Gratis parkeren omgeving Brussel Zuid

Voor alle minder serieuze en/of niet-treingerelateerde zaken.
Plaats reactie
Wilson
Berichten: 191
Lid geworden op: 03 jun 2009, 22:09
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Gratis parkeren omgeving Brussel Zuid

Bericht door Wilson »

Vraagke. Waar kan er gratis geparkeerd worden in omgeving Brussel Zuid ? Dit ivm afscheidsrit van HLE 11. Ik kom uit Nederland en ov rijd er zo vroeg nog niet richting belgie. Is Zuidlaan nog gratis ?
Groet, Wilson HLE 11 gek
http://www.youtube.com/wilsonhonda
The_Knitter
Berichten: 587
Lid geworden op: 31 mei 2010, 14:33
Locatie: Zwijndrecht NEDERLAND

Re: Gratis parkeren omgeving Brussel Zuid

Bericht door The_Knitter »

Wilson,
Ik heb je op het Spoorforum (Nederland) al een PB gestuurd inzake deze kwestie.
Zelf ga ik altijd naar Antwerpen Berchem, daar kan geparkeerd worden voor €5. Vervolgens met de trein verder (Aanvoerbiljet van de TSP een optie?). Op zaterdag 6:44 uit Berchem weg, ben je 7:27 in Brussel.

Ik kan mij rondom Brussel Zuid geen vrij-parkeren bedenken.

Groet,
Durk (uit Zwijndrecht, Nederland)
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5298
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Gratis parkeren omgeving Brussel Zuid

Bericht door Steve »

Er zijn heel wat gratis plaatsen in de woon- en handelswijken in de buurt, alleen schat ik de kans klein in dat je op dat tijdstip op een zaterdagochtend veel vrije plaatsen zult vinden. Je kunt eventueel iets verder en een stukje met de tram of metro doen, dat is nog steeds een stuk goedkoper dan een parkeergarage (al hoeft die nu ook niet per se stukken van mensen te kosten) of een toevoerbiljet vanuit Antwerpen.
FireSea
Berichten: 125
Lid geworden op: 16 jun 2010, 23:59

Re: Gratis parkeren omgeving Brussel Zuid

Bericht door FireSea »

Hoe vroeg moet je er zijn? Je kunt gratis je auto parkeren bij (bijvoorbeeld) metrostation COOVI. Neem bij knooppunt Machelen de Brusselse Ring rechtsom en neem afslag Anderlecht / Sint-Pieters-Leeuw / N6. Je kunt vrijwel direct bij de snelweg je auto parkeren op een parking waar zich tevens de ingang van metrostation COOVI bevindt. Neem een heen-en-terug-biljet uit de MIVB-automaat, of een dagkaart als je de rest van de dag ook nog wat wil toeren door Brussel. Neem lijn 5 tot Beekkant en stap op hetzelfde perron over op lijn 2 of 6 tot Zuidstation.

Een andere optie is je auto parkeren bij een klein treinstation niet ver buiten Brussel. Denk aan stations als Eppegem... En wat natuurlijk ook heel snel is, is Noorderkempen: zeeën aan parkeerruimte. Tegenwoordig kun je vanuit Nederland vanaf (het verlengde van) de A16 weer de vernieuwde afslag 3 bij Brecht nemen en direct parkeren.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5298
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Gratis parkeren omgeving Brussel Zuid

Bericht door Steve »

FireSea schreef:Hoe vroeg moet je er zijn? Je kunt gratis je auto parkeren bij (bijvoorbeeld) metrostation COOVI. Neem bij knooppunt Machelen de Brusselse Ring rechtsom en neem afslag Anderlecht / Sint-Pieters-Leeuw / N6. Je kunt vrijwel direct bij de snelweg je auto parkeren op een parking waar zich tevens de ingang van metrostation COOVI bevindt. Neem een heen-en-terug-biljet uit de MIVB-automaat, of een dagkaart als je de rest van de dag ook nog wat wil toeren door Brussel. Neem lijn 5 tot Beekkant en stap op hetzelfde perron over op lijn 2 of 6 tot Zuidstation.

Een andere optie is je auto parkeren bij een klein treinstation niet ver buiten Brussel. Denk aan stations als Eppegem... En wat natuurlijk ook heel snel is, is Noorderkempen: zeeën aan parkeerruimte. Tegenwoordig kun je vanuit Nederland vanaf (het verlengde van) de A16 weer de vernieuwde afslag 3 bij Brecht nemen en direct parkeren.
Noorderkempen is alvast geen optie: eerste vertrek op een zaterdag om 8.08 u (je moet eigenlijk maar durven :?), aankomst Brussel-Noord om 9.18 u. Tegen dan is de vogel (= de HLE 11 voor de afscheidsrit) al bijna een uur gaan vliegen.

Andere kleinere stations in de buurt kunnen wel interessant zijn. Al zijn de stations tussen Mechelen en Brussel (waaronder Eppegem) niet ideaal qua dienstregeling (aankomst Brussel-Noord .26, vertrek HLE 11 om .20). Of juist wel als je tot Zuid wilt doorgaan en daar nog zat de tijd hebben voor een croissant en de nodige foto's voor het vertrek...
The_Knitter
Berichten: 587
Lid geworden op: 31 mei 2010, 14:33
Locatie: Zwijndrecht NEDERLAND

Re: Gratis parkeren omgeving Brussel Zuid

Bericht door The_Knitter »

Wij Nederlanders willen nooit betalen voor parkeren, maar daar ontkom je tegenwoordig niet meer aan.

