De langst levende klassiekjes

Alles over reizigerstreinen in België.
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: De langst levende klassiekjes

Bericht door Asterix »

Bordensteker schreef:
Retard schreef:Dank u :D
Maar hetgeen wat in de Humo stond, dat een machinist gezegd had die dat gekreun van de droger komt, is dus waar?
Ik denk dat ik weet wat je bedoelt: is dat zo'n geluid alsof iemand een grote zware houten lade onderin een oude houten kast dichtschuift (hout over hout schuivend)?
Ik weet echter niet of het een onderdeel van de luchtdroger is, maar het zal wel niet de compressor zelf zijn, tenzij die bij het stilvallen ook een kreunend geluid maakt (hetgeen zou kunnen bij eentje die door een electromotor via een of meerdere V-snaren wordt aangedreven). Maar dan zou je dat geluid niet als een plotseling iets ervaren dat echt de stilte doorbreekt.
Bedoelt de reporter niet dat zagerige, metaal-achtige "meuuuuuuuuuuuuuuhhhh......meuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuh....." dat je bij een stilstand onderaan het rijtuig hoort? En dan opeens 'boef' is het geluid weg en met een schok zet het stel dan weer aan.
Retard
Berichten: 2980
Lid geworden op: 30 jun 2012, 11:23
Locatie: De Kust

Re: De langst levende klassiekjes

Bericht door Retard »

Bordensteker schreef:
Retard schreef:Dank u :D
Maar hetgeen wat in de Humo stond, dat een machinist gezegd had die dat gekreun van de droger komt, is dus waar?
Ik denk dat ik weet wat je bedoelt: is dat zo'n geluid alsof iemand een grote zware houten lade onderin een oude houten kast dichtschuift (hout over hout schuivend)?
Ik zou het eerder als het gebalk van een stokoude ezel omschrijven, maar inderdaad. En een gemoderniseerd klassiekske maakt eerder het geluid van een loeiende koe.
Er zijn er ook zoals de 213 en 217 die het geluid van het getuf van een tracteurken uit de jaren 50 maken.
Ik weet echter niet of het een onderdeel van de luchtdroger is, maar het zal wel niet de compressor zelf zijn,
tenzij die bij het stilvallen ook een kreunend geluid maakt (hetgeen zou kunnen bij eentje die door een electromotor via een of meerdere V-snaren wordt aangedreven). Maar dan zou je dat geluid niet als een plotseling iets ervaren dat echt de stilte doorbreekt.
Inderdaad. En als het geluid stopt klinkt er een 'tsjsjsjsjsjsj' en er komt ook ergens vanonder (gecondenceerd) water uit.
Gebruikersavatar
Dieselfreak
Berichten: 2059
Lid geworden op: 09 jul 2006, 13:17
Locatie: Deeltijds Zwevegem-Kortrijk, deeltijds Gent

Re: De langst levende klassiekjes

Bericht door Dieselfreak »

Kan iemand een lijst geven met alle rode klassiekjes die vandaag nog dienst doen?
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
Bordensteker
Berichten: 1291
Lid geworden op: 14 mei 2007, 10:03

Re: De langst levende klassiekjes

Bericht door Bordensteker »

