Ringtram in Brussel moet files oplossen

Smalspoor, tram en light-rail in België
Tijgernoot
Berichten: 312
Lid geworden op: 02 dec 2012, 21:27
Locatie: Delfshaven

Re: Ringtram in Brussel moet files oplossen

Bericht door Tijgernoot »

Wat eigenlijk uit het rapport naar voren komt is dat de N8 een dringende upgrade nodig heeft, de tram zelf is extreem onrendabel (vervoersinkomsten dekken over een periode van dertig jaar niet eens de exploitatiekosten) maar doordat het verkeer op de N8 een betere doorstroming krijgt komt er toch een positieve MKBA uit. Alleen was dat niet de insteek van het onderzoek dus staat dat er niet expliciet geschreven.

Het mooie van een upgrade van de N8 is dat ook het busverkeer op die weg beter zal doorstromen en de te verwachten tijdwinst die een tramlijn kan realiseren is dan verdampt. Je houdt dan nog een reden over om trams te kopen en dat is dat deze meer mensen zouden kunnen vervoeren, maar met bepaalde bussoorten kom je ook al een heel eind. Je kan met bussen bovendien een aantal overstapvrije verbindingen blijven bieden naar plaatsen die in de uitwerking met tram voortaan een overstap krijgen op de tram.

Daarnaast zie ik ook heel veel in een station van het GEN bij Schepdaal, als lijn 50A daar op vier sporen is gebracht kan dat probleemloos zonder het doorgaand IC-verkeer naar Gent te hinderen, met een goed P+R-terrein en grote fietsenstalling kan je veel mensen uit de omgeving trekken omdat je binnen 10 minuten op Brussel-Zuid staat.
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Ringtram in Brussel moet files oplossen

Bericht door groentje »

Wat Schepdaal betreft, ben ik het met je eens.
En laat ons inderdaad hopen dat de heraanleg van de N8 niet moet wachten tot de aanleg van de tram, aangezien die pas vanaf 2025 mogelijk zal zijn.
Rechtstreekse verbindingen zijn mooi, maar de bussen van De Lijn rijden zich nu al vaak vast in Brussel. Eigen beddingen kunnen daar mee aan verhelpen, maar dan nog is een tram daar eigenlijk meer aangewezen.
Snelheid daalt naarmate je Brussel nadert. Daar is de nood aan een snel, comfortabel vervoersmiddel volgens mij het grootste. De lijn naar Ninove zie ik graag komen, maar op zijn minst tot in Dilbeek is ze volgens mij ook gewoon de beste optie, net omdat je flink wat bussen uit de stad kan houden. Het vervolg van de tramlijn is daarna vrij eenvoudig, als je de N8 kan blijven volgen.
K V B
Berichten: 3319
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: Ringtram in Brussel moet files oplossen

Bericht door K V B »

groentje schreef:Wat Schepdaal betreft, ben ik het met je eens.
En laat ons inderdaad hopen dat de heraanleg van de N8 niet moet wachten tot de aanleg van de tram, aangezien die pas vanaf 2025 mogelijk zal zijn.
Rechtstreekse verbindingen zijn mooi, maar de bussen van De Lijn rijden zich nu al vaak vast in Brussel. Eigen beddingen kunnen daar mee aan verhelpen, maar dan nog is een tram daar eigenlijk meer aangewezen.
Snelheid daalt naarmate je Brussel nadert. Daar is de nood aan een snel, comfortabel vervoersmiddel volgens mij het grootste. De lijn naar Ninove zie ik graag komen, maar op zijn minst tot in Dilbeek is ze volgens mij ook gewoon de beste optie, net omdat je flink wat bussen uit de stad kan houden. Het vervolg van de tramlijn is daarna vrij eenvoudig, als je de N8 kan blijven volgen.
In feite zou geen enkele streekbus de stad in moeten rijden. Veel beter om streekbussen naar een station te doen rijden, en daar de mensen te laten overstappen. Dat vergt wel tariefintegratie.
Als je kijkt naar Zürich (volgens mij toch een voorbeeld dat navolging verdient) dan zie je dat daar geen enkele streekbus tot in het centrum rijdt. Er is zelfs maar een buslijn (een trolleybus) die in de buurt van het Hbf. komt...
K V B
Berichten: 3319
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: Ringtram in Brussel moet files oplossen

Bericht door K V B »

Tijgernoot schreef: Het mooie van een upgrade van de N8 is dat ook het busverkeer op die weg beter zal doorstromen en de te verwachten tijdwinst die een tramlijn kan realiseren is dan verdampt. Je houdt dan nog een reden over om trams te kopen en dat is dat deze meer mensen zouden kunnen vervoeren, ...
Er is nog een andere reden om trams te kopen: Trams halen doorgaans een hogere "mind share" dan bussen. Als je een buslijn vervangt door een tram die exact even vaak rijdt, en exact even snel rijdt dan haal je toch vaak het dubbele aan reizigers.
Peter Eijkman

