De langst levende klassiekjes

Alles over reizigerstreinen in België.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: De langst levende klassiekjes

Bericht door Shrek »

vasonline schreef: Is er geweten welk ander ouder materiaal er ETCS zou krijgen?
Zouden we die datum wel halen?
Voorziet men dit bvb voor de AM-75 waar men in Mechelen aan bezig is?
Wel 'n beetje raar, aangezien sommige v/d klassiekjes jonger zijn.
Breaks en nieuwer krijgen ETCS (m.u.v. HLR77). Die zien we dus nog zeker 15 jaar rondrijden.
Wat ze met de MS75 van plan zijn weten ze zelf nog niet goed volgens mij.
(Ik hoop alvast dat ze samen met de klassiekjes afgevoerd worden eens de dubbeldekkers er zijn.)
Retard
Berichten: 2980
Lid geworden op: 30 jun 2012, 11:23
Locatie: De Kust

Re: De langst levende klassiekjes

Bericht door Retard »

Oké, de 606. Maar de laatste gemoderniseerde klassiek kwam maar vorig jaar in dienst. Dan is het toch wel raar dat die nog maar vijf jaar rondrijdt?
Gebruikersavatar
Dieselfreak
Berichten: 2059
Lid geworden op: 09 jul 2006, 13:17
Locatie: Deeltijds Zwevegem-Kortrijk, deeltijds Gent

Re: De langst levende klassiekjes

Bericht door Dieselfreak »

Retard schreef:Maar de laatste gemoderniseerde klassiek kwam maar vorig jaar in dienst. Dan is het toch wel raar dat die nog maar vijf jaar rondrijdt?
Dat laatste stel kan het nog 10 jaar uithouden, tot 2023 zoals vermeld.
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: De langst levende klassiekjes

Bericht door Shrek »

Retard schreef:Oké, de 606. Maar de laatste gemoderniseerde klassiek kwam maar vorig jaar in dienst. Dan is het toch wel raar dat die nog maar vijf jaar rondrijdt?
Aan de stellen die nog maar pas gerenoveerd zijn zullen er normaal gezien niet snel grote kosten zijn, dus die zullen het nog wel een stuk langer uithouden.
Stijn91
Berichten: 3385
Lid geworden op: 08 feb 2011, 18:02

Re: De langst levende klassiekjes

Bericht door Stijn91 »

Stel 195 deed samen met de 763 L5238.
Retard
Berichten: 2980
Lid geworden op: 30 jun 2012, 11:23
Locatie: De Kust

Re: De langst levende klassiekjes

Bericht door Retard »

De 234 was ook vandaag mee op E690. De defecte deur ging toch half open in Lichtervelde. De treinmachinist zag dit in zijn stuurpost en de 'just ne keer van verre-treinbegeleider' ging van gans het voorste stel naar gans het achterste stel lopen om die deur een stoemp te geven. Dit was al niet meer nodig, was de jonge treinbegeleidster van E3641 had hier al een ferme stamp tegen gegeven, waarna haar oudere collega haar verweet "geen respect te hebben voor het materieel van vroeger"
nahoj schreef:Gisteren (donderdag 18/07) kon men het 100ste in dienst gestelde Desiro-stel vieren. (Vandaag 19/07 al het 101ste.)

Champagne!
En die champagne vond in op de 234. Een volle fles veuve Durand brut :D
De treinbegeleider vroeg of ik ze nu al niet ging opendoen, maar ik zei dat ze nog niet koud stond :mrgreen:

Dit alles was natuurlijk niets in vergelijking met was we op de 630 meemaakten.
Laatst gewijzigd door Retard op 28 sep 2013, 12:46, 2 keer totaal gewijzigd.
AM'er

Re: De langst levende klassiekjes

Bericht door AM'er »

De gemoderniseerde stellen kunnen er mijn inziens nog langer tegen dan 15 jaar. De roodjes hebben hun grote revisie hoofdzakelijk in de jaren 80 gehad (sommige al van 1981) en dit zonder grondige interieurwijziging. De kleine revisies duurden voort tot begin 2007, daarna werd geen enkele kleine revisie nog uitgevoerd.
De 204 spant de kroon en heeft sinds 2001 geen kleine revisie meer gehad, vandaar nog het meest originele stel in dienst met oude tafeltjes.
Het bewijst dat ook de gemoderniseerde stellen nog eens 15 jaar erbij kunnen doen.
vasonline
Berichten: 213
Lid geworden op: 03 jul 2009, 08:14

Re: De langst levende klassiekjes

Bericht door vasonline »

AM'er schreef:De gemoderniseerde stellen kunnen er mijn inziens nog langer tegen dan 15 jaar. De roodjes hebben hun grote revisie hoofdzakelijk in de jaren 80 gehad (sommige al van 1981) en dit zonder grondige interieurwijziging. De kleine revisies duurden voort tot begin 2007, daarna werd geen enkele kleine revisie nog uitgevoerd.
De 204 spant de kroon en heeft sinds 2001 geen kleine revisie meer gehad, vandaar nog het meest originele stel in dienst met oude tafeltjes.
Het bewijst dat ook de gemoderniseerde stellen nog eens 15 jaar erbij kunnen doen.
Dag AMer,