Retard schreef:Er zijn er ook zoals de 213 en 217 die het geluid van het getuf van een tracteurken uit de jaren 50 maken.
Dat zou te maken kunnen hebben met een iets te kritisch afgestelde overdrukklep die als het hoofdreservoir vol is geraakt telkens bij elke arbeidsslag van een zuigercompressor even wat overdruk aflaat, in afwachting van dat een iets lager afgestelde drukschakelaar de compressor stillegt.
En als het geluid stopt klinkt er een 'tsjsjsjsjsjsj' en er komt ook ergens vanonder (gecondenceerd) water uit.
Dit muzikale slot wijst op het aflaten van de achter de compressor verzamelde lucht onder hoge druk die men standaard aflaat omdat ze nog niet door de luchtdroger is kunnen passeren. Ik leer zelf ook weer wat bij, want ik heb me in het verleden vaak hevig gestoord aan stadsbussen die met de motor achterin geluidloos achter mij als nietsvermoedende fietser aan konden blijven rijden in een smalle straat met veel bushaltes en dan ineens keihard PSJSJSJSJSJSJSTT! doen als net op dat moment hun compressor afslaat. Claxonneren is minder erg dan dat plotselinge harde luchtgeluid, ik denk dat mijn hart dus niet alleen van het zuurstofrijk bloed naar mijn benen pompen zelf gehard geworden is destijds. Zal voor mijn brein ook wel een goede training geweest zijn.

Terugkomend op het kreunende geluid: is dat er langdurig (een of enkele minuten) of een of enkele seconden?
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: De langst levende klassiekjes

Bericht door Asterix »

Bordensteker schreef:Terugkomend op het kreunende geluid: is dat er langdurig (een of enkele minuten) of een of enkele seconden?
Hoe ik het ervaar: soms minutenlang, tijdens een stilstand.
Retard
Berichten: 2980
Lid geworden op: 30 jun 2012, 11:23
Locatie: De Kust

Re: De langst levende klassiekjes

Bericht door Retard »

Dieselfreak schreef:Kan iemand een lijst geven met alle rode klassiekjes die vandaag nog dienst doen?
Alstublieft: http://www.hgbtf.net/viewtopic.php?f=40&t=9670
Info komt voornamelijk van nahoj en soms van HijDieHetWeet.
Retard
Berichten: 2980
Lid geworden op: 30 jun 2012, 11:23
Locatie: De Kust

Re: De langst levende klassiekjes

Bericht door Retard »

Bordensteker schreef:
Retard schreef:Er zijn er ook zoals de 213 en 217 die het geluid van het getuf van een tracteurken uit de jaren 50 maken.
Dat zou te maken kunnen hebben met een iets te kritisch afgestelde overdrukklep die als het hoofdreservoir vol is geraakt telkens bij elke arbeidsslag van een zuigercompressor even wat overdruk aflaat, in afwachting van dat een iets lager afgestelde drukschakelaar de compressor stillegt.
En als het geluid stopt klinkt er een 'tsjsjsjsjsjsj' en er komt ook ergens vanonder (gecondenceerd) water uit.
Dit muzikale slot wijst op het aflaten van de achter de compressor verzamelde lucht onder hoge druk die men standaard aflaat omdat ze nog niet door de luchtdroger is kunnen passeren. Ik leer zelf ook weer wat bij, want ik heb me in het verleden vaak hevig gestoord aan stadsbussen die met de motor achterin geluidloos achter mij als nietsvermoedende fietser aan konden blijven rijden in een smalle straat met veel bushaltes en dan ineens keihard PSJSJSJSJSJSJSTT! doen als net op dat moment hun compressor afslaat. Claxonneren is minder erg dan dat plotselinge harde luchtgeluid, ik denk dat mijn hart dus niet alleen van het zuurstofrijk bloed naar mijn benen pompen zelf gehard geworden is destijds. Zal voor mijn brein ook wel een goede training geweest zijn.

Terugkomend op het kreunende geluid: is dat er langdurig (een of enkele minuten) of een of enkele seconden?
Op deze video van de TrainzDr3ver kan met tussen minuut 0:55 en minuut 1:55 als men goed oplet de droger horen kreunen van de 235. Het stopt net na de remmen zijn gelost door de typische 'tsjsjsjsjsjsj': https://www.youtube.com/watch?v=Z_5n4FmGUcE
Eimai
Berichten: 795
Lid geworden op: 10 mar 2009, 15:05

Re: De langst levende klassiekjes

Bericht door Eimai »

