Signalistatie overweg doet soms raar

Alles over stations, sporen, bovenleidingen, veiligheidssystemen enz.
BVG1988
Berichten: 565
Lid geworden op: 11 feb 2012, 20:26
Locatie: Erembodegem Terjoden
Contacteer:

Signalistatie overweg doet soms raar

Bericht door BVG1988 »

Ik ben gisteren weer gaan spotten in Welle aan spoorlijn 50. Daar is een overweg die oversteek en daarmee weet ik dat er een trein aankomt.
Nu is het mij gisteren opgevallen dat de overwegsignalistatie soms raar doet. Soms gaat kortstondig het belsignaal af en gaat de slagboom naar dan ook naar beneden (ongeveer veer 1 à 2 seconden) als de overweg open gaat. Voor de rest doet de signalisatie normaal. Het is wat raar en bovendien fopt het mij ook soms omdat ik dan denk dat er dan nog een trein gaat voorbijrijden. Het gebeurt als de slagbomen omhoog gaan, bij sluiten van de overweg werkt alles normaal. Bovendien is het voorval een tweetal keer gebeurt, dus niet altijd.

Dit is een link met een voorbeeld: http://youtu.be/VX_wINr1nE8
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Signalistatie overweg doet soms raar

Bericht door Shrek »

BVG1988 schreef:Ik ben gisteren weer gaan spotten in Welle aan spoorlijn 50. Daar is een overweg die oversteek en daarmee weet ik dat er een trein aankomt.
Nu is het mij gisteren opgevallen dat de overwegsignalistatie soms raar doet. Soms gaat kortstondig het belsignaal af en gaat de slagboom naar dan ook naar beneden (ongeveer veer 1 à 2 seconden) als de overweg open gaat. Voor de rest doet de signalisatie normaal. Het is wat raar en bovendien fopt het mij ook soms omdat ik dan denk dat er dan nog een trein gaat voorbijrijden. Het gebeurt als de slagbomen omhoog gaan, bij sluiten van de overweg werkt alles normaal. Bovendien is het voorval een tweetal keer gebeurt, dus niet altijd.

Dit is een link met een voorbeeld: http://youtu.be/VX_wINr1nE8
Ik zal het eens navragen, dank voor het filmpje
Gebruikersavatar
trainfreak
Berichten: 2625
Lid geworden op: 01 feb 2006, 09:25
Locatie: Wettere

Re: Signalistatie overweg doet soms raar

Bericht door trainfreak »

Heb dit op andere overwegen ook al meegemaakt.
Van deze in Wetteren ben ik het zeker.
Maar daar gebeurd dit ook al na de passage van slechts 1 trein.
Eimai
Berichten: 795
Lid geworden op: 10 mar 2009, 15:05

Re: Signalistatie overweg doet soms raar

Bericht door Eimai »

Kleine hapering bij het naar boven komen (misschien zijn gewichten niet meer helemaal juist afgesteld), en bij elke storing gaat dan de bel en de slagbomen naar beneden, maar storing is weer direct verholpen dus gaan ze verder omhoog. Afijn, dat denk ik er toch van :-)

Volgens mij geen echt probleem in dit geval, maar best Infrabel daarvan op de hoogte brengen, zodat het risico niet bestaat dat die één van de keren geen zin meer heeft om de slagbomen omhoog te doen.
twist297
Berichten: 54
Lid geworden op: 25 mar 2012, 20:59

Re: Signalistatie overweg doet soms raar

Bericht door twist297 »

Eimai schreef:Kleine hapering bij het naar boven komen (misschien zijn gewichten niet meer helemaal juist afgesteld), en bij elke storing gaat dan de bel en de slagbomen naar beneden, maar storing is weer direct verholpen dus gaan ze verder omhoog. Afijn, dat denk ik er toch van :-)

Volgens mij geen echt probleem in dit geval, maar best Infrabel daarvan op de hoogte brengen, zodat het risico niet bestaat dat die één van de keren geen zin meer heeft om de slagbomen omhoog te doen.
Ter info : Het naar boven komen of naar beneden gaan bij dit type slagbomen wordt geregeld met weerstanden, gewichten zijn standaard altijd hetzelfde en kunnen niet "afgesteld" worden. Ik denk eerder dat het een contact van de V-relais (spoordetectie) is die eventjes "twijfelt" bij het opkomen (vrijmaken dus). Dit omdat de bel ook eventjes gaat en het dus lijkt alsof er opnieuw een trein wordt aangekondigd.
Dit is natuurlijk maar een 1e gedacht. Denk dat dit OW 51 is op L50 dus dit voor de onderhoudsploeg van Denderleeuw, misschien ken ik daar wel iemand.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Signalistatie overweg doet soms raar