Maar daarom geef ik de tip: Neem de auto naar Antwerpen Berchem, parkeer hem daar voor een dag. Dat kost €5 op zaterdag! Vervolgens met de trein verder naar Brussel.
Ik denk dat je dan nog goedkoper uit bent als met de auto, zeker met het TSP Aanvoerbiljet.
6:44 uit Berchem = 7:27 in Brussel met de IC naar Charleroi-Süd. Halfuur eerder met de IR-trein kan ook.

Ikzelf heb dit nu ook al twee keer gedaan, en doe dat liever als helemaal naar Brussel rijden en moeite doen om de stad in te raken, auto te parkeren én hem later terugvinden ...
BlubBlub
Berichten: 233
Lid geworden op: 06 dec 2011, 14:55
Locatie: Negenendertigzeventig
Contacteer:

Re: Gratis parkeren omgeving Brussel Zuid

Bericht door BlubBlub »

De standaardprijs (in het weekend) Antwerpen-Brussel (EUR 8.00 volgens de NMBS-website) is goedkoper dan het TSP-biljet [en ook goedkoper dan twee lijnen go-pass].
The_Knitter
Berichten: 587
Lid geworden op: 31 mei 2010, 14:33
Locatie: Zwijndrecht NEDERLAND

Re: Gratis parkeren omgeving Brussel Zuid

Bericht door The_Knitter »

BlubBlub schreef:De standaardprijs (in het weekend) Antwerpen-Brussel (EUR 8.00 volgens de NMBS-website) is goedkoper dan het TSP-biljet [en ook goedkoper dan twee lijnen go-pass].
You're kiddin' me? Ik dacht dat de GoPass op dit traject goedkoper was :shock:
Geldt die €8 dan alleen via het internet of ook via loket?
BlubBlub
Berichten: 233
Lid geworden op: 06 dec 2011, 14:55
Locatie: Negenendertigzeventig
Contacteer:

Re: Gratis parkeren omgeving Brussel Zuid

Bericht door BlubBlub »

The_Knitter schreef:
BlubBlub schreef:De standaardprijs (in het weekend) Antwerpen-Brussel (EUR 8.00 volgens de NMBS-website) is goedkoper dan het TSP-biljet [en ook goedkoper dan twee lijnen go-pass].
You're kiddin' me? Ik dacht dat de GoPass op dit traject goedkoper was :shock:
Geldt die €8 dan alleen via het internet of ook via loket?
Dat is gewoon aan het loket (en het internet - dat is allemaal dezelfde prijs).

Ik had het eigenlijk nog niet nagerekend omdat ik zelf buiten de doelgroep van go-pass val.
The_Knitter
Berichten: 587
Lid geworden op: 31 mei 2010, 14:33
Locatie: Zwijndrecht NEDERLAND

Re: Gratis parkeren omgeving Brussel Zuid

Bericht door The_Knitter »

Oké, dan gaan we de volgende reis dus via het loket, en niet met de GoPass.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22494
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Gratis parkeren omgeving Brussel Zuid

Bericht door Steven »

The_Knitter schreef:
BlubBlub schreef:De standaardprijs (in het weekend) Antwerpen-Brussel (EUR 8.00 volgens de NMBS-website) is goedkoper dan het TSP-biljet [en ook goedkoper dan twee lijnen go-pass].
You're kiddin' me? Ik dacht dat de GoPass op dit traject goedkoper was :shock:
Geldt die €8 dan alleen via het internet of ook via loket?
Is de prijs van een weekendbiljet en dat is altijd aan 50% zowel op internet als aan het loket of automaat.
FireSea
Berichten: 125
Lid geworden op: 16 jun 2010, 23:59

Re: Gratis parkeren omgeving Brussel Zuid

Bericht door FireSea »

Volgens mij kun je op een zaterdag nog het beste parkeren aan de achterzijde van station Vilvoorde. Daar parkeer je in het weekend gratis en de trein kost retour 3,80 naar Brussel. Daar staat tegenover dat Vilvoorde wel wat meer brandstof kost vanuit NL dan Antwerpen.
The_Knitter
Berichten: 587
Lid geworden op: 31 mei 2010, 14:33
Locatie: Zwijndrecht NEDERLAND

Re: Gratis parkeren omgeving Brussel Zuid

Bericht door The_Knitter »

Vanuit Zwijndrecht is Zwijndrecht-Vilvoorde station 122 kilometer voor mij. Retour 244, is ongeveer 25 liter benzine. Als ik tank in België à ~ €1,50 = €37,50 + een retourtje van €3,80 = €41,30.

Zwijndrecht-Berchem station is voor mij 83 kilometer, dus 166 retour. Dat is ongeveer 17 liter benzine. Ik ben dan zo'n €25 aan brandstof kwijt en €8 voor een retourtje. Dan is het toch voordeliger om naar Berchem te reizen.

En voor de winst in reistijd hoef ik het zeker ook niet te doen.

Ja, ik heb een oude auto uit 1994 die 1:10/11 rijdt..

@ Steven; Bedankt. Dan gaan we voortaan maar een retourtje halen ipv 2 GoPass-strippen
Plaats reactie