Bijkomende ICs op lijn 12 eigenaardige verdeling

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
Plaats reactie
dentheo
Berichten: 8167
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Bijkomende ICs op lijn 12 eigenaardige verdeling

Bericht door dentheo »

Sinds 1 juli rijden er per dag 6 bijkomende IC-paren tussen Antwerpen en Roosendaal.

Naïef zijnde, dacht ik die gaat de gaten vullen tussen de twee uur van de Benelux...nee dus.

Tussen 10 en 11 drie treinen van Rsd naar Antw, tussen 11 en 12 één enzovoort. Waarom zou dat zijn ?
Theo
Groeten vanop de Heide
stefanic
Berichten: 870
Lid geworden op: 09 feb 2007, 09:09
Locatie: Antwerpen

Re: Bijkomende ICs op lijn 12 eigenaardige verdeling

Bericht door stefanic »

Omdat die 12 treinen 6x heen-terug met één treinstel gereden worden, dus moet er gependeld worden. En dan kan je helaas die 2uurs-gaatjes niet gewoon invullen, want dan kom je in Antwerpen aan u+3 terwijl je 6min eerder al terug had moeten weg zijn richting NL. Bovendien zitten er goederenrijpaden in de weg op bepaalde uren. Als de uren van de DenHaag-Brussel in één richting 1u verschoven zouden zijn, kon dat wel, maar dan heb je weer problemen voor de herbenuttiging van die Denhaag-Brussel...
spoorwegrealist
Retard
Berichten: 2980
Lid geworden op: 30 jun 2012, 11:23
Locatie: De Kust

Re: Bijkomende ICs op lijn 12 eigenaardige verdeling

Bericht door Retard »

Zou het ook niet kunnen dat er net na de spits een aantal TB's en TBG's vrijkomen, waardoor er om dat uur gemakkelijker personeel te vinden is?
rvdborgt
Berichten: 4313
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Bijkomende ICs op lijn 12 eigenaardige verdeling

Bericht door rvdborgt »

stefanic schreef:Omdat die 12 treinen 6x heen-terug met één treinstel gereden worden, dus moet er gependeld worden. En dan kan je helaas die 2uurs-gaatjes niet gewoon invullen, want dan kom je in Antwerpen aan u+3 terwijl je 6min eerder al terug had moeten weg zijn richting NL. Bovendien zitten er goederenrijpaden in de weg op bepaalde uren. Als de uren van de DenHaag-Brussel in één richting 1u verschoven zouden zijn, kon dat wel, maar dan heb je weer problemen voor de herbenuttiging van die Denhaag-Brussel...
Afgelopen winter werd er ook een tweeuurdienst door die pendel gereden, maar toen wel met een mooi patroon, zonder treinen die er een kwartier langer over deden dan noodzakelijk. Toen reden ze dacht ik een uur verschoven t.o.v. nu. Kan dat nu niet meer? Of zitten er dan ook goederenpaden in de weg?

Groetjes,
Rian
dentheo
Berichten: 8167
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Bijkomende ICs op lijn 12 eigenaardige verdeling

Bericht door dentheo »

Ik heb de zaak vandaag even rustig bekeken.

Vanuit Antwerpen zit de bijkomende IC wel netjes, vanuit Roosendaal zit hij ongelukkig.
Had Nederland echt geen rijtuigen meer om de Benelux gewoon met twee rijtuigen te verlengen ?
Theo
Groeten vanop de Heide
neigezug

Re: Bijkomende ICs op lijn 12 eigenaardige verdeling

Bericht door neigezug »

Als de NS het materieel niet heeft om de Benelux te laten rijden, da, zou het sieren als NS zou stoppen mezt stokken in de wielen van de LageLandenlijn te steken.
Bordensteker
Berichten: 1291
Lid geworden op: 14 mei 2007, 10:03

Re: Bijkomende ICs op lijn 12 eigenaardige verdeling

Bericht door Bordensteker »

dentheo schreef:Ik heb de zaak vandaag even rustig bekeken.

