Ik volg dit dossier hier en elders ondertussen al zo'n zes jaar, en ik moet zeggen:
hallucinant is het woord dat de hele zaak het best beschrijft. Ik vraag me zeer,
zeer sterk af wat de jongens en meisjes (om nog een vriendelijke beschrijving te gebruiken) van het management van NS (Hispeed) hier binnen enkele weken nog aan toe te voegen hebben. Na de al bij al vrij trieste beurt die de leden van de Tweede Kamer hier enkele maanden terug in Brussel hebben gemaakt, geef ik ze 'n goeie raad: volg nu toch maar die Belgen. Jullie zullen mogen gaan uitleggen waarom er uiteindelijk 10 van die zuurstokken geleverd zijn, hoe jullie die ongeveer 200 miljoen euro (even ter info: bijna 450 miljoen gulden, 8 miljard frank) nu denken terug te halen en wat jullie in de tussentijd gaan doen. Met dat bedrag koop je waarschijnlijk een en frequente IC-verbinding met nieuw V200-materieel. Helaas, pindakaas. Dat geld is - zeker voor een tijd - weg.
't Is te laat om nu nog over de technische details van wat er nog kan met dit materieel te beginnen. Als ie in België met zulke sterke bewoordingen en bewijzen is afgekeurd, wil ik zelfs nog niet weten hoeveel het zal kosten om de stellen binnen de norm te krijgen. Ook en vooral vanuit een commercieel en communicatiestandpunt heeft Descheemaecker m.i. de juiste beslissing genomen: de stekker eruit. Zelfs al zou ie ooit (ooit, wanneer is dat?) nog rijden, wie wil 'm dan nog nemen?
Voor mijn part mag de draad hier dus gerust verder gaan over wat de mogelijke alternatieven zijn. En wie de Fyra durfde te laten rijden, moet niet moeilijk doen over bv. I11-rijtuigen die al sinds 1996 hun degelijkheid bewijzen
Groet!
JJN