Mondeling gedeelde Assistent Verkeersleider - Onderstationch

Informatie omtrent het solliciteren, vereisten, opleiding en werken bij de spoorwegen.
newtrain

Mondeling gedeelde Assistent Verkeersleider - Onderstationch

Bericht door newtrain »

Hey,

Volgende week vrijdag mag ik mijn mondeling gesprek gaan doen voor de functie van Assistent Verkeersleider - Onderstationchef.

Ik heb gehoord dat dit een vrij moeilijk deel is van de sollicitatie en weet niet wat ik ervan moet verwachten.

In de brief staat dat het gesprek een uur duurt en dat ik me de hele dag moet vrijhouden. Weet er iemand hoe dit komt?
Er word zelfs gevraagd om een lunchpakket mee te nemen.

Weet er iemand wat ik van het gesprek zelf moet verwachten? Welke vragen worden er zoal gesteld, waar moet ik voor oppassen en zo.

Ik heb ook gehoord dat ze vragen stellen over de infosessie, maar ben bang dat ik daar niet zoveel meer over weet.
Weet er iemand of die presentatie van die infosessie ergens online staat ofzo?

Hoop dat jullie kunnen helpen.
Bordensteker
Berichten: 1291
Lid geworden op: 14 mei 2007, 10:03

Re: Mondeling gedeelde Assistent Verkeersleider - Onderstati

Bericht door Bordensteker »

Ze zullen vragen stellen om te peilen hoe graag u wilt worden waar u naar solliciteert.
Dus denk eens na wát u in het aangeboden werk bijzonder aantrekt?
Dat moet dan dus echt verder gaan dan goed salaris en een vaste baan waar je niet gemakkelijk meer uit ontslagen kan worden!
Ze willen zien of u lichtjes in de ogen krijgt als u over dat werk spreekt.

Verder zullen ze proberen een indruk te krijgen of u de opleiding met succes zult kunnen volgen.
Wat denkt u daar zelf van? Kunt u uw antwoord ondersteunen, bijvoorbeeld door te wijzen op eerdere successen bij andere opleidingen of examens?

Wat heeft u in uw leven al gedaan aan werk en opleidingen?
En hoe voelde u zich bij dat vorige werk? Wat deed u graag? En hoe ging u om met de taken die onplezierig waren?
Als u ergens weggegaan bent, of ontslagen werd, hoe denkt u dat dat gekomen is dat dat de wenselijke oplossing is geworden?

Uw werk zal een zekere mate van besluitvaardigheid veronderstellen. Heeft u in het verleden al aan uzelf gemerkt dat u die hebt?

U zult zich ook aan veel voorschriften moeten houden. Kunt u zeggen wanneer u in het verleden al gemerkt hebt dat u daar toe in staat bent?

Het is ook gunstig als u later een aangename collega bent. Kunt u hen daar van overtuigen aan de hand van uw verleden?

Een valkuil kan soms zijn dat u niet van tevoren nagedacht heeft over een periode met weinig activiteiten in uw leven. Kunt u daar een positieve draai aan geven, het zó uitleggen dat het tóch een positieve invloed op uw leven betekende? Van vrijwillige activiteiten kunt u óók geleerd hebben, zeker als u ondanks het vrijwillige karakter ervan toch aan bepaalde eisen moest voldoen, als u opdrachten moest uitvoeren.

Dat u niet veel meer weet van wat er op de infosessie verteld is, is een minpuntje. Maar dat geldt wel voor een heleboel mensen hoor.
Ik kan me niet voorstellen dat iemand daar iets van op het internet heeft weten te zetten.
Maar ik weet wel een goede uitvlucht. U zou kunnen stellen dat u de meeste zaken logisch vond overkomen, en dat u daarom ook tot uw eigen verbazing moet constateren dat u veel details alweer vergeten lijkt te zijn. Geconfronteerd met een overdaad aan informatie probeert het brein er immers uit te lichten wat bijzonder was, en de dingen die normaal lijken sla je dan niet op.

Waarom ze de mensen voor een hele dag laten komen als het over een onderhoud van een uur gaat, is al vaker merkwaardig gevonden. Wie hier al langer meeleest, heeft dat vast al eens eerder gezien.
Neem uw eigen lectuur mee!