Vanuit Antwerpen zit de bijkomende IC wel netjes, vanuit Roosendaal zit hij ongelukkig.
Had Nederland echt geen rijtuigen meer om de Benelux gewoon met twee rijtuigen te verlengen ?
Dan past de trein al gauw niet meer op de voorziene perronspoorfase (perronzone) te Roosendaal, alhoewel ik niet weet of het met de huidige dienstregeling misschien haalbaar is om een héél perronspoor (dus de a en b zones samen) te plannen.
dentheo
Berichten: 8167
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Bijkomende ICs op lijn 12 eigenaardige verdeling

Bericht door dentheo »

Geen idee hoe een duikersbrilletje in het Italiaans heet.... :lol: :lol:
Theo
Groeten vanop de Heide
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5296
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Bijkomende ICs op lijn 12 eigenaardige verdeling

Bericht door Steve »

dentheo schreef:Geen idee hoe een duikersbrilletje in het Italiaans heet.... :lol: :lol:
Une maschera subacquea... :wink:
Tijgernoot
Berichten: 312
Lid geworden op: 02 dec 2012, 21:27
Locatie: Delfshaven

Re: Bijkomende ICs op lijn 12 eigenaardige verdeling

Bericht door Tijgernoot »

Bordensteker schreef:
dentheo schreef:Ik heb de zaak vandaag even rustig bekeken.

Vanuit Antwerpen zit de bijkomende IC wel netjes, vanuit Roosendaal zit hij ongelukkig.
Had Nederland echt geen rijtuigen meer om de Benelux gewoon met twee rijtuigen te verlengen ?
Dan past de trein al gauw niet meer op de voorziene perronspoorfase (perronzone) te Roosendaal, alhoewel ik niet weet of het met de huidige dienstregeling misschien haalbaar is om een héél perronspoor (dus de a en b zones samen) te plannen.
Als de trein In Roosendaal op spoor 4a of 4b staat (zoals nu gepland) moet rijden met een of twee extra rijtuigen geen probleem zijn, maar als je naar spoor 3a of 3b moet heb je een probleem.
Bordensteker
Berichten: 1291
Lid geworden op: 14 mei 2007, 10:03

Re: Bijkomende ICs op lijn 12 eigenaardige verdeling

Bericht door Bordensteker »

3a is juist het allerlangste, al lijkt dat in de praktijk inderdaad niet zo. Maar 3b is dan weer het kortste.
4a en 4b zijn allebei te krap voor twee extra rijtuigen.

Voor 3a kom ik op 10 bakken, maar 3b kan er maar 8 hebben, als ik het met de baklengte van VIRM bekijk.
Spoor 4a is 8 à 9 (afhankelijk van de exacte lengte per bak), en 4b lijkt goed voor 9.
Met getrokken rijtuigen en een loc verschilt het weer iets: een loc is iets korter dan een rijtuig, maar het is dus wel weer een extra voertuig.

Je moet ook nog rekening houden met het feit dat ProRail op sommige dagen van de week standaard een afwijkende sporenplanning aanhoudt om "werkvensters" te hebben voor onderhoud overdag! Dus ze zullen zich niet op altijd hetzelfde spoor willen vastpinnen.

De perronlengten in Roosendaal zijn gepubliceerd in http://www.prorail.nl/Vervoerders/Infra ... engten.pdf
De plaatsnaam achter een perronspoorfase duidt de rijrichting aan. Naar Amsterdam is daarbij (in het station) dezelfde richting als naar het oosten. De vermelde lengten zijn namelijk soms per richting verschillend, omdat rekening is gehouden met de minimumafstand die je tot de voet van het sein moet aanhouden in verband met de zichtbaarheid van het sein vanuit de stuurpost.
De eerste lengte is de fysieke lengte, de tweede is de bruikbare lengte die rekening houdt met die zichtbaarheid van het sein.
Tijgernoot
Berichten: 312
Lid geworden op: 02 dec 2012, 21:27
Locatie: Delfshaven

Re: Bijkomende ICs op lijn 12 eigenaardige verdeling

Bericht door Tijgernoot »

Ik weet hoe die lijst werkt en ik weet ook wat er instaat, namelijk (vaak) achterhaalde informatie die ook nog eens met een flinke korrel zout genomen moet worden (als in: er klopt te veel niet). :mrgreen:

Spoor 3b is in ieder geval te kort voor wat extra bakken in de beneluxtreinen, ik moet terugzoeken hoe dat vorig jaar met de verlengde treinen voor de Olympische spelen is opgelost (en waar dat materieel toen vandaan is gehaald ook trouwens)
MaartendeJ
Berichten: 387
Lid geworden op: 09 nov 2010, 19:23

Re: Bijkomende ICs op lijn 12 eigenaardige verdeling

Bericht door MaartendeJ »

Bij de olympische spelen is de reservestam van de Fyra (Amsterdam-Breda) gepakt en in tweeën gesplitst en aan een stam gekoppeld.
Plaats reactie