toen en nu

Smalspoor, tram en light-rail in België
Peter Eijkman

toen en nu

Bericht door Peter Eijkman »

Goede middag allen,
Ik wil me eerst even voorstellen: peter eijkman is mijn naam, ik kom uit Zaandam, Nederland en ben sinds begin jaren '80 volger van het wel en vooral wee van de NMVB Henegouwen. Aanvankelijk vooral via artikelen in het NVBS maandblad "op de Rails" en de boekenreeks Trams 1979 en verder, later , in 1988/89 ook middels een NVBS excursie naar Charleroi, waar toen alleen nog lijn 89/90 in bedrijf was, maar alle infrastructuur van de opgeheven lijnen nog min of meer intact was. We zijn toen naar Gosselies Faubourg, Jumet, Anderlues en La Louviere geweest. Een fascinerende reis, die diepe indruk heeft gemaakt. Sindsdien heb ik honderden foto's en video's verzameld van het internet. Wat me altijd weer treft is de "honger" naar beelden van toen en nu- een foto van toen de tram nog reed, en daarbij een foto van de situatie op de exact zelfde plaats, maar dan in het heden. Als het jullie interesseert lijkt het me leuk om in de komende weken zo'n serie te publiceren op dit forum. Daarbij beken ik dat geen enkele foto daarvan door mij gemaakt is, maar alles stamt uit openbare databases als Flickr en Google earth/streetview (wat een schitterende uitvinding is dat toch!!) Als inleiding hierbij twee foto's van Terminus Eden in de jaren 80 en nu
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5306
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: toen en nu

Bericht door Steve »

Welkom op het forum, en dergelijke foto's worden zeker op prijs gesteld.

Alleen vrees ik dat er iets verkeerd gegaan is, want ik zie de twee aangekondigde foto's niet?
Paul
Berichten: 1288
Lid geworden op: 09 feb 2008, 22:57
Locatie: FNU
Contacteer:

Re: toen en nu

Bericht door Paul »

Veel dergelijk fotomateriaal is te vinden op het forum http://www.skyscrapercity.com/forumdisplay.php?f=3241 (klikken op de onderwerpen met als titel "Oude tram- en spoorlijnen"). Maar wellicht kent u dat wel. Welkom op het forum!
Paul
Vriendelijke groet,

Paul
http://belgischespoorlijnen.be
Peter Eijkman

Re: toen en nu

Bericht door Peter Eijkman »

Tja, iets te enthousiast gepost- blijkbaar mogen Jpegs maximaal 800 bij 800 pixels zijn...die van mij zijn echter 1072 bij 972 en nog iets meer. Digibeet als ik toch wel redelijk ben vraag ik hierbij hoe dit op te lossen? Dank overigens voor het welkom heten! :D
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22506
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: toen en nu

Bericht door Steven »

je kan ze verkleinen of op een andere pagina plaatsen en doorlinken hier op het forum.
Peter Eijkman

Re: toen en nu

Bericht door Peter Eijkman »

Dank ,en hopelijk hierbij het resultaat...
Bijlagen
En nu paradijs voor de auto..
En nu paradijs voor de auto..
Eden, paradijs voor de tram
Eden, paradijs voor de tram
Peter Eijkman

Re: toen en nu

Bericht door Peter Eijkman »

En nu het dus werkt gelijk maar een aantal foto's over Jumet (depot). Als je in Google Street view reist van Gosselies naar Charleroi kom je zeer merkwaardige beelden tegen: afwisselend MET en Zonder bovenleiding. De Google auto heeft in 2009 een aantal malen dit traject afgelegd- in Maart en April was de bovenleiding er nog, en in Mei was deze plotseling verdwenen...het is net een sciencefiction film met parallelle universa..... Probeer maar eens, een aanrader! Hierbij een 3 tal foto's uit 2009, waarbij opvalt dat de bovenleiding op de Chaussee nog wel aanwezig is, maar het depot geen aansluiting meer bezit.... en daarnaast een luchtopname uit 2012 van het depot; daar zijn zeer mooi de nieuwe sporen in aanleg en de nu dubbele aansluitbogen van en naar het depot te zien.
Bijlagen
ingang vanuit richting Gosselies in mei 2009
ingang vanuit richting Gosselies in mei 2009
Jumet, de hoofdingang in april 2009
Jumet, de hoofdingang in april 2009
jumet nieuw2.jpg
jumet luchtopname.jpg
Peter Eijkman

Re: toen en nu

Bericht door Peter Eijkman »

