nieuwstopic?!
-
- Berichten: 328
- Lid geworden op: 02 dec 2012, 21:27
- Locatie: Delfshaven
Re: nieuwstopic?!
In Spanje dreigt een flinke achteruitgang in het spoorverkeer. En natuurlijk wordt de klassieke fout gemaakt: men kijkt wel naar de cijfers, maar men vergeet te vragen waarom sommige treinen zo onpopulair zijn...
Meer info op http://www.ElPais.com, voor wie Spaans kan lezen. Google Translate kan het een en ander ook al verstaanbaarder maken...
Meer info op http://www.ElPais.com, voor wie Spaans kan lezen. Google Translate kan het een en ander ook al verstaanbaarder maken...
Re: nieuwstopic?!
Zestig gewonden bij treinbotsing in Connecticut
Bij de treinbotsing gisterenavond in Connecticut, in het noordoosten van de Verenigde Staten, zijn zestig mensen gewond geraakt, van wie vijf ernstig. Dat meldt de BBC op gezag van de autoriteiten. Ongeveer 250 mensen bevonden zich aan boord van de treinen.
Volgens een persbericht van de Metro-North Railroad was er sprake van een 'grote ontsporing'. Reddingswerkers haastten zich naar de plek van het ongeval om de slachtoffers bijstand te verlenen.
Het ongeval gebeurde nabij de stad Bridgeport, op een honderdtal kilometer ten noordoosten van New York. Twee treinen, de ene op weg naar New York, de andere naar New Heaven, botsten er op elkaar, nadat een van beide ontspoord was.
Volgens politiewoordvoerder James Perez is de oorzaak van het ongeval nog onduidelijk.
http://www.hln.be/hln/nl/960/Buitenland ... icut.dhtml
Snapt iemand trouwens die reactie daarop op hln.be?
Bij de treinbotsing gisterenavond in Connecticut, in het noordoosten van de Verenigde Staten, zijn zestig mensen gewond geraakt, van wie vijf ernstig. Dat meldt de BBC op gezag van de autoriteiten. Ongeveer 250 mensen bevonden zich aan boord van de treinen.
Volgens een persbericht van de Metro-North Railroad was er sprake van een 'grote ontsporing'. Reddingswerkers haastten zich naar de plek van het ongeval om de slachtoffers bijstand te verlenen.
Het ongeval gebeurde nabij de stad Bridgeport, op een honderdtal kilometer ten noordoosten van New York. Twee treinen, de ene op weg naar New York, de andere naar New Heaven, botsten er op elkaar, nadat een van beide ontspoord was.
Volgens politiewoordvoerder James Perez is de oorzaak van het ongeval nog onduidelijk.
http://www.hln.be/hln/nl/960/Buitenland ... icut.dhtml
Snapt iemand trouwens die reactie daarop op hln.be?
Re: nieuwstopic?!
Na de ons allen bekende stiltecoupé, begint de Praagse metro met flirtcoupés:
http://www.nu.nl/opmerkelijk/3477765/me ... oupes.html
Eventjes moest ik aan 'Lovers Rail' denken.
http://www.nu.nl/opmerkelijk/3477765/me ... oupes.html
Eventjes moest ik aan 'Lovers Rail' denken.
Re: nieuwstopic?!
Helaas, de verkoop is goedgekeurd door de kartelautoriteiten en is afgesloten door DB.AlexNL schreef:Het lijkt me slecht voor de concurrentiepositie van DB, mochten ze Veolia Transport Oost-Europa overnemen. Hopelijk gaat dat niet door.
http://www.deutschebahn.com/de/konzern/ ... /VTCE.html
http://www.railwaygazette.com/news/pass ... urope.html
Het gaat DB vooral om de busmaatschappijen die ze nu in dochter Arriva kan integreren. Qua spooroperatoren is er enkel nog Veolia Morava (ex-Connex, Tsjechië), die ongetwijfeld ook in Arriva Tsjechië zal opgaan (waar men onlangs ex-DB 628.2 heeft gedumpt).
Re: nieuwstopic?!
