Heropnening Tram Gosselies

Smalspoor, tram en light-rail in België
Peter Eijkman

Heropnening Tram Gosselies

Bericht door Peter Eijkman »

Wie kan mij vertellen op welke datum de officiële heropening van de tram naar Gosselies plaats dient te vinden??
Lekens M.
Berichten: 86
Lid geworden op: 23 jan 2010, 22:25

Re: Heropnening Tram Gosselies

Bericht door Lekens M. »

Ik geloof dat dat ergens in juni moet zijn.
De volledige lijn is klaar en word volop met testritten bereden.
Peter Eijkman

Re: Heropnening Tram Gosselies

Bericht door Peter Eijkman »

Dat is nou net het probleem... Al een jaar wordt gezegd dat de ingebruikneming zeer binnenkort komt ( meestal binnen een maand) Ik krijg een weinig dat "1985 gevoel" : toen zou de Metro naar Centenaire ook "elk ogenblik open gaan" - duurde nog maar 23 jaar ! Is er dan geen enkele datum bekend? Laten we hopen dat L'histoire se ne repete... :?
Tijgernoot
Berichten: 312
Lid geworden op: 02 dec 2012, 21:27
Locatie: Delfshaven

Re: Heropnening Tram Gosselies

Bericht door Tijgernoot »

Peter Eijkman

Re: Heropnening Tram Gosselies

Bericht door Peter Eijkman »

start van de zomer.. Hoe toepasselijk! Dank :!:
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5306
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Heropnening Tram Gosselies

Bericht door Steve »

21 juni wordt de datum... dus (gelukkig!!!) geen Centenaire-scenario: http://www.lalibre.be/actu/hainaut/arti ... -juin.html

De hamvraag blijft natuurlijk wat er nu met die tak zal gebeuren. Het blijft wat wrang dat er nu heel wat geld en middelen tegenaan gesmeten zijn om totaal nieuwe zaken te bouwen terwijl er daar een heel deel grotendeels klaar ligt (met weliswaar flink wat opfrissingen te doen).

Enfin, de moeilijkheden die er nu al zijn om voldoende middelen te vinden voor de exploitatie van alle nieuwe lijnen (ik denk dat dat zelfs nog steeds niet helemaal is uitgeklaard) belooft natuurlijk weinig goeds op korte of middellange termijn.
Peter Eijkman

Re: Heropnening Tram Gosselies

Bericht door Peter Eijkman »

Voorzover ik begrijp uit het artikel ( mijn Frans is belabberd...) zijn de kosten voor de komende 2 jaar (5,5 miljoen jaarlijks) gedekt, en moet daarna weer gekeken worden hoe de tram "in de lucht te houden"... Ook een leuk argument is de tram tijdens de schoolvakanties vast iedere 10 minuten te laten rijden, zodat men alvast zijn of haar reispatroon kan "ontwikkelen"! 25 jaar geleden was dat zelfde argument reden de tram in de schoolvakanties nu juist stil te leggen, waarna deze dus nooit meer terug kwam. :|
wattman
Berichten: 264
Lid geworden op: 23 apr 2007, 20:48

Re: Heropnening Tram Gosselies

Bericht door wattman »

Om het compleet te maken
21e is officiele opening.
22e voor het publiek gratis vervoer op M3.
23e: aanpassing van het busnet als gevolg van de nieuwe tramlijn.
Ook een leuk argument is de tram tijdens de schoolvakanties vast iedere 10 minuten te laten rijden, zodat men alvast zijn of haar reispatroon kan "ontwikkelen"! 25 jaar geleden was dat zelfde argument reden de tram in de schoolvakanties nu juist stil te leggen, waarna deze dus nooit meer terug kwam. :|
Reden van het stilleggen was de spoorvernieuwing tijdens die schoolperioden. Het was immers de bedoeling dat de gehele lijn naar La Louviere zou terugkeren met BN-trams (zelfs op lijn 30/31 heeft men nog op een aantal plekken de sporen vernieuwd).
Tijgernoot
Berichten: 312
Lid geworden op: 02 dec 2012, 21:27
Locatie: Delfshaven

Re: Heropnening Tram Gosselies

Bericht door Tijgernoot »

Met spoorvernieuwing en rioolvernieuwing is bijna het hele tramnet in die hoek "tijdelijk" verbust. Die bussen waren uiteraard tweedehandsbussen uit de rest van België want het was toch tijdelijk...
Peter Eijkman

Re: Heropnening Tram Gosselies

Bericht door Peter Eijkman »

Tijgernoot schreef:Met spoorvernieuwing en rioolvernieuwing is bijna het hele tramnet in die hoek "tijdelijk" verbust. Die bussen waren uiteraard tweedehandsbussen uit de rest van België want het was toch tijdelijk...
En die tweedehandsbussen kwamen uiteraard ZONDER reserve onderdelen, zodat ook het vervangende busnet na enige jaren uit elkaar begon te vallen... Op het terrein van Jumet stonden toen naast de vele tramwrakken ook tientallen half gesloopte bussen :( , enfin, als je nu foto's van de stelplaats ziet zijn vrijwel alle wrakken opgeruimd, en de laatste 4 of 5 BN's die nog afgesteld waren gaan eindelijk ook opgelapt worden, zodat over enige jaren, als het geld weer eens op is er tenminste een schoon terrein is, waar dan weer..... enzovoort enzovoort :evil:
AGE-411
Berichten: 70
Lid geworden op: 30 dec 2010, 00:32

