Nieuwe motorstellen / M7

Alles over reizigerstreinen in België.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 23031
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: NMBS gaat investeren in dubbeldekmotorstellen

Bericht door Steven »

het koppelen en ontkoppelen met nieuw materieel zoals breaks, MS96, desiro vergt allemaal niet zo heel veel tijd (al is de MS96 de meest tijdrovende, door de kopdeuren die open of dicht moeten). Doch hoe je het draait of keert kan je niet ontkoppelen of koppelen zonder extra persoon ter plaatse die zich ontfermt over het deel dat er af moet of bij moet. Laat men nu net op da laatste ook zoveel mogelijk willen besparen. Om dezelfde redenen laat men gesleepte treinen de hele dag in dezelfde samenstelling rijden ipv in de daluren rijtuigen te verwijderen.
rvdborgt
Berichten: 4656
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: NMBS gaat investeren in dubbeldekmotorstellen

Bericht door rvdborgt »

Steven schreef:het koppelen en ontkoppelen met nieuw materieel zoals breaks, MS96, desiro vergt allemaal niet zo heel veel tijd (al is de MS96 de meest tijdrovende, door de kopdeuren die open of dicht moeten). Doch hoe je het draait of keert kan je niet ontkoppelen of koppelen zonder extra persoon ter plaatse die zich ontfermt over het deel dat er af moet of bij moet.
Maar waarom moet het dan 10 minuten duren, ook zonder kopmaken? Zie bv. Landen en Brugge.
Extra personeel heb je in principe alleen nodig als je een treindeel weg wilt zetten. Splitsen en combineren van treinen die daarvoor en daarna ook met reizigers rijden (zoals IC-E) kan gewoon door de machinst. Of mag dat niet van de vakbond?

Groetjes,
Rian
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 23031
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: NMBS gaat investeren in dubbeldekmotorstellen

Bericht door Steven »

met extra bedoel ik inderdaad enkel als het materieel niet opnieuw ingezet zal worden.
Tien min is al vrij ruim, in Namur doet krijgen we maar 5 min om dat uit te voeren. In die tijd moet er niet enkel ontkoppeld worden maar moeten ook nog reizigers uit en instappen. Bij het ontkoppelen doet men een korte rit achteruit en dus moeten de deuren gesloten zijn. Dat is tijd die de reizigers niet hebben om in en uit te stappen.
Paul
Berichten: 1330
Lid geworden op: 09 feb 2008, 22:57
Locatie: FNU
Contacteer:

Re: NMBS gaat investeren in dubbeldekmotorstellen

Bericht door Paul »

Tja, en vroeger, met de klassieke stelletjes, kon dat blijkbaar allemaal veel vlotter. Ontkoppelen in Landen ging standaard in drie minuten. Weliswaar kwamen daar een of twee rangeerders bij te pas.
Vriendelijke groet,

Paul
http://belgischespoorlijnen.be
Eimai
Berichten: 850
Lid geworden op: 10 mar 2009, 15:05

Re: NMBS gaat investeren in dubbeldekmotorstellen

Bericht door Eimai »

rvdborgt schreef:Maar waarom moet het dan 10 minuten duren, ook zonder kopmaken? Zie bv. Landen en Brugge.
Extra personeel heb je in principe alleen nodig als je een treindeel weg wilt zetten. Splitsen en combineren van treinen die daarvoor en daarna ook met reizigers rijden (zoals IC-E) kan gewoon door de machinst. Of mag dat niet van de vakbond?
Het kan sneller dan 10 minuten natuurlijk, zeker als het gewoon koppelen en in zelfde richting verderrijden is, maar 't is wel te verwachten dat ze sowieso wel wat buffertijf voorzien op de plek waar gekoppeld moet worden. Minder dan 5 minuten zou ik toch niet voorzien.

Overigens kan splitsen en koppelen gerust allemaal door een bestuurder alleen worden gedaan (behalve klassieke stellen), en wordt dat vaak genoeg gedaan in bundels, maar dus niet in deze gevallen: bij koppelen moet de andere trein toelating geven om te mogen inrijden, en moet daarna ook nog een remproef gebeuren, en moet sowieso de trein afgelost worden aan de bestuurder die het deel overpakt.

Bij ontkoppelen heb je dan weer iemand nodig die het tweede deel aflost. Anders moet dat stuk ook geïmmobiliseerd worden, en daar ben je dan ook weer tijd mee kwijt.
rvdborgt
Berichten: 4656
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: NMBS gaat investeren in dubbeldekmotorstellen

Bericht door rvdborgt »

Eimai schreef:
rvdborgt schreef:Maar waarom moet het dan 10 minuten duren, ook zonder kopmaken? Zie bv. Landen en Brugge.
Extra personeel heb je in principe alleen nodig als je een treindeel weg wilt zetten. Splitsen en combineren van treinen die daarvoor en daarna ook met reizigers rijden (zoals IC-E) kan gewoon door de machinst. Of mag dat niet van de vakbond?
Het kan sneller dan 10 minuten natuurlijk, zeker als het gewoon koppelen en in zelfde richting verderrijden is, maar 't is wel te verwachten dat ze sowieso wel wat buffertijf voorzien op de plek waar gekoppeld moet worden. Minder dan 5 minuten zou ik toch niet voorzien.
Kan de M6-stuurstand tegenwoordig dan in minder dan 7 minuten opstarten?
NS deed het ontkoppelen van VIRM in Sittard overigens in 4 minuten; het koppelen in 5. Dat is dus het verschil tussen de aankomst van de gekoppelde trein en het vertrek van het tweede treindeel, of andersom tussen de aankomst van het eerste treindeel en het vertrek van de gekoppelde trein. Bij de NMBS heb ik zoiets nog niet gezien.

