Nieuwe treinkaart

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
trainman
Berichten: 156
Lid geworden op: 05 feb 2006, 19:47
Locatie: Herzele

Nieuwe treinkaart

Bericht door trainman »

Een maand geleden werd mijn oude treinkaart wegens aflopen van de laatste verlengingsdatum omgezet in een nieuw model (de zgn. mobib-kaart).
Tezelfdertijd werd ze dus ook gevalideerd voor een maand.
Twee weken geleden kreeg ik een bericht 'je treinkaart vervalt binnenkort' etc.. die ik dus prompt via een registratie op het internet verlengde voor een maand.
Tot mijn verwondering kreeg ik 3 dagen later een validatiestrookje zoals voor mijn oude treinkaart. Waar moet ik dat nu stoppen ?
(ik heb het dan maar in het plastiek omhulsel van mijn treinkaart geschoven).
Wat mij ook opviel : het nummer van mijn treinkaart dat op het strookje staat, vind ik nergens terug op mijn treinkaart ...
Vandaag controle op de trein. "Treinkaart vervallen hé meneer"... "Ja maar, er zit een strookje bij van de verlenging" ... "Ha ja, dat klopt. Misschien eens langs gaan naar het loket, om het op je kaart te laten zetten"

Dat kan nu toch ook niet de bedoeling zijn ?
Maar hoe moet mijn validatie dan op mijn kaart terechtkomen ?
En dat gedoe met die treinkaartnummers, wat is nu mijn treinkaartnummer, het (zeer lange) nummer op het plastieken kaartje of het nummer op het validatiestrookje ?
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5316
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Nieuwe treinkaart

Bericht door Steve »

trainman schreef:Een maand geleden werd mijn oude treinkaart wegens aflopen van de laatste verlengingsdatum omgezet in een nieuw model (de zgn. mobib-kaart).
Tezelfdertijd werd ze dus ook gevalideerd voor een maand.
Twee weken geleden kreeg ik een bericht 'je treinkaart vervalt binnenkort' etc.. die ik dus prompt via een registratie op het internet verlengde voor een maand.
Tot mijn verwondering kreeg ik 3 dagen later een validatiestrookje zoals voor mijn oude treinkaart. Waar moet ik dat nu stoppen ?
(ik heb het dan maar in het plastiek omhulsel van mijn treinkaart geschoven).
Wat mij ook opviel : het nummer van mijn treinkaart dat op het strookje staat, vind ik nergens terug op mijn treinkaart ...
Vandaag controle op de trein. "Treinkaart vervallen hé meneer"... "Ja maar, er zit een strookje bij van de verlenging" ... "Ha ja, dat klopt. Misschien eens langs gaan naar het loket, om het op je kaart te laten zetten"

Dat kan nu toch ook niet de bedoeling zijn ?
Maar hoe moet mijn validatie dan op mijn kaart terechtkomen ?
En dat gedoe met die treinkaartnummers, wat is nu mijn treinkaartnummer, het (zeer lange) nummer op het plastieken kaartje of het nummer op het validatiestrookje ?
De zogenaamde "greenlist" (opsturen van een contract op afstand naar je MOBIB-kaart) is duidelijk dus nog niet operationeel bij de NMBS... :?

Op je MOBIB-kaart kunnen meerdere treinkaarten staan, met elk een uniek nummer. Je MOBIB-kaart heeft dus een nummer (dat is je eigenlijke klantnummer), en daarop dus een of meerdere treinkaarten.

Ik zou zo snel mogelijk naar een loket gaan om de papieren validering op je MOBIB-kaart te laten zetten, in de hoop dat dat mogelijk is... en vooral ook schrijven naar de NMBS, want dit is vrij kafkaiaans.
TommyG
Berichten: 144
Lid geworden op: 12 jul 2007, 23:12
Locatie: Muizen
Contacteer:

Re: Nieuwe treinkaart

Bericht door TommyG »

Ik heb een abonnement NMBS + DeLijn... Kom ik ook in aanmerking voor zo'n Mobib kaart?
Ik zit hier al jaren op te wachten, dat ouderwetse abonnement past nooit in mijn portefeuille...
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5316
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Nieuwe treinkaart

Bericht door Steve »

TommyG schreef:Ik heb een abonnement NMBS + DeLijn... Kom ik ook in aanmerking voor zo'n Mobib kaart?
Ik zit hier al jaren op te wachten, dat ouderwetse abonnement past nooit in mijn portefeuille...
Je zult bij de volgende verlening ook een MOBIB-kaart krijgen, met nog een papiertje voor De Lijn (dat nog steeds niet helemaal klaar is voor MOBIB).