Vandaag nog een aantal foto's van het legendarische eindpunt/ terminus Eden. Voor degenen die ter plaatse niet zo goed bekend zijn: De naam Eden zal men vergeefs zoeken op de kaart van Charleroi- het heet hier Boulevard Jaques Bertrand. De reden voor de naam Eden is dan ook een gebouw, waarvan hier een plaatje. Verder zien we de Terminus nu "vanop de rug"- de achterzijde van de trams, klaar om te vertrekken naar de eerste straat links en de eerstvolgende halte Viaduct. Wat verder opvalt is dat er heden veel meer aandacht is voor groen in Charleroi: niet alles ziet zo grauw als in de jaren '80.
Bijlagen
Uit het paradijs verdreven...
Uit het paradijs verdreven...
Klaar voor vertrek...
Klaar voor vertrek...
rechts van de bushalte gebouw "Eden"
rechts van de bushalte gebouw "Eden"
kika
Berichten: 2859
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: toen en nu

Bericht door kika »

Heeft voor een stuk te maken met wanneer de foto's zijn gemaakt en natuurlijk het fotomateriaal. En roetfilters, sluiten van fabrieken, ...
Die foto's van het ziekenfondsgebouw zijn wel bijzonder, daar is het net omgekeerd: minder mooi vandaag!

Ik vind het een zeer interessant perspectief.
Peter Eijkman

Re: toen en nu

Bericht door Peter Eijkman »

Binnenkort meer foto's uit Charleroi, nu maken we even een uitstapje naar Anderlues waar we de zeer bekende kruising aan de Rue de Mons/ Rue de Station in diverse fases bekijken. Eerst een zwart/wit foto van lijn 31 toen de kruising nog vrijwel compleet was: het afbuigende spoor van de Rue de mons naar de Rue Albert 1er dat ooit dubbelsporig was is in enkelvoud nog aanwezig. Op de gelijkwaardige foto van nu is slechts het (vernieuwde) spoor van lijn 1- het blijft wennen die nieuwe lijnnummers!- nog zichtbaar; de kruising is geheel opgebroken ,maar buiten beeld naar rechts is na 30 meter een benzine station, waar de sporen van lijn 90 naar Charleroi plus de bovenleiding gewoon nog aanwezig zijn. Aanvankelijk half onder het grint en asfalt, maar al gauw weer goed" berijdbaar" ...
Vervolgens zien we dezelfde kruising , maar dan van de andere zijde: de boog van lijn 31 naar lijn 90 is weg, en aan de zwaar vervuilde tram te zien loopt ook deze lijn op zijn einde. Dan nog een foto van lijn 90 met BN'er (in Nederland heeft dat een heel andere betekenis!) onderweg naar Charleroi. Wat veelvuldig voorkwam bij dit soort kruisingen is de gewoonte van de NMVB om afslaande bewegingen standaard op "verkeerd spoor" te laten verlopen: lijn 89 moest naar Monument in de Rue Paul Janson eerst doorwisselen naar linkerspoor, dan linksaf slaan , om vervolgens op de wisselplaats op de Rue de Mons weer rechts te komen.. Lekker tegen het verkeer in, zelfs tegen het tramverkeer! Overigens is in 1999 het spoor tussen Jonction en Monument geheel vernieuwd , waarbij toen pas de laatste resten van de kruising zijn opgeruimd. Op een Youtube video uit 1994 http://youtu.be/R1nJRX8uqJ0?t=4m50s is nog zeer duidelijk te zien dat de sporen naar Morlanwelz van lijn 30/31 op de kruising zelf zijn onder geasfalteerd, maar verder is alles er nog.
Bijlagen
Toen alles nog reed...Kijk ook eens naar de "gebreide" bovenleidings knoop: het lijkt sterk op 1 recht, 1 averecht..(vraag Uwen Mamman...) wat een warboel!
Toen alles nog reed...Kijk ook eens naar de "gebreide" bovenleidings knoop: het lijkt sterk op 1 recht, 1 averecht..(vraag Uwen Mamman...) wat een warboel!
monument lijn 31.jpg (25.29 KiB) 13488 keer bekeken
Hier rest alleen de boog van lijn 1
Hier rest alleen de boog van lijn 1
De laatste stuiptrekkingen...
De laatste stuiptrekkingen...
andersom nu.jpg
Lijn 90 onderweg naar Charleroi
Lijn 90 onderweg naar Charleroi
Laatst gewijzigd door Peter Eijkman op 14 mei 2013, 22:05, 5 keer totaal gewijzigd.
Peter Eijkman