Je verwoord het idee dat ik daarover had perfect ;)
Laat ze maar wat langer renderen...De CW's moeten deze stelletjes welhaast vanbuiten kennen omdat
ze zolang reeds bestaan ;)
Verder vind ik dat het originele jaren '60 interieur het behoorlijk goed heeft uitgehouden.
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Retard
Berichten: 2980
Lid geworden op: 30 jun 2012, 11:23
Locatie: De Kust

Re: De langst levende klassiekjes

Bericht door Retard »

vasonline schreef:Voorziet men dit bvb voor de AM-75 waar men in Mechelen aan bezig is?
Wel 'n beetje raar, aangezien sommige v/d klassiekjes jonger zijn.
De stuurpost van de klassiekskes is niet geschikt voor ETCS.
Trein30
Berichten: 1398
Lid geworden op: 25 jun 2013, 11:29
Locatie: FCV

Re: De langst levende klassiekjes

Bericht door Trein30 »

Vandaag de 234 samen met de 686 op diensten IC-N 4509/4534 gezien, en op de laatste kunnen fotograferen. Toen de TB (in de stuurpost van de 686) zag dat ik een foto nam van z'n trein, deed hij z'n raampje naar beneden, stak hij z'n arm uit het raam en zei hij lachend: "Vijf Euro, alsjeblieft!" :lol:

Met deze heb ik de 234 dus nog een keertje kunnen trekken; waarschijnlijk is het de laatste keer geweest dat ik 'm persoonlijk op het spoor zag, want ik denk niet dat hij deze maandag nog in dienst zal zijn...
AfbeeldingAfbeelding
Trein30
Berichten: 1398
Lid geworden op: 25 jun 2013, 11:29
Locatie: FCV

Re: De langst levende klassiekjes

Bericht door Trein30 »

Dubbel prijs!

De IC-N 4509/4534 vandaag wordt verzekerd door stellen 269 en 270, zojuist hier gepasseerd! Voor de mensen die 'm willen trekken, hierbij de tijden voor rit IC-N 4534 (Essen - Charleroi Zuid):

12:12 Essen (vertrek)
12:44 Antwerpen-Centraal (aankomst)
12:51 Antwerpen-Berchem (aankomst)
13:07 Mechelen (aankomst)
13:23 Brussel Noord (aankomst)
13:32 Brussel Zuid (aankomst)
13:49 Eigenbrakel (aankomst)
13:59 Nijvel (aankomst)
14:23 Charleroi-Zuid (aankomst)

http://www.railtime.be/website/ShowTrai ... =1&pid=did
AfbeeldingAfbeelding
Terminus
Berichten: 1125
Lid geworden op: 03 feb 2006, 20:31

Re: De langst levende klassiekjes

Bericht door Terminus »

Nog niet officieel gemeld denk ik, maar al wel aangekondigd: sinds enkele weken ook gemoderniseerde stelletjes richting Aken.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5298
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: De langst levende klassiekjes

Bericht door Steve »

Terminus schreef:Nog niet officieel gemeld denk ik, maar al wel aangekondigd: sinds enkele weken ook gemoderniseerde stelletjes richting Aken.
Maar er kunnen ook nog steeds niet-gemoderniseerde stelletjes opduiken, of?
TrainzDr3ver
Berichten: 1059
Lid geworden op: 09 apr 2008, 17:58

Re: De langst levende klassiekjes

Bericht door TrainzDr3ver »

Trein30 schreef:Dubbel prijs!

De IC-N 4509/4534 vandaag wordt verzekerd door stellen 269 en 270, zojuist hier gepasseerd! Voor de mensen die 'm willen trekken, hierbij de tijden voor rit IC-N 4534 (Essen - Charleroi Zuid):

12:12 Essen (vertrek)
12:44 Antwerpen-Centraal (aankomst)
12:51 Antwerpen-Berchem (aankomst)
13:07 Mechelen (aankomst)
13:23 Brussel Noord (aankomst)
13:32 Brussel Zuid (aankomst)
13:49 Eigenbrakel (aankomst)
13:59 Nijvel (aankomst)
14:23 Charleroi-Zuid (aankomst)

http://www.railtime.be/website/ShowTrai ... =1&pid=did
Spijtig dat ik toen net bij de kapper zat :x
Gebruikersavatar
Dieselfreak
Berichten: 2059
Lid geworden op: 09 jul 2006, 13:17
Locatie: Deeltijds Zwevegem-Kortrijk, deeltijds Gent

Re: De langst levende klassiekjes

Bericht door Dieselfreak »

Gisteren heb ik twee uur in stel 206 gezeten, van Kortrijk tot Leuven. Hier een filmpje van Harelbeke tot Waregem.
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
Plaats reactie