Welk sein is dit?

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
Glodenox
Berichten: 558
Lid geworden op: 16 sep 2007, 00:33
Locatie: Zemst
Contacteer:

Welk sein is dit?

Bericht door Glodenox »

Ongeveer een jaar geleden heeft men in Weerde twee lampen toegevoegd onder de bestaande seinen. Deze waren echter heel de tijd afgedekt met een zwarte plastic zak. Een maand of twee geleden is er een van de twee lampen verwijderd, maar ik heb ze nooit in werking gezien. Weet er iemand meer over deze lampen?

Je kan de lamp op het rechter sein zien, boven de telefoonkast: Afbeelding Hier van dichterbij. Er was te weinig belichting om echt een goede foto te maken, jammer genoeg. De lamp bestaat enkel uit een cirkel, een beetje zoals een AVG-sein maar dan met veel meer lampjes en geen lampje in het midden. Afbeelding Nota: ik heb zelf de zwarte zak niet aangeraakt. Die hangt al enkele maanden zo ondertussen.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22493
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Welk sein is dit?

Bericht door Steven »

dit is het overschrijdingslichtje. Als dit lichtje aan is past de bestuurder de procedures toe alsof het sein niet beheerd is. Kan normaal enkel branden voor 1 bepaalde veilige reisweg. (dus geen wissels in afbuigende standen).
Bordensteker
Berichten: 1291
Lid geworden op: 14 mei 2007, 10:03

Re: Welk sein is dit?

Bericht door Bordensteker »

Hier nog wat meer achtergrondinformatie over het fenomeen "overschrijdingslicht".

Op de vrije baan, zonder wissels of stations in de buurt, hoeft een trein hoogstens af te remmen voor een langzamer rijdende of stilstaande voorligger. Je hebt geen seinhuiswachter of EBP-operator nodig om de seinen op zo’n spoorlijn te bedienen, want dat doen de treinen zelf. Op deze niet-beheerde seinen (ze zijn zelfs helemaal niet bedienbaar, want ze werken uitsluitend automatisch, en er is geen knop voor op een seinhuis) zit een rond schijfje (een overschrijdingskroon) bevestigd op de mast van het sein: de bestuurder ziet daaraan dat hij zelf kan besluiten om voorzichtig op het zicht rijdend nog wat verder te rijden en achter zijn voorganger stil te gaan staan.
Als er geen trein in de buurt is staan deze niet-beheerde seinen in het algemeen gesproken steeds op groen.

Je hebt ook bedienbare en dus beheerde seinen, voor gevaarpunten waar kruisend of invoegend verkeer over wissels in uw pad kunnen geraken, of waar een beweegbare brug is bijvoorbeeld. Deze beheerde seinen staan normaal op rood, en worden handmatig of door een computerprogramma tijdig open gezet voor een verwachte beweging, waarbij dan eerst conflicterende bewegingen uitgesloten worden.

Een tussenvorm is ook mogelijk, bijvoorbeeld als een blokpost niet voortdurend bemand is. Wanneer er geen bemanning is worden dan de seinen en wissels van elders uit bediend (daar merk je voorin de trein niets van), maar het kan ook zijn dat de wissels alleen maar in hun normale doorgaande stand vastgelegd worden. In dat geval kunnen de seinen als niet-beheerde seinen gaan werken, dus ze staan altijd open, tenzij er juist een trein voorbij gekomen is.
In die gevallen valt het sein automatisch op rood, maar nu met een brandend overschrijdingslicht, dat dus eigenlijk net zoiets is als een tijdelijk zichtbaar gemaakte overschrijdingskroon. Er is dus wel een beheerder van dit sein (de man die het overschrijdingslicht zó geschakeld heeft dat het automatisch aan gaat onder een rood licht, en daarna de deur van de blokpost op slot gedaan heeft), maar geen bedienaar, want alleen de trein kan het sein nu op rood (mét overschrijdingslicht) doen vallen, en een achteropkomende trein mag zélf besluiten in rit op zicht dichter achter zijn voorganger aan te sluiten. In elk geval is er nu niemand waaraan hij met de telefoon van dat sein om toestemming kan vragen om het te mogen overschrijden, net als bij een permanent niet-beheerd sein, waar niet eens een telefoonkast aan vast zit.