Re: toen en nu

Bericht door Peter Eijkman »

Als toetje nog deze foto van het spoor van de voormalige lijn 90 vlak voor de kruising met de Rue Albert 1er. Als je goed kijkt is links in het grind nog het spoor te zien- dit eindigt voor het kantoor van Citibank ter hoogte van de zilvergrijze, geparkeerde auto. De bovenleiding loopt naar een afspanmast net na het groene dak van het benzine station. Je vraagt je af of de spanning er nog opstaat... Waarschijnlijk wel , want waar de sporen naar Anderlues Jonction/Depot aftakken is alles inclusief de vernieuwde wisselverbindingen nog intact! Koperdieven hadden waarschijnlijk allang toegeslagen als de leiding spanningsloos was geweest. Het rode stoplicht geeft de kruising aan, we kijken dus richting La Louviere.
Bijlagen
Na al die jaren nog steeds aanwezig....
Na al die jaren nog steeds aanwezig....
Peter Eijkman

Re: toen en nu

Bericht door Peter Eijkman »

In deze serie mag er ook wel eens een weinig afgeweken worden van "dit Topic" (is dit in het Vlaams wel een uitdrukking?) . Als er een Metro Leger wordt aangelegd zullen er dus ook routes en rails verdwijnen. In Fontaine Leveque zien we hier een mooi voorbeeld van. Ter plaatse veranderde de Rue de Mons van een drukke doorgaande weg in een slaperig "boeren landbouw weggetje", hoewel qua geluid er weinig van slapen terecht zal komen: het tunneltje aan het eind is een voetgangers/ fietsers onderdoorgang van het klaverblad in de N9 die-vierbaans- op ongeveer 50 meter rechts van de foto op volle kracht raast richting Anderlues, en geluidschermen zijn in Wallonië nog nooit vertoond.! De volgende ongeveer 1 Kilometer is volledig afgebroken, en de vooruitgang heeft alles hier onherkenbaar veranderd. Ook is dit een mooi voorbeeld van vertekening in perspectief: je zou zweren dat de plaats waar de vangrail zich verwijdt ook de voormalige wisselplaats is- maar nee dus! Pas 300 meter verder correspondeert de omgeving en de huizen exact met de oude foto...
Bijlagen
Let ook op het nieuwe traject van de Metro in de achtergrond- het begin van het einde...
Let ook op het nieuwe traject van de Metro in de achtergrond- het begin van het einde...
Hier dus niet...
Hier dus niet...
hier dus wel echt!
hier dus wel echt!
rue de mons local.jpg
Hoe nu verder?
Hoe nu verder?
een slaperig boerenweggetje..
een slaperig boerenweggetje..
Peter Eijkman

Re: toen en nu

Bericht door Peter Eijkman »

In La Louviere is niet veel meer terug te vinden van het vroegere uitgebreide net; daar heeft de gemeente in samenwerking met de plaatselijke TEC, die een hekel had aan alles wat met trams te maken had wel voor zorg gedragen. Ook het grote "sterven" van de staal en kolen industrie ter plaatse heeft het centrum een gedaanteverandering doen ondergaan. Toch is er met een weinig zoeken nog wel het een en ander te vergelijken. Zo is aan de Rue du Gazzometre vrijwel alle deprimerende fabrieksbouw afgebroken ,en staat hier nu het luxe zwemparadijs Point de L 'eau. Aan het gebouw achter het rondpunt (rotonde??) herkennen we echter nog de terminus van lijn 90.., en is ook de "driehoek" van deze lijn zelfs nog LETTERLIJK aanwezig in het straatpatroon, al leidt deze nergens meer heen...
Waarom er hier altijd gedriehoekt werd is nooit voldoende verklaard- met twee-richtingswagens is dat natuurlijk volledig overbodig! Overigens is aan de krassen in het wegdek goed te zien dat het ook nogal eens fout ging.... Als U lijn 90 "toen en nu "in Ultimo " wilt ervaren kijk dam op You Tube: http://www.youtube.com/watch?feature=pl ... io4MdEJCng Voor zo veel vakmanschap maak ik een diepe buiging!
Bijlagen
De driehoek is er nog, maar de rest ontbreekt.
De driehoek is er nog, maar de rest ontbreekt.
hier werd altijd gedriehoekt
hier werd altijd gedriehoekt
Hier is de omgeving wel verbeterd, maar er mist toch iets..
Hier is de omgeving wel verbeterd, maar er mist toch iets..
Links van de motorrijder stond de tram.
Links van de motorrijder stond de tram.
Laatst gewijzigd door Peter Eijkman op 19 mei 2013, 22:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Peter Eijkman

