Fyra

rvdborgt
Berichten: 4673
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Fyra.

Bericht door rvdborgt »

K V B schreef:
rvdborgt schreef:Dank je voor de uitleg. Het reizigersbelang staat duidelijk niet voorop - de boekhouders regeren.
Ik denk dat het ook in het belang van de reizigers is dat de halfuurs IC naar Vlissingen rendabel is en blijft hoor...
Een reizigersgerichte oplossing bestaat er niet in om nu minder dan een halve Benelux te organiseren en te zien hoe je klanten weglopen of zijn weggelopen. Vergeet niet dat er vorig jaar genoeg reizigers waren om die tweeuurdienst van nu voor 100% mee te vullen.

Groetjes,
Rian
dentheo
Berichten: 8274
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Fyra.

Bericht door dentheo »

Heeft er iemand een idee hoeveel belangstellende bedrijven de aanbestedingsdocumenten hebben opgehaald bij de gemeente Den Haag ????
Hoeft toch geen geheim te zijn ?

Of zijn ze nog niet klaar ?
Theo
Groeten vanop de Heide
AlexNL
Berichten: 2305
Lid geworden op: 15 jun 2008, 02:34
Locatie: Breda, Nederland

Re: Fyra.

Bericht door AlexNL »

Informatie over een aanbesteding (zoals wie er meedoet en met welk bod) is meestal geheim zodat de procedure eerlijker verloopt.
dentheo
Berichten: 8274
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Fyra.

Bericht door dentheo »

Ik vroeg alleen aantal dossiers geen namen !!!
Theo
Groeten vanop de Heide
AlexNL
Berichten: 2305
Lid geworden op: 15 jun 2008, 02:34
Locatie: Breda, Nederland

Re: Fyra.

Bericht door AlexNL »

Ook dat wordt meestal niet bekend gemaakt, pas na een selectieronde. De wetenschap hoeveel partijen zich hebben ingeschreven als geïnteresseerde zou andere mogelijk geïnteresseerden kunnen afschrikken ("Er zijn al 10 belangstellenden, de kans is klein dat ik nog ga winnen en dus is het de moeite niet").
dentheo
Berichten: 8274
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Fyra.

Bericht door dentheo »

AlexNL schreef:Ook dat wordt meestal niet bekend gemaakt, pas na een selectieronde. .
Is er een voorselectieronde om een debacle als Fyra te vermijden of is het ineens alles of niets ?
Theo
Groeten vanop de Heide
carlos

Re: Fyra.

Bericht door carlos »

HLN 15 apr 2013
NS zet Fyra op zijspoor en grijpt terug naar Beneluxtrein

De Nederlandse Spoorwegen (NS) lijken definitief geen hoop meer te koesteren op een snelle terugkeer van de Fyra, de hogesnelheidstrein van Amsterdam naar Brussel. Dat schrijft de Nederlandse krant De Telegraaf. De vervoerder wil in 2014 weer 16 treinen per dag over het spoor van Amsterdam naar Brussel laten lopen en heeft daarvoor een aanvraag ingediend bij spoorbeheerder ProRail.

NS laat de treinen via Den Haag Hollands Spoor en Rotterdam naar Antwerpen en Brussel rijden. Daarmee herstelt de vervoerder in feite de Beneluxtrein, die eind vorig jaar plaats moest maken voor de Fyra. "We hebben deze treinpaden bij ProRail aangevraagd omdat we op alles voorbereid willen zijn", aldus een NS-woordvoerder. ProRail wil weinig kwijt over de eisen van de NS. "Het is natuurlijk wel zo dat als je treinen aanvraagt, wij verwachten dat je die dan ook gaat rijden," volgens een zegsman.

De eerste Fyra's gingen eind 2012 rijden, maar al snel bleek van alles mis. Sinds januari staan de treinen aan de kant en sinds maart rijdt 8 keer per dag een gewone intercity tussen Den Haag en Brussel.
neigezug

Re: Fyra.

Bericht door neigezug »

Ik denk dat NS dit vooral doet om potentiële concurrenten bang te magen een bod te doen voor de Lage LandenLijn.NS is bang van concurrentie (cfr. eerdere klacht bij NMA, het destijds abnormaal hoge bod voor de HSL om Deutsche Bahn buiten te houden).
Prorail laat weten dat het de bedoeling is dat met de trein laat rijden als men een rijpad aanvraagt.Het lijkt er op dat ze de NS niet au serieux nemen.Rijpaden zijn er ook niet in overvloed.Als men dan moet kiezen tussen de Lage LandenLijn en NS (die nog niet 100% zeker is dat de trein effectief rijd).
Ik dacht dat het nu al te laat is om nog een rijpad voor 15/12 aan te vragen.Waarom anders z'n haast bij Den Haag.
Als men de Fyra misschien niet meer naar Brussel laat rijden is dit misscien een goede kans voor de ICE.
Als NS de (eerder onrendabel genoemde) Benelux toch wil herinvoeren, is dit misschien het moment om Railjets aan te schaffen.
dentheo
Berichten: 8274
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Fyra.