De DB stelt voor om de jaarlijkse aanpassing van de dienstregeling naar Oktober te verschuiven:
http://www.railwaygazette.com/news/poli ... ioned.html
Ik ben alvast voor.
http://www.railwaygazette.com/news/poli ... ioned.html
Ik ben alvast voor.
Re: nieuwstopic?!
De huidige datums hebben twee grote nadelen:deadlock schreef:En waarom ben je voor?
- Elk jaar weer duurt het een poos voor de nieuwe dienstregeling overal in de systemen zit. Deze onzekerheid zo kort voor de drukke eindejaarsperiode is behoorlijk vervelend.
- Het is ook een probleem voor de planning van de vakanties van het personeel. Dat weet immers graag lang op voorhand of het met kerstmis moet werken of niet...
Nu doet de ene spoorwegmaatschappij het wel beter dan de andere. De SBB maakt haar nieuwe dienstregeling dit jaar al op 28 mei bekend.
Re: nieuwstopic?!
De personeelsplanning heeft heel weinig te maken met de dienstregeling rond kerst. Ze hebben wel iets met elkaar te maken (er moet personeel op een trein zijn) alleen dit is maanden van tevoren bekend en ik geloof dat je het ene jaar vrij bent als je het andere jaar gewerkt hebt en andersom. En hoezo is het zo'n drukke periode?
Re: nieuwstopic?!
Deadlock, je moet alles lezen, KVB heeft een punt als het gaat over planning verlof met de feestdagen. Bij de Belgische spoorwegen is dit een ramp en ook wij zijn vragende partij om die datum te verplaatsen naar een maand waar bij voorkeur niet te veel feestdagen of andere grote vakantie in de buurt zitten.
Wie bij ons vakantie vraagt voor die periode weet het pas 'last minute'.
Zelfs de uiteindelijke basisroosters weten wij pas ten vroegste tegen half november begin december. Voor de mensen die dan nog een restaurant willen vastleggen is het al wat laat. Er is bij ons geen vaste regeling wie met kerst of oudjaar moet werken. Voor hetzelfde werk je ze dus beide of geen van beide.
Wie bij ons vakantie vraagt voor die periode weet het pas 'last minute'.
Zelfs de uiteindelijke basisroosters weten wij pas ten vroegste tegen half november begin december. Voor de mensen die dan nog een restaurant willen vastleggen is het al wat laat. Er is bij ons geen vaste regeling wie met kerst of oudjaar moet werken. Voor hetzelfde werk je ze dus beide of geen van beide.
Re: nieuwstopic?!
Er zit iets in, ik meen ook dat het vorig jaar een week of drie duurde, voor alle probleempjes een beetje "glad gestreken" waren.
Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide
Re: nieuwstopic?!
uit Nieuwsblad transport:
Dure loc fnuikt spoorvervoer
24 mei 2013
Op drie belangrijke routes is containervervoer per spoor vanaf Nederlandse en Belgische havens 15 tot 40% duurder dan vanaf Duitse zeehavens. Vooral de locomotiefkosten liggen veel hoger.
Dit is één van de belangrijkste conclusies uit een verkennend onderzoek dat de Nederlandse goederenvervoerders de afgelopen maanden in eigen kring hebben uitgevoerd.
De uitkomsten moeten dienen als basis voor het aanvalsplan, dat een halt moet toeroepen aan het verlies van marktaandeel van het spoor in het achterlandvervoer aan de truck en, vooral, het binnenschip. Koninklijk Nederlands Vervoer (KNV), initiatiefnemer van het aanvalsplan, heeft de uitkomsten inmiddels naar het ministerie van Infrastructuur en Milieu gestuurd. Staatsecretaris Wilma Mansveld heeft toegezegd zo’n plan te zullen steunen en daarvoor bijval uit het parlement geoogst.
Volgens het (concept)stuk, dat in handen is van Nieuwsblad Transport, helpt verlaging van de huidige gebruiksvergoeding van ongeveer 2,80 euro per treinkilometer in Nederland nauwelijks om de concurrentiepositie ten opzichte van Duitsland te verbeteren. Zelfs als die met tweederden wordt verlaagd, daalt het totale prijsverschil van een Duitse trein ten opzichte van een Nederlandse slechts met een paar procent tot een bandbreedte van 14 tot 37%.