Die "psjsjsj", dat is de luchtdroger, want dat is het condensatievocht dat onder druk wordt afgescheiden. Het loeiend geluid van die oude klassiekjes is de motor die de compressor en dynamo aandrijft: die motor zorgt er dus voor dat het hoofdreservoir met lucht gevuld wordt, en tegelijk dat de batterijen opgeladen worden. Behalve die psjsj maakt een luchtdroger geen geluid.
Stijn D.C.
Berichten: 801
Lid geworden op: 05 feb 2006, 15:23
Contacteer:

Re: De langst levende klassiekjes

Bericht door Stijn D.C. »

dat kreunend geluid heb ik ook in de AM 62 in trainsim gestoken :wink:
Bordensteker
Berichten: 1291
Lid geworden op: 14 mei 2007, 10:03

Re: De langst levende klassiekjes

Bericht door Bordensteker »

Het gekreun is prachtig te horen op dat filmpje, dank je wel!

En bij 1:30 hoor je de deuren gaan sluiten; bij 1:36 worden de remmen gelost, en bij 1:40 hoor ik dat afblazen van lucht tussen de juist gestopte compressor en luchtdroger (of de eerste terugslagklep).

Nu nog iemand vinden die precies kan zeggen wat dat mysterieuze periodieke gekreun veroorzaakt.
nahoj
Berichten: 1150
Lid geworden op: 01 apr 2009, 23:10

Re: De langst levende klassiekjes

Bericht door nahoj »

Dieselfreak schreef:Gisteren zat ik in stel 227, helemaal vooraan in tweede klasse. Opvallend was, dat het plafond in lamentabele staat was:
(foto)
Wordt dit stel niet meer onderhouden? Gaat het binnenkort buiten dienst?
Ze gaan allemaal binnenkort buiten dienst.
Het korte termijn onderhoud wordt nog gewoon uitgevoerd. Geen grote herstellingen meer.
Je foto toont duidelijk dat de laatste revisie van deze stellen al veel te lang geleden is...
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: De langst levende klassiekjes

Bericht door Asterix »

Bordensteker schreef:Nu nog iemand vinden die precies kan zeggen wat dat mysterieuze periodieke gekreun veroorzaakt.
Is het dit niet?
Eimai schreef:Het loeiend geluid van die oude klassiekjes is de motor die de compressor en dynamo aandrijft: die motor zorgt er dus voor dat het hoofdreservoir met lucht gevuld wordt, en tegelijk dat de batterijen opgeladen worden.
Retard
Berichten: 2980
Lid geworden op: 30 jun 2012, 11:23
Locatie: De Kust

Re: De langst levende klassiekjes

Bericht door Retard »

Onderstaande link geeft een betere weergave van het gekreun :D

Eerst hoort men bijna een minuut de 216 toen die op een zaterdag in december E691 ging verzekeren, dan de 212 toen die op 14 oktober E659 had verzekerd en dat de 228 in Lichtervelde, toen die op een vrijdag E672 verzekerde.

https://www.youtube.com/watch?v=Dv7M5CV2uUg

Daartussen kun je mij ook op de knoppen van mijn oude GSM horen duwen.
Bordensteker
Berichten: 1291
Lid geworden op: 14 mei 2007, 10:03

Re: De langst levende klassiekjes

Bericht door Bordensteker »

Het ene geluid is het andere niet, maar je zou voor minder denken aan veevervoer van niet-inheemse diersoorten!

Ik stel vast dat ik nog geen hint heb. Ook geen hinde.

_________________
YouTube heeft intussen moeite met soortgelijke video's voor te stellen
Gebruikersavatar
Dieselfreak
Berichten: 2059
Lid geworden op: 09 jul 2006, 13:17
Locatie: Deeltijds Zwevegem-Kortrijk, deeltijds Gent

Re: De langst levende klassiekjes

Bericht door Dieselfreak »

Wat is trouwens het brommende geluid dat je bij het vertrekken van een klassiekje hoort?
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
Plaats reactie