Bericht door dentheo »

neigezug schreef: Als men de Fyra misschien niet meer naar Brussel laat rijden is dit misscien een goede kans voor de ICE.
Als NS de (eerder onrendabel genoemde) Benelux toch wil herinvoeren, is dit misschien het moment om Railjets aan te schaffen.
Enig idee van de levertijd van zo'n dingen ????
Theo
Groeten vanop de Heide
bobby

Benelux 2014 ?

Bericht door bobby »

volkskrant 17 april

Nog niet vaker vervangende trein tussen Den Haag en Brussel





De intercity moet de Fyra vervangen, die met veel problemen kampte.

Het lukt dit jaar niet om 16 keer per dag een intercity tussen Den Haag en Brussel te laten rijden. Staatssecretaris Wilma Mansveld (Infrastructuur) heeft dat dinsdagavond aan de Tweede Kamer geschreven. .

De Kamer wilde dat de intercity, die de Fyra vervangt, 16 keer per dag gaat zou gaan rijden, tegen 8 keer per dag nu. Maar volgens Mansveld is dat dit jaar niet uitvoerbaar. Naar de dienstregeling van volgend jaar wordt nog gekeken.
Extra drukte
De NS gaat nog na of er deze zomer extra drukte wordt verwacht, laat de staatssecretaris weten. De treinen kunnen dan verlengd worden, zodat de reizgers kunnen zitten. De Belgische spoorwegmaatschappij NMBS heeft verder gemeld dat vanaf december de treinen in het weekend kunnen doorrijden van Antwerpen Centraal naar Brussel. Dat is nu nog niet het geval.

De vervangende treinen werden ingezet na de grote problemen met de hogesnelheidstrein Fyra. Die zijn voorlopig nog niet opgelost.
Gebruikersavatar
FLV-FGSP
Berichten: 2085
Lid geworden op: 01 feb 2006, 09:36
Locatie: Leuven

Re: Fyra.

Bericht door FLV-FGSP »

De Tsjechen hebben er 8 laten schieten, wie voor 30 juni bestelt, krijgt een redelijke prijs en een korte levertermijn:
http://www.railwaygazette.com/news/sing ... order.html
carlos

Re: Benelux 2014 ?

Bericht door carlos »

welk materieel zal men gebruiken?

blijven voortdoen met die gehuurde Traxx of gaat NMBS investeren in eigen locomotieven?

(misschien kunnen ze die Traxxen voor een interessante prijs overkopen van de leasing firma)
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 13087
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Benelux 2014 ?

Bericht door Shrek »

carlos schreef:welk materieel zal men gebruiken?

blijven voortdoen met die gehuurde Traxx of gaat NMBS investeren in eigen locomotieven?

(misschien kunnen ze die Traxxen voor een interessante prijs overkopen van de leasing firma)
Ik vermoed dat dat wel met gehuurd materieel zal blijven.
Dit is momenteel immers een tijdelijke verbinding, dan loont het niet zwaar te investeren. Het zou nog steeds kunnen dat de Fyra ooit wel zal rijden. Dan wil je niet met 10 overbodige locomotieven zitten.
Als de Fyra definitief afgeschreven wordt is de situatie anders, dan wordt er misschien wel iets gekocht. Maar tot dan zal er volgens mij niet veel veranderen.
carlos

Re: Benelux 2014 ?

Bericht door carlos »

Shrek schreef: .
Dit is momenteel immers een tijdelijke verbinding, ....Als de Fyra definitief afgeschreven wordt is de situatie anders, dan wordt er misschien wel iets gekocht. Maar tot dan zal er volgens mij niet veel veranderen.


blijkbaar begint men in Nederland toch meer en meer in het definitieve einde van de Fyra-V250 te geloven

Beneluxtrein waarschijnlijk definitief terug



15/04/2013 - Tijd: 17:44
Auteur: Raymon Mens

ROOSENDAAL – Uit een aanvraag die NS bij spoorwegbeheerder Prorail heeft gedaan blijkt dat de Beneluxtrein waarschijnlijk definitief terug gaat keren. Er is een aanvraag gedaan voor een intercity Amsterdam – Brussel die 16x per dag via Roosendaal de grens over gaat. Precies zoals tot 9 december 2012 het geval was.

Na het Fyra-debacle was DagRoosendaal.nlde eerste website die wist te melden dat NS de Beneluxtrein weer van stal ging halen. Inmiddels rijdt de voorganger van hogesnelheidstrein Fyra 8 keer per dag. Een woordvoerder van NS liet weten per 2014 niet alleen de frequentie weer naar de oude maat te herstellen, maar de lijn ook door te trekken naar Amsterdam.

In de dienstregeling van 2014 kunnen reizigers vanuit onze stad rekenen op een snelle intercity naar Brussel. Bovendien zal de Beneluxtrein dan Amsterdam aandoen zonder stops te Delft, Leiden of Rotterdam Blaak. Deze stops, op voormalig niet-intercity stations, zijn veel reizigers een doorn in het oog en zorgen voor een langere reistijd naar de noordelijke randstad.
AlexNL
Berichten: 2305
Lid geworden op: 15 jun 2008, 02:34
Locatie: Breda, Nederland

Re: Benelux 2014 ?

Bericht door AlexNL »

NS heeft rijpaden aangevraagd voor zowel de route via Den Haag/Roosendaal als over de HSL. Één van die aanvragen zal later worden geschrapt, afhankelijk van de V250.
Plaats reactie