DB bestelt 300 nieuwe ICx bij Siemens

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5301
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

DB bestelt 300 nieuwe ICx bij Siemens

Bericht door Adler »

De DB heeft gisteren de grootste bestelling uit haar geschiedenis gedaan.
De DB gaat 300 ICx treinen bestellen bij Siemens.
Voor de eerste 130 ligt het contract al vast, de volgende 90 zijn aan bepaalde voorwaarden verbonden en de laatste 80 optioneel.
De eerste treinen zouden in december 2016 in dienst komen.
De totale kostprijs zou 5 miljard euro bedragen.
bobke
Berichten: 766
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:55
Locatie: Dudzele

Re: DB bestelt 300 nieuwe ICx bij Siemens

Bericht door bobke »

Amai, een ferm bedrag :o

Ze komen wel maar laat in dienst, pas binnen een grote vijf jaar. (heeft iemand een foto gevonden van hoe ze eruit gaan zien?)
Ik vraag me wel af, of het niet verstandiger had geweest om dubbeldektreinen aan te schaffen.
kika
Berichten: 2859
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: DB bestelt 300 nieuwe ICx bij Siemens

Bericht door kika »

Contract is tekenklaar, ondertekenen is voor over 2 weken. Er worden ook dubbeldekkers besteld voor lange afstandsvervoer, maar die zijn van Bombardier en hebben een vmax van 160. Die bestelling is al enkele maanden geleden gemaakt. En wat is 'laat in dienst' als je een compleet nieuw model bestelt? De toelating verloopt anders als in België.
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5301
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Re: DB bestelt 300 nieuwe ICx bij Siemens

Bericht door Adler »

bobke schreef: Ze komen wel maar laat in dienst, pas binnen een grote vijf jaar.
Die treinen zijn bedoeld als vervanging van de bestaande ICE 1, 2 en 3 die dan tegen dan zullen versleten zijn.
Als je pas binnen 5 jaar de eerste nodig hebt, moet je die bestelling nu plaatsen en niet zoals de NMBS pas treinen bestellen op het moment dat je ze nodig hebt en dan nog jaren zitten sukkelen.
kika
Berichten: 2859
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: DB bestelt 300 nieuwe ICx bij Siemens

Bericht door kika »

Adler schreef:Die treinen zijn bedoeld als vervanging van de bestaande ICE 1, 2 en 3 die dan tegen dan zullen versleten zijn. Als je pas binnen 5 jaar de eerste nodig hebt, moet je die bestelling nu plaatsen en niet zoals de NMBS pas treinen bestellen op het moment dat je ze nodig hebt en dan nog jaren zitten sukkelen.
Er zijn *nu* al te weinig ICE's hoor, DB heeft ook haar gebreken, maak je maar geen illusies.
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5301
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Re: DB bestelt 300 nieuwe ICx bij Siemens

Bericht door Adler »

kika schreef:Er zijn *nu* al te weinig ICE's hoor, DB heeft ook haar gebreken, maak je maar geen illusies.
Daarom heeft men ook al een tijd geleden 15 Velaro D stellen besteld die nog dit jaar zullen in dienst genomen worden.
Die bestelling heeft niets te maken met de nieuwe bestelling van de ICx treinen die voor de nabije toekomst zijn (tot 2030).
kika
Berichten: 2859
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: DB bestelt 300 nieuwe ICx bij Siemens

Bericht door kika »

Adler schreef:Daarom heeft men ook al een tijd geleden 15 Velaro D stellen besteld die nog dit jaar zullen in dienst genomen worden.
Die bestelling heeft niets te maken met de nieuwe bestelling van de ICx treinen die voor de nabije toekomst zijn (tot 2030).
En die waren bedoeld voor buitenlandse diensten te verzekeren waar er ook al te weinig van waren (vandaag alweer proefondervindelijk mogen vaststellen). Ik ben het helemaal met je eens dat je op voorhand materieel moet aanschaffen zodat wanneer je het nodig hebt het er ook staat, ik krijg echter de indruk dat je een te positief beeld hebt van DB.

