Trein valt stil omdat er niet getankt is

Alles over reizigerstreinen in België.
Gebruikersavatar
Bibke
Berichten: 2954
Lid geworden op: 02 aug 2006, 22:51
Locatie: Kaulille (Afkomstig van LPP)

Trein valt stil omdat er niet getankt is

Bericht door Bibke »

Dinsdagavond is er nabij Lommel een trein stilgevallen omdat de bestuurder niet voldoende diesel had getankt. De trein, met 15 reizigers aan boord, was op weg naar Lier.
“In de wagon hing een sterke mazoutgeur. Van de conducteur kregen we droogjes te horen dat de bestuurder niet voldoende had getankt", vertelt zegt Lisette Gysels (foto), een van de gedupeerde reizigers.


De NMBS bevestigt het nieuws. “We beschikken over een negentigtal treinen, van het type MR 41, die nog op diesel rijden. Die treinen zijn sinds een jaar of tien in dienst. Ze worden aangedreven door een dieselmotor en rijden op de enkele nog niet-geëlektrificeerde spoorlijnen.”

Die liggen vooral tussen Antwerpen-Centraal en enkele bestemmingen, Neerpelt-Hasselt en Herentals-Mol.

Deuren stuk

Het blijft bovendien niet bij het ‘lege tank’-incident. “We moesten overstappen op een andere trein die ons naar Lier zou brengen. Maar eenmaal aangekomen, gingen de deuren daar niet open", vertelt Lisette nog.

"Ik kon er gewoon niet uit. Ik ben dan blijven zitten tot in Berchem om van daaruit een andere trein te nemen naar Lier. Om één uur ‘s nachts, vier uur na mijn vertrek in Lommel, ben ik thuis aangekomen."

Lees vandaag meer in Het Belang van Limburg.

Bron: http://www.hbvl.be/limburg/lommel/trein ... gn=seeding
Ik ben abonnee van “OP DE BAAN”, U ook?
www.pfttsp.be
www.cfbocq.be
www.retrotrain.be
AfbeeldingAfbeelding
DaDa

Re: Trein valt stil omdat er niet getankt is

Bericht door DaDa »

ai ai, en hoelang verwachten ze nog met die dieseltreinen te rijden?
Patrick
Berichten: 2289
Lid geworden op: 08 feb 2006, 18:42
Locatie: FI (= Ieper)

Re: Trein valt stil omdat er niet getankt is

Bericht door Patrick »

DaDa schreef:ai ai, en hoelang verwachten ze nog met die dieseltreinen te rijden?
Tot de oliebronnen opgedroogd zijn! :lol:
Trein30
Berichten: 1398
Lid geworden op: 25 jun 2013, 11:29
Locatie: FCV

Re: Trein valt stil omdat er niet getankt is

Bericht door Trein30 »

En zoals gewoonlijk slagen sommige kranten er weer eens ferm naast! Ik wist niet dat de Sprinters op Diesel reden?

http://www.standaard.be/cnt/dmf20130801_00677745

Sommige reacties van reizigers liegen er ook niet om:
‘Er hing een sterke mazoutgeur in de trein en de conducteur vertelde droogjes dat de bestuurder niet voldoende had getankt. De reizigers begonnen te lachen: welke trein rijdt nu nog op brandstof?’
...

Zouden die nog nooit hebben opgemerkt dat er geen bovenleidingen hangen in Lommel...? :roll:
AfbeeldingAfbeelding
kika
Berichten: 2859
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: Trein valt stil omdat er niet getankt is

Bericht door kika »

Trein30 schreef:En zoals gewoonlijk slagen sommige kranten er weer eens ferm naast! Ik wist niet dat de Sprinters op Diesel reden?
Archief Foto:
De reacties van sommige forumbezoekers hier :mrgreen: Zouden die nog nooit hebben opgemerkt dat er nogal vaak plaatjes staan bij artikels die niet veel met het artikel te maken hebben?
Trein30
Berichten: 1398
Lid geworden op: 25 jun 2013, 11:29
Locatie: FCV

Re: Trein valt stil omdat er niet getankt is

Bericht door Trein30 »

kika schreef:
De reacties van sommige forumbezoekers hier :mrgreen: Zouden die nog nooit hebben opgemerkt dat er nogal vaak plaatjes staan bij artikels die niet veel met het artikel te maken hebben?
Lol, touché! :lol:
AfbeeldingAfbeelding
Gebruikersavatar
Dieselfreak
Berichten: 2062
Lid geworden op: 09 jul 2006, 13:17
Locatie: Deeltijds Zwevegem-Kortrijk, deeltijds Gent