Zie ook hier: http://www.belgianrail.be/nl/vervoersbe ... agers.aspx
Gebruikersavatar
Zorba
Berichten: 149
Lid geworden op: 25 nov 2010, 22:16

Re: Nieuwe treinkaart

Bericht door Zorba »

Als je uw 1-jarig treinabonnement verloren hebt, krijg je dan een duplicaat, of ook meteen een MOBIB kaart? :)
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5316
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Nieuwe treinkaart

Bericht door Steve »

Zorba schreef:Als je uw 1-jarig treinabonnement verloren hebt, krijg je dan een duplicaat, of ook meteen een MOBIB kaart? :)
Keine Ahnung... de MOBIB-kaart zou logisch zijn, maar de klassieke vorm bestaat uiteraard nog steeds, temeer daar bijvoorbeeld een Nettreinkaart (vreemd genoeg) nog niet overgezet is.
trainman
Berichten: 156
Lid geworden op: 05 feb 2006, 19:47
Locatie: Herzele

Re: Nieuwe treinkaart

Bericht door trainman »

Op je MOBIB-kaart kunnen meerdere treinkaarten staan, met elk een uniek nummer. Je MOBIB-kaart heeft dus een nummer (dat is je eigenlijke klantnummer), en daarop dus een of meerdere treinkaarten.
Ha, da's duidelijk
Ik zou zo snel mogelijk naar een loket gaan om de papieren validering op je MOBIB-kaart te laten zetten, in de hoop dat dat mogelijk is... en vooral ook schrijven naar de NMBS, want dit is vrij kafkaiaans.
Dat heb ik dus deze morgen gedaan, in Brussel-Noord. En het heeft dus welgeteld 20 minuten geduurd om de papieren validatie op mijn kaart te krijgen.
Ik kreeg ook de goede raad om de maandelijkse verlenging niet via internet te registreren, maar om mij tot het loket te wenden of - hou je vast :mrgreen: - hiervoor de nieuwe automaten te gebruiken
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5316
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Nieuwe treinkaart

Bericht door Steve »

trainman schreef:
Ik zou zo snel mogelijk naar een loket gaan om de papieren validering op je MOBIB-kaart te laten zetten, in de hoop dat dat mogelijk is... en vooral ook schrijven naar de NMBS, want dit is vrij kafkaiaans.
Dat heb ik dus deze morgen gedaan, in Brussel-Noord. En het heeft dus welgeteld 20 minuten geduurd om de papieren validatie op mijn kaart te krijgen.
Ik kreeg ook de goede raad om de maandelijkse verlenging niet via internet te registreren, maar om mij tot het loket te wenden of - hou je vast :mrgreen: - hiervoor de nieuwe automaten te gebruiken
Dan ben je er nog goed van afgekomen: ik heb al twee keer een uur aan het loket doorgebracht om een treinkaart op een MOBIB-kaart van de MIVB te laten zetten, en nog is het niet gelukt (de moederkaart gaat nog, maar bij het opladen van de validering volgt er steevast een foutmelding). :?

