Shrek schreef:Met die verschillende versies:
1. Hoe kan je uitleggen, dat een Traxx met ETCS (rode variant van geleased door NS Hispeed) wel in Nederland op de HSL Zuid mag, maar diezelfde loc met ETCS niet in België op de HSL mag komen?
2. Hoe kan je uitleggen, dat een Traxx met ETCS (groene variant geleased door de NMBS) niet in Nederland op de HSL Zuid mocht komen ?
3. Hoe kan je uitleggen, waarom de V250 wel met ETCS op de HSL Zuid/Lijn 4 mocht komen, maar niet op lijn 26N ?
Wat de versies betreft: Het gaat hier enkel om versies in de tijd. Er is in geen geval een versie België of een versie Italië. De versies zijn dus telkens geldig in HEEL Europa. Het aantal verschillende versies is trouwens heel erg beperkt hoor. 2.2 en 2.3.0 zijn voor zover ik weet de enige die wijdverspreid zijn. 3.0 komt daar nog bij in de toekomst. 2.2 gaat waarschijnlijk snel verdwijnen.
ETCS is backwards compatibel in de richting trein-spoorlijn. Een trein met een moderne ETCS kan dus op een oude spoorlijn rijden, maar niet andersom.
De Traxxen zijn ooit gebouwd voor de allereerste versies van ETCS, en kunnen dus niet over een moderne lijn rijden. Voor de Betuweroute en HSL-zuid is er een beetje mee gepruld om de specifieke zaken die daar voorkomen erin te stoppen, maar mooi is het niet. Maar ik heb opgevangen dat Bombardier ze op relatief korte termijn allemaal 2.3.0d-compliant gaat maken.
De rode traxx heeft een ETCS-versie die zo oud is dat hij in België zelfs problemen krijgt bij bakens waar niet eens ETCS inzit (TBL1+). Daarom is in de groene Traxx de ETCS gewoon uitgeschakeld. Heb je meteen je antwoord waarom die niet op de HSL mag

(De rode zou dus wel op de HSL in België kunnen rijden, maar moet voor de spanningssluis in Ekeren stoppen.)
Hetzelfde voor de V250. Die heeft bij de bouw 2.2 meegekregen, hoewel dat toen al zwaar verouderd was. Infrabel bouwt alle ETCS op 2.3.0d, te nieuw dus voor de Italiaanse ramptrein. Een simpele upgrade, zoals Thalys heeft gedaan, kan het probleem oplossen.
Alle andere treinen in België (M6, Desiro, HLE18, ICE,...) hebben wel de huidige 2.3.0d en kunnen dus zonder probleem overal rijden.
Het probleem stelt zich dus in wezen enkel bij de Traxx, en daar is Bombardier druk bezig met het op te lossen. Voor de rest is ETCS absoluut wel interoperabel, en veilig