Succes, aanstaande collega!
Peter Eijkman

Re: Mondeling gedeelde Assistent Verkeersleider - Onderstati

Bericht door Peter Eijkman »

Tip van een Nederlandse Verkeersleider ( wij heten bij NSR Monitor, maar het label doet niets af aan de inhoud) : wees U zelf- Hoe meer U zich zelf vragen stelt wat te doen op gesprek, hoe moeilijker U het zich maakt.. Zeg NOOIT "het spoor is mijn hobby" ( dat zijn mensen die volgens dat spoor alles beter weten- in de praktijk zijn 80% van alle medewerkers hobbyisten die hun mond wisten te houden tijdens dat zelfde gesprek :P ) en kom kalm maar zeker over... Dat U "de bibbers" heeft dient niemand te weten. Verlies echter niet uit het oog dat eerlijkheid het langst duurt... ( dat is een cliché, maar wel waar natuurlijk). Beschouw het gesprek als Uw eerste , in plaats van Uw LAATSTE kans. Succes!!
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Mondeling gedeelde Assistent Verkeersleider - Onderstati

Bericht door Asterix »

newtrain schreef:Volgende week vrijdag mag ik mijn mondeling gesprek gaan doen voor de functie van Assistent Verkeersleider - Onderstationchef.
Voor welke regio? :)
newtrain schreef:In de brief staat dat het gesprek een uur duurt en dat ik me de hele dag moet vrijhouden. Weet er iemand hoe dit komt?
Er word zelfs gevraagd om een lunchpakket mee te nemen.
Ik heb recent ook dat jurygesprek voor dezelfde functie gehad en een dag heeft dat zeker niet geduurd, hoor! Blijkbaar is het uur waarop je wordt uitgenodigd een richtuur voor hen want het was daar een komen-en-gaan, weliswaar voor verschillende functies. Ik heb een 45-tal minuten moeten wachten en het gesprek zelf heeft een 25-tal minuten geduurd.
newtrain schreef:Weet er iemand wat ik van het gesprek zelf moet verwachten? Welke vragen worden er zoal gesteld, waar moet ik voor oppassen en zo.
Bij mij waren er 4 grote blokken:

- Een 'stevig' gesprek in het Frans over mijn CV (uiteraard enkel als je voor een functie in Brussel solliciteert).

- Een 'psychologisch' gesprek over mijn CV met gezond-kritische vragen. Bereid je hierop voor! Dit kunnen typische vragen zijn à la: Waarom ben je vaak van werk veranderd of waarom heb je altijd hetzelfde werk gedaan? Als je al van werk bent veranderd, ga je dit dan ook bij Infrabel doen? Kunnen we dan wel op jou rekenen? Waarom heb je dit of dat gestudeerd? Zou dan functie X of Y (binnen de NMBS-groep) niet beter bij je profiel passen? Gaat het soms niet te druk of net te kalm voor jou zijn?

- Een 'kennisgesprek': Wat zijn de taken van een OSTCH? Wat zijn de verschillen hierbij tussen Traffic Control en een seinhuis? Wie zit er allemaal in een seinhuis? Welke directies vind je bij Infrabel? Hoe ziet een werkdag van een OSTCH er uit? Ben je een seinhuis gaan bezoeken of heb je met mensen gepraat? Een idee wat de meest recente stiptheidscijfers zijn? Wie zijn onze klanten? Zo van die zaken. Veel vind je terug op hun website, in de media en door met mensen te praten. Doe dat ook als je daar met je (toekomstige?) collega's zit te wachten. Dat waren in mijn geval goede tipgevers :) Probeer niet te bluffen. Als je termen als 'ETCS' laat vallen, zal er haast zeker een jurylid opspringen en mag je beginnen te vertellen [en dan moet je een verdieping hoger forumlid Shrek gaan zoeken om je bij te staan en dat is dan weer tijdverlies :wink: ]. Zorg dus dat je toch ergens weet waarover je praat en probeer ze niet te slim af te zijn :wink:

- Situaties en stel-vragen: Stel:
.... een collega komt geïntoxiceerd op het werk aan. Wat ga je doen? Hoe ver ga je gaan? Wat als je goed met hem/haar overeenkomt?
.... een overste geeft een instructie die niet strookt met de veiligheidsprocedures. Wat doen?
.... een overste geeft een instructie die op zich wél mag maar waarmee je verderop op de lijn problemen voorziet. Wat doen? Initiatief nemen?
.... een seinoperator krijgt opeens zeer slecht nieuws te horen vanaf het thuisfront maar je kan echt niemand missen, het is veel te druk. Wat nu?
.... familieleden klagen over de stiptheid of de veiligheid (ongeval in Wetteren). Wat is je antwoord daarop?

Ik heb zelf niet de ideale antwoorden dus ik ga niets influisteren maar weet gewoon dat men op de infosessie heeft gezegd dat veiligheid prioriteit 1 is en denk al eens na over zo een zaken.
newtrain schreef:Ik heb ook gehoord dat ze vragen stellen over de infosessie, maar ben bang dat ik daar niet zoveel meer over weet.
Weet er iemand of die presentatie van die infosessie ergens online staat ofzo?
Ik heb toen alles schematisch genoteerd en in Word een samenvatting gemaakt. Ik weet niet voor welke regio jij solliciteert (details kunnen dus verschillen!) maar ik wil jou altijd mijn info mailen.

Wat er ook gebeurt, je hebt niets te verliezen. Je kan enkel met méér terug buitenstappen (namelijk een job). Succes, maat! :wink:
Peter Eijkman

Re: Mondeling gedeelde Assistent Verkeersleider - Onderstati

Bericht door Peter Eijkman »

Het is mij duidelijk dat men in België nog zeer veel formeler te werk gaat bij sollicitaties dan in Nederland. Ik buig mijn hoofd in respect voor zo veel serieuze vragen/ antwoorden!
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Mondeling gedeelde Assistent Verkeersleider - Onderstati

Bericht door Shrek »

Jeroen schreef: [en dan moet je een verdieping hoger forumlid Shrek gaan zoeken om je bij te staan en dat is dan weer tijdverlies :wink: ]. Zorg dus dat je toch ergens weet waarover je praat en probeer ze niet te slim af te zijn :wink:
Ik zit eigenlijk de verdieping onder de aanwervingslokalen :lol: Maar voor de rest geef je inderdaad een goeie schets van wat er gebeurd.
newtrain

Re: Mondeling gedeelde Assistent Verkeersleider - Onderstati

Bericht door newtrain »

Dank je wel allen voor de vele tips.
Is gewoon raar, maar voelde me na het lezen van enkele berichten op het forum gewoon heel onzeker.

Ik heb gesolliciteerd voor de regio Antwerpen, Antwerpen Haven, Leuven & Hasselt.

En ja ben gewoon dom geweest om niets te noteren op de infosessie. Herinner me wel dingen van de opleiding, 6 modules, 3 examens.
Organigram weet ik wel niet meer preecies, denk 3 seingevers voor de OSTCH, een speaker er naast en dan dacht ik 3 posten erachter, maar die functienamen ken ik niet meer, weet wel dat 1 van die 3 de verantwoordelijke is.
Dan herinner ik me dat ze op een scherm lieten zien hoe je een trein kon opvolgen.

Hoe een dat eruit ziet? Ik neem aan dat je eerst gebrieft word door vorige ploeg, denk ook da he belangrijk is dat je weet wat de weersvoorspelling is en of er bepaalde werken zijn. Voor de rerst kan ik op dit ogenblik nog niet echt inschatten hoe rest van de dat verloopt. Buiten het opvolgen van de treinen en zien dat alles verloopt zoals net moet en zo niet moet ingrijpen waar nodig.
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Mondeling gedeelde Assistent Verkeersleider - Onderstati

Bericht door groentje »