En die nieuwe automaten gebruiken... ik zou aan de loketbediende gevraagd hebben om het eens voor te tonen. :mrgreen:
Stijn91
Berichten: 3385
Lid geworden op: 08 feb 2011, 18:02

Re: Nieuwe treinkaart

Bericht door Stijn91 »

Ik heb sinds begin juli mijn abonnement op zo een kaart met chip staan, het was 1 voor Ninove - Brussel-Centraal voor de maand juli (vakantiewerk) en mijn abonnement van Ninove - Aalst (dat afloopt eind september), nu bleek dat mijn abonnement Ninove - Aalst niet op die kaart zou staan, al een geluk dat ik nog het papieren abonnement mee had. Hoe is zoiets nu mogelijk?
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5316
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Nieuwe treinkaart

Bericht door Steve »

Stijn91 schreef:Ik heb sinds begin juli mijn abonnement op zo een kaart met chip staan, het was 1 voor Ninove - Brussel-Centraal voor de maand juli (vakantiewerk) en mijn abonnement van Ninove - Aalst (dat afloopt eind september), nu bleek dat mijn abonnement Ninove - Aalst niet op die kaart zou staan, al een geluk dat ik nog het papieren abonnement mee had. Hoe is zoiets nu mogelijk?
Misschien een verkeerde handeling aan het loket... de handelingen om het programma met een MOBIB-kaart om te laten gaan zijn nogal ingewikkeld volgens wat ik er al van gezien heb (met heel wat foutmeldingen e.d.). Ik zou gewoon teruggegaan om het te laten nakijken.
Stijn91
Berichten: 3385
Lid geworden op: 08 feb 2011, 18:02

Re: Nieuwe treinkaart

Bericht door Stijn91 »

Steve schreef:
Stijn91 schreef:Ik heb sinds begin juli mijn abonnement op zo een kaart met chip staan, het was 1 voor Ninove - Brussel-Centraal voor de maand juli (vakantiewerk) en mijn abonnement van Ninove - Aalst (dat afloopt eind september), nu bleek dat mijn abonnement Ninove - Aalst niet op die kaart zou staan, al een geluk dat ik nog het papieren abonnement mee had. Hoe is zoiets nu mogelijk?
Misschien een verkeerde handeling aan het loket... de handelingen om het programma met een MOBIB-kaart om te laten gaan zijn nogal ingewikkeld volgens wat ik er al van gezien heb (met heel wat foutmeldingen e.d.). Ik zou gewoon teruggegaan om het te laten nakijken.
Ga ik morgen ook doen, vandaag ging niet, loket was al toe om 13u in Ninove.
loic1811
Berichten: 1445
Lid geworden op: 30 dec 2011, 19:20
Locatie: Londerzeel

Re: Nieuwe treinkaart

Bericht door loic1811 »

Ik heb gemerkt dat het strookje van mijn abonnement onleesbaar geworden is . Zal maar is zien aan het loket voor zo een nieuw strookje of zou ik ook een MOBIB kaart nemen ? Hij vervalt pas in februari ...
Stijn91
Berichten: 3385
Lid geworden op: 08 feb 2011, 18:02

Re: Nieuwe treinkaart

Bericht door Stijn91 »

hle2127 schreef:Ik heb gemerkt dat het strookje van mijn abonnement onleesbaar geworden is . Zal maar is zien aan het loket voor zo een nieuw strookje of zou ik ook een MOBIB kaart nemen ? Hij vervalt pas in februari ...
Nieuw strookje maar hopelijk is die persoon daar iets vriendelijker als toen ik dat vroeg.
loic1811
Berichten: 1445
Lid geworden op: 30 dec 2011, 19:20
Locatie: Londerzeel

Re: Nieuwe treinkaart

Bericht door loic1811 »

Ach het is niet de eerste keer hoor ... Abonnement zit constant in mijn portefeuille en die inkt komt er altijd wat af . Het is nog wel leesbaar maar TBG's moeten er bewijze van spreken al in "kruipen" voor ze de datums kunnen lezen :lol:
Stijn91
Berichten: 3385
Lid geworden op: 08 feb 2011, 18:02

Re: Nieuwe treinkaart

Bericht door Stijn91 »

hle2127 schreef:Ach het is niet de eerste keer hoor ... Abonnement zit constant in mijn portefeuille en die inkt komt er altijd wat af . Het is nog wel leesbaar maar TBG's moeten er bewijze van spreken al in "kruipen" voor ze de datums kunnen lezen :lol:
IK heb het laten veranderen omdat ik er een opmerking had over gekregen van een TBG.
Plaats reactie