Groetjes,
Rian
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 23031
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: NMBS gaat investeren in dubbeldekmotorstellen

Bericht door Steven »

op de IC M krijgen wij volgende tijden
aankomst te namur om XXu09
vertrek deel 1 om XXu14
vertrek deel 2 om XXu17

in de omgekeerde richting
aankomst eerste deel om XXu42
aankomst tweede deel om XXu46
vertrek van de volledige trein om XXu51.
Stijn91
Berichten: 3385
Lid geworden op: 08 feb 2011, 18:02

Re: NMBS gaat investeren in dubbeldekmotorstellen

Bericht door Stijn91 »

Steven schreef:op de IC M krijgen wij volgende tijden
aankomst te namur om XXu09
vertrek deel 1 om XXu14
vertrek deel 2 om XXu17

in de omgekeerde richting
aankomst eerste deel om XXu42
aankomst tweede deel om XXu46
vertrek van de volledige trein om XXu51.
De L-treinen naar Zottegem/Geraardsbergen is ook maar 5 minuten voor het afkoppelen in Denderleeuw, het zijn klassiekjes ik weet niet of dat snel gaat om af te koppelen.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 23031
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: NMBS gaat investeren in dubbeldekmotorstellen

Bericht door Steven »

bij klassiekjes zijn meer bewegingen met de hand te doen maar dat wil niet noodzakelijk zeggen dat het trager is. Wel arbeidsintensiever.
K V B
Berichten: 3384
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: NMBS gaat investeren in dubbeldekmotorstellen

Bericht door K V B »

Bij de BLS gaat dat zo:

xx:10 Regioexpress Lötschberger komt in Spiez aan.
xx:12 deel naar Brig vertrekt
xx:12 deel naar Zweisimmen vertrekt.

In dit geval is de procedure dat de machinist die de trein vanuit Bern bestuurde kan blijven zitten, maar het achterste stel direct afkoppelt eens in Spiez. Een tweede machinist stapt dan in de laatste stuurpost en brengt die in bedrijf. De beide treinen kunnen tegelijkertijd vertrekken omdat het deel naar Zweisimmen de andere kant op gaat.
Omgekeerd:

xx:44 deel uit Brig komt aan.
xx:47 deel uit Zweisimmen komt aan.
xx:50 trein vertrekt naar Bern.

Blijkbaar kan dit dus. En met materiaal dat door Bombardier gebouwd is nog wel...
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 23031
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: NMBS gaat investeren in dubbeldekmotorstellen

Bericht door Steven »

Bij de desiro's zou dat ook moeten lukken. Er moet namelijk geen stukje achteruit gereden worden. Eens de ontkoppeling is gebeurd heeft de bestuurder via een scherm dit volledig onder controle. (kan de samenstelling van het konvooi ten alle tijden bekijken).
Gebruikersavatar
msts.be
Berichten: 1477
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:06

Re: NMBS gaat investeren in dubbeldekmotorstellen

Bericht door msts.be »

CFL heeft eerste Kiss ontvangen, misschien kan NMBS hier inspiratie opdoen ?
http://www.rail.lu/materiel/cfl2300.html

@Carlos en bobby, gelieve u even te onthouden van dromen/niet realistische voorstellen, die zijn nu al genoeg gepasseerd..
pietmol

Re: NMBS gaat investeren in dubbeldekmotorstellen

Bericht door pietmol »

Waarom heeft CFL deze treinen gekocht? (Zij hadden toch al Alstom 2200 /Coradia Duplex)
Gebruikersavatar
msts.be
Berichten: 1477
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:06

Re: NMBS gaat investeren in dubbeldekmotorstellen

Bericht door msts.be »

Voor de diensten naar Trier en Koblenz, de rechtstreekse IC-treinen naar Luxemburg worden vanaf december 2014 afgeschaft. Op de nieuwe verbinding Norddeich/Emden-Trier komen dan die IC-dubbeldeksrijtuigen van DB.
Tijgernoot
Berichten: 328
Lid geworden op: 02 dec 2012, 21:27
Locatie: Delfshaven

Re: NMBS gaat investeren in dubbeldekmotorstellen

Bericht door Tijgernoot »

De KISS-treinen van de CFL gaan gekoppeld rijden met de Flirt-treinen die DB heeft besteld voor de RE (Mannheim -) Kaiserslautern - Saarbrücken - Trier - Koblenz. Er wordt dan gesplitst en gecombineerd in Trier.
Plaats reactie