Re: Trein valt stil omdat er niet getankt is

Bericht door Dieselfreak »

DaDa schreef:ai ai, en hoelang verwachten ze nog met die dieseltreinen te rijden?
Ze zijn 11 à 13 jaar oud, en een trein heeft in België doorgaans een levensduur van 40 tot 50 jaar...
De conducteur vertelde nog dat de bestuurder onmogelijk kon zien dat er te weinig brandstof in de tank zat, maar het blijft een menselijke fout.
Hebben die stellen geen brandstofmeter?!

Het is niet de eerste keer dat zo'n stel met een lege tank strandt, het is ook al eens gebeurd tussen Oudenaarde en Gent. Zo'n probleem ligt natuurlijk niet aan het materieel, het kan met elk voertuig op brandstof gebeuren. Maar gelukkig is het in dit geval geen vliegtuig.
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
spoorfreak

Re: Trein valt stil omdat er niet getankt is

Bericht door spoorfreak »

Het gasoliepeil en de vulmond bevinden zich in aan beide zijden in het midden onderaan kastgedeelte van het ABx rijtuig.
Gebruikersavatar
Dieselfreak
Berichten: 2062
Lid geworden op: 09 jul 2006, 13:17
Locatie: Deeltijds Zwevegem-Kortrijk, deeltijds Gent

Re: Trein valt stil omdat er niet getankt is

Bericht door Dieselfreak »

Maar kan de TB het brandstofpeil niet aflezen vanuit de bestuurderscabine? Dat zou toch niet mogen?
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
ijzeren rijn 82
Berichten: 402
Lid geworden op: 23 apr 2010, 21:50

Re: Trein valt stil omdat er niet getankt is

Bericht door ijzeren rijn 82 »

ik weet wel dat de 41ers op Neerpelt-Antwerpen niet de hele dag kunnen rijden met een tank diesel , zo zijn er bv in het weekend 3 lege h/t ritten Neerpelt-Mol om te gaan tanken in Mol
kika
Berichten: 2859
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: Trein valt stil omdat er niet getankt is

Bericht door kika »

Dieselfreak schreef:Maar kan de TB het brandstofpeil niet aflezen vanuit de bestuurderscabine? Dat zou toch niet mogen?
Ik ben nog nooit in zo'n cabine geweest, maar dat is wel wat me is verteld door verschillende TBs. Zou me niet verbazen dat het wél op een 62 zat, kan iemand bevestigen ontkenen?
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22507
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Trein valt stil omdat er niet getankt is

Bericht door Steven »

zover ik weet staan alle peilen voor brandstof in de buurt van de brandstoftank bij nmbs diesels. Zeker bij de 62 en 51.
carlos

Re: Trein valt stil omdat er niet getankt is

Bericht door carlos »

ijzeren rijn 82 schreef:ik weet wel dat de 41ers op Neerpelt-Antwerpen niet de hele dag kunnen rijden met een tank diesel , zo zijn er bv in het weekend 3 lege h/t ritten Neerpelt-Mol om te gaan tanken in Mol

wil dat zeggen dat er op het gehele traject AntwerpenCentraal - Neerplt maar op 1 plaats (Mol) getankt kan worden?
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22507
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Trein valt stil omdat er niet getankt is

Bericht door Steven »

dat is correct.
ijzeren rijn 82
Berichten: 402
Lid geworden op: 23 apr 2010, 21:50

Re: Trein valt stil omdat er niet getankt is

Bericht door ijzeren rijn 82 »

carlos schreef:
ijzeren rijn 82 schreef:ik weet wel dat de 41ers op Neerpelt-Antwerpen niet de hele dag kunnen rijden met een tank diesel , zo zijn er bv in het weekend 3 lege h/t ritten Neerpelt-Mol om te gaan tanken in Mol

wil dat zeggen dat er op het gehele traject AntwerpenCentraal - Neerplt maar op 1 plaats (Mol) getankt kan worden?
in het weekend , op weekdagen kan wel in schijnpoort getankt worden
tankplaats Hasselt is ook buiten dienst geloof ik voor de werken aan de nieuwe depot , de bovenleiding Hasselt tankt ook in Mol
Plaats reactie