminste niet één pot.
Even iets verduidelijken.
De begrippen 'investeringstoelage' en 'exploitatietoelage' in mijn voorgaande post gaan niet over het onderscheid of het geld gaat naar 'Infrabel' of 'NMBS', maar over het feit dat beide twee zakken geld krijgen: 1 om te investeren (zoals bv. nieuwbouw of grondige renovatie), en 1 voor de dagelijkse dienstverlening (exploitatie).
ronny
Berichten: 537
Lid geworden op: 03 feb 2006, 20:48
Locatie: Ramsel

Re: NMBS verliest 1 euro per km die elke trein aflegt

Bericht door ronny »

nahoj schreef:
dentheo schreef:Je kan ook alle geld voor infra gewoon aan Infrabel geven...NMBS moet zich dan zelf bedruipen....
Dan is exploitatie en uitbreiding tenminste niet één pot.
Even iets verduidelijken.
De begrippen 'investeringstoelage' en 'exploitatietoelage' in mijn voorgaande post gaan niet over het onderscheid of het geld gaat naar 'Infrabel' of 'NMBS', maar over het feit dat beide twee zakken geld krijgen: 1 om te investeren (zoals bv. nieuwbouw of grondige renovatie), en 1 voor de dagelijkse dienstverlening (exploitatie).
Komen schilderwerken aan een luifel op een perron van het exploitatie of het investeringspotje ?
nahoj
Berichten: 1150
Lid geworden op: 01 apr 2009, 23:10

Re: NMBS verliest 1 euro per km die elke trein aflegt

Bericht door nahoj »

ronny schreef:
nahoj schreef:
dentheo schreef:Je kan ook alle geld voor infra gewoon aan Infrabel geven...NMBS moet zich dan zelf bedruipen....
Dan is exploitatie en uitbreiding tenminste niet één pot.
Even iets verduidelijken.
De begrippen 'investeringstoelage' en 'exploitatietoelage' in mijn voorgaande post gaan niet over het onderscheid of het geld gaat naar 'Infrabel' of 'NMBS', maar over het feit dat beide twee zakken geld krijgen: 1 om te investeren (zoals bv. nieuwbouw of grondige renovatie), en 1 voor de dagelijkse dienstverlening (exploitatie).
Komen schilderwerken aan een luifel op een perron van het exploitatie of het investeringspotje ?
Als dat een eenvoudige opfrissing is, zou ik zeggen van het exploitatiepotje, maar zekerheid over hoe Infrabel / Holding / NMBS haar schilderwerken budgetteert, heb ik niet.
Plaats reactie