Re: toen en nu

Bericht door Peter Eijkman »

Nu we toch bezig zijn met wat jarenlang de laatste Boerentram van België was ( tot 1993) hier een paar interessante plaatjes van het traject vanuit Anderlues richting La Louviere. Eerst een luchtopname van de eindhalte Monument van lijn 89 (of, zo U wilt: 1). Rechts in de schaduw de terminus voor reizigers, midden onder de officiële Terminus. Op deze plaats wordt gezwaaid naar "de Wattman", vervolgens een luchtopname van "het juk dat aan alle illusies een einde maakte", gelegen zo'n 100 meter achter de officiële Terminus, waarna we het eerste deel van lijn 90 volgen tot de Rue Chateau d'Eau. Vandaar uit kromt het traject weer naar de Chaussee de Mons. Jarenlang hebben sporen en bovenleiding hier werkloos gelegen en werden geleidelijk door de natuur weer veroverd. De TEC te La Louviere weigerde ook maar iets met de tram van doen te hebben, en voelde zich dus ook niet geroepen buiten La Louviere "de rommel op te ruimen". Uiteindelijk is na jarenlang gerechtelijk getouwtrek in arren moede het Waals gewest zelf maar alles stukje bij beetje gaan verwijderen , waarna de kosten werden toegerekend aan La Louviere en de plaatselijke TEC- zo was er dus toch nog enigszins sprake van zoete wraak...
Bijlagen
In de laatste bocht.
In de laatste bocht.
Hallo bestuurder!
Hallo bestuurder!
Het juk "des verdoemenis"...
Het juk "des verdoemenis"...
Trambrug Pont du Marais
Trambrug Pont du Marais
Door het veld...
Door het veld...
Rue de Chateau in 1990 met ASVI rit
Rue de Chateau in 1990 met ASVI rit
Voer voor Archeologen of toch een (wrange) Belgenmop? De rue Chateau in 1997.
Voer voor Archeologen of toch een (wrange) Belgenmop? De rue Chateau in 1997.
lijn 90 route 1997.jpg (40.57 KiB) 13387 keer bekeken
Dit is de kruising nu, rechts het traject naar Anderlues.
Dit is de kruising nu, rechts het traject naar Anderlues.
Peter Eijkman

Re: toen en nu

Bericht door Peter Eijkman »

Velen denken dat op het piepkleine stukje te Anderlues na de boerentram in heel Henegouwen verdwenen is. "Heel Henegouwen? Nee- er is EEN klein dorpje dat dapper weerstand biedt tegen de TEC overheersing!" :lol: Lobbes met haar zusterstadje Thuin kent nog enige kilometers oorspronkelijk NMVB baanvak, dat 's Zomers ook daadwerkelijk bereden wordt door de ASVI. Voor een prachtige rit over dit baanvak zie
http://www.youtube.com/watch?v=5HiZGylRqWA
Vanaf Anderlues Jonction tot Lobbes ook enige foto's. Allereerst een museum rit van de ASVI 50 meter van Jonction verwijderd richting Anderlues, en vervolgens de huidige inrit van de plaatselijke Aldi...uiteraard spoorloos ,maar nog wel net met een afspanmast van de bovenleidng van Jonction, die in 2011 alsnog verdween. Dan, net om de hoek van de Rue de la Station op de Chaussee de Thuin een bijzonder voertuig in 1984: een railreiniger. Heden valt er ter plaatse niets meer te reinigen voor de TEC...... Vervolgens een tweetal plaatjes van de watertoren halverwege Anderlues en Lobbes. En dan.....HOERA! er verschijnt plotseling rails en bovenleiding! Vanaf dit punt is alles eigendom van de ASVI, en wordt ook door hen onderhouden- sommige stukken zijn in betere conditie dan andere, en hier en daar ligt nog een "kwak" asfalt dwars over het spoor- maar het volledig op vrijwilligers drijvende trammuseum werkt er hard aan, en zeer binnenkort kan men weer tot hier geraken. Liefst zou men het traject tot Jonction herleggen, maar geldelijke middelen daartoe ontbreken helaas nog.
Laatst gewijzigd door Peter Eijkman op 21 apr 2013, 19:58, 2 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie