Nieuwe structuur NMBS

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
dentheo
Berichten: 8170
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Nieuwe structuur NMBS

Bericht door dentheo »

Het moet een ideaal zijn om bij die immo-dochters van de NMBS te werken...
Maakt de firma verlies, dan past de belastingbetaler bij via NMBS dotatie...een droom.
Theo
Groeten vanop de Heide
Retard
Berichten: 2980
Lid geworden op: 30 jun 2012, 11:23
Locatie: De Kust

Re: Nieuwe structuur NMBS

Bericht door Retard »

Hoe komt het dan dat ook andere soorten vastgoedzaken zo in trek zijn?
Retard
Berichten: 2980
Lid geworden op: 30 jun 2012, 11:23
Locatie: De Kust

Re: Nieuwe structuur NMBS

Bericht door Retard »

Leidt vrouw straks de NMBS?

Worden de Belgische Spoorwegen straks voor het eerst geleid door een vrouw? Die kans is reëel. Het ziet ernaar uit dat de kemphanen Jannie Haek en Marc Descheemaecker allebei opzij worden geschoven. In dat geval verschijnt Ellen Joncheere prominent in beeld. Dat schrijft Het Laatste Nieuws. Als manager heet Joncheere top te zijn. Politiek is ze officieel onafhankelijk, maar vooral de sp.a van Johan Vande Lanotte ziet in haar een geschikte topvrouw voor de NMBS.

De regering mag dan met vakantie zijn, achter de schermen draait de benoemingscarrousel gewoon door. Inzet van het discrete telefoonverkeer is de topfunctie bij de nieuwe NMBS. Daar is geen plaats meer voor én Jannie Haek (sp.a) én Marc Descheemaecker (Open Vld). Hoogstwaarschijnlijk rest er zelfs voor geen van beiden nog een plaats.

En dan is er dus Ellen Joncheere. Na een ­carrière in de energiesector bij Essent en SPE switchte ze naar de afvalverwerking. ­Joncheere is nu algemeen directeur van SITA Belgium, een dochter van het Franse Suez die in ons land 2.300 mensen tewerkstelt. Joncheere leunt naar verluidt dicht aan bij Johan Vande Lanotte. Die maakt er dan ook geen geheim van dat zij de voorkeur van de sp.a geniet nu blijkt dat Jannie Haek weg moet.
kika
Berichten: 2859
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: Nieuwe structuur NMBS

Bericht door kika »

Het feit dat ze vrouw is lijkt me compleet irrelevant. Heeft ze spoor- en of transportervaring? Kan ze vakbonden dresseren? Heeft ze bepaalde relaties met die busbouwer?
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5267
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Nieuwe structuur NMBS

Bericht door overweg13 »

kika schreef:Het feit dat ze vrouw is lijkt me compleet irrelevant. Heeft ze spoor- en of transportervaring? Kan ze vakbonden dresseren? Heeft ze bepaalde relaties met die busbouwer?
Als haar naam juist gespeld is, is er geen verband met Jonckheere, de busbouwer. Maar essentieel lijkt me inderdaad de vraag: kent ze de wereld van de trein in het algemeen, en de NMBS in het bijzonder? Want voor mij is dat nog altijd het punt waar het het voorbije halve decennium verkeerd gelopen is.
Met vriendelijke groet

overweg13
ronny
Berichten: 538
Lid geworden op: 03 feb 2006, 20:48
Locatie: Ramsel

Re: Nieuwe structuur NMBS

Bericht door ronny »

en het is uiteindelijk weer een buitenstaander geworden "Frank Van Massenhove"
ik had gehoopt op iemand die technisch meer kennis van zaken had, bvb van een buitenlands spoorbedrijf
LHOON
Berichten: 619
Lid geworden op: 30 dec 2008, 21:30
Locatie: FM

Re: Nieuwe structuur NMBS

Bericht door LHOON »

ronny schreef:en het is uiteindelijk weer een buitenstaander geworden "Frank Van Massenhove"
ik had gehoopt op iemand die technisch meer kennis van zaken had, bvb van een buitenlands spoorbedrijf
Een buitenlander heeft dan weer geen begrip van de complexe Belgische staatsstructuur waarin het bedrijf moet opereren...
Stijn91
Berichten: 3385
Lid geworden op: 08 feb 2011, 18:02

Re: Nieuwe structuur NMBS

Bericht door Stijn91 »

Een buitenlander, het is algemeen geweten dat het een Vlaming moet zijn.
AlexNL
Berichten: 2182
Lid geworden op: 15 jun 2008, 02:34
Locatie: Breda, Nederland

Re: Nieuwe structuur NMBS

Bericht door AlexNL »

