Kent de NMBS Noorderkempen eigenlijk wel...

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
Plaats reactie
K V B
Berichten: 3319
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Kent de NMBS Noorderkempen eigenlijk wel...

Bericht door K V B »

Doe op de website van de NMBS het volgende experiment:

- Zoek de route op van Antwerpen Centraal naar Hoogstraten.

De enige oplossingen die je krijgt zijn met de bus, of met de trein via Turhout, en het duurt altijd meer dan een uur.

- Pas nu de zoekopdracht aan, en voeg er een via "noorderkempen" aan toe...

Opeens duurt het nu nog maar 44 minuten, met een overstap in Noorderkempen...

En dan verwondert men zich er over dat er niet zo veel mensen op die treinen zitten. Als zelfs de NMBS lijnplanner ze negeert als het er om gaat de snelste route te vinden naar plaatsen in het Noorden van de provincie Antwerpen...
Glodenox
Berichten: 558
Lid geworden op: 16 sep 2007, 00:33
Locatie: Zemst
Contacteer:

Re: Kent de NMBS Noorderkempen eigenlijk wel...

Bericht door Glodenox »

Dat zou toch echt niet mogen. Stap 1 om mensen een ander vervoersmiddel te laten nemen is toch echt mensen te laten beseffen dat die optie bestaat...

Ergens vind ik het zeer jammer dat de NMBS nog altijd niet de General Transit Feed Specification ondersteund. Dat is een simpel formaat om alle treinen, stations, routes, prijzen, etc. publiek beschikbaar te maken. Het wordt gebruikt door zowel Google Maps als Bing Maps om routebeschrijvingen te genereren. De Lijn en MIVB ondersteunen het nu toch ook al een tijdje.
Maar als ik zie hoe de NMBS reageert als er iemand een alternatief maakt voor hun informatievoorziening (lees: afdreigen en rechtzaken inspannen), vrees ik dat ze daar enkel die specificatie gaan ondersteunen als het vanuit politieke hoek verplicht wordt :(
K V B
Berichten: 3319
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: Kent de NMBS Noorderkempen eigenlijk wel...

Bericht door K V B »

Glodenox schreef:Dat zou toch echt niet mogen. Stap 1 om mensen een ander vervoersmiddel te laten nemen is toch echt mensen te laten beseffen dat die optie bestaat...

Ergens vind ik het zeer jammer dat de NMBS nog altijd niet de General Transit Feed Specification ondersteund. Dat is een simpel formaat om alle treinen, stations, routes, prijzen, etc. publiek beschikbaar te maken. Het wordt gebruikt door zowel Google Maps als Bing Maps om routebeschrijvingen te genereren. De Lijn en MIVB ondersteunen het nu toch ook al een tijdje.
Maar als ik zie hoe de NMBS reageert als er iemand een alternatief maakt voor hun informatievoorziening (lees: afdreigen en rechtzaken inspannen), vrees ik dat ze daar enkel die specificatie gaan ondersteunen als het vanuit politieke hoek verplicht wordt :(
Misschien een idee om dat eens richting en volksvertegenwoordiger te gooien: Een vervoerbedrijf dat overheidssubsidies ontvangt zou wettelijk verplicht moeten worden de dienstregeling informatie vrij beschikbaar te stellen. Maar daar gewoon een wet over...

Google maps bijvoorbeeld gebruik ik erg veel om reizen hier in Zwitserland te plannen, en het is ook handig om aan te tonen hoe goed OV niet veel langzamer (en soms zelfs sneller) hoeft te zijn dan de auto...
rvdborgt
Berichten: 4314
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Kent de NMBS Noorderkempen eigenlijk wel...

Bericht door rvdborgt »

K V B schreef:Misschien een idee om dat eens richting en volksvertegenwoordiger te gooien: Een vervoerbedrijf dat overheidssubsidies ontvangt zou wettelijk verplicht moeten worden de dienstregeling informatie vrij beschikbaar te stellen. Maar daar gewoon een wet over...
Daarover is al EU-wetgeving die stap voor stap in werking treedt (TAP-TSI).

Groetjes,
Rian
Plaats reactie