Treinbegeleider op trein / Taalgebruik op de trein.

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
Cipallieter

Re: Treinbegeleider op trein

Bericht door Cipallieter »

Bibke schreef:Ter info.

Vroeger (tot de jaren 70) moesten officieren Franstalig zijn...
Niet alleen het leger maar ook de NMBS heeft flink haar steentje bijgedragen tot de verfransing.

In het boek '150 jaar spoorwegen in de Kempen' staat op pagina 54 de volgende zin:
Eerst in mei 1930 werd in het station van Lier aangeplakt dat de directie de Vlaamse taal moest gebruiken.

En op pagina 63 staat het volgende:
De chef van de statie was ook een geleerd man, want hij sprak de taal van Molière. Vele jaren lang werden aankomst en vertrek van de treinen in Kessel eerst in het Frans en dan pas in het Nederlands aangekondigd.
Retard
Berichten: 2980
Lid geworden op: 30 jun 2012, 11:23
Locatie: De Kust

Re: Treinbegeleider op trein

Bericht door Retard »

Waarschijnlijk dat men 150 jaar geleden in de gemeenteraden van Lier en Kessel ook Frans sprak.
Zo schokerend is dat dus niet.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22504
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Treinbegeleider op trein

Bericht door Steven »

Retard schreef:Waarschijnlijk dat men 150 jaar geleden in de gemeenteraden van Lier en Kessel ook Frans sprak.
Zo schokerend is dat dus niet.
jij denkt er 150 jaar te moeten voor teruggaan. Ik denk dat we de omschakeling naar het volwaardig gebruik van het Nederlands in België nog ergens kunnen citueren rond de periode dat de protesten liepen rond "Leuven Vlaams', de strijd die men toen voerde om de universiteit van Leuven Vlaams te maken. Dat is dus alles behalve 150 jaar terug in de tijd in tegendeel. Alles wat met scheiding der talen te maken heeft in België stamt uit de jaren 60 van vorige eeuw en is dus amper 60 jaar oud.
Retard
Berichten: 2980
Lid geworden op: 30 jun 2012, 11:23
Locatie: De Kust

Re: Treinbegeleider op trein

Bericht door Retard »

Steven schreef:
Retard schreef:Waarschijnlijk dat men 150 jaar geleden in de gemeenteraden van Lier en Kessel ook Frans sprak.
Zo schokerend is dat dus niet.
jij denkt er 150 jaar te moeten voor teruggaan. Ik denk dat we de omschakeling naar het volwaardig gebruik van het Nederlands in België nog ergens kunnen citueren rond de periode dat de protesten liepen rond "Leuven Vlaams', de strijd die men toen voerde om de universiteit van Leuven Vlaams te maken. Dat is dus alles behalve 150 jaar terug in de tijd in tegendeel. Alles wat met scheiding der talen te maken heeft in België stamt uit de jaren 60 van vorige eeuw en is dus amper 60 jaar oud.
Wat ik vooral bedoelde was dat er toen overal Frans werd gesproken, en dat de NMBS daar geen uitzondering op was.
Maar ik denk niet dat men in zestig jaar geleden nog Frans sprak in de gemeenteraad van Lier.
Gebruikersavatar
e49memling
Berichten: 720
Lid geworden op: 27 feb 2006, 21:08
Locatie: Vlaams Brabant-Pajottenland

Re: Treinbegeleider op trein

Bericht door e49memling »

deadlock schreef:Mens stel je niet zo aan, leven en laten leven. Als je dat eens zou gaan doen zouden de problemen in België zo opgelost zijn.
Leer dan maar Frans, waar je ook woont in dit door franstaligen gedomineerd land..
Gebruikersavatar
e49memling
Berichten: 720
Lid geworden op: 27 feb 2006, 21:08
Locatie: Vlaams Brabant-Pajottenland

Re: Treinbegeleider op trein

Bericht door e49memling »

Retard schreef: Wat ik vooral bedoelde was dat er toen overal Frans werd gesproken, en dat de NMBS daar geen uitzondering op was.
Maar ik denk niet dat men in zestig jaar geleden nog Frans sprak in de gemeenteraad van Lier.
Wees daar maar niet zo zeker van, het ging heel ver.
Ik zie hier iemand arm Vlaanderen schrijven omdat iemand anders voor zijn taal opkomt. Als Vlaanderen al arm is, dan is het door een bende lafaards die over zich heen laten walsen door een bende arrogante personen die de taal niet willen respecteren die ten noorden van die taalgrens gesproken wordt.
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Treinbegeleider op trein

Bericht door Asterix »

e49memling schreef:Ik zie hier iemand arm Vlaanderen schrijven omdat iemand anders voor zijn taal opkomt.
Dat is steevast het vreemde aan die zelfverklaarde "progressievelingen": ze ijveren voor de autonomie van zo ongeveer elke stam uit het Amazonewoud maar in eigen land is ontvoogding dan opeens weer wél bekrompenheid. Doorgaans lopen die mensen ook hoog op met de Franse cultuur, die in dat opzicht echter nog vele malen repressiever is. Men moet het maar kunnen uitleggen, zeker?

