Santiago de Compostela (E): Treinongeval
Santiago de Compostela (E): Treinongeval
Volgens de laatste berichten 78 doden, en 130 gewonden bij de ontsporing van een trein nabij Santiago de Compostela in Spanje. Volgens de eerste beelden en berichten is een hogesnelheidstrein Madrid - Ferrol, een RENFE Class 130, ontspoord, waarbij alle 13 rijstellen uit de sporen zijn gegaan, en vier rijstellen overkop zijn gegaan. Na het ongeval zouden verschillende rijtuigen in brand zijn gevlogen. Getuigen spreken over een explosie die zich zou hebben voorgedaan vlak voor het ongeval. Het ongeval zou zich omstreeks 20:45u hebben voorgedaan in een bocht zo'n 4 kilometer buiten het station van Santiago de Compostela, op het ogenblik van de ramp zouden er zo'n 238 inzittenden aan boord van de trein zijn geweest, waarvan 218 passagiers.
Laatst gewijzigd door Trein30 op 26 jul 2013, 14:48, 11 keer totaal gewijzigd.
Re: Santiago de Compostella (E): Treinongeval
Enkele links met foto's.
Opgelet: op sommige foto's zijn de lichamen van de slachtoffers te zien, al dan niet met een deken er over.
http://elpais.com/elpais/2013/07/24/alb ... 1374696313
http://www.elmundo.es/albumes/2013/07/2 ... index.html
Opgelet: op sommige foto's zijn de lichamen van de slachtoffers te zien, al dan niet met een deken er over.
http://elpais.com/elpais/2013/07/24/alb ... 1374696313
http://www.elmundo.es/albumes/2013/07/2 ... index.html
Re: Santiago de Compostela (E): Treinongeval
Weeral een treinongeval, tis lik niet anders de laatste tijd .
We spreken hier over het bijna veiligste transportmiddel, maar de statistieken gaan lik nu wel achteruit
We spreken hier over het bijna veiligste transportmiddel, maar de statistieken gaan lik nu wel achteruit
Re: Santiago de Compostela (E): Treinongeval
Even snel Google Earth erbij gehaald, en de locatie en route van de trein gevonden.
Het ziet er naar uit dat het om een sneldienst Madrid - Santiago - Ferrol gaat, die dus net buiten Santiago is ontspoord. Hierbij een algemene map met de locatie aangeduid, evenals een Streetview screenshot van de plaats van de ramp:
Het ziet er naar uit dat het om een sneldienst Madrid - Santiago - Ferrol gaat, die dus net buiten Santiago is ontspoord. Hierbij een algemene map met de locatie aangeduid, evenals een Streetview screenshot van de plaats van de ramp:
Laatst gewijzigd door Trein30 op 25 jul 2013, 01:16, 2 keer totaal gewijzigd.
Re: Santiago de Compostela (E): Treinongeval
Situatieschets vervangen door een verbeterde prent. Sommige media geven tegenstrijdige informatie, volgens sommigen kwam de trein vanuit Ferrol, volgens anderen reed hij net daarnaartoe.Thomas schreef:De trein reed in ce andere richting dan jouw pijl.
De laatste berichten maken gewag van een tol van 45 doden en een honderdtal gewonden
EDIT: Er is nu al zelfs sprake van 60 doden en 126 gewonden.
Volgens de laatste berichten zou de trein zijn ontspoord in een bocht waar de maximumsnelheid 80 km/u bedraagt; de snelheid van de trein zou echter 180 km/u tot 220 km/u zijn geweest op het ogenblik van de ramp.
Re: Santiago de Compostela (E): Treinongeval
Hmm, ik zou verwacht hebben dat alle hogesnelheidsdiensten met een treinbeïnvloedingssysteem zouden rijden. Blijkbaar niet dus, of er was iets fout mee.
Enorm jammer voorval, wat ook zeker niet goed zal zijn voor het imago van treinen in Spanje.
EDIT: Volgens de nederlandstalige Wikipedia zou er op dat stuk ERTMS niveau 1/2 liggen:
Enorm jammer voorval, wat ook zeker niet goed zal zijn voor het imago van treinen in Spanje.