Ongeveer juist. In principe is het de beslissing van Traffic Control (al dan niet op aangeven van het station/seinhuis) dat beslist of er moet worden ingegrepen in de treinvolgorde of niet. Het zijn de seinhuizen die natuurlijk uitvoeren, TC bedient geen wissels.
Afhankelijk van de grootte van het seinhuis zijn er speakers of ben je daarvoor verantwoordelijk als OSTCH. Maar de kans is klein dat je op zo'n kleine post terechtkomt, aangezien die over een aantal jaar allemaal dicht zullen zijn.
Seingevers (of operatoren, indien het een EBP-post is) zorgen voor het verloop van het verkeer in normale omstandigheden. Zij bewaken de bewegingslijnen, ontwijken hinders, etc. OSTCH is de toezichtsbediede, en verantwoordelijk voor de specifieke veiligheidsfuncties, zoals beveiligingen plaatsen voor werken, afwerken veiligheidsprocedures met een bestuurder, etc. Hij geeft ook de juiste reden in voor vertragingen (het 'rechtvaardigen'). Daarboven vind je dan nog een stationsregelaar, soms bijgestaan door adjunct-regelaars.
Er is nog algemeen toezicht, dat die rechtvaardigingen gaat controleren, en bij grote verstoringen op de baan moet. Daar kom je echter normaal niet terecht als OSTCH of E/OSTCH.
newtrain

Re: Mondeling gedeelde Assistent Verkeersleider - Onderstati

Bericht door newtrain »

Hey allemaal,

Ben vorige vrijdag mijn mondeling gedeelte gaan doen en het is heel goed meegevallen.

Gesprek duurde iets meer dan een halfuur. Dan ongeveer 10 minuten pauze (deliberatie). Moest toen in de gang gaan zitten en mocht nadien terug binnen en kreeg ik te horen dat ik geslaagd was en ik met de opleiding mag beginnen als ik medisch gekeurd ben.

Het gesprek zelf valt eigenlijk wel mee. Je goed voorbereiden is een pluspunt ;).

Eerst stelde de jury zich voor en dan moest ik me voorstellen.
Dan werden mijn studies en werkervaringen overlopen. Ze stelden wat vragen waarom die richting gekozen of die job, wat moest je daar doen en zo.
Ze vroegen naar mijn motivatie voor de job en waarom ik gesolliciteerd heb.
Vroegen ook vragen over mijn vorig werk. Hoe ik werkte, hoe,ik het aanpakte, omgang met collega's en zo. En polsten ze naar een succes verhaal. Heb je dingen voorgesteld, hoe werd er gereageerd en werd er gevolg aangegeven.

Ze vroegen paar vragen over de infosessie. Weet je hoe de opleiding verloop, wie zit er allemaal in het seinhuis.
Hoe ga je om met stress, hoe uit zich dat?
Dan stelden ze de vraag over stel dat er een collega geintoxiceerd komt werken, wat doe je dan.

Dat waren de voornaamste dingen.
Nu wachten op de score, die krijg ik met de post ;).

Ik laat jullie wel iets weten als ik hem ontvangen heb.
daniel312

Re: Mondeling gedeelde Assistent Verkeersleider - Onderstati

Bericht door daniel312 »

newtrain schreef:Hey allemaal,

Ben vorige vrijdag mijn mondeling gedeelte gaan doen en het is heel goed meegevallen.

Gesprek duurde iets meer dan een halfuur. Dan ongeveer 10 minuten pauze (deliberatie). Moest toen in de gang gaan zitten en mocht nadien terug binnen en kreeg ik te horen dat ik geslaagd was en ik met de opleiding mag beginnen als ik medisch gekeurd ben.

Het gesprek zelf valt eigenlijk wel mee. Je goed voorbereiden is een pluspunt ;).

Eerst stelde de jury zich voor en dan moest ik me voorstellen.
Dan werden mijn studies en werkervaringen overlopen. Ze stelden wat vragen waarom die richting gekozen of die job, wat moest je daar doen en zo.
Ze vroegen naar mijn motivatie voor de job en waarom ik gesolliciteerd heb.
Vroegen ook vragen over mijn vorig werk. Hoe ik werkte, hoe,ik het aanpakte, omgang met collega's en zo. En polsten ze naar een succes verhaal. Heb je dingen voorgesteld, hoe werd er gereageerd en werd er gevolg aangegeven.