Fnuikend blijkt de prijs van ‘interoperabiliteit’ te zijn, de kosten om een locomotief geschikt te maken voor het woud aan onder meer verschillende spannings- en beveiligingssystemen van de nationale Europese spoornetten. Locomotieven die alleen binnen Duitsland rijden hebben daar veel minder last van en zijn daardoor in dagkosten tot de helft goedkoper in het vervoer vanaf de zeehavens dan de multilocs, die vanaf Nederlandse en Belgische zeehavens worden ingezet. Door de grote afstanden in Duitsland kunnen ze bovendien efficiënter worden ingezet.
Andere kosten, zoals die van energie en wagons, leggen veel minder gewicht in de schaal en zijn bovendien grotendeels gelijk, al liggen de loonkosten van Nederlandse en Belgische machinisten ‘opvallend hoger’, oplopend tot 2% van de totale kostprijs, zo wijst het onderzoek uit. Dat komt vooral doordat machinisten uit de Benelux meer certificaten moeten halen en doordat ze minder efficiënt ingezet kunnen worden dan hun Duitse collega’s.
In een aanzetje tot het aanvalsplan wordt gesteld dat de achterstand vrijwel geneutraliseerd kan worden als de extra kosten van dure locomotieven, nationale regelgeving en productiviteitsverlies in het grensoverschrijdend vervoer kunnen worden weggewerkt. Volgens het stuk zou moeten worden ingezet op verbetering van European Rail Freight Corridors. Zo zou er ‘corridormanagement’ gevoerd moeten worden en zouden er Europese licenties voor materieel en machinisten moeten komen. Binnen Nederland valt te denken aan efficiënter vervoer van en naar de Maasvlakte en de introductie van ‘groene golven’.
De onderzoekers hebben het vervoer per trein, vrachtwagen en binnenschip vanaf Nederlandse havens naar München, Praag en Katowice (Polen) vergeleken met dat vanaf Bremerhaven, Zeebrugge en Le Havre. Dat wijst onder meer uit dat de trein op deze verbindingen goed kan concurreren met de truck omdat de prijs per teu in de vrijwel alle gevallen lager is, zij het dat de trein langzamer is.
Vervoer vanaf Bremerhaven blijkt in alle drie gevallen beduidend goedkoper dan vanaf Rotterdam, Zeebrugge en Le Havre. De verschillen zijn het grootst in het vervoer naar Praag. De kostprijs per teu spoorvervoer komt daar vanaf Bremerhaven uit op 295 euro, tegen 426 voor Zeebrugge, 568 voor Le Havre en maar liefst 661 voor Rotterdam.
Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide
Re: nieuwstopic?!
Tjah, dat is natuurlijk geen nieuws. Het is niet voor niets dat wij miljoenen investeren in ETCS.
Het 4e spoorwegpakket voorziet ook een grote bevoegdheidsoverdracht van de nationale ministeries naar het ERA. Dat zal op termijn op vlak van reglementering ook wel het één en ander laten convergeren. Er zit dus enige beweging in.
Ook de TSI's zullen langzaam maar zeker het spoorweglandschap uniformiseren.
In reële termen gaat het misschien wat traag, maar in spoorwegtermen verandert alles vliegensvlug
Het 4e spoorwegpakket voorziet ook een grote bevoegdheidsoverdracht van de nationale ministeries naar het ERA. Dat zal op termijn op vlak van reglementering ook wel het één en ander laten convergeren. Er zit dus enige beweging in.
Ook de TSI's zullen langzaam maar zeker het spoorweglandschap uniformiseren.
In reële termen gaat het misschien wat traag, maar in spoorwegtermen verandert alles vliegensvlug

Re: nieuwstopic?!
Hoe eenvoudig kan je een dienst ruilen met collega's (en dan nog de rij-rusttijden respecteren uiteraard)?Steven schreef:Er is bij ons geen vaste regeling wie met kerst of oudjaar moet werken. Voor hetzelfde werk je ze dus beide of geen van beide.
Laatst gewijzigd door kika op 25 mei 2013, 12:57, 1 keer totaal gewijzigd.