Tenminste: zo heb ik het in de opleiding altijd begrepen, en in mijn werkgebied heb ik de praktijk nog niet in actie gezien. Wél overschrijdingslichten, maar nooit brandend, wat ook weer niet zó bijzonder is, want zodra het sein achter een verder rijdende voorligger weer open kán komen, gaat het overschrijdingslicht meteen weer uit. En: meestal zijn alle beheerde seinen gewoon volledig bediend geschakeld, denk ik.

Overigens is deze uitleg niet helemaal volledig, maar dit is het algemene principe.
En ik hoop op commentaar van deskundigen als ik het nog niet volledig goed begrepen mocht hebben!
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Welk sein is dit?

Bericht door Shrek »

Bordensteker schreef:Op deze niet-beheerde seinen (ze zijn zelfs helemaal niet bedienbaar, want ze werken uitsluitend automatisch, en er is geen knop voor op een seinhuis)
Ze kunnen als het echt moet wel bediend worden hoor, maar dat gebeurt inderdaad eigenlijk nooit :wink:

Je uitleg klopt inderdaad. De overschrijdingslichten worden in normale situaties inderdaad niet gebruikt. Maar bij een gestoorde spoorkring of kapotte lampjes kan het wel eens gebeuren. Maar dat valt gelukkig niet al te vaak voor.
Eimai
Berichten: 795
Lid geworden op: 10 mar 2009, 15:05

Re: Welk sein is dit?

Bericht door Eimai »

Heb het nog maar één keer meegemaakt dat ik moest overschrijden met brandend overschrijdingslicht, een of andere storing nadat ze aan de sporen gewerkt hadden in Berchem. Ik ken de voorwaarden niet waarbij het lichtje mag aangestoken worden (behalve dan langs de kant van het besturen waarbij we enkel in grote beweging verder kunnen en niet van regime kunnen veranderen), maar 't is alleszins een stuk minder omslachtig dan aan het sein gaan bellen voor een overschrijdingsbevel in te vullen, en wat mij betreft mogen ze het altijd gebruiken bij een storing...

Heb ook gehoord dat ze in Mol het overschrijdingslicht ooit zelfs eens paar keer hebben gebruikt om op bezet spoor te komen om te koppelen (i.p.v. rood-wit wat je normaal zou verwachten). Maar geen idee wat daar de reden voor zou zijn.
Glodenox
Berichten: 558
Lid geworden op: 16 sep 2007, 00:33
Locatie: Zemst
Contacteer:

Re: Welk sein is dit?

Bericht door Glodenox »

Ah, dan toch het overschrijdingslicht dus. Ik vond het vreemd aangezien ik zou verwachten dat die altijd in het sein zelf staan onder het onderste gele licht in de vorm van een wit licht. Ik ga ervan uit dat dit hetzelfde seinbeeld is?
Zonet een foto gevonden die dit licht in werking laat zien op http://www.sirris.be/defaultPage.aspx?i ... gType=2067 Afbeelding Bedankt voor de informatie in elk geval!
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Welk sein is dit?

Bericht door Shrek »

Glodenox schreef:Ah, dan toch het overschrijdingslicht dus. Ik vond het vreemd aangezien ik zou verwachten dat die altijd in het sein zelf staan onder het onderste gele licht in de vorm van een wit licht. Ik ga ervan uit dat dit hetzelfde seinbeeld is?
Neen, helemaal niet !
Het witte licht in het zwarte bord geeft een overgang naar kleine beweging aan, dat is iets helemaal anders dan in grote beweging een seinoverschrijding doen (wat bij het overschrijdingslicht gebeurd).
Bordensteker
Berichten: 1291
Lid geworden op: 14 mei 2007, 10:03

Re: Welk sein is dit?

Bericht door Bordensteker »

Juist, Shrek. Gelukkig springt er meteen iemand op om dit voor geïnformeerde buitenstaanders niet eens zo onlogische misverstand op te helderen!

