Fyra

Shrek

Re: Fyra.

Bericht door Shrek »

Tijgernoot schreef:
Steven schreef:Maar als hij nog zal rijden zal het waarschijnlijk niet in België zijn.
Onzin. Want als NS Hispeed besluit toch met de Fyra te blijven rijden kunnen ze dat ook zonder de NMBS. Deze beslissing waarover nu roddels de ronde gaan is alleen dat ze (de NMBS) besluiten de treinstellen niet af te nemen, dat is heel wat anders dan dat de trein nooit meer op Belgische sporen gaat komen.
De NMBS mag dan wel om commerciële redenen de trein niet meer willen, zij beslissen niet wie er wel of niet mag rijden.
Voor Infrabel en DVIS (het ministerie) mag de trein ook helemaal niet meer rijden in België zonder zware aanpassingen.
Hoe graag de NS het ook mag willen, zonder grondige verbouwingen krijgt die trein nooit nog een veiligheidscertificaat voor België.
carlos

Bericht door carlos »

Fyra zal nooit meer rijden in Belgie.

gewoon omdat men wel zo slim zal zijn om voor die treindienst een andere naam te bedenken

na 4 komt 5

dus na fyra penta?
en dan wordt dat in de volksmond de panty... :lol: :lol: :lol: :lol:
Asterix

Bericht door Asterix »

Nieuws heet van de naald: de NMBS stopt definitief met het Fyra-project.
deadlock

Bericht door deadlock »

Shrek schreef:De NMBS mag dan wel om commerciële redenen de trein niet meer willen, zij beslissen niet wie er wel of niet mag rijden.
Voor Infrabel en DVIS (het ministerie) mag de trein ook helemaal niet meer rijden in België zonder zware aanpassingen.
Hoe graag de NS het ook mag willen, zonder grondige verbouwingen krijgt die trein nooit nog een veiligheidscertificaat voor België.
Misschien is het niet verstandig om dat nu al te roepen zonder dat je weet welke aanpassingen er moeten gebeuren. Dat weten niet veel mensen. Technische redenen hoeven niet aan de basis te liggen van de beslissing van de NMBS om ermee te stoppen.
AlexNL

Bericht door AlexNL »

Er waren niet alleen softwareproblemen. Schokkende foto's bij VRT.
Shrek

Bericht door Shrek »

deadlock schreef:
Shrek schreef:De NMBS mag dan wel om commerciële redenen de trein niet meer willen, zij beslissen niet wie er wel of niet mag rijden.
Misschien is het niet verstandig om dat nu al te roepen zonder dat je weet welke aanpassingen er moeten gebeuren. Dat weten niet veel mensen. Technische redenen hoeven niet aan de basis te liggen van de beslissing van de NMBS om ermee te stoppen.
Dat is toch net wat ik zei?
De NMBS stopt ermee om commerciële redenen, maar tegelijk en volledig onafhankelijk daarvan mogen de V250 op het Infrabel-net niet meer rijden wegens veiligheidsproblemen. Dan maakt het echt niet uit wie dan de exploitant is, de treinstellen mogen gewoon de sporen niet meer op.
t-town

Bericht door t-town »

Nmbs persconferentie: ze stoppen er mee.
- benelux:10-12 keer per dag tegen december
- zomer: ic antwerpen-roosendaal
- onderzoek: antwerpen-eindhoven
- vraag: thalys frequentie verhogen
- vraag: nieuwe eurostar zo snel mogelijk tussen londen-brussel-amsterdam met minstens een frequentie van 2 per dag
- nieuwe treinen? Duurt zeer lang, weinig aanbod.
Shrek

Bericht door Shrek »

t-town schreef:Nmbs persconferentie: ze stoppen er mee.
- benelux:10-12 keer per dag tegen december
- zomer: ic antwerpen-roosendaal
- onderzoek: antwerpen-eindhoven
- vraag: thalys frequentie verhogen
- vraag: nieuwe eurostar zo snel mogelijk tussen londen-brussel-amsterdam met minstens een frequentie van 2 per dag
- nieuwe treinen? Duurt zeer lang, weinig aanbod.
En dat is eigenlijk beter dan het originele fyra-plan :)

Ik denk dat hiermee de hele toekomst zowat duidelijk wordt. Laten we hopen dat we tegen december een leuke IR Antwerpen-Noorderkempen-Breda-Tilburg-Eindhoven hebben.
AlexNL

Bericht door AlexNL »

Er is wel wat aanbod, zoals de Alstom New Pendolino (op dit moment bouwt Alstom er 15 voor DBB) en de Bombardier Regina (X55, SJ), het aanbod voor zulke semi-hogesnelheidstreinen is zelfs wat groter dan in 2004. Daarnaast heeft ÖBB/CD nog een paar Railjets waar ze vanaf wil, en zijn er locomotieven die 200/230 km/h kunnen leveren.