Bericht door Shrek »

twist297 schreef:Denk dat dit OW 51 is op L50 dus dit voor de onderhoudsploeg van Denderleeuw, misschien ken ik daar wel iemand.
Het defect is reeds gemeld, de mannen van Denderleeuw gaan er een kijkje nemen :wink:
BVG1988
Berichten: 565
Lid geworden op: 11 feb 2012, 20:26
Locatie: Erembodegem Terjoden
Contacteer:

Re: Signalistatie overweg doet soms raar

Bericht door BVG1988 »

Dat is goed om weten. Het doet echt raar. Je zou denken dat er 3de trein zou voorbijkomen, maar met 2 sporen en met zo'n korte tijd lijk mij dat onmogelijk. Het is de enige overweg tussen Denderleeuw en Aalst.
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Gebruikersavatar
Dieselfreak
Berichten: 2059
Lid geworden op: 09 jul 2006, 13:17
Locatie: Deeltijds Zwevegem-Kortrijk, deeltijds Gent

Re: Signalistatie overweg doet soms raar

Bericht door Dieselfreak »

Wat gebeurt er eigenlijk als het systeem een trein detecteert terwijl de slagbomen naar omhoog aan het gaan zijn? Gaan ze dan plots terug naar beneden, of gaan ze eerst helemaal naar boven?
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
Klassiekje
Berichten: 547
Lid geworden op: 22 apr 2012, 15:52

Re: Signalistatie overweg doet soms raar

Bericht door Klassiekje »

Gaan gewoon meteen terug naar beneden dacht ik
TrainzDr3ver
Berichten: 1059
Lid geworden op: 09 apr 2008, 17:58

Re: Signalistatie overweg doet soms raar

Bericht door TrainzDr3ver »

Inderdaad, als ze nu halfweg zijn en er weer een trein aankomt, sluiten deze weer meteen, anders verlies je toch wel wat tijd denk ik :)
Thieskes

Re: Signalistatie overweg doet soms raar

Bericht door Thieskes »

Is dit niet gewoon om de wachtende mensen wakker te maken dat ze weer bijna door mogen? :lol:
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Signalistatie overweg doet soms raar

Bericht door Shrek »

Dieselfreak schreef:Wat gebeurt er eigenlijk als het systeem een trein detecteert terwijl de slagbomen naar omhoog aan het gaan zijn? Gaan ze dan plots terug naar beneden, of gaan ze eerst helemaal naar boven?
Bij elke situatie die mogelijk onveilig is gaan ze meteen omlaag.
Dus ook wanneer er een 2e trein in de aankondigingszone komt gaan de bomen weer naar beneden.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Signalistatie overweg doet soms raar

Bericht door Shrek »

twist297 schreef:Ter info : Het naar boven komen of naar beneden gaan bij dit type slagbomen wordt geregeld met weerstanden, gewichten zijn standaard altijd hetzelfde en kunnen niet "afgesteld" worden. Ik denk eerder dat het een contact van de V-relais (spoordetectie) is die eventjes "twijfelt" bij het opkomen (vrijmaken dus). Dit omdat de bel ook eventjes gaat en het dus lijkt alsof er opnieuw een trein wordt aangekondigd.
Met de bel werkt het net andersom: wanneer er een detectie is dat de bomen omlaag gaan springt de bel meteen aan. Wat ook de reden voor het omlaag gaan mag zijn...
Gebruikersavatar
Dieselfreak
Berichten: 2059
Lid geworden op: 09 jul 2006, 13:17
Locatie: Deeltijds Zwevegem-Kortrijk, deeltijds Gent

Re: Signalistatie overweg doet soms raar

Bericht door Dieselfreak »

TrainzDr3ver schreef:Inderdaad, als ze nu halfweg zijn en er weer een trein aankomt, sluiten deze weer meteen, anders verlies je toch wel wat tijd denk ik :)
Ik heb het nog nooit meegemaakt dat de slagbomen halfweg waren en dan weer naar beneden gingen, dat zou ik wel eens willen zien.
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
TrainzDr3ver
Berichten: 1059
Lid geworden op: 09 apr 2008, 17:58

Re: Signalistatie overweg doet soms raar

Bericht door TrainzDr3ver »

Heb het al op verschillende overwegen gezien op spoorlijn53 tussen Mechelen en Leuven; Hever, Boortmeerbeek, Haacht, Wespelaar en Hambos :P
Misschien dat dat alleen op die lijn gebeurt? :lol:
Plaats reactie