Een even grote schande vind ik de regelrechte discriminatie van het Duits in ons land. In een ander topic moet een Duitstalig lid van dit forum vaststellen dat hij de opleiding tot treinbestuurder enkel in het Frans of in het Nederlands kan volgen. Ik vind dat eerlijk gezegd kras. Duits is bij mijn weten nog altijd een officiële taal in dit land. Toch kunnen deze mensen geen opleiding bij de NMBS in de eigen taal volgen en blijven zij dus verstoken van werk bij de NMBS.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22504
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Treinbegeleider op trein

Bericht door Steven »

Ze kunnen werken bij de NMBS maar zullen hun
Opleiding altijd in het Frans krijgen, jammer genoeg.
Gebruikersavatar
e49memling
Berichten: 720
Lid geworden op: 27 feb 2006, 21:08
Locatie: Vlaams Brabant-Pajottenland

Re: Treinbegeleider op trein

Bericht door e49memling »

Jeroen schreef: Een even grote schande vind ik de regelrechte discriminatie van het Duits in ons land. .
Inderdaad, als er al dan meertalig wordt omgeroepen, (ik spreek niet over de stations, want daar is het meestal Ok) dan is het Frans, Nederlands en... Engels. De 3° officiële landstaal wordt te vaak straal genegeerd.
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5266
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Treinbegeleider op trein

Bericht door overweg13 »

e49memling schreef: Ik zie hier iemand arm Vlaanderen schrijven omdat iemand anders voor zijn taal opkomt. Als Vlaanderen al arm is, dan is het door een bende lafaards die over zich heen laten walsen door een bende arrogante personen die de taal niet willen respecteren die ten noorden van die taalgrens gesproken wordt.

Welke taal? Het Antwerps van De Wever, het West-Vlaams van Q, enz.? Alleen Bourgeois spreekt iets wat min of meer op Nederlands lijkt. De Vlaming verdient gewoon geen respect voor zijn taal, omdat hij er in geen enkele omstandigheid in slaagt om behoorlijk Nederlands te spreken. Erger: de Vlaming is zich er gewoon niet van bewust dat hij een taaltje spreekt dat je niet als tweede taal kúnt aanleren. Dat hij tussen de soep en de patatten wat slordiger spreekt lijkt me normaal, maar dat 95 % van de Vlamingen niet in staat is om over te schakelen op Standaardnederlands als dat aangewezen is, is om te huilen.
Laat ons dus eerst maar eens deze taalstal opruimen voor we anderstaligen verwijten maken. En de huidige Walen zijn net zo min schuldig aan de historische toestand waar hier naar verwezen wordt als de huidige Duitsers aan WO II.
Met vriendelijke groet

overweg13
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5306
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Treinbegeleider op trein

Bericht door Steve »

overweg13 schreef:
e49memling schreef: Ik zie hier iemand arm Vlaanderen schrijven omdat iemand anders voor zijn taal opkomt. Als Vlaanderen al arm is, dan is het door een bende lafaards die over zich heen laten walsen door een bende arrogante personen die de taal niet willen respecteren die ten noorden van die taalgrens gesproken wordt.

Welke taal? Het Antwerps van De Wever, het West-Vlaams van Q, enz.? Alleen Bourgeois spreekt iets wat min of meer op Nederlands lijkt. De Vlaming verdient gewoon geen respect voor zijn taal, omdat hij er in geen enkele omstandigheid in slaagt om behoorlijk Nederlands te spreken. Erger: de Vlaming is zich er gewoon niet van bewust dat hij een taaltje spreekt dat je niet als tweede taal kúnt aanleren. Dat hij tussen de soep en de patatten wat slordiger spreekt lijkt me normaal, maar dat 95 % van de Vlamingen niet in staat is om over te schakelen op Standaardnederlands als dat aangewezen is, is om te huilen.
Laat ons dus eerst maar eens deze taalstal opruimen voor we anderstaligen verwijten maken. En de huidige Walen zijn net zo min schuldig aan de historische toestand waar hier naar verwezen wordt als de huidige Duitsers aan WO II.
Ik deel je analyse over de tussentaal en andere halfslachtige toestanden die door een groot deel van de "Nederlandstalige" bewoners van dit land gesproken worden, maar laten we toch een onderscheid maken tussen de taal zelf die gesproken wordt en het accent. De prominente burgemeesters die je noemt, zijn inderdaad begiftigd met een vrij sterk accent van de streek waar ze vandaan komen, met ook wel een portie gallicismen, belgicismen, lokale uitdrukkingen en dergelijke erdoor gedraaid, en het is inderdaad vrij teleurstellend dat ze daar geen afstand van kunnen nemen indien nodig. Toch staat de taal die ze hanteren inhoudelijk en structureel veel dichter bij het Standaardnederlands dan die van de gemiddelde man in de straat...
Gebruikersavatar
e49memling
Berichten: 720
Lid geworden op: 27 feb 2006, 21:08
Locatie: Vlaams Brabant-Pajottenland