EDIT: Volgens de nederlandstalige Wikipedia zou er op dat stuk ERTMS niveau 1/2 liggen:
Code: Selecteer alles
A Coruña – Santiago – Ourense (150 km) 2011 niveau 1/2
Laatst gewijzigd door Glodenox op 25 jul 2013, 09:52, 2 keer totaal gewijzigd.
Re: Santiago de Compostela (E): Treinongeval
Volgens de laatste berichten zijn er inmiddels 77 doden te betreuren.
Re: Santiago de Compostela (E): Treinongeval
Volgens een correspondent van BBC World, die met plaatselijke machinisten had gesproken, was de TBS op dat stuk van het parcours buiten werking.Glodenox schreef:Hmm, ik zou verwacht hebben dat alle hogesnelheidsdiensten met een treinbeïnvloedingssysteem zouden rijden. Blijkbaar niet dus, of er was iets fout mee.
Enorm jammer voorval, wat ook zeker niet goed zal zijn voor het imago van treinen in Spanje.
EDIT: Volgens de nederlandstalige Wikipedia zou er op dat stuk ERTMS niveau 1/2 liggen:Code: Selecteer alles
A Coruña – Santiago – Ourense (150 km) 2011 niveau 1/2
Re: Santiago de Compostela (E): Treinongeval
Glodenox schreef:EDIT: Volgens de nederlandstalige Wikipedia zou er op dat stuk ERTMS niveau 1/2 liggen:Code: Selecteer alles
A Coruña – Santiago – Ourense (150 km) 2011 niveau 1/2
Op de hogesnelheidslijn zelf ligt inderdaad ETCS, maar de rampplek ligt een klein stukje na het einde van de ERTMS-beïnvloeding.
Hier is een schematische weergave van de situatie: De pijl geeft de rijrichting van de trein aan.
Re: Santiago de Compostela (E): Treinongeval
218 reizigers van de 238 passagiers = 20 man personeel of bijna 10%.Hoe kan zoiets renderen.ICE heeft veel minder personeel.
Re: Santiago de Compostela (E): Treinongeval
Zat ik mezelf ook af te vragen. Volgens wiki biedt een Renfe Class 130 plaats aan 299 passagiers, waarvan 62 in toeristenklasse. Wél zou er een restauratie-voertuig aan boord zijn, misschien verklaart dat het hoge aantal personeelsleden.neigezug schreef:218 reizigers van de 238 passagiers = 20 man personeel of bijna 10%.Hoe kan zoiets renderen.ICE heeft veel minder personeel.
Volgens de allerlaatste berichten is de tol nu gestegen tot 78 doden. Daarbij zou het hier gaan om de ernstigste treinramp in Spanje sinds 1972 (Sevilla, 77 doden); sommige nieuwsbronnen beginnen al zelfs met Torre del Bierzo te noemen (1944; officieel 78 doden, werkelijke tol onbekend)
Re: Santiago de Compostela (E): Treinongeval
Ik denk dat uit de beelden opgemaakt kan worden dat de trein inderdaad veel te snel reed op het ogenblik van het ongeval. Blijkbaar is de trein uit de sporen gewipt ter hoogte van het jacobsdraaistel tussen de eerste twee reizigersrijtuigen, en heeft dit ertoe geleid dat de volledige reeks rijtuigen daarachter uit de sporen kwam, evenals de voorste motorwagen. En dit ongelukkig genoeg net voor de plaats waar de tallud overging van zachte grond naar harde beton.
Natuurlijk zal verder onderzoek nog het exacte wat en hoe aan het licht moeten brengen, maar het zijn halucinante beelden. Geen wonder dat er praktisch niemand ongedeerd uit het wrak is gekomen...
Natuurlijk zal verder onderzoek nog het exacte wat en hoe aan het licht moeten brengen, maar het zijn halucinante beelden. Geen wonder dat er praktisch niemand ongedeerd uit het wrak is gekomen...