Om het weer over de ICx te hebben: de eerste 2 stellen gaan na 2 maanden lege testritten een jaar lang mét reizigers getest worden. Geen idee of dat gangbaar is, maar het lijkt me in ieder geval een zeer verstandig idee. Dan heb je alle seizoenen, drukke dagen, evenementen, verschillende routes etc. gehad en is de kans veel groter op het ontdekken van fouten.
kika
Berichten: 2859
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: DB bestelt 300 nieuwe ICx bij Siemens

Bericht door kika »

Er is het een en ander aangepast bij deze order. We zullen ze helaas niet op de Belgische of Nederlandse sporen tegenkomen. Daar krijgen we wel een stuk meer beenruimte voor terug. Eerste inzet van de 12-delige variant vanaf december 2017, de 10-delige wordt dus verlengd. De korte versie (7) zien we pas vanaf 2020 op de rails. En tadaa, de 12-delige krijgt een vmax van 250km/h ipv 249. Dus een andere TSI klasse. Ik vind het merkwaardig dat DB zich blijkbaar minder actief (agressief?) op de buitenlandse markten richten.

edit: de 12-delige, niet de 120 delige versie dus. Bedankt voor de opmerking!
Laatst gewijzigd door kika op 23 jul 2013, 14:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Merijn
Berichten: 477
Lid geworden op: 05 jul 2006, 19:40
Locatie: Haacht

Re: DB bestelt 300 nieuwe ICx bij Siemens

Bericht door Merijn »

kika schreef:En tadaa, de 120-delige krijgt een vmax van 250km/h ipv 249.
120-delig? :mrgreen:
Taurus

Re: DB bestelt 300 nieuwe ICx bij Siemens

Bericht door Taurus »

Er zouden toch in elk geval een aantal stellen geschikt worden voor Nederland? Deze stellen zouden het getrokken IC materieel tussen Amsterdam en Berlijn gaan overnemen.
kika
Berichten: 2859
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: DB bestelt 300 nieuwe ICx bij Siemens

Bericht door kika »

Tsjah, ik weet niet wat de precieze beweegredenen waren. Ingezien dat de beenruimte veel te krap was, stijgende passagiersaantallen → dus dan maar een paar onderdelen laten vallen om de Nederlandse systemen te ondersteunen waardoor je wat meer plek wint voor passagiers? Oorspronkelijk was er inderdaad een subserie voor Nederland voorzien, met optie voor Denemarken. In het meinummer van de Eisenbahnrevue stond dat de Nederlandserie is komen te vervallen. Tot nog toe de enige bron die ik ken. Of en wat de alternatieven zijn, weet ik niet.
deadlock
Berichten: 579
Lid geworden op: 10 nov 2008, 21:11
Locatie: Zwolle, Nederland

Re: DB bestelt 300 nieuwe ICx bij Siemens

Bericht door deadlock »

De volledige bestelling is teruggebracht naar 15KV/16,7Hz en er is behalve voor Oostenrijk, geen inzet in het buitenland meer voorzien.

Deze treinen gaan trouwens niet ICE3 vervangen. De ICE3-vloot wordt uigebreid met Velaro-D treinen.
Terminus
Berichten: 1126
Lid geworden op: 03 feb 2006, 20:31

Re: DB bestelt 300 nieuwe ICx bij Siemens

Bericht door Terminus »

Heb je een bron voor de inkrimping van die bestelling? (Niet dat ik je niet geloof, enkel voor meer context)
kika
Berichten: 2859
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: DB bestelt 300 nieuwe ICx bij Siemens

Bericht door kika »

kika schreef:In het meinummer van de Eisenbahnrevue stond dat de Nederlandserie is komen te vervallen.
Terminus schreef:Heb je een bron voor de inkrimping van die bestelling? (Niet dat ik je niet geloof, enkel voor meer context)
En verder kan je de oorspronkelijke persmededelingen bij DB nalezen en vergelijken met http://www.mobility.siemens.com/mobilit ... %20Einsatz Daar staat nu dat "Züge für den Einsatz in weiteren europäischen Ländern (Niederlande, Dänemark Frankreich, Luxemburg, Polen, Tschechien, Italien) können optional beauftragt werden."
Plaats reactie