En Glodenox, alleszins bedankt voor de foto (mijn eerste "waarneming" van een brandend overschrijdingslicht), maar de onverlaat die dit op die site van Sirris heeft durven zetten, moet morgenavond maar zonder eten naar bed.
Zó komen we nooit van de misverstanden af, want zolang een sein open staat (dus: Twee Geel of een minder beperkend seinbeeld) is het beslist niet de bedoeling om onder het hoofdpaneel tevens een brandend overschrijdingslicht te laten oplichten!


Mocht men dit ooit toch ergens zien, dan is het mijns inziens een zogeheten Twijfelachtig Sein, en dat moet men beschouwen alsof het zijn meest beperkende seinbeeld toont, en voor een stopsein is dat rood, met alleen een rood licht!

Leuk onderwerp is dit!
Peter Eijkman

Re: Welk sein is dit?

Bericht door Peter Eijkman »

Tjonge! Ben ik even blij 'Ollander te zijn....Bij ons is de seingeving toch wel véél eenvoudiger... Aansluiten in "hetzelfde blok" is bij ons geel knipper, en betekent "rijden op zicht, hou rekening met stop op ieder punt NA dit sein, max. toegestane snelheid 30 km/h. Verder kennen we alleen groen, geel en rood, waarbij groen en geel een onderbord met afrem of snelheidspassage aan kunnen geven. Alleen groen knipper is afwijkend: er is in het volgende blok geen stoptonend sein te verwachten, maar U gaat via afbuigend spoor: maximaal 60 km/h is toegestaan, of, als ondercijferbord brand: met die aangegeven snelheid.Het VORIGE sein zal dan geel tonen met een toegestane snelheid/ afremming tot 60, of met cijferbordbranding. Alle andere seinbeelden zijn bij ons onbekend: Rood/wit of Rood knipper, dubbelgeel met witte lichten: nee dank U, het woud is reeds groot genoeg!... Natuurlijk kennen we ook P(ermisieve) seinen: niet bediend door Treindienstleiders- normale stand=groen, en baanvaksnelheid toelatend; er staat een bordje met P op de seinpaal. E.e.a maakt dat er minder mogelijke misverstanden kunnen voorkomen, maar heeft uiteraard ook nadelen: bij een verstoring kan minder flexibel worden gereageerd door zowel trein als verkeersleiding..
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Welk sein is dit?

Bericht door Asterix »

Bordensteker schreef:Mocht men dit ooit toch ergens zien, dan is het mijns inziens een zogeheten Twijfelachtig Sein, en dat moet men beschouwen alsof het zijn meest beperkende seinbeeld toont, en voor een stopsein is dat rood, met alleen een rood licht!
Is zo een sein twijfelachtig of duidt het een overgang naar KB aan?
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22493
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Welk sein is dit?

Bericht door Steven »

Peter Eijkman schreef:Tjonge! Ben ik even blij 'Ollander te zijn....
Nochtans is menig buitenlands collega tevreden over de eenvoud van ons seinpaneel, de scheiding tussen links en rechtsstaande seinen. Het is enkel de extra regels die ons systeem soms lastig te vatten maakt voor buitenstaanders.

Rood+maanwit = kleine beweging en meestal bedoeld om rangeringen toe te laten, treinenen toe te laten op bezet spoor in een station, aankomen op een doodlopend spoor waar de stootbok enkel voorzien is van een merkbord stootbok (ijzeren reflecterende plaat)


Rood + overschrijdingslicht = de bestuurder past de desbetreffende regels toe om een sein te overschrijden en niets anders. Dit duid telkens op een probleem rond het sein daar waar het vorige seinbeeld niets te maken heeft met een seinstoring.
Paul
Berichten: 1285
Lid geworden op: 09 feb 2008, 22:57
Locatie: FNU
Contacteer:

Re: Welk sein is dit?

Bericht door Paul »

Bordensteker schreef: Zó komen we nooit van de misverstanden af, want zolang een sein open staat (dus: Twee Geel of een minder beperkend seinbeeld) is het beslist niet de bedoeling om onder het hoofdpaneel tevens een brandend overschrijdingslicht te laten oplichten!
Mocht men dit ooit toch ergens zien, dan is het mijns inziens een zogeheten Twijfelachtig Sein, en dat moet men beschouwen alsof het zijn meest beperkende seinbeeld toont, en voor een stopsein is dat rood, met alleen een rood licht!
Dat snap ik niet. Want bij gewone onbeheerde permissieve seinen is dat witte plaatje met zwarte cirkel toch ook altijd zichtbaar, welke ook de stand van het sein is. Ik neem dus aan dat bij beheerde seinen, die tijdelijk onbeheerd en permissief worden (bv. wanneer die blokpost buiten dienst is), dat overschrijdingslicht dan ook permanent brandt. Of niet?
Vriendelijke groet,

Paul
http://belgischespoorlijnen.be
Bordensteker
Berichten: 1291
Lid geworden op: 14 mei 2007, 10:03

Re: Welk sein is dit?