Ze vroegen paar vragen over de infosessie. Weet je hoe de opleiding verloop, wie zit er allemaal in het seinhuis.
Hoe ga je om met stress, hoe uit zich dat?
Dan stelden ze de vraag over stel dat er een collega geintoxiceerd komt werken, wat doe je dan.

Dat waren de voornaamste dingen.
Nu wachten op de score, die krijg ik met de post ;).

Ik laat jullie wel iets weten als ik hem ontvangen heb.

Hey Allemaal,

Even een update geven want het is al een tijdje geleden :)
Heb ook even mijn nickname verandert naar mijn voornaam Daniel.

Ik was dus geslaagd voor het mondelinge gedeelte.
Heb op 12 juli mijn medisch onderzoek gehad. Was ook goed meegevallen maar ik had een probleem met men ogen.
Moest de 17de dan teruggaan naar de oogarts, die heeft dan 2 kleine testjes gedaan en dan was het in orde.
Vandaag dan de brief gehad dat ik goedgekeurd ben :)

Nu even afwachten op de brief waar in zal staan of ik in november met de opleiding mag starten of niet.

Groetjes

Daniel
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Mondeling gedeelde Assistent Verkeersleider - Onderstati

Bericht door groentje »

Nieuwe collega's, altijd welkom :wink:
Spijtig dat je niet geïnteresseerd bent in regio Brussel, we kunnen altijd volk gebruiken :D
Gebruikersavatar
e49memling
Berichten: 720
Lid geworden op: 27 feb 2006, 21:08
Locatie: Vlaams Brabant-Pajottenland

Re: Mondeling gedeelde Assistent Verkeersleider - Onderstati

Bericht door e49memling »

groentje schreef:Nieuwe collega's, altijd welkom :wink:
Spijtig dat je niet geïnteresseerd bent in regio Brussel, we kunnen altijd volk gebruiken :D
Bij TC? nog in de 'Fonsny' gezeten, gewedis?
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Mondeling gedeelde Assistent Verkeersleider - Onderstati

Bericht door groentje »

TC, ja. Maar ongetwijfeld ook in Brussel-Zuid en -Noord...
LM_Photographer

Re: Mondeling gedeelde Assistent Verkeersleider - Onderstati

Bericht door LM_Photographer »

Hey iedereen,

Op donderdag 19 september neem ik deel aan het examen Assistent verkeersleider.

Vooral het mondeling gedeelte 'Frans' baart me wat zorgen.

Hierboven las ik dat er vragen komen uit je CV. Hoe moet ik dat dan specifiek interpreteren?
Vragen over wie je bent? Jobinhoud? Wat je wel en niet positief vond in job x of y?

Hopelijk kunnen jullie mij hierover een duidelijker beeld geven.

Momenteel werk ik reeds in Bxl dus kan ik me wel uit de slag trekken in het FR maar mijn
zinsbouw is niet altijd even correct vermoed ik vandaar dat het ook moeilijk is om in
te schatten of deze kennis al dan niet genoeg zal zijn.

Alvast bedankt voor jullie feedback,

Liesbeth
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Mondeling gedeelde Assistent Verkeersleider - Onderstati

Bericht door Asterix »

LM_Photographer schreef:Hierboven las ik dat er vragen komen uit je CV. Hoe moet ik dat dan specifiek interpreteren?
Vragen over wie je bent? Jobinhoud? Wat je wel en niet positief vond in job x of y?
Inderdaad, zo een zaken werden er althans bij mij gevraagd: je vorige job(s) wat omschrijven, uitleggen wat je hobby's zijn, ...
LM_Photographer schreef:Momenteel werk ik reeds in Bxl dus kan ik me wel uit de slag trekken in het FR maar mijn
zinsbouw is niet altijd even correct vermoed ik vandaar dat het ook moeilijk is om in
te schatten of deze kennis al dan niet genoeg zal zijn.
Wie kan zeggen dat - zelfs in zijn moedertaal - zijn zinsbouw altijd correct is? :) Maak je daar niet te veel zorgen over, hé.
Indien je zou worden aangeworven voor Brussel, dien je op termijn te slagen voor Selor-testen Artikel 10 en Artikel 8. Ik vermoed dat men screent op dat niveau.
Plaats reactie