Re: Ringtram in Brussel moet files oplossen

Bericht door Peter Eijkman »

Tja, dat is de psychologie van het zichtbare OV: rails nodigen uit tot het gebruik ervan, als de bus voorbij gereden is nodigt NIETS meer uit ( zelfs een vrije busbaan met daarop in grote letters "BUS" doet dat om een of andere reden niet). Zie de parallel van het OV in Henegouwen: de bussen die nu rijden waar eens de boerentram reed zijn meestal akelig leeg. Natuurlijk geldt dat ook voor die Metro Leger, maar goed OV rijdt op zichtbare plaatsen, en daar waar de potentiele klanten zijn : langs en door de dorpen en straten, in plaats van kilometers in niemandsland. Een tram stuit altijd op weerstand, tot hij gaat rijden, dan is het succes meestal groter dan de meest optimistische verwachtingen vooraf.
AGE-411
Berichten: 70
Lid geworden op: 30 dec 2010, 00:32

Re: Ringtram in Brussel moet files oplossen

Bericht door AGE-411 »

Stijn91 schreef: Ken je de baan Ninove - Brussel? Ik zou zeggen sta er eens een volledige dag langs en ik zeg het je een tram lost het probleem niet op. Als er 1 tram zal rijden per uur buiten de spits en 2 ofzo in de spits dan kom je er ook niet.
Blijkbaar ken jij die weg niet zo goed:


De huidige buslijn 128 (die de steenweg volgt van Ninove tot Brussel) kent overdag een '15-frequentie en wordt haast volledig gereden met gelede bussen (capaciteit: 150).
Het eerste vertrek in Ninove is om 4u00, het laatste vertrek in Brussel om 0u00.
Tijdens de spits komen daar ritten bij, en bovendien heb je nog de sneldienst die niet stopt tussen Brussel en Pamel.

Hou er trouwens rekening mee dat bij elke vertramming de reizigersaantallen exponentieel stijgen: Mensen nemen gemakkelijker een tram dan een bus.


Als men er ooit een tram wil aanleggen is een kwartierfrequentie een absoluut minimum.
K V B
Berichten: 3319
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: Ringtram in Brussel moet files oplossen

Bericht door K V B »

AGE-411 schreef: Als men er ooit een tram wil aanleggen is een kwartierfrequentie een absoluut minimum.
Met een kwartierfrequentie moet het overigens mogelijk zijn om de tram desnoods enkelsporig aan te leggen. Men zou op plaatsen waar de ruimte een volledige dubbelsporige eigen bedding moeilijk maakt gewoon een enkel spoor in het midden kunnen leggen.
bobby

Re: Ringtram in Brussel moet files oplossen

Bericht door bobby »

Shrek schreef:
franksken schreef:Waarom zijn er geen treinen Mechelen - Luchthaven die ook in Zaventem en Diegem stoppen?
Vraag:Hoe valt dit te organiseren?
Die verbinding kan in theorie wel, maar de vertakking L36/L26 laat dit niet toe in normaal verkeer. De trein zou 10 andere treinen in de weg rijden.
Maar ik snap het nut van die trein ook niet zo goed. Mechelen-Luchthaven gaat nu al heel vlot, Zaventem-Luchthaven bestaat al en Diegem-Luchthaven kan je makkelijk met de bus doen. Enkel voor Diegem-Mechelen en Zaventem-Mechelen zou dit nut hebben, maar het aantal passagiers voor die verbinding verantwoordt geen zware investering in infrastructuur volgens mij.

.

ik denk dat er wel degelijk een behoefte is, maar dan wel in de vorm van een lus-verbindig: Mechelen - Luchthaven - Zaventem - Diegem - Vilvoorde -..Mechelen en in de omgekeerde richting.

ik vrees echter dat de behoefte er voornamelijk is tijdens ochtend en avondspits, en dat (voor zo'n dienst quasi noodzakelijke) aanpassingen aan het wisselcomplex L36L26 (viaduct /tunnel richting Diegem-Vilvoorde) te duur uitvallen zijn om enkel tijdens de spitsuren te gebruiken.
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Ringtram in Brussel moet files oplossen

Bericht door groentje »

Ik geloof ook dat een stop in Diegem of Zaventem op deze verbinding nuttig zou zijn... mocht die vervloekte Diabolotoeslag ze niet volkomen uit de markt prijzen. Op langere afstand valt zo'n toeslag in het niet, maar hier? Ik vrees dan ook dat een dergelijke trein eerder leeg zou zijn, ten voordele van de goedkope Lijnbus, of zelfs de fiets (Zaventem heeft een behoorlijk netwerk van fietspaden, al kan het altijd beter).
carlos

Re: Ringtram in Brussel moet files oplossen

Bericht door carlos »