Wat echter blijkt is dat er een andere vraag is dan 10 jaar terug werd verwacht. De oplossing die NMBS vandaag heeft voorgesteld (een klassieke IC en vaker Thalys), vind ik stukken beter. De vraag is wat NS met binnenlandse Fyra-treinen wil gaan doen, maar dat is verder niet de zorg van NMBS. Het lijkt me vrijwel uitgesloten dat NS doorgaat met de V250.
Eimai

Bericht door Eimai »

Shrek schreef:Ik denk dat hiermee de hele toekomst zowat duidelijk wordt. Laten we hopen dat we tegen december een leuke IR Antwerpen-Noorderkempen-Breda-Tilburg-Eindhoven hebben.
December lijkt me wel heel erg snel daarvoor... En de grote vraag is natuurlijk ook nog met welk materieel het wel zou moeten dan.
Tijgernoot

Bericht door Tijgernoot »

Materieel is een tweede stap, een dienstregeling begint toch echt met een tijdrooster en daarmee kom je ernstig in de knoei ten oosten van Breda, de spoorlijn zit he-le-maal vol.
Eimai

Bericht door Eimai »

Volledige persconferentie hier te vinden trouwens: http://nos.nl/video/512947-gehele-persc ... -fyra.html
AlexNL

Bericht door AlexNL »

JayBeeke

Bericht door JayBeeke »

Ik volg dit dossier hier en elders ondertussen al zo'n zes jaar, en ik moet zeggen: hallucinant is het woord dat de hele zaak het best beschrijft. Ik vraag me zeer, zeer sterk af wat de jongens en meisjes (om nog een vriendelijke beschrijving te gebruiken) van het management van NS (Hispeed) hier binnen enkele weken nog aan toe te voegen hebben. Na de al bij al vrij trieste beurt die de leden van de Tweede Kamer hier enkele maanden terug in Brussel hebben gemaakt, geef ik ze 'n goeie raad: volg nu toch maar die Belgen. Jullie zullen mogen gaan uitleggen waarom er uiteindelijk 10 van die zuurstokken geleverd zijn, hoe jullie die ongeveer 200 miljoen euro (even ter info: bijna 450 miljoen gulden, 8 miljard frank) nu denken terug te halen en wat jullie in de tussentijd gaan doen. Met dat bedrag koop je waarschijnlijk een en frequente IC-verbinding met nieuw V200-materieel. Helaas, pindakaas. Dat geld is - zeker voor een tijd - weg.

't Is te laat om nu nog over de technische details van wat er nog kan met dit materieel te beginnen. Als ie in België met zulke sterke bewoordingen en bewijzen is afgekeurd, wil ik zelfs nog niet weten hoeveel het zal kosten om de stellen binnen de norm te krijgen. Ook en vooral vanuit een commercieel en communicatiestandpunt heeft Descheemaecker m.i. de juiste beslissing genomen: de stekker eruit. Zelfs al zou ie ooit (ooit, wanneer is dat?) nog rijden, wie wil 'm dan nog nemen?

Voor mijn part mag de draad hier dus gerust verder gaan over wat de mogelijke alternatieven zijn. En wie de Fyra durfde te laten rijden, moet niet moeilijk doen over bv. I11-rijtuigen die al sinds 1996 hun degelijkheid bewijzen ;)

Groet!
JJN
AlexNL

Bericht door AlexNL »

Ik moet trouwens mijn waardering voor Descheemaecker uitspreken: de communicatie was open en transparant, en het was duidelijk te merken dat hij hier absoluut niet blij mee was. Toen hij de alternatieven voorstelde kreeg ik het gevoel dat hij ook echt met de reiziger betrokken is en hoopt een goed aanbod te bieden. Wanneer ik NS-woordvoerders of -directie hoor praten krijg ik dat gevoel in de regel veel minder.
Plaats reactie