Re: Heropnening Tram Gosselies

Bericht door AGE-411 »

Peter Eijkman schreef:
Tijgernoot schreef:Met spoorvernieuwing en rioolvernieuwing is bijna het hele tramnet in die hoek "tijdelijk" verbust. Die bussen waren uiteraard tweedehandsbussen uit de rest van België want het was toch tijdelijk...
En die tweedehandsbussen kwamen uiteraard ZONDER reserve onderdelen, zodat ook het vervangende busnet na enige jaren uit elkaar begon te vallen... Op het terrein van Jumet stonden toen naast de vele tramwrakken ook tientallen half gesloopte bussen :( , enfin, als je nu foto's van de stelplaats ziet zijn vrijwel alle wrakken opgeruimd, en de laatste 4 of 5 BN's die nog afgesteld waren gaan eindelijk ook opgelapt worden, zodat over enige jaren, als het geld weer eens op is er tenminste een schoon terrein is, waar dan weer..... enzovoort enzovoort :evil:
Niet helemaal juist.

Om het bustekort in 1993 op te vullen kocht de TEC Henegouwen 18 2de hands Jonckheere-Leyland's van De Lijn (bouwjaar 1977). Deze werden echter ingezet vanuit stelplaatsen in de entiteit Henegouwen, en niet vanuit de entiteit Charleroi (Jumet). (Buslijnen 30 en 136 behoren toe aan TEC Henegouwen, en niet aan TEC Charleroi!)
Bovenop die 18 stuks werden 3 stuks aangekocht als 'plukbus'.
Lang hielden die het niet uit. Er was immers al nieuw materiaal besteld, en in 1995 werden de laatste Leyland's uit dienst gehaald.

De wrakken die nu in Jumet staan zijn gewoon afgevoerde reeksen die dienen als orgaanbank voor de 'overblijvertjes' van hun reeks in leven te houden.

2 weken geleden trouwens gezien dat men begonnen is met het slopen van de oude type S-trams die helemaal achteraan stonden weg te roesten. 1 was al helemaal tot schroot herleid. Geen idee wanneer de rest volgt.
wattman
Berichten: 264
Lid geworden op: 23 apr 2007, 20:48

Re: Heropnening Tram Gosselies

Bericht door wattman »

AGE-411 schreef:2 weken geleden trouwens gezien dat men begonnen is met het slopen van de oude type S-trams die helemaal achteraan stonden weg te roesten.
Zijn dat de overgebleven SJ's die niet tot werkwagen zijn verbouwd? Of waren er nog S-mw's overgebleven na 1988?

(Ik ben niet meer in Jumet geweest sinds die jaren)
Peter Eijkman

Re: Heropnening Tram Gosselies

Bericht door Peter Eijkman »

Op Google earth is te zien dat op de achterin gelegen kopsporen nog één bodemplaat resteert van een SJ, de rest is weg. Trouwens, ook het grote aantal half gesloopte BN's is drastisch verminderd- zij worden hersteld op een paar exemplaren na die te ver heen waren om nog opgeknapt te worden... Waar over de aanschaf van tweede hands bussen in 1993 wordt gesproken: dit betreft een andere "tranche". In 1987 t/m 1989 zijn grote aantallen bussen geleend en vrijwel gratis verkregen uit alle windstreken van België, omdat de NMVB Henegouwen, zowel de groep Charleroi als La Louviere geen geld meer hadden om het tramverkeer op gang te houden. De MLC slokte alles op!.
Bijlagen
Alleen de bodem en draaistellen resteren..
Alleen de bodem en draaistellen resteren..
Jumet buitenterrein.jpg
Tijgernoot
Berichten: 312
Lid geworden op: 02 dec 2012, 21:27
Locatie: Delfshaven

Re: Heropnening Tram Gosselies

Bericht door Tijgernoot »

Charleroi mocht geen bussen kopen, want ze hadden net die "fantastische" trams van BN van hun eigen geld cadeau gekregen.

Beton kwam in de tijd uit een ander federaal potje dan OV-exploitatie, ook een reden dat er heel veel beton is gebouwd maar de exploitatie in de beginjaren zeer moeizaam ging. De bouw van het metronetwerk is gestopt toen er een minister kwam uit Brussel die het volledige budget voor beton verschoof naar de kleine metroring in Brussel.
Peter Eijkman

Re: Heropnening Tram Gosselies

Bericht door Peter Eijkman »

Het mooiste voorbeeld van "Metro-Maddness" is heden ten dage nog te vinden in Roux, waar ooit een antenne van de MLC gebouwd zou worden, maar waar nooit aan begonnen is. Het oranje bord op de foto kondigt al 25 jaar de voorbereidende werkzaamheden aan... :? Uit de serie "toen en nu" op smalspoor/ lightrail binnenland- wie dat nog niet gezien heeft: een bezoekje wordt op prijs gesteld... :D
Bijlagen
Hier zou ook ooit een MLC wangedrocht verschijnen...
Hier zou ook ooit een MLC wangedrocht verschijnen...
Plaats reactie