e49memling schreef:Ik heb destijds nog Dieseltractie (1978, sommige dieren konden toen nog spreken) gekregen van eerste sectorchef Pollijn uit Dendermonde
In de tijd dat de dieren nog spraken (en locomotieven juist blaften of brulden), is schrijver Jan Vercammen eens met een officiële toestemming mee geweest in de stuurpost van de locomotief die vanuit (als ik me wel herinner) Terneuzen een trein naar Athus zou vervoeren. Uiteindelijk kwamen ze ergens anders uit, maar op een gedeelte van de reis was de zeer informatieve begeleidende instructeur deze Pollijn!
het was in 2006 dat overweg13 schreef:Kent iemand toevallig nog het boek "En toch niet naar Athus", van Jan Vercammen. Het beschrijft een reis met een goederentrein van Zelzate naar Athus aan boord van de stuurpost. Als ik me niet vergis, heette de auteur Jan Vercammen. Het hele verhaal verscheen in schuifjes in "Het Spoor" in de jaren '60. Vermits het gepubliceerd is, vermoed ik dat het toen nog eenvoudiger was, om zo'n toestemming te krijgen. Ik herinner me nog de beschrijving van het gebrul van een type 202 (of 203 of 204) op de hellingen van lijn 165 uit het boek. Een reisje, dat ik best nog wel eens zou willen overdoen, al zal het aantal treinen Zelzate - Athus waarschijnlijk niet zo hoog liggen.
(Bron:
http://www.hgbtf.net/viewtopic.php?p=27079#p27079)
Ik wilde even een scan maken van een van de bladzijden waar Pollijn over de technische kwaliteiten van o.a. de 201 aan het woord kwam (er was in de loop van de reis nog ander type bij betrokken), maar ... ik kan het boek nu niet vinden!