Station Brussel Centraal bij lelijkste ter wereld

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
Retard
Berichten: 2980
Lid geworden op: 30 jun 2012, 11:23
Locatie: De Kust

Station Brussel Centraal bij lelijkste ter wereld

Bericht door Retard »

Volgens de Britse krant The Guardian is het Brusselse Centraal Station een van de lelijkste stations ter wereld. Een eer die het station deelt met onder meer New Penn Station in New York en Termini in Rome.

De hoofdstad van Europa zet niet meteen haar beste beentje voor voor spoorwegpassagiers, luidt het op de website van de krant. "Het Brusselse station is koud, vuil, vreselijk verlicht en stinkt naar urine", zijn de bewoordingen die de krant gebruikt om het gebouw te omschrijven.

"Het ondergrondse station bevindt zich onder een aantal grote straten van de stad en heeft daardoor geen ruimte om de capaciteit uit te breiden terwijl de drukke perrons meer en meer passagiers te verduren krijgen", gaat de krant voort.

Het Brusselse Centraal Station staat niet alleen in het lijstje van de Britse krant, ook New Penn station in New York en het Londense Euston station, dat de krant omschrijft als "monsterlijk", maken er deel van uit. Ook Birmingham New Street, Termini in Rome en het Budapest Deli Railway Terminal zijn volgens The Guardian spuuglelijk.
Terminus
Berichten: 1125
Lid geworden op: 03 feb 2006, 20:31

Re: Station Brussel Centraal bij lelijkste ter wereld

Bericht door Terminus »

Station Brussel Centraal bij lelijkste ter wereld ... En terecht! (Sorry, dat was mijn eerste reactie en ik kan niet nalaten ze te posten)
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5298
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Station Brussel Centraal bij lelijkste ter wereld

Bericht door Steve »

Het station bij de lelijkste ter wereld plaatsen, vind ik er nu toch wat over. Akkoord dat het station al flink wat afgezien heeft, een vrij ondoorzichtige structuur heeft en moeite heeft om het volk te slikken, maar om het daarom spuuglelijk te noemen? De lokettenzaal, de grote trap, het breedste stuk van de tussenverdieping (zeg maar tussen de grote trap en de Giant Bar achteraan), de Horta-galerij: esthetisch gezien toch niet zo mis, vind ik.
dentheo
Berichten: 8167
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Station Brussel Centraal bij lelijkste ter wereld

Bericht door dentheo »

Het meest droefgeestige zijn de perrons, en die zijn inderdaad te vergelijken met Penn Station, ook zo'n trieste kelder.
Theo
Groeten vanop de Heide
Mechanik
Berichten: 358
Lid geworden op: 31 jan 2006, 23:21
Locatie: FTN

Re: Station Brussel Centraal bij lelijkste ter wereld

Bericht door Mechanik »

het gaat over het totale station he ... en ok die grote brede trap en lokkettenzaal is misschien wel "mooi"" maar daar stopt het dan ook bij he ...
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Station Brussel Centraal bij lelijkste ter wereld

Bericht door groentje »

Men heeft indertijd, omwille van gemakkelijkheidsredenen, gekozen om de plafonds en zijmuren donker te kleuren, zodat ze minder vaak moeten worden schoongemaakt. Maar het draagt niet bij tot een aangenaam station, dat is zeker. Desalniettemin, het huidige station is echt een wereld van verschil met 10 jaar geleden, zelfs minder. De verlichting is echt wel een pak helderder en beter onderhouden, de perrons zijn proper, de lokettenzaal kreeg zijn allure terug, nu alle koterijen er weggehaald zijn, de toegankelijkheid verbeterde met de nieuwe toegangen aan Kunstberg en Magdalena... De Hortagalerij is dan weer mooi, maar een verschrikkelijk triestig verhaal, en over de verbindingstunnel tussen station en metro is al teveel inkt gevloeid, die had al lang moeten gesaneerd zijn (hij is nu eindelijk dicht voor werken...).
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22494
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Station Brussel Centraal bij lelijkste ter wereld

Bericht door Steven »

De perrons vind ik een gemiste kans, de investering was enkel ok op vlak van verlichting maar dat is ook veruit alles. De luifels een beetje aantrekkelijk maken (moet niet veel geld kosten) was precies te lastig, het origineel concept (dat ze hadden uitgewerkt op spoor zes op twee palen) is niet doorgegaan en dat vond ik jammer.
TrainzDr3ver
Berichten: 1059
Lid geworden op: 09 apr 2008, 17:58

Re: Station Brussel Centraal bij lelijkste ter wereld

Bericht door TrainzDr3ver »

Ik vind Brussel-Centraal nog wel meevallen, het totaal dan toch, perrons, stationshal, gang naar de perrons...
Brussel-Congres, dat is pas een kelder :lol: Nuja, stapt ook niet veel volk op.
Brussel-Noord vind ik dan een stuk erger...
Robin
Berichten: 2533
Lid geworden op: 28 mar 2007, 10:04
Locatie: Schoten

Re: Station Brussel Centraal bij lelijkste ter wereld

Bericht door Robin »

een afgeleefd station zoals berchem vind ik nog lelijker. Perrons dat dateren van uit 1800 en zo scheef als iets liggen :? .
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22494
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Station Brussel Centraal bij lelijkste ter wereld

Bericht door Steven »

Met scheef bedoel je de hellingen waaraan ze onderhevig zijn omdat de sporen daar elkaar op verschillend niveau kruisen en bijkomend ook nog een boog vormen?
Arvensis

Re: Station Brussel Centraal bij lelijkste ter wereld

Bericht door Arvensis »

Het lelijkste station vind ik dan toch "Eichem". Daar zakken de perrons, verlichting en schuilhuisjes allemaal de afgrond in. Echt niet te doen...
Robin
Berichten: 2533
Lid geworden op: 28 mar 2007, 10:04
Locatie: Schoten

Re: Station Brussel Centraal bij lelijkste ter wereld

Bericht door Robin »

Steven schreef:Met scheef bedoel je de hellingen waaraan ze onderhevig zijn omdat de sporen daar elkaar op verschillend niveau kruisen en bijkomend ook nog een boog vormen?
de tegels op het perron zelf liggen ni allemaal even recht meer hoor.
Dat het in een bocht ligt enzo is niks maar als je er toekomt kom je precies in een station uit van 80 jaar geleden.
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
KB
Berichten: 636
Lid geworden op: 01 feb 2006, 14:43

Re: Station Brussel Centraal bij lelijkste ter wereld

Bericht door KB »

Robin schreef:
Steven schreef:Met scheef bedoel je de hellingen waaraan ze onderhevig zijn omdat de sporen daar elkaar op verschillend niveau kruisen en bijkomend ook nog een boog vormen?
de tegels op het perron zelf liggen ni allemaal even recht meer hoor.
Dat het in een bocht ligt enzo is niks maar als je er toekomt kom je precies in een station uit van 80 jaar geleden.
Dat soort problemen vind je jammer genoeg wel in meer Belgische stations. Berchem of Brussel-Centraal zijn zeker niet de ergste. Veel stations zouden zeker een opfrisbeurt kunnen gebruiken.
L'union fait la force.
Patrick
Berichten: 2289
Lid geworden op: 08 feb 2006, 18:42
Locatie: FI (= Ieper)

Re: Station Brussel Centraal bij lelijkste ter wereld

Bericht door Patrick »

I <3 Brussel-Centraal :wink:
I :evil: Gent-Dampoort :lol:
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Station Brussel Centraal bij lelijkste ter wereld

Bericht door Asterix »

Vilvoorde, ook een verschrikking....
Plaats reactie