Ik heb station Ostkreuz met de S-Bahn richting Lichtenberg verlaten. Berlin-Lichtenberg in het Oosten was vroeger een heel belangrijk station voor lange-afstand-treinen, maar heden stoppen er allen 's avonds en 's ochtends nog enkele nacht- en autoslaaptreinen.
In Berlijn bestaat overigens een „Großprofil-Netz“ en een „Kleinprofil-Netz“. De lijnen U5, U6, U7 en U8 horen bij het Großprofil-Netz. De stroomvoeding gebeurt middels een derde rail met contact op de onderkant. De lijnen U1 t/m U4 horen bij het Kleinprofil waar de contact op de bovenkant is. Verder is plus- en minuspool omgewisseld en het profiel van vrije ruimte van de Kleinprofil-lijnen duidelijk beperkt.
Station Wuhletal beschikt over twee eiland-perrons en is het enige Berlijnse station waar U- en S-Bahn gezamenlijke perrons gebruiken, net als de stations Amsterdam Amstel en Duivendrecht. De U-Bahn rijdt binnen, de S-Bahn buiten. Op die manier is er een mooie cross-platform-overstap mogelijk.
Het bovengrondse tracé van de U5 werd overigens door de Deutsche Reichsbahn in opdracht van het Oost-Berlijnse vervoerbedrijf VEB Kombinat Berliner Verkehrsbetriebe gebouwd en lijkt best op een spoorweg, net als de stations.
Ik ben weer terug met de S5 en heb erin een kennis ontmoet. Sammen zijn we weer vanaf Lichtenberg met de tram verder.
Deze tramlijn rijdt een lange en helemaal niet de directe weg naar het S-Bahnhof Schöneweide. Maar is wel de moeite waard.


Met lijn S45 zijn we naar de luchthaven Berlin-Schönefeld gereisd, die eigenlijk helemaal niet meer in bedrijf zou zijn...

De S-Bahn-treinen stoppen aan een provisorisch perron omdat het oorspronkelijke S-Bahn-perron nu voor de lange-afstand-treinen (zie boven) wordt gebruikt. Vroeger reed de S-Bahn ook nog twee stations verder richting Rangsdorf. Tussen 1952 en 1961 (bouw van de Berlijnse Muur) was dat het geval, er bestond één spoor voor de S-Bahn en één voor de overige treinen zonder bovenleiding. Tijdens de deling reden er ook geen S-Bahn-treinen omdat de lijn uit Blankenfelde het westelijke gedeelte van Berlijn bereikt.
De spoorlijn richting Dresden werd 1985 geëlektrificeerd. Daardoor werd het na de val van de muur en de herstelling van het S-Bahn-netwerk niet mogelijk om met S-Bahn-treinen door te rijden naar Rangsdorf.
De lijnen S1, S2 en S25 gebruiken de Noord-Zuid-tunnel in Berlijn en stoppen ook te Potsdamer Platz, een van de voormalige spookstations waar West-Berlijnse S-Bahn-treinen zonder te stoppen onder Oost-Berlijns gebied doorreden. Op Oost-Berlijns gebied stopten ze en de U-Bahn-treinen alleen op station Friedrichstraße waar overstappen naar andere S-Bahn-lijnen richting West-Berlijn en ook de lange-afstand-treinen naar West-Duitsland (dwars door Oost-Duitsland heen) mogelijk waar. Natuurlijk mocht men het station noch zomaar verlaten noch betreden.
Het einde van deel 2 is nu bereikt, in deel 3 gaan we verder met enkele bezienswaardigheden en de tentoonstelling over de spookstations en de S-Bahn in het Nordbahnhof.