Shrek schreef: De tram naar Heist-op-den-Berg is dus afgevoerd. Jammer, dat zeker, maar het was volgens mij wel de moeilijkste verbinding om van de grond te krijgen.
Eens de andere lijnen goed draaien zal de bevoling hopelijk wel inzien dat dit een gemiste kans was en kan men later alsnog de lijn aanleggen.

de bevolking van Heist heeft andere prioritaire behoeften dan een tram die via Haacht in 75 min naar Brussel rijdt.

meest dringende behoefte:

een echte snelle verbinding met Mechelen en verder naar Brussel

Shrek schreef: De tram naar Heist-op-den-Berg is dus afgevoerd. Jammer, dat zeker, maar het was volgens mij wel de moeilijkste verbinding om van de grond te krijgen.

voor de mensen van Keerbergen en Werchter (maar ook van Haacht) is deze beslissing natuurlijk jammer, immers de tramlijn zal naar alle waarschijnlijkheid aan het station van Haacht stoppen (dus geen bediening van Haacht centrum) waardoor de verkeersdrukte tot aan het station van Haacht zal blijven bestaan.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Ringtram in Brussel moet files oplossen

Bericht door Shrek »

carlos schreef: voor de mensen van Keerbergen en Werchter (maar ook van Haacht) is deze beslissing natuurlijk jammer, immers de tramlijn zal naar alle waarschijnlijkheid aan het station van Haacht stoppen (dus geen bediening van Haacht centrum) waardoor de verkeersdrukte tot aan het station van Haacht zal blijven bestaan.
Er is nog niets beslist over een eindpunt hoor. Het kan even goed nog de parking achter den Delhaize of het administratief centrum worden. Zelfs de wei van Werchter zou nog kunnen als eindpunt.
bobby

Re: Ringtram in Brussel moet files oplossen

Bericht door bobby »

Shrek schreef: Er is nog niets beslist over een eindpunt hoor. Het kan even goed nog de parking achter den Delhaize of het administratief centrum worden. Zelfs de wei van Werchter zou nog kunnen als eindpunt.

dat laatste zou leuk zijn.

Gaat Infrabel dan ook toelaten dat de festivaltrams vanaf Haacht via het Infrabel-spoor naar Leuven en/of Mechelen kunnen rijden?
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5296
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Ringtram in Brussel moet files oplossen

Bericht door Steve »

bobby schreef:
Shrek schreef: Er is nog niets beslist over een eindpunt hoor. Het kan even goed nog de parking achter den Delhaize of het administratief centrum worden. Zelfs de wei van Werchter zou nog kunnen als eindpunt.

dat laatste zou leuk zijn.

Gaat Infrabel dan ook toelaten dat de festivaltrams vanaf Haacht via het Infrabel-spoor naar Leuven en/of Mechelen kunnen rijden?
Oef, ik zie ze nooit zo ver gaan (3 of zelfs 25 KV, alle veiligheidssystemen enzovoort) enkel om één keer per jaar het spoornet te kunnen berijden. Dan lijkt het me veel efficiënter om een goede overstap in station Haacht te regelen.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Ringtram in Brussel moet files oplossen

Bericht door Shrek »

bobby schreef:Gaat Infrabel dan ook toelaten dat de festivaltrams vanaf Haacht via het Infrabel-spoor naar Leuven en/of Mechelen kunnen rijden?
Als die trams de nodige veiligheidssystemen hebben is dat geen probleem.

Alleen heb je dan extra infrastructuur nodig om in Haacht op het infrabel-net te komen en worden je trams een heel stuk duurder. Ik denk niet dat iemand die investering wilt maken.
Retard
Berichten: 2980
Lid geworden op: 30 jun 2012, 11:23
Locatie: De Kust

Re: Ringtram in Brussel moet files oplossen

Bericht door Retard »

carlos schreef:De bevolking van Heist heeft andere prioritaire behoeften dan een tram die via Haacht in 75 min naar Brussel rijdt.

meest dringende behoefte:

een echte snelle verbinding met Mechelen en verder naar Brussel.
Maar van Heist-Op-Den-Berg naar Brussel kan nu al heel snel. Dit kan in 49 minuten. Als je in Heist E2856 neemt en dan overstapt in Aarschot op E7307, sta je in 49 minuten in Brussel-Noord, één minuut sneller dan met de auto (volgens Google Maps).
Zoals Herman Welter al zei: Er moet in Aarschot een goede overstap komen met een L-treintje naar Leuven en met een IC naar Brussel, zoals je ook in Mechelen hebt. Dan kan je snel van Hasselt naar Leuven en van Heist-Op-Den-Berg naar Brussel. De reizigers die Hasselt-Brussel doen, hebben dan ook een betere, rechtstreekse verbinding

Maar ook: Stijn en Peter Eichman zijn er in geslaagd om Overweg13 voor een eerste keer op thanks te laten duwen:
Overweg13.png
Plaats reactie