Gisteren met de rit mee geweest die door het spoorforum was georganiseerd.
De rit starte in Amersfoort en ging via Zwolle, Meppel terug naar Zwolle over de Hanzelijn richting Naarden-Bussem.
Vandaar uit ging de rit via Hilversum naar Baarn om vervolgens kop te maken en naar Utrecht Mailiebaan te rijden.
Daar was een uur de tijd om foto's te maken, daarna weer terug naar Amersfoort waar de rit eindigde. Wederom een geslaagde dag.
Dit stel wordt terzijde gesteld en daarna gesloopt.
DDAR met loc 1715 bij station 't Harde.
Oud en nieuw naast elkaar, niet alle maar veel DDAR/DDM worden omgebouwd tot DDZ.
Station Meppel, kop maken om vervolgens via de Hanzelijn verder te rijden.
Station Naarden-Bussem
Op station Hilversum was er een korte fotostop.
Station Baarn met op de achtergrond de niet meer gebruikte koningklijke wachtkamer.
Utrecht Maliebaa, het spoorwegmuseum.
Hier eindigde de rit op station Amersfoort.
Afscheidsrit DDAR in Nederland
-
- Berichten: 212
- Lid geworden op: 06 mar 2012, 21:29
- Locatie: Amersfoort (Nederland)
- Contacteer:
Afscheidsrit DDAR in Nederland
Laatst gewijzigd door pronkie001 op 26 mei 2013, 14:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Meer foto's zie: Pronkie's Foto albums op Flickr
-
- Berichten: 1059
- Lid geworden op: 09 apr 2008, 17:58
Re: Afscheidsrit DDAR in Nederland
Mooie foto's!
Spijtig dat ze niet meer samen met de 1700 locs gaan rijden, vond het persoonlijk de tofste samenstelling van de NS
Spijtig dat ze niet meer samen met de 1700 locs gaan rijden, vond het persoonlijk de tofste samenstelling van de NS
Re: Afscheidsrit DDAR in Nederland
Fraaie serie platen.
Voor zover ik weet worden de tussenrijtuigen gebruikt bij de ombouw (en verlenging) van DDAR naar DDZ
Voor zover ik weet worden de tussenrijtuigen gebruikt bij de ombouw (en verlenging) van DDAR naar DDZ
Re: Afscheidsrit DDAR in Nederland
Gebouwd tussen 1991 en 1994...Retard schreef:Mooie foto's
Hoe oud zijn die DDAR's?
Re: Afscheidsrit DDAR in Nederland
Ik was daar ook gaan kijken, maar kon dat moeilijk geloven. Ik zit namelijk veel op de Bordeauxrode Klassiekskes...Steve schreef:Gebouwd tussen 1991 en 1994...Retard schreef:Mooie foto's
Hoe oud zijn die DDAR's?
Re: Afscheidsrit DDAR in Nederland
Om precies te zijn: de DDAR is geleverd tussen 1991 en-94 "uit de mal" : die was nog aanwezig van het oudere DDM-1 ( de 6 en 7 stammen met een 1800 en de rode banken) NS zat met een groot materieeltekort vanwege de OV studentenkaart, en kon op deze wijze relatief snel en goedkoop aan nieuw dubbeldeksmaterieel komen De uitsparing in het dak van het stuurrijtuig is daar een gevolg van: op die plek zat in het DDm1 stuurrijtuig een stroomafnemer- die trouwens alleen als doel had de stam te verwarmen en verlichten als de 1800 loc er niet bij stond. Het DDm 1 was alleen bedoeld als spitstrein (=P trein) en de loc werd geacht overdag in de goederendienst of in de getrokken treinen Haarlem-Maastricht dienst te doen..
Re: Afscheidsrit DDAR in Nederland
Vergeet ook niet dat de asbeststellen Mat'54 aan de kant moesten begin jaren'90.
De stellen met glaswol mocht wat langer blijven doorrijden, maar zijn ook redelijk snel enkele reis sloper gegaan.
De stellen met glaswol mocht wat langer blijven doorrijden, maar zijn ook redelijk snel enkele reis sloper gegaan.
Een deel van de tussenrijtuigen kan gebruikt worden, maar het gaat niet uitkomen om ze allemaal op te maken. Een aantal tussen- en resterende stuurstandrijtuigen zal overblijven. Die zullen terzijde gaan en op termijn naar de sloper als ze niet worden verkocht. ICK heeft ook een aantal jaren terzijde gestaan, maar daar is recent ook het nodige van verkocht. Wellicht dat die rijtuigen op lange termijn nog een 2e leven krijgen.Thieskes schreef:Fraaie serie platen.
Voor zover ik weet worden de tussenrijtuigen gebruikt bij de ombouw (en verlenging) van DDAR naar DDZ