Bericht door Bordensteker »

De logica van de redenering die Paul zojuist postte kan ik volgen, maar zo wordt het ons niet geleerd.

Het op die ongetwijfeld gephotoshopte afbeelding van de website van Sirris getoonde seinbeeld mag in het echt dus nergens voorkomen. Ik ga er van uit dat de goed lezende lezer dat uit de voorgaande teksten kunt opmaken.
Het duidt dus op een fout in de seininrichting, en de reglementaire benaming voor zoiets is "Twijfelachtig Sein". Een ander voorbeeld van een twijfelachtig sein is een sein dat voor je neus dichtvalt. Of op zijn minst met rood in het zicht komt, terwijl het vorige sein groen was. Dat mag niet, maar kan bij een storing gebeuren, en ook als noodgreep vanuit een seinhuis, of als een andere trein ergens door een sein rijdt zodat-ie is waar hij niet mag komen, of ergens ontspoort en kortsluiting maakt tussen de rails van een niet-bezette spoorsectie. Dan valt een sein dat die sectie "dekt" tóch dicht (gelukkig maar), dus is het voor ons Twijfelachtig, en de regel daarvoor is dat we zo'n sein beschouwen alsof het het meest beperkende seinbeeld toont dat op die seinpaal getoond kan worden.
De nogal formele bewoordingen zijn nodig omdat niet elk sein rood kan tonen, en dus moeten we voor een niet-reglementair seinbeeld op een zuiver verwittigingssein op zich niet stoppen, maar we moeten dan handelen alsof het Twee Geel vertoont.

Tussen haakjes: wie van de lezers weet nu welk onreglementair seinbeeld - bij een storing wel te verstaan - überhaupt denkbaar is op een onafhankelijk verwittigingssein (dat dus sowieso al helemaal geen rood of wit seinlicht heeft)?
Paul
Berichten: 1285
Lid geworden op: 09 feb 2008, 22:57
Locatie: FNU
Contacteer:

Re: Welk sein is dit?

Bericht door Paul »

Bordensteker schreef:Tussen haakjes: wie van de lezers weet nu welk onreglementair seinbeeld - bij een storing wel te verstaan - überhaupt denkbaar is op een onafhankelijk verwittigingssein (dat dus sowieso al helemaal geen rood of wit seinlicht heeft)?
Een gedoofd sein, of slechts één geel licht ipv. twee.
Vriendelijke groet,

Paul
http://belgischespoorlijnen.be
Bordensteker
Berichten: 1291
Lid geworden op: 14 mei 2007, 10:03

Re: Welk sein is dit?

Bericht door Bordensteker »

Steven schreef:
Peter Eijkman schreef:Tjonge! Ben ik even blij 'Ollander te zijn....
Nochtans is menig buitenlands collega tevreden over de eenvoud van ons seinpaneel, de scheiding tussen links en rechtsstaande seinen. Het is enkel de extra regels die ons systeem soms lastig te vatten maakt voor buitenstaanders.
Het bestaan van knipperende seinen maakt het vinden van het voor u bestemde sein op sommige plaatsen inderdaad een stuk eenvoudiger, maar inderdaad zit er wél een hoop regelgeving aan vast, want als je naar knipperende seinen moet kijken hoor je in het "regime" tegenspoor te rijden, iets complicerends wat men in Nederland bijvoorbeeld niet als zodanig hanteert bij rijden op zogeheten "Verkeerd Spoor".

Hiermee komen we inderdaad nu wel op een niveau dat voor buitenstaanders niet goed te volgen is!

En ik moet langzamerhand onder de wol. Nou ja, bij wijze van spreken dan.
Plaats reactie