TommyG schreef:Vandaag even naar Antwerpen geweest (vanuit Mechelen), omdat ik weet dat die treinen best vol zitten in het weekend een 1ste klas biljet gekocht. Beter niet gedaan want de eerste trein naar Antwerpen had helemaal geen 1ste klasse wagon, zat bovendien bomvol en ik heb dus op de trappen mogen zitten.
Tiens, een trein zonder eerste klasse, dat heb ik in België nog nooit gezien!
Op sommige gesleepte verbindingen gebeurt dat wel eens hoor.
Zeker bij treinen met M5 heb ik al vaker samenstellingen zonder A-rijtuigen gezien.
Ja, en in de spoorboek van 2001/2002 vermeldt men bij al de treinen op de lijnen 165 en 166: Enkel tweede klasse/uniquement deuxième classe
Retard schreef:Ja, en in de spoorboek van 2001/2002 vermeldt men bij al de treinen op de lijnen 165 en 166: Enkel tweede klasse/uniquement deuxième classe
Dat waren de motorwagens van de reeks 44 en 45 die daar hun verscheiden afwachtten. Die opmerking is er trouwens nog in gekomen na een suggestie van mij. Een tijd lang kon je uit het spoorboekje niet afleiden dat het hier treinen zonder eerste klasse betrof.
Je hebt treinen die met vertraging rijden en je hebt er die zelf voor hun uur vertrekken en dat laatste begint de laatste tijd toch wel opvallend veel voor te vallen. Vandaag vertrok de trein die ik wou nemen 2 min. te vroeg waardoor ik hem miste, anders had ik hem perfect kunnen halen.
Blijft net nog steeds niet kunnen dat een trein 2 minuten voor vertrektijd het perron verlaat. Als je met de tram of bus gaat is dat wat anders, die zijn afhankelijk van het wegverkeer en kunnen niet zomaar even minutenlang overal stilstaan en is het te begrijpen.
Of je nu 5 minuten tevoren op het perron moet zijn of niet. Als je in die 5 minuten nog een kop koffie zou willen kopen op het perron, ben je nog steeds keurig op tijd, maar loop je nog steeds het risico dat je trein weg gaat, terwijl je wel op tijd terug bent met de kop koffie.
Verplicht ben je het niet. In Nederland is het zelfs voor de Conducteur (in België de Treinbegeleider genaamd) toegestaam om vanaf 25 seconden voor vertrektijd de deuren te sluiten, zodat stipt op vertrektijd vertrokken kan worden.
Wat mij zeer verbaast is dat er hier gesproken wordt over 2 minuten te vroeg vertrekken... laat mij U eens een anekdote vertellen over een gelijkwaardig verhaal in Nederland: Op station Amsterdam Sloterdijk sta ik te wachten op een trein naar Amsterdam Centraal ( ik werk daar als verkeersleider voor NS Reizigers).De CTA- is de Centrale Trein Aanwijzer boven het perron) meldt eerst Intercity Amsterdam Centraal- Vertrek 14.02"vertraging 30' ", en draait vervolgens door naar "Intercity Amsterdam Centraal- Vertrek 14.32. Op dat moment arriveert op het perron een mij wel bekende manager in uniform, die nog al eens zeer streng voor het personeel kan zijn. Om 14.29 komt vervolgens de IC naar Centraal, iedereen stapt uit en in, waarna de HC (treinbegeleider in Vlaanderen) het vertreksein geeft en de trein gaat rijden. De manager loopt rood aan , stuift naar de HC en roept op hoge toon in aanwezigheid van zeer veel reizigers : "Volg een cursus klok kijken ja!, je vertrekt hier 2 minuten te vroeg, daar hoor je meer van!" De HC blijft ijskoud, kijkt hem aan en zegt: "Volg een cursus media ja! ik vertrek hier 28 minuten te laat..."
Verplicht is wel een groot woord,oké my mistake.Maar in geval van betwisting zal die regel wel boven gehaald worden.
Nu ja,je kunt altijd klacht indienen.Wie niet waagt,niet wint.
franksken schreef:Verplicht is wel een groot woord,oké my mistake.Maar in geval van betwisting zal die regel wel boven gehaald worden.
Nu ja,je kunt altijd klacht indienen.Wie niet waagt,niet wint.
Waar baseer je dat op? Over welke "regel" heb je het?
In de Vervoerswaarden is dit de enige bepaling hieromtrent, en die vermeldt dus hoegenaamd geen 5 minuten:
§9. De reiziger dient op tijd op het perron te zijn om de trein te nemen.
Ik moet eerlijk zeggen dat ik over die 5 minutenregel bij de NMBS nog nooit gehoord heb. Ik kan me nauwelijks voorstellen dat dit me in meer dan 40 jaar NMBS-watching ontgaan zou zijn.
franksken schreef:Verplicht is wel een groot woord,oké my mistake.Maar in geval van betwisting zal die regel wel boven gehaald worden.
Nu ja,je kunt altijd klacht indienen.Wie niet waagt,niet wint.
Waar baseer je dat op? Over welke "regel" heb je het?
In de Vervoerswaarden is dit de enige bepaling hieromtrent, en die vermeldt dus hoegenaamd geen 5 minuten:
§9. De reiziger dient op tijd op het perron te zijn om de trein te nemen.
Ik had nog ongeveer een halve minuut nodig om aan het perron te zijn om de trein te halen, als die trein op zijn uur vertrok en niet vroeger dan had ik die genomen want dan was ik nog meer dan een minuut te vroeg.