Ik vind het tekenend dat dhr. Van Massenhove zelf het nog niet wist:
Bedankt voor alle proficiats. Ben even verbijsterd als jullie. Even alle sociale media en gsm on hold want bestorming.
Niets ten nadele van Van Massenhove, maar als hij echt zomaar is benoemd zonder het er zelfs met hem over te hebben gehad, hoe weten de personen die hem hebben benoemd dan of deze man de juiste persoon is voor die taak? Hoe weten ze of Van Massenhove ook maar enige feeling of kennis van het spoor en de bijbehorende (vakbonds)politiek heeft? Hoe weten ze of hij überhaupt zin heeft om leiding te geven aan één van de grootste - en een van de meest complexe - bedrijven van België?
Retard
Berichten: 2980
Lid geworden op: 30 jun 2012, 11:23
Locatie: De Kust

Re: Nieuwe structuur NMBS

Bericht door Retard »

Meneer Van Massenhove heeft zeker verstand van de bijbehorende vakbondspolitiek. Zo maakte hij nog ruzie met een topvrouw van het ACOD en noemde die vakbond de vakbond van de luiaards. In tegenstelling tot de andere kandidaten heeft hij dus wel verstand van overheidsvakbonden en hoe die te bespelen. Van Massenhove heeft bijvoorbeeld nog aan zijn ambtenaren gevraagd wat hen het meeste stoorde op het werk. En dat was dat ze elke dag een uur of twee op weg waren naar hun werk. Het ACV, ACOD en het ACLVB waren eerst tegen zijn voorstel om thuis te werken, maar nadat hij zijn voorstel had doorgezet, gaven al de ambtenaren hem gelijk, evenals het ACV en het ACLVB. Het ACOD niet en daar maakte hij zich ook kwaad over. Nu ligt Van Massenhove wel overhoop met die vakbond, maar heeft hij wel de gelukkigste ambtenaren onder zijn hoede, en wil luie ambtenaren ontslaan. Zeggen dat die er dus niets van kent is zeggen dat je Van Massenhove zelf niet kent.
Zoals hier aangehaald weet Van Massenhove hoe een typisch Belgisch werkt, in tegenstelling van een buitenlander (die waarschijnlijk nog veel duurder zal zijn dan pakweg Haek), en surplus dat Van Massenhove door zijn achtergrond automatisch veel meer verstand heeft van overheidsvakbonden dan een buitenlander.
Dat hij er zin naar heeft is evident, anders zou hij de job weigeren. Denk maar aan de Luxemburger die Isabelle Durant had gearangeerd om Etienne Schouppe op te volgen, en twee brieven had geschreven om te laten weten dat hij de job absoluut niet wou (wat zelfs tot hilariteit bij Geert Hoste leidde).

Daar komt nog eens bij dat Van Massenhove door zijn uitspraken over de Fyra heeft laten doorschijnen dat hij niet overloopt van lof voor de Europese regels. Wat nog een reden is om aan te nemen dat hij de treinreiziger centraal zal stellen.
Retard
Berichten: 2980
Lid geworden op: 30 jun 2012, 11:23
Locatie: De Kust

Re: Nieuwe structuur NMBS

Bericht door Retard »

Ik wil wel zeggen dat ikzelf Van Massenhove verdedig al CEO, maar de ACOD'ers niet allemaal luiaards vind.
kika
Berichten: 2859
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: Nieuwe structuur NMBS

Bericht door kika »

AlexNL schreef:Ik vind het tekenend dat dhr. Van Massenhove zelf het nog niet wist:
Niets ten nadele van Van Massenhove, maar als hij echt zomaar is benoemd zonder het er zelfs met hem over te hebben gehad, hoe weten de personen die hem hebben benoemd dan of deze man de juiste persoon is voor die taak? Hoe weten ze of Van Massenhove ook maar enige feeling of kennis van het spoor en de bijbehorende (vakbonds)politiek heeft? Hoe weten ze of hij überhaupt zin heeft om leiding te geven aan één van de grootste - en een van de meest complexe - bedrijven van België?
Hij zou enkele uren voordien gepolst zijn door de regering.
Op Radio 1 beweerde hij het nieuws eerst op de radio gehoord te hebben en nadien pas de bevestiging van de regering gekregen te hebben. "Er was een paar uur voordien door de regering bij mij gepolst of ik dit zou willen doen. Maar ik was inderdaad verrast, ik had er niet aan gedacht."
Het is inderdaad ongepast om het in de media te slingeren vooraleer men de persoon zelf op de hoogte stelt. Tekenend voor Belgische communicatie: zelfs als het er is, spoort het niet helemaal :wink:

Ik ben in ieder geval benieuwd of, en wat, hij kan klaarspelen, de verwachtingen zijn groot, tijden turbulent…
J_Vandereycken

Re: Nieuwe structuur NMBS

Bericht door J_Vandereycken »

Wie wordt eigenaar van de dienst patrimonium?
Retard
Berichten: 2980
Lid geworden op: 30 jun 2012, 11:23
Locatie: De Kust

Re: Nieuwe structuur NMBS

Bericht door Retard »

Met dat de NMBS Holding de NMBS overneemt, zal dat wel de NMBS worden.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5316
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Nieuwe structuur NMBS

Bericht door Steve »

Breaking: Van Massenhove trekt zich terug als toekomstig NMBS-topman.

Zie onder meer hier.
Plaats reactie