Re: Treinbegeleider op trein

Bericht door e49memling »

overweg13 schreef: Welke taal? Het Antwerps van De Wever, het West-Vlaams van Q, enz.? Alleen Bourgeois spreekt iets wat min of meer op Nederlands lijkt.
Wat dan wel? De zuderans van de Hollanders? hun mogen dat ook? Denk je echt dat elke Duitser perfect Hochdeutsch spreekt, en elke Fransman verstaanbaar Frans, dat elke Engelsman het perfecte Oxford-Engels spreekt? Dat iedere Waal perfect Frans spreekt? Ik ben wel fier op mijn taal, en ik wil ze, in alle varianten, gerespecteerd zien in de streek waar ik woon: De Vlaamse Rand (trouwens niet zo ver van waar jij woont). En niet uitgekafferd worden door de eerste-de-beste Waal omdat ik geen Frans wens te spreken. Niet iedereen is Germanist en spreekt en schrijft perfect.
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5266
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Treinbegeleider op trein

Bericht door overweg13 »

e49memling schreef:
overweg13 schreef: Welke taal? Het Antwerps van De Wever, het West-Vlaams van Q, enz.? Alleen Bourgeois spreekt iets wat min of meer op Nederlands lijkt.
Wat dan wel? De zuderans van de Hollanders? hun mogen dat ook? Denk je echt dat elke Duitser perfect Hochdeutsch spreekt, en elke Fransman verstaanbaar Frans, dat elke Engelsman het perfecte Oxford-Engels spreekt? Dat iedere Waal perfect Frans spreekt? Ik ben wel fier op mijn taal, en ik wil ze, in alle varianten, gerespecteerd zien in de streek waar ik woon: De Vlaamse Rand (trouwens niet zo ver van waar jij woont). En niet uitgekafferd worden door de eerste-de-beste Waal omdat ik geen Frans wens te spreken. Niet iedereen is Germanist en spreekt en schrijft perfect.
Ik ben nog nooit uitgekafferd door een Franstalige? Heb ik dan al 60 jaar geluk gehad? Ik ben wel al uitgekafferd door mensen uit de Rand, uit Wemmel e.d. omdat ik wat toleranter ben. En vind je het dan zo prettig dat je (als germanist!) moet vaststellen dat je de meeste hedendaagse programma's op BBC en ARD e.d.m. niet meer kunt volgen omdat ze er ook daar niet in slagen hun standaardtaal te gebruiken?
Met vriendelijke groet

overweg13
kika
Berichten: 2859
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: Treinbegeleider op trein

Bericht door kika »

Ik had nog nooit een treinbegeleider die afgestudeerd germanist was en ook nog een praatje met me aanknoopte over de staatspropagandakanalen bij onze buren. Zijn er daar veel van, of is dat zo'n beetje een unicaat?

[Wat is dat toch met draadjes volgen of, dan wel afknippen?]
Gebruikersavatar
e49memling
Berichten: 720
Lid geworden op: 27 feb 2006, 21:08
Locatie: Vlaams Brabant-Pajottenland

Re: Treinbegeleider op trein

Bericht door e49memling »

overweg13 schreef: En vind je het dan zo prettig dat je (als germanist!) moet vaststellen dat je de meeste hedendaagse programma's op BBC en ARD e.d.m. niet meer kunt volgen omdat ze er ook daar niet in slagen hun standaardtaal te gebruiken?
Ik weet dat je germanist bent, mijn vader was dat ook, en hij was wel fier op zijn Vlaams en de varianten hier van (zeg maar dialecten). Hij was juist heel erg geïnteresseerd in de Duitse en Engelse tongvallen en dialecten en noemde dialecten een rijkdom van een taal. Hij ergerde er zich ook mateloos aan aan het 'Hollands' dat we voorgeschoteld kregen in de jaren 60-70,waarbij de taal van een groep van 6 miljoen Vlaamssprekenden volledig genegeerd werd. En ik hoor ook niet graag iemand "hij noemt Victor" zeggen, en hoor mijn taal ook graag juist gesproken en gebruikt. Maar een taalpurist ben ik niet. Ik weet ook dat ze mij, ondanks mijn vrij goed Nederlands, altijd als 'Brabander' zullen herkennen. En waarom ook niet.
overweg13 schreef: Ik ben nog nooit uitgekafferd door een Franstalige?
Als kind waren er straten in mijn gemeente, waar we niet durfden komen omdat we 'slaag' kregen van de 'fransen', zo noemden we ze. En ik ben wel al meer uitgekafferd door Franstaligen en zelfs nog vrij recent... Mijn tolerantie beperkt zich tot wederzijds respect, maar dan wel wederzijds.

Ik had gehoopt dat de opvatting dat Vlamingen niet fier mogen zijn op hun taal omdat ze het zogezegd niet goed spreken (trouwens gedicteerd destijds door de Franstalige bourgeoisie die er alle belang bij had van al de Vlaamssprekenden 'boerkes' te noemen) zou zijn blijven hangen in de 20e eeuw. Maar ik had het verkeerd.
Waarom je de NVA er bij haalt is, is mij een raadsel. Taalfierheid heeft niets met politiek te maken.
Plaats reactie